Transportudvalget 2021-22
L 112 Bilag 10
Offentligt
2545406_0001.png
Til lovforslag nr.
L 112
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 15. marts 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringforslag til lovforslaget. Trans-
portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-13, 15 og
16. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 14.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF, LA, Lise Bech
(UFG) og Hans Kristian Skibby (UFG)) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, DF og FG) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget og de af ministeren stillede æn-
dringsforslag nr. 1-13 og 16. Mindretallet vil stemme for
det af Enhedslisten stillede ændringsforslag nr. 14 og det af
ministeren stillede ændringsforslag nr. 15.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at
Transportministeriet bruger afskæring eller indskrænkning
af muligheden for at klage over infrastrukturprojekter – i
strid med Århuskonventionen – og at det nu breder sig til
andre områder også. I infrastrukturprojekter er argumentet
sædvanligvis, at det er nødvendigt at afskære eller indskræn-
ke klageadgangen af hensyn til at sikre fremdriften. Med
dette lovforslag bemyndiges ministeren til at kunne afskære
klageadgangen for afgørelser truffet i henhold til loven eller
forskrifter udstedt i medfør deraf med et argument om, at
de forventede afgørelser berører teknisk indviklede forhold,
som det åbenbart – efter Transportministeriets opfattelse –
er svært for potentielle klagere at forstå, hvorfor de skal
have frataget klagemuligheden, jf. transportministerens svar
på spørgsmål 1.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
Til § 2
1)
I
nr. 9
indsættes efter »Offentligt tilgængeligt ladepunkt
eller«: »offentligt tilgængelig«.
[Sproglig præcisering]
2)
I
nr. 14
ændres »udveksling af oplysninger mellem dis-
se« til: »indbyrdes udveksling af oplysninger«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
3)
I
stk. 1
indsættes efter »operatør af offentligt tilgænge-
lige ladepunkter«: »og om ret til at virke som operatør af
ladepunkter til brug for opladning af private køretøjer tilhø-
rende ordregiverens medarbejdere og gæster«.
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende or-
dregiverens medarbejdere og gæster]
4)
I
stk. 4
ændres »efter stk. 3.« til: », jf. stk. 3.«
[Lovteknisk ændring]
AX027520
L 112 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet 15/3-22
2545406_0002.png
2
Til § 4
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i
overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå aftale med en
operatør af ladepunkter om etablering af offentligt tilgænge-
lige ladepunkter og aftale om etablering af ladepunkter til
brug for opladning af private køretøjer tilhørende kommu-
nens eller regionens medarbejdere og gæster samt aftale om
ret til at virke som operatør af sådanne ladepunkter, der
anlægges eller er anlagt på arealer, som kommunen eller
regionen har rådighed over.«
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende
kommunens og regionens medarbejdere og gæster]
Til § 5
6)
I
stk. 1
indsættes efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) ladepunktet etableres med henblik på opladning af pri-
vate køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster,«.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og 6.
[Tilføjelse af ladepunkter til private køretøjer tilhørende
kommunens og regionens medarbejdere og gæster]
7)
I
stk. 2
ændres »stk. 1, nr. 1-4,« til: »stk. 1, nr. 1-5,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 6]
Til § 7
8)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Alle offentligt tilgængelige ladepunkter skal give
brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på
ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den
pågældende elektricitetsleverandør eller operatør.«
[Ad hoc-opladning af elektriske køretøjer]
Til § 8
9)
I
stk. 2
indsættes efter »opladningstjenester,«: »om of-
fentliggørelse af listen«.
[Justering af bemyndigelse, herunder mulighed for at fast-
sætte regler om offentliggørelse af liste]
Til § 9
10)
I
stk. 2
indsættes efter »opladningstjenester,«: »om
offentliggørelse af listen«.
[Mulighed for at fastsætte regler om offentliggørelse af liste]
Til § 10
11)
Efter »købspris« indsættes: », herunder at reglerne for
en periode ikke finder anvendelse for allerede etablerede
offentligt tilgængelige ladepunkter«.
[Præcisering af muligheden for i en periode at undtage fra
krav om skiltning via digitalt display]
Til kapitel 5
12)
I
kapiteloverskriften
indsættes efter »Gennemførelse«:
»eller anvendelse«.
[Præcisering af kapiteloverskriften]
Til § 12
13)
I
stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »format og«: »en be-
stemt«.
[Sproglig korrektion]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DF, NB og
FG):
Til § 15
14)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om ad-
gangen til at klage over afgørelser truffet i henhold til denne
lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at afgø-
relserne skal påklages inden en bestemt frist.«
[Fjernelse af mulighed for at afskære klageadgang]
Til § 20
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
15)
Stk. 1
affattes således:
»Loven træder i kraft den 6. april 2022.«
[Udskudt ikrafttræden]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af NB):
16)
I
stk. 7
ændres »vejlovens § 80,« til: »§ 80 i lov om
offentlige veje m.v.,«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre den foreslåede § 2, nr. 9, i lov-
forslaget som fremsat, således at det præciseres, at der er
tale om en offentligt tilgængelig tankstation. Der er tale om
en sproglig præcisering, og der foretages ikke materielle
ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre den foreslåede § 2, nr. 14, i lov-
forslaget som fremsat, således at det præciseres, at der er
tale om indbyrdes udveksling af oplysninger. Der er tale
om en sproglig korrektion, og der foretages ikke materielle
ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås, at det tilføjes i den foreslåede § 3, stk. 1,
i lovforslaget som fremsat, at aftaler mellem en offentlig
ordregiver og en operatør af ladepunkter om ret til at virke
som operatør af ladepunkter til brug for opladning af private
L 112 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet 15/3-22
2545406_0003.png
3
køretøjer, der tilhører ordregiverens medarbejdere eller gæ-
ster, skal indgås på markedsvilkår.
Således sikres det, at i det omfang offentlige ordregivere
beslutter, at der skal opstilles ladepunkter, som ordregive-
rens medarbejdere og gæster kan benytte til opladning af
deres private køretøjer, skal dette ske via en aftale i henhold
til § 3 i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring, og der foretages
ikke materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte § 4 i lovforslaget som frem-
sat. Der er tale om en tilføjelse i forhold til § 4 i det fremsat-
te lovforslag, så kommunalbestyrelsen og regionsrådet får
hjemmel til at indgå aftale om etablering af ladepunkter
og om ret til at virke som operatør af ladepunkter til brug
for opladning af private køretøjer tilhørende kommunens
eller regionens medarbejdere og gæster. En sådan hjemmel
har kommunalbestyrelsen og regionsrådet ikke i dag. Kom-
munalbestyrelsen eller regionsrådet vil ikke efter forslaget
selv kunne levere opladningstjenester til ansatte eller gæster,
men vil skulle indgå en aftale herom med en operatør af
ladepunkter. Aftale herom skal indgås på markedsvilkår, jf.
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 6
Det foreslås, at der tilføjes et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1,
i lovforslaget som fremsat. Med den foreslåede tilføjelse
vil kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kunne anvende
egne midler til at yde betaling til operatører af ladepunkter,
der etablerer ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens medarbej-
dere og gæster og virker som operatør af sådanne ladepunk-
ter. Det foreslåede ændringsforslag omfatter alene de tilfæl-
de, hvor der indgås aftale om ret til at virke som operatør af
de pågældende ladepunkter efter lovforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen til stk. 1, nr. 1-4, i § 5, stk.
2, i lovforslaget som fremsat ændres til en henvisning til
stk. 1, nr. 1-5. Ændringen er en konsekvens af, at der ved
ændringsforslag nr. 6 foreslås tilføjet et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1,
i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Det foreslås, at der tilføjes en bestemmelse om, at offent-
ligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af elektriske
køretøjer mulighed for opladning på ad hoc-basis, uden at de
skal indgå en kontrakt.
Bestemmelsen implementerer AFI-direktivets artikel 4,
stk. 9, og indgår i dag i bekendtgørelse nr. 1037 af 28.
maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig infrastruktur for
fossile brændstoffer og alternative drivmidler m.v.
Bestemmelsen i det fremsatte lovforslags § 7, stk. 2, und-
tager ikke operatøren fra at opfylde forpligtelsen til at give
brugere af elektriske køretøjer mulighed for opladning på ad
hoc-basis.
Til nr. 9
Det foreslås først og fremmest, at bemyndigelsen til at
fastsætte regler om en liste over udbydere af opladnings-
tjenester, jf. de foreslåede § 8, stk. 1 og 2, i lovforslaget
som fremsat, udvides, så der også kan fastsættes regler om,
at den foreslåede liste offentliggøres. Af listen vil fremgå
nødvendige oplysninger for, at udbydervirksomhederne kan
identificeres, f.eks. virksomhedsnavn, cvr-nummer og adres-
se. Det er hensigten, at listen vil blive offentliggjort og
løbende ajourført på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Der-
med har operatørerne af offentligt tilgængelige ladepunkter
nem adgang til at holde sig orienteret om, hvilke udbydere
af opladningstjenester der opfylder kriterierne, herunder de
vandelskrav, der stilles for at få adgang til operatørernes
ladenetværk.
Herudover vil bemyndigelsen til at fastsætte regler om
kriterierne for at blive optaget på den foreslåede liste i lov-
forslagets § 8, stk. 2, blive benyttet til at fastsætte krav
om, at udbydere af opladningstjenester skal kunne godtgøre
at have et passende økonomisk grundlag for deres virksom-
hed. Hermed sikres et grundlag for, at Færdselsstyrelsen kan
bedømme, om udbyderne er økonomisk solide og kreditvær-
dige. Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen fastsætter disse
regler ved bekendtgørelse, ligesom det vil være styrelsen,
som administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en udbyder
opfylder de fastsatte kriterier for at blive optaget på den
foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige afgørelser og
vil således blive administreret inden for rammerne af den
almindelige forvaltningsret.
Til nr. 10
Det foreslås, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om
en liste over udbydere af digitale platforme for handel med
opladningstjenester, jf. de foreslåede § 9, stk. 1 og 2, i lov-
forslaget som fremsat, udvides, så der også kan fastsættes
regler om, at den foreslåede liste offentliggøres. Af listen
vil fremgå nødvendige oplysninger for, at udbydervirksom-
hederne kan identificeres, f.eks. cvr-nummer og adresse. Det
er hensigten, at listen vil blive offentliggjort og løbende
ajourført på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Dermed har
operatørerne af ladepunkter nem adgang til at holde sig
orienteret om, hvilke udbydere af digitale platforme for han-
del med opladningstjenester der opfylder kriterierne for at
fremgå af listen. Det er hensigten, at Færdselsstyrelsen fast-
sætter disse regler ved bekendtgørelse, ligesom det vil være
styrelsen, som administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en
udbyder opfylder de fastsatte kriterier for at blive optaget på
den foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige afgørelser
og vil således blive administreret inden for rammerne af den
almindelige forvaltningsret.
Til nr. 11
Det fremgår af § 10 i lovforslaget som fremsat, at det
er hensigten at fastsætte regler om, at offentligt tilgængeli-
ge ladepunkter med en effekt på eller over 50 kW, som
er etableret før lovforslagets ikrafttræden, ikke skal omfat-
tes af kravet om skiltning via digitalt display før den 1.
januar 2026. Det er imidlertid ikke muligt at udstede en
L 112 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet 15/3-22
2545406_0004.png
4
bekendtgørelse med dette skiltningskrav før tidligst den 1.
juli 2022. Det indebærer, at operatører, som etablerer offent-
ligt tilgængelige ladepunkter i perioden, fra lovforslaget er
trådt i kraft – forventeligt den 6. april 2022 – og frem til
skiltningskravet træder i kraft ved bekendtgørelsen, kan eta-
blere ladepunkter uden at opfylde kravet om skiltning via
digitalt display. Når bekendtgørelsen herefter træder i kraft,
vil operatøren være forpligtet til at bringe offentligt tilgæn-
gelige ladepunkter, der er etableret i den nævnte periode,
i overensstemmelse med skiltningskravet. Dette er ikke hen-
sigtsmæssig regulering og vil forekomme unødigt bebyrden-
de for erhvervet. Det foreslås derfor, at der fastsættes regler
om, at kravet om skiltning via digitalt display først finder
anvendelse fra den 1. januar 2026 for offentligt tilgængelige
ladepunkter med en effekt på eller over 50 kW, der er etab-
leret før tidspunktet for bekendtgørelsens ikrafttræden. Det
er således hensigten, at der for sådanne ladepunkter fra be-
kendtgørelsens ikrafttræden til den 1. januar 2026 vil kunne
skiltes via enten et digitalt display eller på hjemmeside eller
app.
Til nr. 12
Det foreslås at tilføje ordene »eller anvendelse« i den
foreslåede kapiteloverskrift til kapitel 5 i lovforslaget som
fremsat. Der er tale om en sproglig korrektion, der skal
sikre, at indholdet i overskriften stemmer med teksten i den
foreslåede § 11 i det fremsatte lovforslag. Der foretages ikke
materielle ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 13
Det foreslås at ændre det foreslåede § 12, stk. 1, 2. pkt., i
lovforslaget som fremsat, så det præciseres, at der er tale om
en bestemt kvalitet. Der er tale om en sproglig præcisering,
og der foretages ikke materielle ændringer ved ændringsfor-
slaget.
Til nr. 14
Det foreslås at nyaffatte det foreslåede § 15, stk. 2, i lov-
forslaget som fremsat, så transportministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at klage over afgørelser truffet i
henhold til denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf,
herunder at afgørelserne skal påklages inden en bestemt
frist.
Med forslaget udgår ministerens mulighed for at kunne
afskære klageadgangen for afgørelser truffet i henhold til
loven eller forskrifter udstedt i medfør heraf. Transportmini-
steren vil således ikke kunne fastsætte regler om, at adgan-
gen til at klage over afgørelser truffet i henhold til loven
eller forskrifter udstedt i medfør heraf ikke kan påklages. I
det omfang transportministeren bemyndiger myndigheder
under Transportministeriet til at udøve ministerens beføjel-
ser i medfør af loven eller forskrifter udstedt i medfør heraf
efter § 15, stk. 1, i det fremsatte lovforslag, vil afgørelser
truffet af myndigheden kunne påklages til transportministe-
ren.
Transportministeren vil kunne udnytte bemyndigelsen i
§ 15, stk. 2, til at fastsætte regler om, at afgørelser skal
påklages inden en bestemt frist.
Til nr. 15
Det foreslås, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt udskydes
til den 6. april 2022.
Til nr. 16
Det foreslås at ændre det foreslåede § 20, stk. 7, i lovfor-
slaget som fremsat, så lov om offentlige veje m.v. angives
ved lovens officielle titel i lovteksten frem for ved lovens
kaldenavn (vejloven). Der er tale om en lovteknisk ændring,
og der foretages ikke materielle ændringer ved ændringsfor-
slaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar 2022 og var til
1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 8. juli
2021 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2020-21,
TRU alm. del – bilag 446. Et udkast til lovforslaget blev
sendt i en supplerende høring, og transportministeren sendte
den 9. november 2021 dette udkast til lovforslaget, jf. TRU
alm. del – bilag 45. Den 26. januar 2022 sendte transportmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret 4 spørgsmål. Det sidste spørgsmål forventes
besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Brian Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S)
fmd.
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF)
L 112 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet 15/3-22
2545406_0005.png
5
Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Lise Bech (UFG)
Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10