Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 128 Bilag 1
Offentligt
2526758_0001.png
NOTAT
J.nr. 2021 - 321
Den 18. januar 2022
Notat om høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov
om dyreforsøg og lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.
Et udkast lovforslag har været i ekstern høring i perioden fra den 10. november til den 8. december 2021.
Der er modtaget høringssvar fra følgende eksterne høringsparter: Det Dyreetiske Råd, Det Veterinære
Sundhedsråd, DOSO (Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation), Dyrenes Beskyttelse,
Kattens Værn, Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn og Rigshospitalet.
Herudover har Forbrugerrådet Tænk oplyst, at de ikke afgiver høringssvar, da den konkrete høring
ligger uden for deres for tiden prioriterede arbejdsområder.
Af ovennævnte høringssvar har følgende ingen bemærkninger: Det Veterinære Sundhedsråd og
Rigshospitalet.
Generelt er de indkomne høringssvar positivt indstillet i forhold til de foreslåede ændringer af
Dyreforsøgsloven, således at der sker en mere tekstnær implementering af Dyreforsøgsdirektivet.
I det følgende redegøres for de væsentligste bemærkninger i høringssvarene. Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeris bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.
Der er efter høringen foretaget enkelte sproglige ændringer og præciseringer i lovforslaget, herunder
konsekvensændringer.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
DOSO bemærker, at de ikke kan tilslutte sig, at den gældende § 1, stk. 4, om forbud mod forsøg i
forbindelse med kosmetiske midler ophæves, uanset at artikel 18 i kosmetikforordningen (Europa-
Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 1223/2009 af 30. november 2009 om kosmetiske
produkter) kun meget restriktivt tillader undtagelse fra forbud mod sådanne dyreforsøg.
Kattens Værn bemærker, at de i det hele tilslutter sig indholdet i DOSO’s høringssvar.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri skal hertil bemærke, at bestemmelsen i § 1, stk. 4, er en
delvis gennemførelse af kosmetikdirektivet, som nu er erstattet af kosmetikforordningen.
Forordninger er direkte gældende i national ret og har derfor forrang for eventuelle nationale
bestemmelser, hvorfor ophævelse af bestemmelsen anses som en naturlig følge.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 128 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2526758_0002.png
Dyrenes Beskyttelse mener ikke, at det er korrekt at benævne ’nationale særregler’ for
”overimplementering”, som efter foreningens opfattelse har en unødigt negativ klang.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at det er almindeligt at betragte krav,
som går videre end de regler, der er fastsat i et direktiv, for overimplementering. Bemærkningen tages
dog til efterretning, og lovforslagets bemærkninger ændres, så nationale særregler omtales som
’strengere krav’.
Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn finder, at den nye foreslåede § 1 b er mere deltaljeret og præcis
end de gældende § 2, stk. 2, nr. 2 og 3, der udgår med lovforslaget, og at dette derfor er en forbedring.
Der stilles samtidig spørgsmål til, om det ikke også er nødvendigt at opdatere lovens § 2, stk. 3, i lyset af
den foreslåede § 1 b.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri er enig i, at bestemmelsen i lovens § 2, stk. 3, skal
opdateres, da de ansvarsområder, som fremgår af den forslåede § 1 b, overgår til virksomheden eller
institutionen. Lovforslaget vil på den baggrund blive opdateret med et forslag til ændring af lovens §
2, stk. 3.
Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn anfører i forhold til den foreslåede § 1 c om krav til virksomheder
og institutioner, der ønsker at anvende dyr til forsøg, at tilsvarende krav bør fastsættes for opdrættere
og leverandører af forsøgsdyr. Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn stiller endvidere spørgsmål til,
hvorfor den foreslåede § 1 c først skal finde anvendelse fra den 1. juli 2023.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker hertil, at tilsvarende bestemmelser allerede
er fastsat i bekendtgørelse om dyreforsøg, som trådte i kraft den 1. januar 2021. Ikrafttrædelse af
bestemmelsen er fastsat til den 1. juli 2023 af hensyn til, at Dyreforsøgstilsynet gives tilstrækkelig tid
til at kunne behandle ansøgninger om godkendelse af de respektive virksomheder og institutioner.
Til de foreslåede § 3, stk. 2 og 3, bemærker Landsforeningen Forsøgsdyrenes Værn, at der stadig mangler
en beskrivelse af indholdet af evalueringen af ansøgninger og udvidelser, jf. dyreforsøgsdirektivets
artikel 38, før godkendelse eller afvisning af disse.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemærker, at en beskrivelse af indholdet af
evalueringen af ansøgninger om dyreforsøg og udvidelser af eksisterende tilladelser til dyreforsøg vil
blive fastsat i bekendtgørelse om dyreforsøg.
2