Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 128
Offentligt
2549836_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 28. marts 2022
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 3 vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om dyreforsøg og lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.
(Supplerende implementering af dyreforsøgsdirektivet) (til L 128), som Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg har stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri stillet den 22. marts 2022.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 3 til L 128
”Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med bemærkninger, der sikrer,
at dyreforsøgslovens § 6, stk. 3, får den retsvirkning, at ansøger – udover at godtgøre – også
dokumenterer, at ansøger har undersøgt, om der findes egnede alternativer til dyreforsøg? Baggrunden
for ændringsforslaget er, at på trods af intentionerne i dyreforsøgsloven er antallet af dyreforsøg
stigende. I 2014 blev der registreret 198.980 forsøg, og i 2020 blev der registreret 261.750 forsøg, jf.
Dyreforsøgstilsynets
forsøgsdyrsstatistik,
Fødevarestyrelsen.dk.
Det
fremgår
allerede
af
dyreforsøgsloven § 6, stk. 3, at en ansøger skal godtgøre et forsøgs nødvendighed, og at der ikke findes
egnede alternativer til dyreforsøg. Alternativer såsom celle, vævs eller organkulturer eller matematiske
simulationer. På baggrund af tallene og stigningen i antallet af forsøg foreslås det at præcisere, at
godtgørelsen skal ske ved, at ansøger rent faktisk dokumenterer, at der ikke findes alternative
forsøgsmetoder. Dokumentation kan eksempelvis ske ved opslag i databaser, nationale som
internationale.”
Svar
Som ønsket vedlægges udkast til ændringsforslag med det anmodede indhold.
En ansøgning om tilladelse til dyreforsøg skal indeholde en beskrivelse af anvendelse af metoder til
erstatning, begrænsning og forfinelse i forbindelse med forsøgene. I ansøgningerne skal der gøres rede
for forskningsfeltets alternativer til dyreforsøg og for grunden til, at alternativerne ikke kan anvendes i
det konkrete projekt, dvs. nødvendigheden af brug af levende dyr. Sædvanligvis er det ansøgeren, der er
den førende på området, og som er den, der ved mest om arbejdet med alternativer inden for sit
forskningsfelt.
Medlemmerne i Rådet for Dyreforsøg er desuden bredt fagligt funderet og har i mange tilfælde selv en
indgående viden om mulige alternativer inden for deres respektive forskningsfelter. Rådet kan desuden
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 128 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at dyreforsøgsloven § 6, stk. 3, får den retsvirkning, at ansøger - ud over at godtgøre - også dokumenterer, at ansøger har undersøgt, om der findes egnede alternativer til dyreforsøg, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
2549836_0002.png
henvende sig til det nationale Udvalg for Forsøgsdyr og Alternativer for yderligere faglig viden om
alternative metoder.
Det fremgår af forarbejderne til den gældende § 6, stk. 3, at ansøgere om tilladelser til dyreforsøg skal
dokumentere, at vedkommende har foretaget en tilstrækkelig grundig undersøgelse af, om der kan
anvendes alternative metoder i den foreliggende situation. Kravet til ansøgerens dokumentation
afhænger af den konkrete sag, men der stilles som minimum krav om, at ansøgeren gør rede for, hvor
og hvordan vedkommende har undersøgt, om der findes alternativer.
Hvis Dyreforsøgstilsynet er i tvivl om, hvorvidt ansøgeren har foretaget en tilstrækkelig grundig
undersøgelse af, om der findes alternative metoder, anmodes ansøgeren om at komme med en detaljeret
redegørelse for, hvorfor der ikke kan anvendes alternative metoder i den foreliggende situation.
Jeg mener derfor, at den gældende bestemmelse stiller tilstrækkelige krav til, at ansøgere om tilladelse
til dyreforsøg dokumenterer, hvorfor der ikke kan anvendes alternative metoder i stedet for levende dyr.
Alle tilladelser til dyreforsøg offentliggøres på Dyreforsøgstilsynets hjemmeside
1
, hvor man kan læse de
udfyldte ansøgningsskemaer, der ligger til grund for tilladelserne. I tilladelser udstedt efter den 1. januar
2021 kan informationer om anvendelse af metoder til erstatning, begrænsning og forfinelse findes i
afsnittet om anvendelse af 3R (Replacement, Reduction, Refinement).
Jeg henviser i øvrigt til besvarelse af spørgsmål 1, for så vidt angår forskellen i antallet af forsøgsdyr for
årene 2014 og 2020.
Af ovennævnte grunde kan jeg ikke støtte omhandlede ændringsforslag. Et sådant ændringsforslag vil
dog lovteknisk kunne udformes som anført nedenfor:
Ændringsforslag
til L 128 forslag til lov om ændring af lov om dyreforsøg og lov om kloning og
genmodificering af dyr m.v.
(Supplerende implementering af dyreforsøgsdirektivet)
(L 128)
Ændringsforslag
Af Søren Egge Rasmussen (EL), tiltrådt af: ><
1
https://dyreforsoegstilsynet.fvst.dk/PublishedApprovals/Pages/default.aspx#/
2
L 128 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, der sikrer, at dyreforsøgsloven § 6, stk. 3, får den retsvirkning, at ansøger - ud over at godtgøre - også dokumenterer, at ansøger har undersøgt, om der findes egnede alternativer til dyreforsøg, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Til § 1
1)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nr.:
»01.
I § 6, stk. 3, 2. pkt., ændres »godtgøre« til: »dokumentere«.«
[Præcisering af bestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at ansøgere om tilladelser til dyreforsøg fremover skal kunne
dokumentere, at den viden, som kan opnås ved udførelse af forsøg, ikke helt eller delvist kan opnås uden
anvendelse af dyreforsøg, og at der ikke er tale om allerede kendt viden. En sådan dokumentation kan
eksempelvis ske ved opslag i databaser, nationale såvel som internationale.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
3