Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 18. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring
(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet mod børn
og unge samt ny bødemodel m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
læg, forudsat at betingelserne herfor er opfyldt. For hver af
de omhandlede bestemmelser i litra a-d er der i lovforslagets
specielle bemærkninger foreslået – eller burde være foreslå-
et – bødemodeller for de specifikke overtrædelser.
Jeg vil gøre opmærksom på nedenstående forhold i for-
hold til de foreslåede bødemodeller, der fremgår eller burde
2. Tilkendegivelse fra erhvervsministeren
fremgå af lovforslagets specielle bemærkninger.
Erhvervsministeren har anmodet om, at følgende præci-
Dels er der i lovforslagets specielle bemærkninger s. 43,
seringer optages i betænkningen:
ikke anført en bødemodel for sager omfattet af § 37, stk.
»Forslag til lov om ændring af lov markedsføring blev
6, litra b, der omhandler sager vedr. en erhvervsdrivendes
fremsat den 6. oktober 2021. Lovforslagets § 1, nr. 19, inde-
uanmodede elektroniske henvendelse til bestemte aftagere, i
holder et nyt § 37, stk. 6, litra a-d. Forslaget indebærer, at
strid med spamforbuddet i den gældende § 10, stk. 1.
der ved udmåling af bøde for overtrædelse af de i litra a-d
Bødemodellen skulle have været indsat nederst efter sids-
oplistede bestemmelser skal lægges vægt på overtrædelsens
te sætning, som lyder: »I førstegangstilfælde foreslås der på
varighed eller omfang. Bestemmelserne i litra a-d omhand-
baggrund af følgende bødemodel for uanmodet elektronisk
ler specifikke, klart afgrænsede og objektivt konstaterbare
henvendelse i strid med markedsføringslovens § 10, stk. 1.«
overtrædelser, som Forbrugerombudsmanden, jf. lovforsla-
Bødemodellen til den foreslåede § 37, stk. 6, litra b, er
gets § 1, nr. 20, kan afslutte med et administrativt bødefore-
følgende:
Antal uanmodede eletroniske henvendelser
Bødetakst
1-30 henvendelser
20.000 kr. pr. forhold
31-50 henvendelser
30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 31
51-100 henvendelser
50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 51
Mere end 100 henvendelser
50.000 kr. + 200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse nr. 101
Ved andengangstilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 pct.
Til illustration af den foreslåede bødemodel kan jeg hen-
vise til de specielle bemærkninger til lovforslagets foreslåe-
de § 37, stk. 6, litra b, hvoraf der fremgår eksempler, der
belyser afgrænsningen af den foreslåede bødemodel.
Jeg kan bemærke, at bødemodellen indgik i det udkast
til lovforslag, der blev sendt i høring den 2. juli 2021 til
22. august 2021, og at høringssvarene gav anledning til, at
bemærkningerne blev justeret.
I skemaet til den bødemodel, der fremgår af lovforslagets
specielle bemærkninger s. 43 øverst, for sager omfattet af
den foreslåede § 37, stk. 6, litra a, der omhandler sager
vedr. en erhvervsdrivendes uberettigede brug af et logo el-
ler mærke, hvor logoet eller mærket giver forbrugeren en
sikkerhed for, at virksomheden giver forbrugeren en særlig
beskyttelse, i strid med vildledningsforbuddet i den gælden-
de § 5, stk. 1overtrædelse af § 5, stk. 1 fremgår følgende:
»Ved hvert efterfølgende tilfælde forhøjes bødetaksterne i
skemaet med 20 pct.«.
Dette kan give anledning til uklarhed om bødeudmålin-
gen og der burde rettelig have stået:
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1. Erhvervsministeren har stillet ændrings-
forslag nr. 2-4.
AX026899