Erhvervsudvalget 2021-22
L 13 Bilag 9
Offentligt
2480252_0001.png
Til lovforslag nr.
L 13
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den [18. november 2021]
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring
(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet mod børn
og unge samt ny bødemodel m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu-
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok-
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af [ ]:
Til § 1
1)
I den under
nr. 14
foreslåede ændring af
§ 24, stk. 2,
affattes indledningen således:
»I
§ 24, stk. 2,
indsættes som
2.
og
3. pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
2)
Nr. 18
affattes således:
»18.
I
§ 37, stk. 4,
ændres »der på særlig måde angår den
»pågældende« til: »som på særlig måde angår den pågæl-
dende«.«
[Lovteknisk korrektion]
3)
I den under
nr. 19
foreslåede
§ 37, stk. 6
indsættes i
litra b
efter »aftagere«: »med henblik på direkte markedsfø-
ring«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
4)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1-11, 14-16, 21-22, § 11, stk. 3,
i lov om markedsføring, som affattet ved denne lovs nr. 13,
og § 37, stk. 7 og 8, i lov om markedsføring, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 19, træder i kraft den 28. maj 2022.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion. I lovforslaget
oplyses det i indledningen til § 1, nr. 14, at der indsættes et
2. punktum i § 24, stk. 2. Lovforslaget indsætter imidlertid
både et 2. og 3. punktum, hvorfor ændringsforslaget nyaffat-
DokumentId
Journalnummer
L 13 - 2021-22 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2480252_0002.png
2
ter indledningen til § 1, nr. 14, så det fremgår, at der foreslås
indsat et 2. og 3. punktum.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 18, foretages der alene en
sproglig ændring af § 37, stk. 4, idet »der« ændres til
»som«, med det formål at ændre bemærkningerne til den
gældende § 37, stk. 4, hvoraf det fremgår, at bøden ved
overtrædelse af forbuddet mod elektroniske henvendelser i
den gældende § § 10, stk. 1, skal udmåles ved en særlig
beregningsmodel baseret på Folketingets Erhvervsudvalgs
betænkning af 8. december 2005 til lov nr. 1389 af 21.
december 2005 om markedsføring. Den sproglige ændring
er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 19, hvor der i § 37,
indsættes et stk. 6, litra b, hvormed taksterne for beregnings-
modellen for overtrædelse justeres.
I den gældende § 37, stk. 4, forekommer ordet »der«
imidlertid to steder.
Ændringsforslaget præciserer derfor, hvor lovteksten
sprogligt ændres.
Det bemærkes, at der er en forkert henvisning i de speci-
elle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 18. Det fremgår
Antal uanmodede eletroniske henvendelser
af lovforslaget s. 38, spalte 2, 3. afsnit, at den foreslåede
ændring er en konsekvens af den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 8, hvor der i § 37, indsættes et stk. 6,
litra b. Der burde retteligt henvises til lovforslagets § 1, nr.
19.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget indsættes efter »aftagere«: »med
henblik på direkte markedsføring«. Ændringsforslaget har
alene til formål at give mulighed for at indsætte en bødemo-
del i bemærkningerne til den i lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslåede § 37, stk. 6, litra b¸ om sager vedr. en erhvervs-
drivendes uanmodede elektroniske henvendelse til bestemte
aftagere, i strid med spamforbuddet i den gældende § 10,
stk. 1, der foreslås omfattet af reglerne om administrativt
bødeforelæg. Bødemodellen er ved en fejl ikke gengivet i
lovforslaget, hvor det skulle indgå i lovforslaget side 43,
spalte 1, nederst efter sidste sætning, som lyder: »I første-
gangstilfælde foreslås der på baggrund af følgende bødemo-
del for uanmodet elektronisk henvendelse i strid med mar-
kedsføringslovens § 10, stk. 1.«
Bødemodellen til den foreslåede bestemmelse er følgen-
de:
Bødetakst
1-30 henvendelser
20.000 kr. pr. forhold
31-50 henvendelser
30.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 31
51-100 henvendelser
50.000 kr. pr. forhold fra henvendelse nr. 51
Mere end 100 henvendelser
50.000 kr. + (x)200 kr. pr. henvendelse fra henvendelse nr.
101
Ved hvert efterfølgende tilfælde forhøjes bødetaksterne i skemaet med 20 pct.
Der foretages ikke materielle ændringer med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [3] møder.
Til nr. 4
Der er til dels tale om en lovteknisk korrektion. Lovfor-
slagets oplistning i § 2, stk. 2, af bestemmelser, der gennem-
fører moderniseringsdirektivet, og derfor først skal træde i
kraft den 28. maj 2022, er ikke korrekt. Ændringsforslaget
nyaffatter derfor § 2, stk. 2, så opremsningen bliver retvisen-
de.
Det følger af straffelovens § 3, at § 37, stk. 3 og 4, i
markedsføringsloven, som ændret ved denne lovs § 1, nr.
16-18, samt § 37, stk. 5-7, som indsat ved denne lovs § 1,
nr. 19, ikke finder anvendelse på erhvervsdrivendes overtræ-
delse af markedsføringsloven, der har fundet sted før lovens
ikrafttræden. For sådanne overtrædelser finder de hidtil gæl-
dende regler anvendelse.
L 13 - 2021-22 - Bilag 9: 1. udkast til betænkning
2480252_0003.png
3
Teknisk gennemgang
Embedsfolk fra Erhvervsministeriet har den 9. november
2021 foretaget en teknisk gennemgang af dele af lovforsla-
get over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 2. juli 2021
dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2020-21, ERU
alm. del – bilag 389. Den 6. oktober 2021 sendte erhvervs-
ministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [9] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 33 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5