L 13 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Gennemførelse af ændringer i direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet mod børn og unge samt ny bødemodel m.v.).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 10

Kan ministeren bekræfte, at den foreslåede nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen og også ved førstegangsovertrædelse? I bekræftende fald finder ministeren, at det er en rimelig og proportional sanktion, og hvilke konsekvenser mener ministeren, at bøder af den størrelsesorden vil kunne få for den enkelte virksomhed? Er ministeren enig i, at sådanne bødestørrelser vil begrænse virksomhedens økonomiske muligheder for bl.a. at foretage investeringer i virksomheden, ansætte medarbejdere, ekspandere m.v. – og i nogle tilfælde vil kunne true virksomhedens eksistensgrundlag, jf. bl.a. den lave overskudsgrad som mange danske detailvirksomheder i dag har?
Dato: 19-10-2021
Status: Endeligt besvaret
Emne: EU

Endeligt svar

Dokumentdato: 05-11-2021
Modtaget: 05-11-2021
Omdelt: 05-11-2021

L 13 - svar på spm. 10 om den nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen, fra erhvervsministeren

ERU L 13 - svar på spm. 10 (pdf-version)
Html-version
ERU L 13 - svar på spm. 4 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 19-10-2021
Modtaget: 19-10-2021
Omdelt: 19-10-2021

Spm., om den nye bødemodel kan føre til, at en butik i Danmark, der også sælger på nettet og har en årlig omsætning på mellem 10-20 mio. kr., vil kunne få en bøde på mellem 80.000 kr. og 2 mio. kr. for relativt små overtrædelser af markedsføringslovgivningen, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version