Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2479724_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 22 ad L 13 stillet af udvalget den 3. novem-
ber 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at baggrunden for nedsættelsen af den pågæl-
dende arbejdsgruppe var en anbefaling fra det bredt sammensatte ek-
spertudvalg, der lavede forarbejdet til hele den gældende markedsførings-
lov fra 2017, og at ekspertudvalgets anbefaling om eventuelt højere straf-
fe alene var rettet mod ”grove overtrædelser”?
Svar:
Det er korrekt, at udvalget om markedsføringsloven i sin anbefaling i
rapporten fra 2016 havde fokus på de grove overtrædelser af markedsfø-
ringsloven. Det fremgår således af rapporten, at udvalget anbefalede, at
der skulle nedsættes en arbejdsgruppe, der skulle se på problemstillingen,
hvis Forbrugerombudsmanden ikke kunne hæve bødeniveauet ved grove
overtrædelser af markedsføringsloven ved et antal prøvesager ved dom-
stolene.
I VLAK-regeringens
udspil ”Forbrugere i en digital verden” fra 2018
fremgik det endvidere, at man ville gennemføre et nabotjek af bødeni-
veauet for overtrædelse af markedsføringsreglerne i andre sammenligne-
lige lande. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gennemførte derfor i
samme år nabotjekket, som bl.a. viste, at det danske bødeniveau fremstod
lavere end i de andre lande.
På baggrund af nabotjekket nedsatte VLAK-regeringen i 2019 en ar-
bejdsgruppe med repræsentanter fra Erhvervsministeriet, Justitsministeri-
et, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, en professor i strafferet, en re-
præsentant fra Advokatsamfundet og Forbrugerombudsmanden med hen-
blik på at sikre, at arbejdsgruppens medlemmer havde den nødvendige
teoretiske og praktiske juridiske ekspertise. Der var således tale om en
teknisk arbejdsgruppe, hvis opgave var at vurdere en model for, hvordan
bødeniveauet kan hæves, såfremt der er politisk opbakning hertil. Rege-
ringen besluttede i april 2020, at arbejdsgruppen skulle fortsætte.
Jeg har indhentet bidrag fra Forbrugerombudsmanden, som oplyser:
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 13 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om, at baggrunden for nedsættelsen af arbejdsgruppen var en anbefaling fra ekspertudvalget, der lavede forarbejdet til markedsføringsloven fra 2017, til erhvervsministeren
2/2
”Efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse bør indførelse af en eventuel
bødemodel ikke føre til en ændring af den hidtidige praksis, hvorefter ud-
gangspunktet er, at alene overtrædelser, som Forbrugerombudsmanden
anser for alvorlige, fører til en politianmeldelse.
Hvis Forbrugerombudsmanden har taget en sag under behandling, men
vurderer, at overtrædelsen af markedsføringsloven er mindre alvorlig,
har Forbrugerombudsmanden praksis for at orientere den erhvervsdri-
vende om lovgivningen og indskærpe, at Forbrugerombudsmanden vil
anse det for en alvorlig overtrædelse af lovgivningen, hvis Forbrugerom-
budsmanden på et senere tidspunkt bliver opmærksom på, at den er-
hvervsdrivende begår overtrædelser. Forbrugerombudsmanden indskær-
per endvidere lovgivningen, hvis Forbrugerombudsmanden ikke tidligere
har orienteret om sin fortolkning af lovgivningen, og hvor denne kan give
anledning til en vis tvivl.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup