Erhvervsudvalget
Til:
Dato:
Erhvervsministeren
3. november 2021
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 13
Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring. (Gennemførelse af ændringer i
direktivet om urimelig handelspraksis og indførelse af regler om handelspraksis rettet
mod børn og unge samt ny bødemodel m.v.).
Af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Spørgsmål 27
Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, der sikrer:
• At adfærdsdesign målrettet børn under 18 år forbydes. Det betyder, at elementer i
it-produkter til børn, som hele tiden »nudger« børn til at være på, skal stoppes. Det
betyder, at f.eks. autoplay skal forbydes, og at børn heller ikke må »nudges« til at afgive
data, og at disse ikke må opsamles til at sætte endnu mere raffineret ind over for børn,
ligesom features ikke må designes, så de opmuntrer til at bruge mere tid, flere penge
eller lignende.
• At produkter til børn skal designes efter privacy by design og »opt-in-modeller« og ikke
»opt-out«. Det betyder, at alle datasamlende informationer fra starten skal være slået fra
i børneprodukter, og at barnet sammen med sine forældre aktivt skal slå dem til og give
tilladelse til dem.
• At der skal tages foranstaltninger, som sikrer, at børn ikke udsættes for voldeligt indhold,
selvskadebilleder og børneporno, og at det gøres til en skærpende omstændighed at vise
indholdet. Herunder skal aldersverificering inddrages.
• At markedsføring i den fysiske verden og på de digitale medier, der er rettet mod børn
og unge under 18 år, skal leve op til særligt skærpede krav. Reglerne skal beskytte de
ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere mod påvirkninger, der kan være skadelige.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
På udvalgets vegne
Anni Matthiesen
formand
1/1