Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
15. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 27 ad L 13 stillet af udvalg den 3. november
2021 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes yde teknisk bistand til udformning af ændringsforslag,
der sikrer:
• At adfærdsdesign målrettet børn under 18 år forbydes. Det betyder, at
elementer i it-produkter til børn, som hele tiden »nudger« børn til at være
på, skal stoppes. Det betyder, at f.eks. autoplay skal forbydes, og at børn
heller ikke må »nudges« til at afgive data, og at disse ikke må opsamles
til at sætte endnu mere raffineret ind over for børn, ligesom features ikke
må designes, så de opmuntrer til at bruge mere tid, flere penge eller lig-
nende.
• At produkter til børn skal designes efter privacy by design og »opt-in-
modeller« og ikke »opt-out«. Det betyder, at alle datasamlende informa-
tioner fra starten skal være slået fra i børneprodukter, og at barnet sam-
men med sine forældre aktivt skal slå dem til og give tilladelse til dem.
• At der skal tages foranstaltninger, som sikrer, at børn ikke udsættes for
voldeligt indhold, selvskadebilleder og børneporno, og at det gøres til en
skærpende omstændighed at vise indholdet. Herunder skal aldersverifice-
ring inddrages.
• At markedsføring i den fysiske verden og på de digitale medier, der er
rettet mod børn og unge under 18 år, skal leve op til særligt skærpede
krav. Reglerne skal beskytte de ofte ukritiske og uerfarne unge forbrugere
mod påvirkninger, der kan være skadelige.
Svar:
I forhold til den del af spørgsmålet, som vedrører foranstaltninger, som
sikrer, at børn ikke udsættes for voldeligt indhold, selvskadebilleder og
børneporno, følger det allerede af den gældende § 11, stk. 1, i markedsfø-
ringsloven, at handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år ikke di-
rekte eller indirekte må opfordre til vold eller anden farlig eller hensyn-
sløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro
som virkemidler.
Efter denne bestemmelse er markedsføring, der tilskynder til voldshand-
linger, mobning eller lignende, ikke tilladt. Det samme gælder, hvis en
reklame på utilbørlig måde bruger drab, vold eller mishandling som vir-
kemiddel. Eksempelvis er det ikke tilladt at illustrere en reklame for lege-
tøjspistoler med realistiske skuddueller mellem soldater. Endvidere må
markedsføringen ikke uden pædagogisk, samfundsmæssig eller anden
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk