Erhvervsudvalget 2021-22
L 13
Offentligt
2474822_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
08. november 2021
Besvarelse af spørgsmål 8 ad L 13 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 19. oktober 2021 efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål:
Har ministeren undersøgt, om en ikrafttræden 1. januar 2022 vil give virk-
somhederne tilstrækkelig mulighed for at foretage den fornødne omstilling
til de foreslåede nye regler, bl.a. i forhold til allerede producerede varer og
kampagner, og er ministeren enig i, at virksomheder i forbindelse med ny
lovgivning sikres rimelig tid til at omstille sig til de nye regler?
Svar:
Jeg er naturligvis enig i, at virksomheder skal sikres rimelig tid til at om-
stille sig til nye regler. De fælles ikrafttrædelsesdatoer er netop indført for
at sikre, at virksomheder ikke skal forholde sig til lovgivning, som har di-
rekte konsekvenser for erhvervslivet mere end to gange om året. Ikrafttræ-
delsesdatoen 1. januar 2022 i forhold til fremsættelsesdatoen afviger derfor
heller ikke fra, hvad der er sædvanligt i forhold til erhvervsrettet lovgiv-
ning, og vurderes derfor at give rimelig tid til omstilling.
Endvidere er det afgørende for regeringen, at øge forbrugerbeskyttelsen af
børn og unge, som i dag er udsat for reklamer for alt fra kosmetiske opera-
tioner til sugar-dating på sociale medier. Beskyttelsen af denne sårbare for-
brugergruppe er således også taget in mente i forslaget om en ikrafttræden
den 1. januar 2022.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Simon Kollerup