For Dokument oprettet 08. marts 2022 / mol_dh
Sag 6-2021-00678
–
Dok. 571091
DH-kommentarer til forslag til lov om tilgængelighedskrav for produkter og tje-
nester
Vi vil indledningsvist
nævne, at loven om tilgængelighedskrav for produkter og tjenester er et stort fremskridt, der er
med til at sikre inklusion af mennesker med handicap i samfundet. Derfor har vi lige nu en unik chance for at sikre, at vi
når så langt som overhovedet muligt
med denne lov.
DH mener, det er meget positivt, at Erhvervsministeriet skriver i høringsnotatet, at der vil være et behov for en omfat-
tende vejledningsindsats frem mod tilgængelighedskravenes ikrafttrædelse i 2025, men også i perioden efter ikrafttræ-
den.
Vi ser frem til at blive inddraget i det arbejde og mener desuden, at det skal fremgå tydeligt, hvem der har ansva-
ret for at sikre denne vejledningsindsats.
Anvendelsesområdet
Tilgængelighedskravene skal også gælde det byggede miljø
DH mener, at man i Danmark
skal gå ud over
minimumsimplementering
af tilgængelighedsdirektivet. Herunder at
det
byggede miljø, der anvendes af kunder, der køber tjenester omfattet af direktivet, skal overholde tilgængelighedskra-
vene i bilag 3 i direktivet. Der er i Danmark mange
eksempler på selvbetjeningsterminaler som f.eks. hæveautomater
og billetautomater, hvor de fysiske omgivelser er med til at gøre adgangen til terminalerne utilgængelig.
Erhvervsministeriet skriver i høringsnotat, at det byggede miljø ikke er omfattet,
bl.a. fordi der i Danmark allerede findes
regler for tilgængeligheden ved nybyggeri i Bygningsreglementet. Det er rigtigt, at der findes krav til de fysiske omgi-
velser til selvbetjenings-
og brugerbetjente anlæg i Bygningsreglementet, men da dette ikke gælder
eksisterende byg-
geri og primært kun gælder ved nybyggeri eller større ombygninger, vil det ikke gælde alle steder, hvor nye terminaler
skal sættes op i henhold til denne lov. Derfor vil krav til de fysiske omgivelser være med til at sikre tilgængelighed
til de
tjenester, der er omfattet af forslaget.
Tilgængelighedskravene skal gælde for flere produkter og tjenester
DH mener også, at tilgængelighedskravene
i forslaget med fordel kan
gælde
for flere produkter og tjenester end de,
der er nævnt i
forslaget. Mange husholdningsprodukter som f.eks. kaffeautomater og vaskemaskiner har i dag touch
skærme som betjeningspaneler, som er utilgængelige for mennesker med handicap. Anvendelsesområdet kan derfor
med fordel udvides til at omfatte ”smart
husholdningsprodukter”,
da tilgængelighedskravene til brugergrænseflader
i bilag 1 kan bruges
til skærmen på produktet. Derudover mener DH, at
overnatningsmuligheder
er et eksempel på en
tjeneste, der skal omfattes, her kan kravene til websites og mobilapplikationer bruges.
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap
-
fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.