Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 137 Bilag 1
Offentligt
2533017_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Vedr. journalnummer 2021-1010
30-11-2021
Dansk Affaldsforenings svar på høring om geologisk lagring af
CO2 på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling
eller afprøvning af nye produkter og processer
Dansk Affaldsforening støtter op om udviklingen af hele værdikæden for fangst-,
transport-, lagring og -anvendelse af CO2 (CCUS), herunder nærværende æn-
dring af Undergrundsloven med henblik på at muliggøre demonstration af geolo-
gisk lagring i undergrunden.
CO2-fangst vil være yderst relevante for etablering af CO2-fangst, men inden vi
for alvor kan få gang i udviklingen, skal vi have rammevilkårene på plads samt
have sikkerhed for, at resten af værdikæden vil være etableret, når fangstanlæg-
gene sættes i drift. Dette lovforslag er således et vigtigt skridt i den rigtige retning
i forhold til at realisere lagring af CO2 i undergrunden.
Dansk Affaldsforening vil i denne sammenhæng gerne henlede opmærksomhe-
den på de relevante analyser og rapporter udarbejdet for Dansk Affaldsforening.
Indspil til national strategi for CO2-fangst | Dansk Affaldsforening
CO2-fangst fra danske affaldsenergianlæg | Dansk Affaldsforening
CO2-fangst fra danske affaldsenergianlæg | Dansk Affaldsforening
Dansk Affaldsforening står gerne til rådighed for spørgsmål eller uddybende
kommentarer.
Med venlig hilsen
J.nr. 11.1.36
Side 1 af 1
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Torben Frandsen
Specialkonsulent
Dansk Affaldsforening har 57 medlemmer blandt kommuner og kommunale selskaber i Danmark og på Færøerne.
Medlemmerne indsamler og håndterer husholdningsaffald og erhvervsaffald fra 98 kommuner for 5,6 mio. borgere.
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0002.png
Til: Energistyrelsen, Ditte Parmer Simonsen, J.nr.: 2021-1010
Fra: De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grøn-
land (GEUS)
J.nr. GEUS
Ref. nsk
26.11.2021
Høringssvar for forslag til Lov om ændring af lov om anven-
delse af Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer)
Baggrund
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet (KEFM) har fremsendt lovæn-
dringsforslag ”Lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks un-
dergrund” (geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik
på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer).
Da CCS-direktivet blev implementeret i den danske undergrundslov og
CCS-bekendtgørelsen, blev der ikke sondret mellem geologiske lagring
af CO
2
test-mængder på under 100 kilotons med henblik på forskning
og udvikling og en egentlig geologisk lagring af CO
2
. Nærværende æn-
dringsforslag vil give bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsmini-
steren til at fastsætte regler for lagring af CO
2
under 100 kilotons.
GEUS’ vurdering
GEUS finder ovenstående ændringsforslag betydningsfuldt i forhold til
at fremskynde en fremtidig udnyttelse af den danske undergrund til lag-
ring af CO
2
og derved bidrage til at opnå regeringens 70% mål.
GEUS finder, at en separat og mindre omfattende tilladelsesordning for
test-mængder på under 100 kilotons vil tilskynde til en tidlig vurdering
af en geologisk formations egnethed til lagring af CO
2
. En tidlig vurde-
ring af undergrunden vil mindske efterforskningsrisikoen, når en given
lokalitet skal undersøges og evt. udvikles til en videre storskala udbyg-
ning for lagring af CO
2
.
GEUS vurderer, at en injiceret mængde på under 100 kilotons har en
begrænset virkning på den undergrund, hvor injektionen sker. Så en
”mindre omfattende procedure” er fuldt forsvarlig, når der tages hensyn
til ”aktivitetens formål, størrelse og karakter” (jf. det det fremsendte lov-
forslag fra KEFM).
GEUS har ikke yderligere kommentarer.
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0003.png
Side 1/2
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Vedr. journalnummer 2021-1010
30. november 2021
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
Dansk Fjernvarmes svar på høring om geologisk lagring af
CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvik-
ling eller afprøvning af nye produkter og processer
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar til ’forslag
til Lov om
ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Geologisk lagring af CO
2
på un-
der 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer)’.
Dansk Fjernvarme støtter op om udviklingen af hele værdikæden for fangst-, transport-,
lagring og -anvendelse af CO
2
(CCUS), herunder nærværende ændring af Undergrunds-
loven med henblik på at muliggøre demonstration af geologisk lagring i undergrunden.
Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for den danske fjernvarmesektor, herunder
størstedelen af de danske kraftvarmeanlæg og affaldsenergianlæg. En lang række af
medlemmerne i Dansk Fjernvarme vil være yderst relevante for etablering af CO
2
-fangst,
men inden vi for alvor kan få gang i udviklingen skal vi have rammevilkårene på plads
samt have sikkerhed for, at resten af værdikæden vil være etableret, når fangstanlæg-
gene sættes i drift. Dette lovforslag er således et vigtigt skridt i den rigtige retning i forhold
til at realisere lagring af CO
2
i undergrunden.
Havplanen bør udvides til flere områder
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der kun kan gives tilladelse til CO
2
lag-
ring i områder, som er omfattet af Havplanen, som på nuværende tidspunkt alene omfat-
ter de områder i Nordsøen, hvor der produceres olie og gas, samt Hanstholm strukturen.
Det bliver med lovforslaget derfor ikke muligt for Energistyrelsen at give tilladelse til CO
2
lagring andre steder, medmindre Havplanen opdateres.
Dansk Fjernvarme mener, at man med fordel kan opdatere Havplanen, således at øvrige
relevante områder for CO
2
-lagring inkluderes, herunder onshore- og kystnære strukturer,
hvor lagring vurderes at være væsentligt billigere end offshore. Det skal muliggøre, at der
også kan udvikles CO
2
-lagring i de øvrige områder, som GEUS vurderer som velegnede.
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
CVR DK 55 83 10 17
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0004.png
Vi bør hurtigst muligt komme fra demonstration til fuldskala
Det er Dansk Fjernvarmes forståelse, at demonstration af CO
2
-lagring, som muliggjort
ved dette lovforslag, anses som en forudsætning for efterfølgende udvikling af fuldskala
CO
2
-lagring. Dansk Fjernvarme mener derfor, at man med fordel kan fremrykke ikrafttræ-
delsestidspunktet for lovforslaget, som i forslaget er sat til 1. juli 2022. Der er mange
skridt på vejen mod realisering af fuldskala CO
2
-lagring i 2025. Det er derfor væsentligt,
at Danmark holder tempoet højt fra start af, således at CO
2
fanget i Danmark ikke nød-
vendigvis skal bindes til lagring i udlandet i mange år frem.
Side 2/2
Vi står til rådighed for spørgsmål eller uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Dansk Fjernvarme
Jannick Hauschildt Buhl
Chefkonsulent
[email protected]
+45 28 69 36 06
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0005.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Att.: Ditte Parmer Simonsen
[email protected], [email protected]
C4
Carbon
Capture
Cluster
Copenhagen
26. november 2021
Mikkel Krogsgaard Niss
[email protected]
+45 5137 2764
Kommentarer til lovforslag om ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund, journalnummer
2021-1010
Carbon Capture Cluster Copenhagen (C4) har med interesse læst lovforslag om
ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund, der blev sendt i høring 1.
november 2021.
C4 støtter, at der etableres en særskilt tilladelsesordning for geologisk lagring af
CO2 på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af
nye produkter og processer, og kvitterer hermed for godt lovforberedende
arbejde.
C4 mener, at der bør indgås aftale om udvikling af eller adgang til et eller flere
CO2-lagre hurtigst muligt med henblik på at kick-starte CCUS værdikæden. Her er
forskning og udvikling et godt skridt på vejen.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår det flere steder, at lovforslaget finder
anvendelse i Nordsøen. Det fremgår dog ikke klart, at der kan gives tilladelse ved
andre lokationer. C4 foreslår, at det angives specifikt i lovforslagets
bemærkninger, at dette er muligt.
Loven forventes at træde i kraft 1. juli 2022. C4 foreslår, at ikrafttrædelses-
tidspunktet så vidt muligt flyttes, så loven træder i kraft umiddelbart efter
tredjebehandlingen af Folketinget (marts/april 2022). Hermed vil aktørerne få
bedre muligheder for at tilbyde lagringsfaciliteter, i takt med at CO2-fangsanlæg
implementeres i Danmark.
C4 hilser yderligere regulering af hele CCUS-værdikæden velkommen. C4 vil gerne
bede om at komme på høringslisten til fremtidige lovforberedende høringer
omkring CCUS.
Med venlig hilsen
Mikkel Krogsgaard Niss
Sekretariatsleder
C4
Carbon Capture
Cluster Copenhagen
Vindmøllevej 6
2300 København S
carbonclustercph.dk
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0006.png
København, Lemvig og Hjortshøj, den 30. november 2021
Høringssvar fra Miljøbevægelsen NOAH, Levende Hav og Det Fælles Bedste til
Forslag til Lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund. (Geologisk lagring af CO2 på
under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer)
Det Fælles Bedste, Levende Hav og NOAH er uenig i ændringen af undergrundsloven, der vil tillade
lagring af op til 100 KtCO
2
.
CCS er for os at se fortsat et teknisk fix, der kun vil tjene til at fjerne opmærksomheden for de påkrævede
dybtgående forandringer i vores samfund, som angår landbrug, skovbrug, gartneri og arealudnyttelse,
industri, byggeri og anlæg, håndværk, handel, offentligt og privat forbrug, import, bygninger og boliger,
transport til lands til vands og i luften, fiskeri, forsvar, turisme og forlystelsesindustri, undervisning,
forskning, sundheds- og plejesektoren, energiproduktion og -forbrug og endelig udviklingspolitik, EU-politik,
national, regional og kommunal politik
– kort sagt alt der rør’ sig, og som har direkte og indirekte betydning
for den samlede klimapåvirkning fra det danske samfund.
Når finansministeren i august 2000 lancerede den berømte/berygtede hockeystav som regeringens strategi
til at indfri løftet om at nå en 70 procents reduktion i CO
2
-udledningerne i 2030, var det i høj grad CCS, der
lå bag.
Statsministeren erklærede så allerede ved afslutningsdebatten i juni 2021 hockeystaven for knækket, efter
at regeringen var gået med til et mål for 2025, mens klima-, energi- og forsyningsministeren i august
udtalte, at den var både knækket og smidt på bålet, efter FN’s klimapanels nyeste delrapport om
klimavidenskaben.
Alligevel fortsætter bestræbelserne på at få CCS-teknologierne til at virke i stor skala.
Intet drivhusgasbudget
Disse bestræbelser er ligesom klimaloven og regeringens øvrige klimapolitik ikke funderet i en vurdering og
beregning af Danmarks retfærdige andel af et globalt drivhusgasbudget. Det ses f.eks. illustreret i figur 2 i
Klimahandlingsplan 2020
[1]
:
Side 1 af 3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0007.png
Mens en reduktionskurve baseret på et drivhusgasbudget skulle have det spejlvendte udseende, som
illustreret herunder i figuren til højre:
For en mere præcis udlægning af reduktionsveje
baseret på budgetter, se NOAHs
Reduktionsveje i
klimaloven
[2]
Bemærkninger om bemærkningerne til loven
Indledningen giver forslaget rygdækning i FN’s Klimapanel IPCC, Det Internationale Energiagentur IEA
og
Klimarådet.
Men det er en tilsnigelse, at IPCC ”fastslår, at fangst og lagring af CO
2
er et centralt virkemiddel
for at afbøde klimaforandringerne og mindske CO
2
-udledninger.”
I IPCC’s 1,5
o
C rapport fra 2018
[3]
oplistes
fire hovedstrategier for at den globale gennemsnitstemperatur kan holdes i nærheden af 1,5
o
C, hvoraf den
ene slet ikke indeholder CCS eller BECCS, mens de øvrige er karakteriseret ved et stort
overshoot
(’hockeystav’), hvorfor CCS og BECCS.
Begrundelsen for den foreslåede ændring af loven er at give mulighed for en tilladelsesordning med en
”mindre omfattende procedure”.
Mindre bureaukrati er selvfølgelig godt, men i dette tilfælde vil vi ikke tilslutte os den ”mindre omfattende
procedure” al den stund, det vil være første gang, myndighederne skal tage stilling til en sådan tilladelse.
Der vil tværtimod være brug for den mest tilbundsgående procedure, inden Danmark sluser sig ind i en
potentielt meget omfattende energi- og klimapolitisk udvikling. Ikke kun fordi der er visdom i det gamle
kinesiske ordsprog: Tusindmilefærden starter med det første skridt, men også fordi den CCS-strategi, som
regeringen indtil videre har præsteret er særdeles tynd.
Et par ord om CCS-strategien
En køreplan for lagring af CO
2
. Første del af en samlet CCS-strategi
[4]
fra 30. juni 2021 er et papir på kun to
sider, der helt uden henvisning til
erfaringerne
med CCS til dato hævder, at CCS er en ”velkendt teknologi,
hvor CO
2
fanges fra røggasser eller luften, transporteres til og efterfølgende lagres i velegnede geologiske
strukturer 1-2
km nede i undergrunden.”
[5]
Her henviser dette papir også til IPCC, IEA og Klimarådet.
Resten af papiret handler om
lagring,
som skal ske
”miljø-
og sikkerhedsmæssigt forsvarligt.”
”Aftalepartierne konstater(er), at forudsætningen herfor er igangsættelsen af processen for tildeling
af
tilladelser til CO2-lagring
i den danske undergrund i Nordsøen, så lagring kan ske allerede fra 2025.”
Altså
det som det foreliggende lovforslag skal facilitere.
Partierne ønsker en rapport fra regeringen om ”de
internationale erfaringer med CCS i forhold
til sikkerhed og miljø.” Det ville være nærliggende først at
efterspørge en rapport om erfaringerne med CCS i det hele taget, jf. note [6].
Men optimismen mht. CO2-fangstdelen er alligevel så stor, at den ikke omtales ud over, at den er
velkendt,
og den er i aftalen forudsat at være virkningsfuld allerede fra 2025.
Mange har omtalt CCS som ’fugle på
taget’ –
men papiret får os til at tænke på Konen med æggene, idet man allerede drømmer om import og
eksport af CO
2.
Dvs. man vil eventuelt lade den danske del af Nordsøen være losseplads for andre landes
CO
2
. Og vice versa.
Side 2 af 3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0008.png
Konklusion
Vi afviser CCS som klimapolitisk udviklingsvej for Danmark. Vi finder desuden, at det foreliggende materiale
lovbemærkninger og CCS-strategi
er for mangelfuldt til, at regering og Folketing kan beslutte sig for at
vedtage loven. Vedtagelse af forslaget vil føre til et brud på det ellers i dansk miljøpolitik grundfæstede
princip om ikke at bruge undergrunden til deponering af affald, og om at forurening bør bekæmpes ved
kilden.
Med venlig hilsen
Kurt Svennevig
Christensen
Levende Hav
Juelsgårdvej 27,
Ferring Strand
7620 Lemvig
53 34 71 07
[email protected]
www.levendehav.dk
Niels Aagaard
Det Fælles Bedste
Gammel Kirkevej 128,
8530 Hjortshøj
40 18 90 19
[email protected]
https://detfaellesbedste.dk/
Palle Bendsen
NOAH
Nørrebrogade 39, 1tv.
2200 København N
35 36 12 12
[email protected]
www.noah.dk
[1]
https://kefm.dk/Media/F/5/Klimahandlingsplan%202020a.pdf
[2]
https://global-klima.org/onewebmedia/Reduktionsveje%20i%20klimaloven.pdf
[3]
https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/05/SR15_SPM_version_report_LR.pdf
[4]
https://kefm.dk/Media/637606718216961589/Principaftale%20om%20CO2-lagring.pdf
[5] I dag er der kun ét kraftværk i hele verden, Boundary Dam i Canada, der har et CCS-anlæg i drift (på 1 blok ud af 3).
Og det har til stadighed problemer med teknikken
så meget, at det f.eks. fra september 2020 til august 2021 kun har
været i drift i 60 % af tiden. Dertil kommer, at anlægget sluger så meget energi, at effekten er reduceret til 79 %. Når
capture-delen er ude af drift, fortsætter værket med at producere energi, men således med 100 % udledning til
atmosfæren. Hertil kommer, at størstedelen af den opfangede CO2 anvendes til Enhanced Oil Recovery
EOR hvor
den opfangede CO2 anvendes til at drive mere olie ud af oliefelter, der er udtømt ved normal operation.
https://www.saskpower.com/Our-Power-Future/Infrastructure-Projects/Carbon-Capture-and-Storage/Boundary-
Dam-Carbon-Capture-Project
[6] Høringssvar fra Levende Hav, Høfde 42-gruppen, VedvarendeEnergi og NOAH til forslag om ændring af
havmiljøloven, 2021:
Hoeringssvar_havmiljoeloven_fra_NOAH_LevendeHav_Hoefde42gruppen_og_VE.pdf
Se endvidere NOAHs høringssvar til Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(undergrundsloven), 2010:
2010_12_Undergrundsloven_Hoeringssvar_NOAH_FINAL-2.pdf
Side 3 af 3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0009.png
INEOS Energy Denmark
Teknikerbyen 5
2830 Virum
Denmark
29-11-2021
Energistyrelsen
Att.: Ditte Parmer Simonsen
[email protected]
Your ref.
Our ref.
Doc. no.
j.nr. 2021-1010
phind
Doc. No.
e-mail address
Tel
mobile no..
www.ineos.com
Company no. 73 34 96 13
Bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
med henblik på forskning,
udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer)
Ved mail af 1. November 2021 har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Energistyrelsen sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
med henblik på forskning, udvikling
eller afprøvning af nye produkter og processer) i høring.
INEOS skal på den baggrund fremkomme med følgende bemærkninger til udkastet:
Den 6. udgave af IPCC ’Status om det globale klima’ (AR6) slog klart fast, at behovet
for klimahandlinger er mere fremtrædende end nogensinde. Danmark har med sin
klimaaftale fra juni 2020 og den efterfølgende CO2-fangst- og lagringsstrategi (CCS) for
2021, placeret CCS som hjørnesten i at nå de ambitiøse 2025 og 2030 CO2-
reduktionsmål. Lagring af CO2 i udtømte kulbrintefelter er en omkostningseffektiv
løsning til permanent reduktion af CO2 og kan implementeres relativt hurtigt (3-5 år).
Der er efter INEOS´ opfattelse et meget stort potentiale for lagring af CO2 i den danske
undergrund – et potentiale, der både vil kunne udnyttes til at opnå reduktioner i Danmark
frem mod 2030 ved at lagre indfanget CO2 hos større danske udledere samt ved at
stille lagring til rådighed for CO2 indfanget hos udledere i nabolande, der ikke har det
samme geologiske potentiale for lagring af CO2.
Der er en unik mulighed for at genbruge reservoir og den allerede etablerede
infrastruktur i takt med at de danske olie og gasfelter går af produktion og for at udnytte
den store viden og de mange kompetencer opnået gennem mange års olieproduktion i
Danmark.
INEOS står sammen med Wintershall DEA i spidsen for konsortiet bag Project
Greensand Phase II, der – såfremt der opnås den nødvendige støtte til projektet og de
regulatoriske rammer er på plads – planlægger at gennemføre et fysisk
pilotlagringsprojekt i efteråret 2022. I forbindelse med pilotprojektet påtænkes det at
injicere CO2 i Nini West reservoiret med henblik på at demonstrere sikker lagring af
CO2 i reservoiret. Da der for tiden ikke indfanges CO2 i de for pilotprojektet nødvendige
mængder i Danmark, vil CO2´en skulle fragtes fra Belgien til den danske del af
Nordsøen. Der vil i givet fald være tale om det første pilotprojekt i Europa, der dækker
hele værdikæden for CCS.
Page 1/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0010.png
Det er vurderingen, at der vil kunne lagres �½ - 1�½ mio. tons årligt i Siri-området fra 2025
og 4 – 8 mio. tons årligt fra 2030. Der er således tale om et meget stort potentiale, der
vil kunne understøtte store dele af de danske reduktioner i 2030.
I forbindelse med Nordsøaftalen den 3. december 2020 blev det blandt andet aftalt at
afsætte en pulje – 100 mio. kr. i henholdsvis 2021 og 2022 - til støtte for udviklings- og
demonstrationsprojekter for CO2-lagring i Nordsøen. Konsortiet bag Project Greensand
Phase II har ansøgt EUDP om støtte til det ovenfor omtalte pilotprojekt.
På den baggrund hilser INEOS lovforslaget meget velkomment. For at kunne
gennemføre pilotprojektet i efteråret 2022 vil det forudsætte, at den regulatoriske
ramme, der giver mulighed for injektion af CO2 i den danske undergrund i forbindelse
med demonstrationsprojekter med henblik på lagring samt giver mulighed for at
transportere CO2 over landegrænser, er på plads – det sikres med nærværende
lovforslag, hvilket i sagens natur er meget positivt..
Det skal dog bemærkes, at den meget sene fremsættelse af lovforslaget i forhold til de
tidligere indgåede politiske aftaler, herunder Nordsøaftalen i december 2020, samt
ikrafttrædelsestidspunktet 1. juli 2022 ikke er optimalt i forhold til muligheden for at
kunne planlægge, indgå nødvendige kontrakter og gennemføre offshore aktiviteter i
forbindelse med Project Greensands pilotprojekt i efteråret 2022.
Til de enkelte bestemmelser:
Ad lovforslagets § 1, nr. 4.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i undergrunden § 23 x, hvorefter klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om geologisk lagring af CO2 på
under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye
produkter og processer.
Af den foreslåede § 23 x, stk. 1, nr. 3, fremgår, at ministeren kan fastsætte regler om
meddelelse af tilladelse, herunder vilkår for tilladelsen.
Bemærkningerne til bemyndigelsesbestemmelsen giver ikke megen støtte i forhold til
forståelsen af, hvilke vilkår der vil kunne fastsættes eller hvordan bemyndigelsen i
øvrigt tænkes udmøntet.
Idet der henvises til det ovenfor anførte om fremsættelses og ikrafttrædelsestidspunkt
skal det bemærkes, at det vil være helt afgørende for aktørerne at forstå betingelser
og vilkår for sådanne aktiviteter, herunder ikke mindst inden aktørerne påtager sig
eventuelle kontraktuelle forpligtelser.
Med henblik på at tydeliggøre hjemlen bør det nærmere præciseres, hvilke vilkår der
eventuelt vil kunne tilknyttes til en sådan tilladelse samt rækkevidden heraf.
Af den foreslåede § 23 x, stk. 1, nr. 4, fremgår, at ministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om meddelte tilladelser, herunder projektbeskrivelse og
om CO2-lagringslokalitet.
I bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse er det anført:
”Den nye bestemmelse indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om, at det i
konkrete tilladelser fastsættes, at oplysningerne vil kunne bruges i forbindelse med
Doc. No
.
Page 2/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0011.png
tilladelsesprocedurer og godkendelse af aktiviteter, således at overblikket over de
samlede oplysninger kan bidrage til at vurdere, hvorvidt de ansøgte aktiviteter vil
kunne påvirke eller vil kunne påvirkes af de aktiviteter, der allerede er meddelt
tilladelse til.
Det bemærkes, at en evt. offentliggørelse vil skulle ske i overensstemmelse med
reglerne i forvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 433 af 22. april 2014 med senere
ændringer og miljøoplysningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 980 af 16. august 2017.”
Der er imidlertid efter INEOS´ opfattelse behov for at beskytte en aktørs sensitive
oplysninger. Det er ikke rimeligt eller fremmende for aktivitet, såfremt en aktør, der
bekoster aktiviteter, som ligger til grund for oplysninger, må tåle, at tredjemand opnår
adgang til oplysningerne og kan bruge disse i konkurrence med aktøren f.eks. om
samme reservoir for en egentlig licens til geologisk lagring af CO₂. Den foreslåede
bestemmelse bør på den baggrund udgå.
Med venlig hilsen
INEOS Energy Denmark
Peter Hindsberger
Senior Regulatory & Public Affairs Manager
Doc. No
.
Page 3/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0012.png
J.nr. 2021-1010
Til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Center for klimaneutralt Danmark
[email protected]
København, 10. januar 2022
Høringssvar fra Miljøbevægelsen NOAH til
Forslag til Lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i
CO2-lagringstilladelser)
NOAH er uenig i den foreslåede ordning, hvor staten eller et af staten ejet selskab på nærmere
angivne vilkår skal have ret til at indtræde i tilladelser til CO2-lagring i undergrunden
”CCS
er for os at se fortsat et teknisk fix, der kun vil tjene til at fjerne opmærksomheden for de
påkrævede dybtgående forandringer i vores samfund, som angår landbrug, skovbrug, gartneri og
arealudnyttelse, industri, byggeri og anlæg, håndværk, handel, offentligt og privat forbrug, import,
bygninger og boliger, transport til lands til vands og i luften, fiskeri, forsvar, turisme og
forlystelsesindustri, undervisning, forskning, sundheds- og plejesektoren, energiproduktion og -
forbrug og endelig udviklingspolitik, EU-politik, national, regional og kommunal politik
kort sagt
alt der rør’
sig, og som har direkte og
indirekte betydning for den samlede klimapåvirkning fra det
danske samfund.”
- sådan indledte vi 30.11. 2021 sammen med Levende Hav og Det Fælles Bedste vores høringssvar
til
Forslag til Lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund. (Geologisk lagring af
CO2 på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer)
Dette er fortsat vores principielle holdning til CCS
og ikke mindst lagringsdelen af CCS.
Vi kan derfor ikke tilslutte os, at staten eller statslige selskaber skal engagere sig i CO2-lagring i
undergrunden, hvad enten der er tale om mængder større eller mindre end 100 kiloton.
I det førnævnte høringssvar skrev vi, at der ville
”…
være brug for den mest tilbundsgående
procedure, inden Danmark sluser sig ind i en potentielt meget omfattende energi- og klimapolitisk
udvikling.”
Altså at det
ikke ville være klogt at gå ind i at lagre selv mængder under 100 kiloton
uden at afklare alle tænkelige miljø- og klimamæssige konsekvenser så meget som muligt.
På samme måde afviser vi ønsket om, at staten skulle gå aktivt ind i at afhjælpe selskabers
forureningsproblem ved at deltage i at gøre undergrunden under Nordsøen til losseplads for CO2.
Udover at vi mener, at CO2-lagring helt skal fravælges, så ville en situation, hvor staten er
medvirkende, gøre det vanskeligere for staten at stille skrappe krav og føre tilsyn med, at disse
krav overholdes.
Side 1 af 2
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0013.png
Nærværende lovforslag inkl. bemærkninger indeholder ligesom de to forrige ændringer af
undergrundsloven ingen betragtninger om miljø- og klimamæssige konsekvenser. Sammen med de
meget store puljer, der siden Klimaaftalen for energi og industri mv. i juni 2020 er blevet afsat til
CCS, forstærker det vores bekymring for den samlede CCS-strategi.
Vi henviser i øvrigt til disse to foregående høringssvar i deres helhed:
Høringssvar fra Levende Hav, Høfde 42-gruppen, VedvarendeEnergi og NOAH til forslag om
ændring af havmiljøloven, 2021:
Hoeringssvar_havmiljoeloven_fra_NOAH_LevendeHav_Hoefde42gruppen_og_VE.pdf
NOAHs høringssvar til Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(undergrundsloven), 2010:
2010_12_Undergrundsloven_Hoeringssvar_NOAH_FINAL-2.pdf
Flere analyser af CCS findes på vores hjemmeside
https://ccs-info.org/
- det drejer sig bl.a. om
TIMING; MILJØEFFEKTER; KLIMAEFFEKTER; ØKONOMI; FINANSIERING; ANSVAR;
ENERGISCENARIER; CCS OG CDM; CO2-EOR; BECCS; CCS OG VAND.
Med venlig hilsen
Palle Bendsen
Miljøbevægelsen NOAH
Friends of the Earth Denmark
Nørrebrogade 39, 1tv.
2200 København N
35 36 12 12
[email protected]
www.noah.dk
(Direkte 30 13 76 95,
[email protected])
Side 2 af 2
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0014.png
Høringssvar
Tobias Johan Sørensen, [email protected]
10.01 2022
Høringssvar til supplerende lov om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund
CONCITO bakker op om lovforslaget, der kan sikre statslig deltagelse i offshore lagring, samt bane vejen
for udvikling af CO
2
lagre under land og kystnært.
Omkostningerne til kystnære og landbaserede CO
2
lagre vurderes at være markant lavere end offshore
lagre. Hertil kommer en besparelse på transport på grund af kortere transportafstande og muligheden for
anvendelse af rør til transport af CO
2
. Rambøll vurderer at transport i rør og kystnær lagring kan give en
besparelse på ca. 500 kr./ton lagret CO
2
.
Staten kan med sit engagement og ejerskab bistå til en hurtigere udvikling af landbaserede/kystnære
lagre, der kan sikre adgang til billigere CO
2
lagring.
Hertil kan staten gennem ejerskab af Evida og Energinet sikre adgang til billigere rørtransport af CO
2
.
Det må forventes, at adgang til billig transport og lagring af CO
2
bliver en konkurrenceparameter for er-
hvervslivet i fremtiden. Af denne årsag baner lovforslaget vejen for etablering af lagre, der vil have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Billigere lagring vil desuden have positive klimamæssige konsekvenser i det omfang, at den samlede om-
stilling bliver billigere, hvilket muliggør mere ambitiøs klimapolitik.
Billig transport og lagring af CO
2
vil også kunne gavne vores nabolandes klimapolitik, fx Tyskland, som har
vedtaget et ambitiøst klimamål for i 2030. Såfremt Danmark kan tilvejebringe relativt billig kapacitet til
transport og lagring af CO
2
må det forventes også at kunne fremskynde reduktioner hos bl.a. punktkilder i
Tyskland, der ikke umiddelbart kan elektrificeres eller omstilles uden CO2-fangst.
Vi uddyber gerne, såfremt dette har interesse.
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0015.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Vedr. journalnummer 2021-1010
Side 1/1
10. januar 2022
Fjernvarmens Hus
Merkurvej 7
Dansk Fjernvarmes svar på høring om statslig deltagelse i
CO
2
-lagringstilladelser
Dansk Fjernvarme takker for muligheden for at afgive høringssvar til ’forslag
til Lov om
ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (Statslig deltagelse i CO
2
-lag-
ringstilladelser)’.
Dansk Fjernvarme er brancheorganisation for den danske fjernvarmesektor, herunder
størstedelen af de danske kraftvarmeanlæg og affaldsenergianlæg, og repræsenterer så-
ledes en meget stor del af det danske potentiale for CO
2
-fangst. Dansk Fjernvarme støt-
ter op om udviklingen af hele værdikæden for fangst-, transport-, lagring og -anvendelse
af CO
2
(CCUS), herunder nærværende ændring af Undergrundsloven med henblik på
statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser.
Etableringen af en CCS værdikæde i Danmark er nyt, og der er behov for politisk vilje og
hurtig handling på tværs af hele værdikæden, hvis vi skal realisere fuldskala CCS alle-
rede i 2025. For at understøtte en accelereret og for samfundet hensigtsmæssig udvikling
af lagringsfaciliteter i Danmark er det fornuftigt, at der med lovforslaget sikres mulighed
for, at staten kan deltage i CO
2
-lagringstilladelser. Det skyldes ikke mindst, at det øger
mulighederne for, at staten i højere grad kan bidrage til at sikre, at lagringskapaciteten er
til rådighed, når CO
2
-fangstanlæggene kommer i drift.
Dansk Fjernvarme ser desuden gerne, at man fra politisk side overvejer at udbrede mu-
ligheden for statslig deltagelse til geotermi.
Vi står til rådighed for spørgsmål eller uddybende kommentarer.
DK-6000 Kolding
Tlf. +45 7630 8000
[email protected]
www.danskfjernvarme.dk
CVR DK 55 83 10 17
Med venlig hilsen
Dansk Fjernvarme
Jannick Hauschildt Buhl
Chefkonsulent
[email protected]
+45 28 69 36 06
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0016.png
10. januar 2022
Energistyrelsen
Att.:
[email protected]
Ditte Parmer Simonsen,
[email protected]
journalnummer 2021-1010
Høringssvar fra DI angående udkast til lovforslag om ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund - statslig deltagelse i CO2-
lagringstilladelser
DI takker for muligheden for at afgive høringssvar på Energistyrelsens høring om
lovforslag til ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund. DI vil gerne
bemærke følgende:
DI finder det fornuftigt med statslig deltagelse lagringsprojekter
Der er faglige kompetencer Nordsøfonden, som kan anvendes
Hvis den eksisterende infrastruktur er tiltænkt benyttet, så bør andele i licenser
afspejle historisk deltagelse
Det vil være et stort behov for en hurtig udmøntning af meget bredt mandat i
konkrete licensbetingelser for den første runde
Der er endvidere behov for afklaring af kompensation for eksisterende omkost-
ninger til for eksempel infrastruktur og pilotprojekter
Med venlig hilsen
Sune Thorvildsen
DI Energi
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0017.png
[email protected]
[email protected] (Ditte Parmer Simonsen)
Foreningen af Rådgivende Ingeniører ([email protected])
SV: Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022 - journalnummer 2021-1010.
Sendt:
14-12-2021 11:13
Bilag:
image002.png; image003.png;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
FRI takker for muligheden for at afgive høringssvar på ovenstående høring.
Vi har ingen bemærkninger til den, da den ikke direkte påvirker rammebetingelserne for rådgivende
ingeniørvirksomheder.
Med venlig hilsen
Ulrik Ryssel Albertsen
Erhvervspolitisk Chef
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Fra:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Sendt:
10. december 2021 15:05
Til:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Cc:
Henrik Sulsbrück <[email protected]>; Charlotta Castenfors Laursen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om ændring
af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer) i høring.
Det bemærkes, at lovforslaget vil blive sammenskrevet med lovforslaget om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer), som har været i høring i perioden 1. november 2021 til 30. november
2021. Se nærmere sammenhænget mellem de to lovforslag i høringsnotatet.
For forståelsens skyld kan udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (geologisk
lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer) læses her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65704.
Det bemærkes dog, at nærværende
høring alene omfatter lovforslaget om statslig deltagelse.
Med henblik på høring af offentligheden er udkastet til lovforslag d.d. uploadet til høringsportalen og sendt til de
eksterne høringsparter, der fremgår af vedhæftede liste.
Link til høringen på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65907
Eventuelle høringssvar skal være modtaget
senest den 10. januar 2022.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til Ditte Parmer Simonsen på e-mail:
[email protected],
med angivelse
af journalnummer 2021-1010.
Vedhæftede dokumenter:
Høringsbrev
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0018.png
Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO
2
-
lagringstilladelser)
Ekstern høringsliste
Med venlig hilsen / Best regards
Ditte Parmer Simonsen
Fuldmægtig / Advisor
Center for undergrund og beredskab / Centre for Subsoil Resources and Risk Preparedness
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 25
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0019.png
Det
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0020.png
Page 2/2
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0021.png
INEOS Energy Denmark
Teknikerbyen 5
2830 Virum
Denmark
07-01-2022
Energistyrelsen
Att.: Ditte Parmer Simonsen
[email protected]
Your ref.
Our ref.
Doc. no.
j.nr. 2021-3548
phind
Doc. No.
e-mail address
Tel
mobile no..
www.ineos.com
Company no. 73 34 96 13
Bemærkninger til supplerende høring over forslag til Lov om ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO
2
-
lagringstilladelser)
Ved mail af 10, december 2021 har Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Energistyrelsen sendt udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser) i supplerende
høring.
INEOS skal på den baggrund fremkomme med følgende bemærkninger til udkastet:
Indledningsvist skal det bemærkes, at uanset at INEOS har forståelse for, at den
politiske drøftelse af statens deltagelse i CO2-lagringslicenser fortsat udestår, giver
forslaget til ændring af undergrundsloven og de relaterede bemærkninger reelt ikke
støtte i forhold til at forstå, hvad der kan forventes i forhold til den statslige deltagelse
eller rækkevidden af, hvilke vilkår en privat aktør vil kunne blive mødt af i forbindelse
med meddelelse af tilladelser.
Dette er ikke hensigtsmæssigt. Lagring af CO2 i den danske undergrund har
potentiale til at spille en vigtig rolle i bestræbelserne på væsentligt og positivt at
nedbringe CO2 udledninger. Det er derfor vigtigt, at sikre gode og forudsigelige
rammevilkår for aktiviteter, som kan bidrage til at realisere dette potentiale, Det er
INEOS’ opfattelse, at dette hensyn bør være den samfundsmæssige værdi, som
Staten bør have for øje, når rammevilkår for eventuel statsdeltagelse skal
konkretiseres og tilrettelægges.
INEOS bemærker i den forbindelse, at eventuel statsdeltagelse endvidere ikke bør
bremse eller hindre det private kommercielle initiativ til at søge det danske potentiale
for CO2 lagring offshore realiseret. Gode rammevilkår er endvidere påkrævede for at
tiltrække og fastholde kommercielle investeringer i danske projekter med potentiale for
nedbringelse af CO2 udledninger. Der henvises i den forbindelse til, at tiltrækning af
midler til finansiering af sådanne projekter sker i en global konkurrence.
Page 1/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0022.png
Henset til, at der med bidrag fra EUDP allerede er igangsat et demonstrationsprojekt i
forhold til sikker lagring af CO2 i Nordsøen (Project Greensand), og at arbejdet med at
modne egentlige lagringsprojekter er påbegyndt, er en sådan usikkerhed omkring
rammerne for den statslige deltagelse i sagens natur uhensigtsmæssig.
Det er således helt afgørende, at rammerne for statsdeltagelse er klare og
forudsigelige. En sådan klarhed om rammerne bør derfor skabes snarest muligt - og i
rimelig tid inden der åbnes op for ansøgning om tilladelser til såvel demonstrations-
projekter som til anvendelse af undergrunden til lagring af CO2 i større omfang.
Den igangværende modning af demonstrationsprojektet Greensand er udført af
private kommercielle aktører. Modningen er også i den danske stats interesse henset
til reduktionspotentialet forbundet med lagring af CO2 og sker i tillid til, at aktørerne vil
blive tildelt tilladelse til projektet, når det regulatoriske grundlag for demonstrations-
projektet er tilvejebragt. Såfremt Staten eller et af Staten ejet selskab gives ret til at
indtræde i et sådant projekt på et tidspunkt, hvor de private aktører allerede har
afholdt omkostninger, bør Staten økonomisk stilles, som var Staten en oprindelig
deltager.
I forbindelse med meddelelse af tilladelse til et demonstrationsprojekt må der efter
INEOS´ opfattelse ikke opstå en situation, hvor de private aktører, som er centrale og
nødvendige for udvikling af det danske potentiale for CO2 lagring offshore, kan
risikere, at Staten efter projektets gennemførelse, hvor de private aktører har afholdt
udgifterne forbundet med projektets gennemførelse, enten tildeler sig selv eller et af
Staten ejet selskab retten til anvendelse af undergrunden til lagring af CO2 i større
omfang i det pågældende område, eller såfremt Staten har deltaget i demonstrations-
projektet tildeler sig selv eller et af Staten ejet selskab en uforholdsmæssig andel heri.
Dette ville i sagens natur være åbenbart urimeligt.
Såfremt Staten vælger at indtræde i en tilladelse til efterforskning og anvendelse af
undergrunden, må deltagernes interesser, rettigheder og forpligtelser samordnes. Det
gælder eksempelvis i den situation, hvor de private aktører i tilladelsen allerede i kraft
af deres deltagelse i en E&P licens har rettigheder og forpligtelser i forhold til anlæg
og den geologiske formation, som skal benyttes i forbindelse med CO2 lagring. Det er
ud fra det foreliggende udkast ganske uklart, hvordan en sådan samordning forventes
at finde sted, hvis Staten ikke allerede deltager i den relaterede E&P licens. Dette bør
afklares hurtigst muligt og i hvert fald i rimelig tid, inden de private aktører kan søge
om tilladelse til lagring af CO2 i større omfang.
Sammenfattende er det INEOS´ opfattelse, at der snarest muligt bør skabes klarhed
over rækkevidden af de foreslåede bestemmelser, herunder i hvilket omfang staten
påtænker at indtræde i tilladelser og under hvilke vilkår, med henblik på, at selskaber,
der ønsker at investere i udvikling af lagring af CO2, har kendskab hertil og på den
baggrund kan træffe en investeringsbeslutning på et oplyst grundlag.
Doc. No
.
Page 2/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0023.png
Dette forudsætter, at selskaberne bliver gjort bekendt med disse oplysninger, inden
der skal ansøges om tilladelser eller inden udgifter afholdes. Gode og forudsigelige
rammevilkår for de private kommercielle aktører er således nødvendige for at kunne
tiltrække investeringer i aktiviteter, som kan bidrage til at realisere potentialet for
lagring af CO2 i den danske undergrund med væsentlig og positivt samfundsmæssig
værdi til følge.
Med venlig hilsen
INEOS Energy Denmark
Peter Hindsberger
Senior Regulatory & Public Affairs Manager
Doc. No
.
Page 3/3
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0024.png
[email protected], [email protected]
Nina Skaarup ([email protected])
Sv: Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022 (Id nr.: 2428)
Sendt:
10-01-2022 10:52
Bilag:
image001.png;
Til:
Fra:
Titel:
Kære Ditte
GEUS har ingen bemærkninger til denne supplerende høring om udkast til lovforslag om ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO2 lagringstilladelelser) - journalnr: 2021-1010.
Mvh
Nina
Med venlig hilsen / Inussiarnersumik inuulluaqqusillunga / Yours sincerely
Nina Skaarup, Ph.D.
Statsgeolog
Head of Department of Geophysics
GEUS - Geological Survey of Denmark and Greenland
Email: [email protected]
Ph: +45 22221676
Website: www.geus.dk
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Hanne Lærke Kracht ([email protected])
GEUS Hovedpostkasse ([email protected])
Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
E-mailtitel:
VS: Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
10-12-2021 17:13
Sendt:
Kære Helle
Den nye høring er journaliseret under j.nr.: 020-0001.
Med venlig hilsen
Irina Popova Rasmussen
GEUS Journal, HR
Fra:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Sendt:
10. december 2021 15:05
Til:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Cc:
Henrik Sulsbrück <[email protected]>; Charlotta Castenfors Laursen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0025.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om
ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO2 med henblik på forskning,
udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer) i høring.
Det bemærkes, at lovforslaget vil blive sammenskrevet med lovforslaget om ændring af lov om anvendelse
af Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO2 på under 100 kilotons med henblik på forskning,
udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer), som har været i høring i perioden 1. november
2021 til 30. november 2021. Se nærmere sammenhænget mellem de to lovforslag i høringsnotatet.
For forståelsens skyld kan udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(geologisk lagring af CO2 på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye
produkter og processer) læses her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65704.
Det bemærkes dog,
at nærværende høring alene omfatter lovforslaget om statslig deltagelse.
Med henblik på høring af offentligheden er udkastet til lovforslag d.d. uploadet til høringsportalen og sendt
til de eksterne høringsparter, der fremgår af vedhæftede liste.
Link til høringen på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65907
Eventuelle høringssvar skal være modtaget
senest den 10. januar 2022.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til Ditte Parmer Simonsen på e-mail:
[email protected],
med
angivelse af journalnummer 2021-1010.
Vedhæftede dokumenter:
Høringsbrev
Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (statslig deltagelse i
CO
2
-lagringstilladelser)
Ekstern høringsliste
Med venlig hilsen / Best regards
Ditte Parmer Simonsen
Fuldmægtig / Advisor
Center for undergrund og beredskab / Centre for Subsoil Resources and Risk Preparedness
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 25
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0026.png
[email protected] (Ditte Parmer Simonsen)
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
Sendt:
10-12-2021 15:17
Bilag:
image001.png;
Til:
Fra:
Titel:
Under henvisning til det til DA fremsendte høringsbrev af d.d. vedrørende ovennævnte skal vi oplyse, at
sagen falder uden for DA’s virkefelt, og at vi under henvisning hertil ikke ønsker at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Susanne Borvang
Chefsekretær
Fra:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Sendt:
10. december 2021 15:05
Til:
Ditte Parmer Simonsen <[email protected]>
Cc:
Henrik Sulsbrück <[email protected]>; Charlotta Castenfors Laursen <[email protected]>
Emne:
Ekstern høring: Supplerende høring: Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund (statslig deltagelse i CO2-lagringstilladelser), frist den 10. januar 2022
Til høringsparterne på vedhæftede høringsliste
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til lovforslag om ændring
af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer) i høring.
Det bemærkes, at lovforslaget vil blive sammenskrevet med lovforslaget om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund (geologisk lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer), som har været i høring i perioden 1. november 2021 til 30. november
2021. Se nærmere sammenhænget mellem de to lovforslag i høringsnotatet.
For forståelsens skyld kan udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (geologisk
lagring af CO
2
på under 100 kilotons med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer) læses her:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65704.
Det bemærkes dog, at nærværende
høring alene omfatter lovforslaget om statslig deltagelse.
Med henblik på høring af offentligheden er udkastet til lovforslag d.d. uploadet til høringsportalen og sendt til de
eksterne høringsparter, der fremgår af vedhæftede liste.
Link til høringen på høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65907
Eventuelle høringssvar skal være modtaget
senest den 10. januar 2022.
Høringssvaret bedes sendt til
[email protected]
med kopi til Ditte Parmer Simonsen på e-mail:
[email protected],
med angivelse
af journalnummer 2021-1010.
Vedhæftede dokumenter:
Høringsbrev
Udkast til lovforslag om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund (statslig deltagelse i CO
2
-
lagringstilladelser)
Ekstern høringsliste
Med venlig hilsen / Best regards
Ditte Parmer Simonsen
L 137 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533017_0027.png
Fuldmægtig / Advisor
Center for undergrund og beredskab / Centre for Subsoil Resources and Risk Preparedness
Mobil / Cell
E-mail
+45 33 95 43 25
[email protected]
Danish Energy Agency -
www.ens.dk
- part of The Ministry of Climate, Energy and Utilities
Energistyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Du kan læse mere om, hvordan vi behandler dine
personoplysninger på vores hjemmeside
https://ens.dk/om-os/energistyrelsens-behandling-af-personoplysninger