Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 137 Bilag 7
Offentligt
2568401_0001.png
Til lovforslag nr.
L 137
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. maj 2022
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om anvendelse af Danmarks undergrund
(Geologisk lagring af CO
2
på under 100 kt med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og processer
og statslig deltagelse i CO
2
-lagringstilladelser)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
sten medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet æn-
dringsforslag nr. 2 til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, idet
Venstre finder, at geologisk lagring af CO
2
er essentielt for,
at Danmark kan nå 70-procentsmålsætningen i 2030, og for
at Danmark kan blive klimaneutral så hurtigt som muligt. I
den forbindelse bemærker Venstre, at højt tempo er afgøren-
de. På den baggrund havde Venstre gerne set en tidligere
ikrafttrædelsesdato, men noterer sig, at det ifølge regeringen
ikke materielt ville gøre en forskel at fremrykke ikrafttræ-
delsesdatoen, jf. svar på spørgsmål 3. Venstre noterer sig
endvidere, at det sene ikrafttrædelsestidspunkt for lovforsla-
get ikke vil medføre en forsinkelse af allerede igangværende
demonstrationsprojekter med henblik på opnåelse af tilladel-
se til at sætte i gang i efteråret 2022 som planlagt, jf. svar på
spørgsmål 4.
Venstres medlemmer af udvalget bemærker desuden, at
det er vigtigt for lagringsoperatørerne, jf. høringssvarene (L
137 – bilag 1), at de hurtigst muligt opnår klarhed om vil-
kårene for statslig deltagelse i lagringstilladelser, og Venst-
re noterer sig i den forbindelse, at ministeren vil indkalde
til forhandlinger om statens eventuelle deltagelse i CO
2
-lag-
ringsprojekter inden sommer og dermed inden der åbnes
op for ansøgninger om CO
2
-lagringstilladelser, jf. svar på
spørgsmål 8.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
et mindretal
(EL), tiltrådt af [udvalget]:
1)
I det under
nr. 10
foreslåede
kapitel 6 b
indsættes i
§ 23
x
som
stk. 4:
»Stk. 4.
Der kan ikke meddeles tilladelse efter regler ud-
stedt i medfør af stk. 1, hvis formålet med den aktivitet,
der ansøges om tilladelse til, ud over geologisk lagring af
CO
2
på under 100 kt med henblik på forskning, udvikling
eller afprøvning af nye produkter og processer tillige er øget
indvinding af kulbrinter.«
[Ændring af anvendelsesområde]
DokumentId
Journalnummer
L 137 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2568401_0002.png
2
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af [ud-
valget]:
2)
Nr. 15
affattes således:
»15.
I
§ 37 a, stk. 5,
indsættes efter »og 28«: »eller regler
udstedt i medfør af § 23 x«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der kan efter den gældende undergrundslov meddeles
tilladelse til CO
2
-lagring kombineret med produktion af kul-
brinter (også kaldet CO
2
EOR – CO
2
Enhanced Oil Recove-
ry).
Enhanced Oil Recovery (EOR) er en tertiær indvindings-
metode, der dækker injektion af gas og væsker, som ikke
normalt er til stede i reservoiret (eksempelvis dinitrogen
eller damp). Med EOR bliver ydre energi og materialer in-
jiceret i et reservoir for at kunne mobilisere og indvinde
kulbrinter, der ikke har været tilgængelige ved primær (tryk-
aflastning) og sekundær (væsker- eller gasinjektion) indvin-
ding, og derved øge indvindingsgraden.
Ved CO
2
EOR bliver en del af den anvendte CO
2
i un-
dergrunden efter injektion, hvorfor CO
2
EOR omfatter et
element af CO
2
-lagring.
CO
2
EOR forudsætter efter den gældende undergrunds-
lov en tilladelse efter lovens § 23 (fuldskala CO
2
-lagrings-
tilladelse) og en godkendelse af produktionsmetoden CO
2
EOR, jf. lovens § 10, i forbindelse med en indvindingstil-
ladelse efter lovens § 5. Det skyldes, at der er tale om
injektion af CO
2
både som en indvindingsforanstaltning og
som en lagringsaktivitet.
Med lovforslagets § 1, nr. 10, foreslås, at der etableres
en særskilt tilladelsesordning for geologisk lagring af CO
2
på under 100 kt med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer, ved at klima-,
energi- og forsyningsministeren med den foreslåede nye §
23 x, stk. 1, bemyndiges til at kunne fastsætte regler om
geologisk lagring af CO
2
på under 100 kt med henblik på
forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer.
Med ændringsforslag nr. 1, foreslås, at der i den i lovfor-
slaget foreslåede nye § 23 x indsættes et stk. 4, der sikrer, at
der ikke kan meddeles tilladelse efter regler udstedt i medfør
af stk. 1, hvis formålet med den aktivitet, der ansøges om
tilladelse til, ud over geologisk lagring af CO
2
på under
100 kt med henblik på forskning, udvikling eller afprøvning
af nye produkter og processer, tillige er øget indvinding af
kulbrinter.
Ændringsforslaget indebærer således, at der i medfør af
den foreslåede nye tilladelsesordning ikke kan meddeles til-
ladelse, såfremt formålet med den aktivitet, der ansøges om
tilladelse til, tillige er øget indvinding af kulbrinter.
Bestemmelsen omfatter ikke situationer, hvor den lag-
ringsaktivitet, der er meddelt tilladelse til i medfør af den
foreslåede tilladelsesordning, utilsigtet eller indirekte med-
fører øget indvinding af kulbrinter.
Det vil under behandlingen af ansøgningen skulle vurde-
res, om den aktivitet, der ansøges om tilladelse til, udover
geologisk lagring af CO
2
på under 100 kt med henblik på
forskning, udvikling eller afprøvning af nye produkter og
processer, har til formål at øge indvinding af kulbrinte.
Med ændringsforslaget fjernes muligheden for i den fore-
slåede nye tilladelsesordning at meddele tilladelse til aktivi-
teter, hvor formålet, udover geologisk lagring af CO
2
under 100 kt med henblik på forskning, udvikling eller
afprøvning af nye produkter og processer, tillige er øget
indvinding af kulbrinter. Forslaget omfatter ikke andre ind-
vindingsmetoder.
Til nr. 2
Ændringsforslaget præciserer, hvor i § 37 a, stk. 5, det
nye tekstled, som er foreslået i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 15, skal indsættes.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring, som ikke
indebærer materielle ændringer i lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2022 og var til
1. behandling den 16. marts 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 1. november 2021 dette udkast til udvalget, jf.
KEF alm. del – bilag 54. Den 23. februar 2022 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <> deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 137 - 2021-22 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2568401_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Signe Munk (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Kim Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) René Christensen (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Peter Seier Christensen (NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
10