Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 138 Bilag 1
Offentligt
2533026_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Vedvarende
Energi
Dato
25-11-2022
J nr.
2021-10755
/jso
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi (Justering af rammer for etablering af vedvarende energianlæg på havet uden
for udbud og udvidelse af VE-ordningerne til at omfatte solcelleanlæg på havet og
visse solcelleanlæg på søer m.v.)
Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Justering af rammer for etablering
af vedvarende energianlæg på havet uden for udbud og udvidelse af VE-ordningerne til at
omfatte solcelleanlæg på havet og visse solcelleanlæg på søer) blev sendt i ekstern høring
den 16. november 2021 med frist for afgivelse af høringssvar den 14. december 2021.
Der er modtaget i alt 19 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 14 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Brintbranchen
CONCITO
Copenhagen Infrastructure Partners
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Danmarks Jægerforbund
Danske Maritime
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
European Energy
HOFOR
Struer Kommune
Wind Denmark
Ørsted
Fem høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
-
-
-
-
Byggeskadefonden
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk producentansvar
Forbrugerrådet Tænk
Foreningen af Rådgivende ingeniør
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
I det følgende vil de væsentligste punkter/emner i de indkomne høringsvar blive gennemgået
Side 1/5
L 138 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533026_0002.png
efterfulgt af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets bemærkninger i kursiv for hvert emne.
Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises til de fremsendte høringssvar, som kan ses på høringsportalen.dk.
Indledningsvist skal det nævnes, at lovforslaget implementerer dele af aftale om justering af
åben dør-ordningen for VE-anlæg på havet af 2. juni 2021 (Herefter stemmeaftalen).
Lovforslaget omfatter derfor ikke alle elementer i stemmeaftalen. Derudover ses der positivt
på, at ordningen gøres teknologineutral. Der er ingen bemærkninger til, at visse
solcelleanlæg på søer bliver omfattet af VE-ordningerne.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
Nr. 1 Ordningen gøres teknologineutral
Nr. 2 Begrænsning af markedsdrevet udvikling af VE-anlæg på havet
Nr. 3 Vetoretten
Nr. 4 Afstandsbegrænsning
Nr. 5 Præcisering af statens mulighed for at afvise projekter
Nr. 6 Undtagelsesbestemmelse for PtX-projekter og andet elforbrug ved direkte linjer
Nr. 7 Repowering og levetidsforlængelse
Nr. 8 Beskrivelse af erhvervsmæssige økonomiske konsekvenser for PtX-branchen
Ad nr. 1: Ordningen gøres teknologineutral
Dansk Energi, Dansk Martime og European Energy fremhæver, at det er er positivt, at
ordningen fremover gøres teknologineutral, da det åbner om for etablering af flere VE-anlæg
på havet, herunder installering af solcelleanlæg på havet. Dansk Jægerforbund påpeger, at
der skal være bedre overvågning og undersøgelse af miljø- og natureffekter for nye VE-
anlæg, såsom solcelleanlæg på havet og visse solcelleanlæg på søer.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig de positive tilkendegivelser om at ordningen gøres teknologineutral.
Ministeriet kan oplyse, at ved fremtidig etablering af solcelleanlæg på havet og søer vil miljø-
og natureffekter blive vurderet.
Ad nr. 2: Begrænsning af markedsdrevet udbygning af VE-anlæg på havet
CONCITO, Brintbranchen, Dansk Erhverv, European Energy og Wind Denmark påpeger, at
de mener, at justeringen af åben dør-ordningen begrænser den markedsdrevne udvikling af
VE-udbygningen på havet i Danmark.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet noterer sig organisationernes opfattelse af, at lovforslaget er en begrænsning af
den markedsdrevne udbygning af VE-anlæg på havet.
Side 2/5
L 138 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533026_0003.png
Ministeriet bemærker, at lovforslaget på nogle områder udvider mulighederne for at etablere
anlæg igennem åben dør-ordningen. Det gælder dels ved, at det gøres muligt at etablere
flydende solceller igennem ordningen, og dels ved at justeringen skal muliggøre, at
relevante, statslige arealreservationer hæves, hvilket åbner en større del af havet op for
ansøgninger igennem åben dør-ordningen. Forudsætningen for sidstnævnte er den
forslåede afstandsbegrænsning, som gør det klart for opstillerne, at der ikke kan etableres
åben dør-projekter mere end 15 km fra kysten.
Ministeriet bemærker desuden, at lovforslaget ikke begrænser mulighederne for VE-
udbygning længere ude på havet, idet denne kan gennemføres via statslige udbud, hvor
staten planlægger placeringen baseret på en samlet vurdering af, hvilke lokaliteter, der
vurderes mest egnede ift. udbygning af elnettet, natur- og miljøforhold mm. Samtidig er den
politiske aftale og lovforslaget en opfølgning på tidligere politiske aftaler om, at markedet
skal drive den grønne omstilling på kommercielle vilkår og med sigte på, at der kan skabes
indtægter til staten. Med udbuddet af Thor Havvindmøllepark forventes det, at budvinderen i
løbet af få år vil betale staten 2,8 mia. kr. for retten til at opføre parken. Dette viser, at
opstillerne i hvert fald i nogle tilfælde har en betydelig betalingsvillighed for adgangen til det
danske havareal. Modsat de statslige udbud eksisterer der i dag ikke en mekanisme for, at
projekter, som gennemføres via åben dør-ordningen, kan generere indtægter til staten.
Ad nr. 3: Vetoretten
Struer Kommune er glade for implementeringen af vetoretten, og mener at der bør indføres
en generel kommunal vetoret langs alle landets kyster. Dansk Energi, Dansk Erhverv, Wind
Denmark er imod implementeringen af vetoretten for de berørte kommuner. Dansk Industri,
vil gerne have kommunernes vetoret i forhold til afstandsbegrænsningen på 15 km justeres
til at omfatte mellem 10-15 km. Danmarks Jægerforbund er bekymret for, om der er
tilstrækkelige ressourcer til kommunerne for at kunne træffe en korrekt og afgørelse i forhold
til vetoretten. Dansk Energi er positive overfor, at der ved samfundsmæssige eller
samfundsøkonomiske hensyn, gør, at vetoretten ikke kan gøres gældende. Dansk Erhverv
foreslår, at der indføres almindeligt flertal imod de berørte kommuner.
Ministeriets bemærkninger:
Med stemmeaftalen af 2. juni 2021 blev det besluttet at ændre den kommunale
indsigelsesret til en vetoret for kommuner beliggende inden for 15 km fra et projekt. Som
følge heraf kan fremtidige projekter kun gennemføres, hvis der kan opnås kommunal
opbakning fra samtlige berørte kommuner. Vetoretten er en absolut vetoret, hvor der ikke
skal tages hverken samfundsmæssige eller samfundsøkonomiske overvejelser i betragtning.
Nærværende lovforslag er derfor i overensstemmelse med stemmeaftalen. Ministeriet
bemærker, at da kommunerne allerede i dag har indsigelsesret mod projekter, vurderes det
ikke, at ændringen til en vetoret medfører et yderligere ressourcebehov i kommunerne.
Indførelse af vetoretten sigter mod at anspore til en tidligere og konstruktiv dialog mellem
VE-opstillere og relevante kommuner om konkrete nye projekter, herunder bl.a. projekternes
placering og størrelse med henblik på at øge den lokale accept.
Ad nr. 4: Afstandsbegrænsning
Dansk Erhverv mener, at afstandsbegrænsningen på 15 km skal fjernes og udvides til en
decideret byggeret på havet. European Energy er imod afstandsbegrænsningen, da der
mangler argumenter herfor, udover at det sikrer statslige arealreservationer, som kan
kompromittere statens sikring af gode placeringer til fremtidige havvindsudbygninger via
statslige udbud. Wind Denmark mener, at lovforslaget stopper for muligheden for hurtig og
Side 3/5
L 138 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533026_0004.png
effektiv markedsdrevet udbygning af havvind uden for afstandsbegrænsningen på 15 km
med negative konsekvenser for erhvervet og samfundsøkonomien.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at der indføres en afstandsbegrænsning i henhold til stemmeaftalen af
2. juni 2021, så der fremover kun kan ansøges om åben dør projekter inden for 15 km fra
kysten, som svarer til den afstand, der i dag gælder for den kommunale indsigelsesret.
Endvidere bemærker ministeriet, at indførelsen af afstandsbegrænsningen muliggør, at
statslige arealreservationer på havvindarealer kan løftes uden at kompromittere statens
sikring af gode placering til fremtidige havvindsudbygning via statslige udbud. Der henvises i
øvrigt til spørgsmål 2.
Ad nr. 5: Præcisering af statens muligheder for at afvise projekter
Dansk Energi foreslår, at relevanskriteriet udbygges med strategiske råstofressourcer,
udbudsområder for olie og gas, områder med kabler og rørledninger og visse sejruter.
European Energi er imod, at der indføres yderligere kriterier for staten til at afvise projekter.
Wind Denmark forventer, at der bliver udarbejdet en vejledning om, hvad
samfundsmæssige, planmæssige eller miljømæssige hensyn skal forstås.
Ministeriets bemærkninger:
Med lovforslaget justeres relevanskriteriet i nogle henseende for at præcisere statens
gældende muligheder for, at give afslag til projekter, der ikke ud fra samfundsmæssige og
planmæssige hensyn er relevante at gennemføre. Det gælder fx ved at præcisere, at
projekter kan afvises under hensyntagen til den overordnede planlægning af lufttrafikken
samt forsvars- og beredskabsformål i Danmark. Der er alene tale om præciseringer af
gældende ret og således ikke en udvidelse af eksisterende ret. Ministeret bemærker hertil, at
strategiske råstofressourcer, udbudsområder for olie og gas, områder med kabler og
rørledninger samt visse sejlrutter ér omfattet af det gældende relevanskriterium. Ministeriet
kan endvidere bekræfte, at det er planen, at relevanskriteriet yderligere præciseres i en
vejledning.
Ad nr. 6: Undtagelsesbestemmelse for PtX-projekter og andet elforbrug ved direkte
linjer
Copenhagen Offshore Partners, Dansk Energi, European Energy, Wind Denmark er kritiske
over for, at der ikke er indført en undtagelsesbestemmelse i lovforslaget fra
afstandsbegrænsningen på 15 km for el-produktion i relation til PtX-projekter. De henviser til
stemmeaftalen, hvoraf det fremgår, at der evt. kan tages stilling til en undtagelse, når der er
truffet beslutninger vedrørende direkte linjer.
Ministeriets bemærkninger:
Det fremgår af stemmeaftalen af 2. juni 2021, at aftaleparterne noterer sig, at åben dør-
ordningen i fremtiden potentielt kan anvendes til at fremme PtX eller andet elforbrug med
direkte tilkobling til store havvindmølleprojekter langt fra kysten uden for statslige udbud.
Såfremt der i anden sammenhæng træffes beslutninger vedrørende direkte linjer og fremme
af PtX eller andet elforbrug, skal der derfor i aftalekredsen tages stilling til, om det er relevant
inden for rammerne af åben dør-ordningens formål om at fremme små og kystnære
projekter, at indføre en undtagelse fra afstandsbegrænsningen, når det involverer PtX eller
andet elforbrug med direkte tilkobling til store havvindmølleprojekter.
Der er endnu ikke truffet politisk beslutning om direkte linjer og fremme af PtX eller andet
elforbrug. Ministeriet kan oplyse, at der i januar og februar 2022 er forhandlinger om
Side 4/5
L 138 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2533026_0005.png
regeringens forslag til den kommende PtX- strategiområdet. Når der foreligger en evt.
beslutning om direkte linjer og/eller fremme af PtX og andet elforbrug, kan de aftalte tiltag
tidligst implementeres i dansk lovgivning fra den 1. januar 2023 afhængigt af tidspunktet for
og indholdet af den endelige aftale.
Hvis fremsættelse af nærværende lovforslag skal afvente politiske forhandlinger om først
direkte linjer, PtX og andet elforbrug og siden om en mulig undtagelse til åben dør-
ordningen, vil det indebære, at lovforslaget forsinkes markant. Dermed vil initiativerne om
blandt andet kommunal vetoret, muligheden for at etablere solcelleanlæg på havet og
ophævelse af relevante arealreservationer også blive forsinket, hvilket ikke vurderes
hensigtsmæssigt.
Ad nr. 7: Repowering og levetidsforlængelse
Dansk Energi og Wind Denmark påpeger, at lovforslaget ikke omfatter repowering, hvilket
fremgår af stemmeaftalen, herunder om der er et behov for en ny forundersøgelsestilladelse.
HOFOR mangler en præcisering af repowering og levetidsforlængelse, og om vetoretten
skal omfatte dette. Endvidere påpeger HOFOR at ansøgning om repowering og
levetidsforlængelse bør friholdes for at gennemføre nye forundersøgelser, hvis de
eksisterende fundamenter genanvendes, og der etableres møller med lignende dimensioner.
Ministeriets bemærkninger:
Nærværende lovforslag ændrer ikke på rammerne for repowering og levetidsforlængelse,
bortset fra i de tilfælde, hvor repowering at et eksisterende anlæg kræver ny
forundersøgelsestilladelse. Her gælder der ifølge nuværende regler en kommunal
indsigelsesret, som fremover ændres til en kommunal vetoret.
Hvorvidt en ansøgning om repowering kræver ny forundersøgelsestilladelse, vil afhænge af
en konkret vurdering. Som udgangspunkt er det dog alene større ændringer af eksisterende
anlæg, der vil kræve ny forundersøgelsestilladelse. Projekter, hvor en stor del af det
eksisterende projekt genanvendes, og hvor der ikke er behov for at foretage større, nye
undersøgelser af fx miljø- og havbund, vil som udgangspunkt ikke kræve ny
forundersøgelsestilladelse. Dette vil dog afhænge af en konkret vurdering.
Ministeriet kan oplyse, at der i forlængelse af nærværende lovforslag udarbejdes en
vejledning, som også vil omfatte retningslinjerne for repowering og levetidsforlængelse, for at
tydeliggøre processen og kravene til ansøgningerne.
Ad nr. 8: Beskrivelse af erhvervsmæssige økonomiske konsekvenser for PtX-
branchen
European Energy og Wind Denmark mener, at der mangler en beskrivelse af de
erhvervsmæssige økonomiske konsekvenser for PtX-branchen.
Ministeriets bemærkninger:
Det er i dag i udgangspunktet ikke muligt at etablere direkte linjer mellem havvindsparker og
PtX-anlæg, og der er til dato ikke gennemført havvindsprojekter med direkte tilkobling til et
PtX-anlæg. Tilsvarende er lovforslaget ikke en begrænsning af mulighederne for at etablere
havvind generelt, idet ophævelsen af de statslige arealreservationer stadig giver mulighed
for den samme mængde havvind, kan etableres ved statslige udbud. Det er således
ministeriets vurdering, at konsekvenserne af lovforslaget for PtX-branchen er svært
kvantificerbare, og afhænger af faktorer, der ikke er kendte på nuværende tidspunkt
herunder omfanget af statslige udbud. Der henvises i øvrigt til spørgsmål 2.
Side 5/5