Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 138 Bilag 6
Offentligt
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
(Justering af rammer for etablering af vedvarende energianlæg på havet uden
for udbud og udvidelse af VE-ordningerne til at omfatte solcelleanlæg på
havet og visse solcelleanlæg på søer m.v.)
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]:
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af …:
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9, stk. 2, nr. 1,
ændres »nr. 4« til: »nr. 5«.
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 14, stk. 4,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1 og 2«.
[Konsekvensændring]
3)
Det under
nr. 15
forslåede nye punktum i
§ 22, stk. 7,
der indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum, affattes således:
»Tilladelse til forundersøgelser gives til områder, hvor klima-, energi- og forsyningsministeren
finder, at udnyttelse af energi kan være relevant, medmindre væsentlige hensyn afgørende taler
imod tilladelsen, herunder væsentlige hensyn til miljø, sikkerhed, forsvars- og beredskabsformål,
skibsfart, luftfar, fiskeri, større infrastrukturprojekter, overordnede planmæssige og
samfundsøkonomiske forhold.«
[Lovteknisk ændring]
4)
I den under
nr. 16
foreslåede affattelse af
§ 22, b, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »relevante« til: »berørte«.
[Præcisering]
L 138 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Til § 2
5)
Stk. 3
affattes således:
»Stk.
3.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger om forundersøgelser uden for udbud efter
VE-lovens § 22, stk. 2, som er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog stk. 4.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Stk. 4
affattes således:
»Stk.
4.
En kommunalbestyrelse kan nedlægge veto mod, at der meddeles etableringstilladelse efter
VE-lovens § 25, stk. 1, på baggrund af en forundersøgelsesrapport, der er stillet til rådighed for
andre efter VE-lovens § 24, stk. 4, hvis ansøgningen om forundersøgelsestilladelse er modtaget før
den 1. januar 2017, og ansøgningen om forundersøgelsestilladelse er modtaget før den 1. januar
2017, og ansøgningen om etableringstilladelse på baggrund af forundersøgelsesrapporten er
modtaget efter lovens ikrafttræden. VE-lovens § 22 b, stk. 2-4 om brug af vetoret efter VE-lovens §
22, stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på nedlæggelse af veto mod etableringstilladelsen efter
denne bestemmelse. Vetoretten skal benyttes i forbindelse med høring af relevante myndigheder,
inden der træffes afgørelse om etableringstilladelse.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i VE-lovens § 9, stk. 2, nr. 1, til
lovens § 9, stk. 2, nr. 4.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 7, at der indsættes et nyt nr. 4 i VE-lovens § 9, stk. 2, hvorefter
lovens § 9, stk. 2, nr. 4 og 5, bliver lovens § 9, stk. 2, nr. 5 og 6. Derfor skal henvisningen i VE-
lovens § 9, stk. 2, nr. 1, til lovens § 9, stk. 2, nr. 4, ændres til en henvisning til lovens § 9, stk. 2, nr.
5.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvensændring af henvisningen i VE-lovens § 14, stk. 4, til
lovens § 14, stk. 1-3.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 10, at VE-lovens § 14, stk. 3, 1. pkt. ophæves. Derfor skal
henvisningen i VE-lovens § 14, stk. 4, til lovens § 14, stk. 1-3, ændres til en henvisning til lovens §
14, stk. 1 og 2.
Til nr. 3
Med nyaffattelsen af lovforslagets § 1, nr. 15, tydeligøres, hvilke væsentlige hensyn der kan tale
afgørende imod, at klima-, energi- og forsyningsministeren meddeler tilladelse til forundersøgelser
til et givent område.
L 138 - 2021-22 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2558258_0003.png
Tydeliggørelsen er nødvending, fordi den i lovforslaget foreslåedet tekst i § 1, nr. 15, kunne skabe
usikkerhed om, hvilke væsentlige hensyn, der gør, at klima-, energi- og forsyningsministeren ikke
kan meddele tilladelse til forundersøgelser.
Til nr. 4
Med ændringen præciseres lovteksten i den foreslåede § 22 b, stk. 2, 2. pkt.
Det har ikke været hensigten, at der skal være forskel ved brug af ordet »relevante« i den foreslået §
22 b, stk. 2, 2. pkt., og ordet »berørte«. Der menes i begge tilfælde, at det er de berørte kommuner,
der kan nedlægge veto mod en ansøgning om forundersøgelsestilladelse. For at tydeliggøre dette
foreslås ordet »relevante« i § 22 b, stk. 2, 2. pkt., ændret til »berørte«.
Til nr. 5
Med nyaffattelsen af lovforslagets § 2, stk. 3, tydeliggøres, at VE-loven ikke finder anvendelse på
ansøgninger om forundersøgelsestilladelse uden for udbud efter VE-lovens § 22, stk. 2, og at de
hidtil gældende regler finder anvendelse for sådanne projekter.
Tydeliggørelsen er nødvending,
fordi den i lovforslaget foreslået tekst i § 2, stk. 3, kunne give anledning til den misforståelse, at der
ikke var tale om VE-lovens § 22, stk. 2.
Til nr. 6
Med nyaffattelsen af lovforslagets § 2, stk. 4, tydeliggøres, at kommunalbestyrelsen kan nedlægge
veto mod, at der meddeles etableringstilladelse efter VE-lovens § 25, stk. 1, på baggrund af en
forundersøgelsestilladelse, der er stillet til rådighed for andre efter VE-lovens § 24, stk. 4, hvis
ansøgningen om forundersøgelsestilladelse er modtaget før den 1. januar 2017, og ansøgning om
etableringstilladelse på baggrund af forundersøgelsesrapporten modtaget efter lovens ikrafttræden.
Derudover tydeliggørelse, at VE-lovens § 22 b, stk. 2-4, om brug af vetoret efter VE-lovens § 22 b
stk. 1, finder tilsvarende anvendelse på nedlæggelse af veto mod etableringstilladelse efter denne
bestemmelse, og at vetoretten skal benyttelse i forbindelse med høring af relevante myndigheder,
inden der træffes afgørelse om etableringstilladelse.
Tydeliggørelsen er nødvending, fordi den i lovforslaget foreslået tekst i § 2, stk. 4, kunne give
anledning til den misforståelse, at der ikke var tale om VE-lovens bestemmelser.