Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 138
Offentligt
2563407_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. april 2022
J nr.
2019-3604
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 7. april 2022 stillet mig
følgende spørgsmål KEF L 138 spørgsmål 2, som jeg hermed skal besvare.
L 138
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi. (Justering af
rammer for etablering af vedvarende energianlæg på havet uden for udbud og udvi-
delse af VE-ordningerne til at omfatte solcelleanlæg på havet og visse solcellean-
læg på søer m.v.). Af klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).
Spørgsmål 2
Ministeren bedes kommentere den præsentation, som Green Power Denmark an-
vendte i forbindelse med foretræde for udvalget den 7. april 2022, jf. L 138 - bilag 5.
Svar:
Green Power Denmark peger på to overordnede forhold ved lovforslaget:
1) Lovforslaget gør det ifølge Green Power Denmark sværere at bygge vedvarende
energi inden for 15 km fra kysten i kraft af:
a: den kommunale vetoret
b: der indføres størrelsesbegrænsning på parkerne
c: at der ikke stilles krav til fremdrift og sagsbehandling
2) Lovforslaget fjerner ifølge Green Power Denmark muligheden for markedsdre-
vet udbygning med vedvarende energi længere end 15 km fra kysten
Jeg vil i det følgende kommentere på de enkelte punkter.
Ad. 1a: Der er i dag kommunal indsigelsesret for ansøgninger via åben dør-ordnin-
gen, så længe projektet ligger maksimalt 15 km fra kommunens kystlinje. Indsigel-
sesretten indebærer, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan afvise en an-
søgning med henvisning til den kommunale indsigelse. Dette gælder uanset, om
det alene er én af flere kommuner, der gør indsigelse mod projektet. Det fremgår af
den politiske aftale, at kommunen fremover skal kunne nedlægge veto mod projek-
tet. Det skal motivere opstillerne til tidligt i projektplanlægningen at indgå i dialog
med kommunen og berørte beboere for at sikre lokal opbakning til projektet. Ud-
over at ministeren ikke kan modsætte sig et kommunalt veto følger vetoretten i øv-
rigt de samme principper som indsigelsesretten.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 138 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, at lovforslaget enten bør udelade at begrænse åben dør-ordningen inden for 15 km til ’små’ projekter eller definere en vejledende størrelsesbegrænsning i loven på 1.000 MW, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2563407_0002.png
Ad. 1b: Jeg kan ikke genkende, at lovforslaget lægger nye størrelsesbegrænsnin-
ger på projekterne, ud over de der allerede gælder. Det fremgår i dag af lovgivnin-
gen, at ordningen er målrettet små og kystnære projekter.
Ad. 1c: Det er ikke en del af den politiske aftale, at der skal stilles krav til fremdrif-
ten i sagsbehandlingen. Det skal i den forbindelse bemærkes, at sagsbehandlings-
tiden dækker over en vekselvirkning mellem opstiller og myndighed. En stor del af
procestiden ved åben dør-projekterne kan således henføres til det arbejde, som op-
stiller udfører med eksempelvis at oplyse ansøgningen tilstrækkeligt, før Energisty-
relsen kan behandle den, og med at undersøge blandt andet miljøpåvirkninger af
projekterne, før Energistyrelsen kan forholde sig hertil. Derudover bemærkes, at
det påhviler Energistyrelsen at høre andre relevante myndigheder, vores nabo-
lande og offentligheden om projekterne. Disse høringer er lovbundne krav, hvorfor
krav til denne del af sagsbehandlingen vil have en begrænset effekt. Endelig be-
mærkes det, at der ifm. Finansloven 2022 er afsat midler til at styrke sagsbehand-
lingen på området.
Ad. 2: Det fremgår af den politiske aftale, at der skal indføres afstandsbegrænsning
for projekter, der etableres via åben dør-ordningen. Afstandsbegrænsningen be-
grænser ikke mulighederne for udbygning længere ude på havet med statslige ud-
bud, som historisk har vist sig effektive både ift. at sikre realisering af projekter og
til at drive priserne på havvind ned i åben konkurrence mellem markedsaktører og
med mulighed for indtægter til staten. I modsætning hertil fungerer åben dør-ord-
ningen efter et først-til-mølle-princip, hvor opstillerne ikke direkte konkurrerer om at
etablere det mest effektive projekt, hvor havarealet stilles gratis til rådighed for op-
stillerne, og hvor der ikke er mulighed for indtægter til staten. Historisk har åben
dør- ordningen sammenlignet med statslige udbud været langt mindre effektiv ift. at
realisere projekter.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2