Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543697_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 47 til L 145 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Torsten
Gejl (ALT) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 47 til L 145:
Vil ministeren redegøre for de kriterier, som kommunerne vurderer og tildeler plad-
ser efter til f.eks. bolig, institutionsplads eller sprogkurser?
Svar:
Med forslaget til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, lægges der op til, at de pågældende vil være omfattet af integrations-
lovens bestemmelser om anvisning af et midlertidigt opholdssted. Det betyder, at
kommunalbestyrelsen skal anvise et midlertidigt opholdssted til en flygtning, der
fordeles til kommunen, jf. integrationslovens § 12, stk. 1. Kommunen kan i stedet
anvise en bolig.
Om reglerne om kommunal anvisning af almene boliger har jeg anmodet Indenrigs-
og Boligministeriet om bidrag til svar, som har oplyst følgende:
”Ifølge almenboliglovens § 59, stk. 1, 1. pkt., skal den almene boligorganisa-
tion efter kommunalbestyrelsens bestemmelse stille indtil hver fjerde ledige
almene familiebolig til rådighed for kommunalbestyrelsen til løsning af på-
trængende boligsociale opgaver i kommunen. Anvisning sker på baggrund af
en vurdering af den boligsøgendes behov og beboersammensætningen i den
afdeling, den boligsøgende anvises til eller bor i på anvisningstidspunktet.
Boligorganisationen kan herudover indgå aftale med kommunalbestyrelsen
om at stille ledige familieboliger til rådighed for kommunalbestyrelsen til løs-
ning af påtrængende boligsociale opgaver i kommunen, jf. almenboliglovens
§ 59, stk. 2, 1. pkt.
Anvisning af almene boliger, som kommunalbestyrelsen får stillet til rådighed
med henblik på at løse påtrængende boligsociale opgaver, sker efter ret-
ningslinjer, der fastsættes af kommunalbestyrelsen.”
Side
1/2
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1937575
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: MFU spm., om ministeren vil redegøre for de kriterier, som kommunerne vurderer og tildeler pladser efter til f.eks. bolig, institutionsplads eller sprogkurser, til udlændinge- og integrationsministeren
Endvidere har jeg anmodet Børne- og Undervisningsministeriet om bidrag til svar
for den del af spørgsmålet, der omhandler tildeling af institutionspladser, der lyder:
”Børne- og Undervisningsministeriet oplyser, at i forhold til institutionsplads
– plads i en daginstitution – har forældre, som får opholdstilladelse efter sær-
loven, ret til ydelser efter dagtilbudsloven. Det vil således være de gældende
regler i dagtilbudsloven for optagelse og pasningsgaranti, som finder anven-
delse for forældre med opholdstilladelse efter særloven.
Det følger heraf, at kommunerne har pligt til at sikre forældre en pasnings-
garanti. Pasningsgarantien indebærer, at kommunen skal sikre forældre en
plads til deres barn i et alderssvarende dagtilbud på alle hverdage med und-
tagelse af 5. juni og 24. december. Kommunen har pligt til at anvise en plads
i et dagtilbud til alle børn over 26 uger og indtil skolestart. Hvis forældrene
ønsker en plads i direkte forlængelse af de 26 uger, har kommunen yderligere
4 uger til at tilbyde en plads. Et barn skal altid være sikret en plads i et dag-
tilbud senest 3 måneder efter det tidspunkt, hvor forældrene har ansøgt om
en plads.
Kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune skal fastsætte retningslinjer
for ansøgning og optagelse af børn i dagtilbud og offentliggøre de fastsatte
retningslinjer.”
Endelig i forhold til sprogkurser kan jeg oplyse, at alle nyankomne voksne udlæn-
dinge tilbydes danskuddannelse efter lov om danskuddannelse til voksne udlæn-
dinge m.fl. Med forslaget til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, lægges der op til, at fordrevne ukrainere på samme vis vil
modtage et tilbud om danskuddannelse svarende til det tilbud, flygtninge og fami-
liesammenførte modtager.
Flygtninge og familiesammenførte til flygtninge tilbydes danskundervisning i op til
5 år. Optagelse til danskuddannelse sker efter henvisning fra kommunalbestyrelsen
i bopælskommunen eller jobcenteret.
Mattias Tesfaye
/
Katrine Bang Nielsen
Side
2/2