Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2543668_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 15. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 49 til L 145 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Marie Kra-
rup (UFG) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 49 til L 145:
Vil ministeren som teknisk bistand udarbejde ændringsforslag med tilhørende be-
mærkninger, der sikrer, at kommunerne selv kan vælge, hvilke flygtninge – herun-
der personer med ophold efter særloven om Ukraine – de ønsker at modtage? En
kommune skal således kunne beslutte, at de kun vil modtage flygtninge fra nærom-
rådet, aktuelt ukrainere, eller at man vil tilvælge en gruppe efter erhvervserfaring
el. lign.
Svar:
Der er indsat ændringsforslag nedenfor. Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan
støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine (L 145)
1)
§ 30, stk. 2.
affattes således:
»Kommunalbestyrelsen
overtager efter meddelelse om samtykke til Udlændinge-
styrelsen integrationsansvaret efter integrationslovens § 10 for en udlænding som
er omfattet af integrationslovens § 2.
«.
Ansvaret for en udlænding overgår først, efter kommunalbestyrelsen har meddelt
samtykke.
2)
§ 30 stk. 3.
affattes således:
15. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1937736
Side
1/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at kommunerne selv kan vælge, hvilke flygtninge de ønsker at modtage, til udlændinge- og integrationsministeren
»Udlændingestyrelsen fastsætter for hver kommune en forholdsmæssig andel af det
samlede antal personer, som meddeles opholdstilladelse efter denne lov eller ud-
lændingeloven, som skal boligplaceres i den pågældende kommune i det pågæl-
dende år.«.
3)
I
§ 30, stk. 4.
affattes således:
»Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om visitering efter integrationslovens § 10
på grundlag af kommunernes forholdsmæssige andel i medfør af stk. 3, og kommu-
nalbestyrelsens oplysninger om, hvilke grupper af personer som kommunalbesty-
relsen ønsker at modtage.«.
Bemærkninger
Til nr. 1.
Med ændringslovforslaget foreslås det, at lovforslagets § 30, stk. 2, affattes som:
»Kommunalbestyrelsen
overtager efter meddelelse om samtykke til Udlændinge-
styrelsen integrationsansvaret efter integrationslovens § 10 for en udlænding som
er omfattet af integrationslovens § 2.
«.
Der er tale om en ændring hvorefter, kommunalbestyrelsen alene vil skulle over-
tage integrationsansvaret for en konkret person, som er meddelt opholdstilladelse
efter lovforslaget, hvis kommunen samtykker hertil.
Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse oplyse Udlændingestyrelsen hvilke ty-
per af udlændinge, den er interesseret i at modtage med henblik på boligplacering,
og Udlændingestyrelsen kan herefter oplyse, om nogle af de personer, som er med-
delt opholdstilladelse efter lovforslaget, passer på de oplyste kriterier, og kan her-
efter foreslå konkrete personer med henblik på boligplacering i kommunen. Kom-
munen vil herefter kunne meddele samtykke til at modtage enkelte eller flere af de
personer, som falder inden for de oplyste kriterier.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2 og 3, vil be-
tyde, at personer, som meddeles ophold efter lovforslaget og efter udlændingelo-
ven, og som følge af lovforslagets § 30, stk. 1, ikke omfattes af integrationslovens
almindelige regler om visitation og boligplacering inden for rammen af landstallet
og regions- og kommunekvoterne, alene vil kunne boligplaceres i en kommune ef-
ter reglerne i integrationslovens § 10 med samtykke fra den pågældende kom-
mune.
Til nr. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 30, stk. 3., affattes som:
»Ud-
lændingestyrelsen fastsætter for hver kommune en forholdsmæssig andel af det
Side
2/3
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm., om ministeren som teknisk bistand vil udarbejde ændringsforslag med tilhørende bemærkninger, der sikrer, at kommunerne selv kan vælge, hvilke flygtninge de ønsker at modtage, til udlændinge- og integrationsministeren
samlede antal personer, som meddeles opholdstilladelse efter denne lov eller ud-
lændingeloven, som skal boligplaceres i den pågældende kommune i det pågæl-
dende år.«.
Der er tale om en ændring hvorefter, Udlændingestyrelsen vil skulle fastsætte en
forholdsmæssig andel af det samlede antal personer, som meddeles opholdstilla-
delse efter denne lov eller udlændingeloven, som skal boligplaceres i den pågæl-
dende kommune i det pågældende år.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1 og 3, vil be-
tyde, at personer, som meddeles ophold efter lovforslaget og udlændingeloven,
og som følge af lovforslagets § 30, stk. 1, ikke omfattes af integrationslovens al-
mindelige regler om visitation og boligplacering inden for rammen af landstallet
og regions- og kommunekvoterne, alene vil kunne boligplaceres i en kommune ef-
ter reglerne i integrationslovens § 10 med samtykke fra den pågældende kom-
mune.
Til nr. 3.
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 30, stk. 4., affattes som: »
Udlændingestyrelsen træffer afgørelse om visitering efter integrationslovens § 10
på grundlag af kommunernes forholdsmæssige andel i medfør af stk. 3, og kom-
munalbestyrelsens oplysninger om, hvilke grupper af personer som kommunalbe-
styrelsen ønsker at modtage.«.
Der er tale om en ændring hvorefter, Udlændingestyrelsen vil skulle visitere ud-
lændinge til boligplacering efter integrationslovens § 10 på grundlag af hhv. kom-
munernes forholdsmæssige andel i medfør af stk. 3 og kommunalbestyrelsens op-
lysninger om, hvilke grupper af personer som kommunalbestyrelsen ønsker at
modtage.
Ændringen, der skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1 og 2, vil be-
tyde, at personer, som meddeles ophold efter lovforslaget og udlændingeloven,
og som følge af lovforslagets § 30, stk. 1, ikke omfattes af integrationslovens al-
mindelige regler om visitation og boligplacering inden for rammen af landstallet
og regions- og kommunekvoterne, alene vil kunne boligplaceres i en kommune ef-
ter reglerne i integrationslovens § 10 med samtykke fra den pågældende kom-
mune.
Mattias Tesfaye
/
Katrine Bang Nielsen
Side
3/3