Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 145
Offentligt
2544153_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 16. marts 2022 stillet følgende
spørgsmål nr. 64 til L 145 efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 64 til L 145
Vil ministeren oversende et ændringsforslag som peger på en alternativ finansiering
af lovforslaget og sikrer, at aftalepartierne bliver indkaldt til en forhandling om for-
deling af midlerne under udviklingsbistanden? Finansieringen skal baseres på 414,2
mio. kr. fra DAC-rapporterbare udgifter, 1,2 mia. kr. fra Generelle reserver, herun-
der fra Nationalt kompromis og 600 mio. kr. fra Coronareserver, krigskasse og vac-
cinesamarbejde.
Svar:
Der er indsat ændringsforslag nedenfor. Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan
støtte ændringsforslaget.
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra
Ukraine
(L 145)
01)
I
§ 14,
stk. 1, ændres »som« til: »der«.
Bemærkninger
Til nr. 01
Lovforslagets § 14 vedrører Udlændingestyrelsens forsørgelsesforpligtelse.
Det foreslås i § 14, stk. 1, at ændre »som« til »der«. Der er alene tale om en sproglig
ændring af lovteksten, som har til formål at give mulighed for i bemærkningerne til
16. marts 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ministersekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 4274
1939651
Side
1/2
L 145 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm., om ministeren vil oversende et ændringsforslag, som peger på en alternativ finansiering af lovforslaget og sikrer, at aftalepartierne bliver indkaldt til en forhandling om fordeling af midlerne under udviklingsbistanden, til udlændinge- og integrationsministeren
lovforslagets pkt. 4 om økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige at angive nærmere retningslinjer om finansieringen af lov-
forslaget.
Med ændringsforslaget er partierne, der støtter ændringsforlaget, enige om, at ud-
gifter forbundet med lovforslaget i mindre grad opgøres som DAC-rapporterebare
udgifter, jf. gældende OECD DAC direktiv, end det forudsatte i lovforslaget, hvilket
vil reducere andelen af udgifterne, der finansieres af § 6.3 Bistand til udviklings-
lande. Partierne vil efter forslagets vedtagelse skulle drøfte den samlede finansie-
ring af lovforslaget.
Mattias Tesfaye
/
Søren Larsen
Side
2/2