Erhvervsudvalget 2021-22
L 146 Bilag 14
Offentligt
2566422_0001.png
29. april 2022
Spørgsmål angående L 146 (Forslaget til lov om regu-
lering af sociale medier)
L 146 - 2021-22 - Bilag 14: Henvendelse af 29/4-22 fra Henrik Saugmandsgaard Øe HOE, advokat for Meta/facebook om supplerende spørgsmål til lovforslaget og nye oplysninger om forhandlingerne om DSA’en
2566422_0002.png
Side:
2 af 2
Spørgsmål
1
Kan erhvervsministeren redegøre for, at lovforslaget ikke vil udgøre et ulovligt indgreb i retten til in-
formations- og ytringsfrihed, særligt i lyset af, at den franske forfatningsdomstol
Conseil Constitution-
nel
den 18. juni 2020 i afgørelsen° 2020-801 (jf. bl.a. punkt 19) fandt, at en lignende fransk lovgiv-
ning, som pålagde tjenesteudbydere at fjerne ulovligt indhold inden for meget korte tidsfrister og un-
der sanktions- og bødeansvar, var forfatningsstridig med henvisning til, at loven udgjorde et ulovligt
indgreb i informations- og ytringsfriheden efter den franske grundlov?
Erhvervsministeren bedes redegøre nærmere for, hvilken betydning EU-Domstolens dom af 26. april
2022, C-401/19, Polen mod Europa-Parlamentet og Rådet, har for lovforslaget, idet EU-Domstolen
synes at tillægge bestemmelsen om ytringsfrihed i EU-chartrets artikel 11 afgørende vægt i afvejningen
over for beskyttelsen andre rettigheder (som f.eks. ophavsretten), jf. navnlig dommens præmis 46 og
47 (om internettets betydning for ytringsfriheden), præmis 49, 53, 55 og 56 (om risikoen for overblo-
kering for at undgå ansvar), præmis 77 og 78 (om vigtigheden af, at lovligt materiale ikke forbydes) og
den i de efterfølgende præmisser nærmere analyse af, om proportionalitetsprincippet er overholdt ved
et indgreb i ytringsfriheden.
Giver dommen erhvervsministeren anledning til at foreslå ændringer til lovforslaget?
3
Erhvervsministeren bedes besvare, hvorvidt en vedtagelse af lovforslaget på nuværende tidspunkt vil
være i overensstemmelse med Danmarks traktatretlige loyalitetsforpligtelse efter artikel 4, stk. 3, TEU,
i lyset af at der tilsyneladende er opnået enighed om Europa-Kommissionens forslag af 15. december
2020 til forordning om et indre marked for digitale tjenester (DSA) (COM (2020) 825 final), der synes
at regulere tilsvarende problemstillinger som i lovforslaget?
Er ministeren indstillet på at udskyde ikrafttrædelsesdatoen for en kommende lov i afventning af en
afklaring om, hvorvidt de fælleseuropæiske regler på området vedtages endeligt, f.eks. ved at indsætte
en bemyndigelse til, at ministeren ved bekendtgørelse bestemmer ikrafttrædelsesdatoen?
DSA vil, når den vedtages endeligt, være en EU-forordning, der som udgangspunkt ikke tillader over-
lappende eller supplerende national lovgivning. Vil ministeren fremlægge en oversigt, der sammenlig-
ner indholdet af DSA med indholdet af forslaget til lov om regulering af sociale medier?
2
4
5