Til Erhvervsudvalget, Folketinget. Sendt via ft.dk
Wikimedia Danmark er en dansk frivillig forening, der blandt andet har til formål at fremme
udbredelsen af fri viden, herunder ved at støtte op om projekter som Wikipedia. Lovforslag L 146 har
berøring med en række spørgsmål af betydning for udbredelsen af fri viden på internettet, som
Wikimedia Danmark hermed gør opmærksom på.
Rækkevidden af onlineencyklopædiundtagelsen
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 4, nr. 6, at ikke-profitorienterede onlineencyklopædier er undtaget
fra loven. Bemærkningerne til loven definerer onlineencyklopædier som »samlinger af tekst, figurer,
billeder, lyd eller videoer, der beskriver den menneskelige viden.« [1]
Wikimedia Danmark værdsætter, at regeringen anerkender projekter som Wikipedia, og tilsvarende
projekter inden for økosystemet for fri viden, som særegne ift. egentlige sociale medier, og værdsætter
derfor denne undtagelse. Vi forudsætter, at ordet »onlineencyklopædi« vil blive fortolket bredt i
overensstemmelse med forarbejderne, sådan at f.eks. platforme som Wikibooks (samling af
brugergenererede fagbøger) og Wikisource (samling af originale kilder) også er dækket.
Vi forudsætter også, at platforme som Wikidata, der i sin grundform er en struktureret database om
alle emner [2], vil være dækket af undtagelsen, idet den indeholder oplysninger om menneskelig
viden, om end ikke i prosaform. Vi ville dog værdsætte en eksplicit bekræftelse heraf fra regeringen.
Definitionen på ulovligt indhold
Lovforslagets § 3, nr. 1, definerer ulovligt indhold som »indhold, som er i strid med den til enhver tid
gældende ret«. Det forudsættes i bemærkningerne, at dette også kan omfatte indhold, hvis udbredelse
ikke er strafsanktioneret, men stadigvæk i strid med loven, såsom brud på markedsføringsloven. [3]
En sådan bred definition på ulovligt indhold, kombineret med lovens forpligtelse til at fjerne dette
indhold, kan imidlertid medføre visse betænkelige følger. Visse dele af gældende ret, særligt dele af
privatretten, har traditionelt været baseret på privat håndhævelse, f.eks. gennem brugen af
midlertidige retsmidler såsom forbudssager. Med den foreslåede ordning uddelegerer man
håndhævelsen af sådanne privatretlige rettigheder til private platforme, og evt. ulemper herved ses
ikke overvejet i bemærkningerne til § 3, nr. 1.
Der kan ganske vist henvises til eksisterende ordninger såsom
notice-and-takedown-ordninger,
eller
diligensforpligtelsen i DSM-direktivet [4] inden for ophavsrettens område, som eksempler på
platformes håndhævelse af privatretlige rettigheder, men med den påtænkte ordning udbredes
forpligtelsen til samtlige retsområder, sådan at platforme f.eks. nu vil skulle komme til at afgøre, om