Sundhedsudvalget 2021-22
L 149 Bilag 1
Offentligt
2549978_0001.png
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0002.png
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0003.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Sundhedsministeriet
Att.: Mathias Sjöberg Pedersen
Holbergsgade 6
1057 København K
Den 9. februar 2022
Dansk Erhvervs høringssvar til udkast til lovforslag om tilpasning af natio-
nal ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og
præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Dansk Erhverv har modtaget høring om udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som
følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelsty-
relsens tilsyn med medicinsk udstyr d. 12. januar 2022.
Dansk Erhverv arbejder generelt for et effektivt sundhedsvæsen, som borgerne har høj tillid til, og
hvor de får behandling af højeste kvalitet uanset om det sker i offentlig eller privat regi. Dansk Er-
hverv repræsenterer i denne sammenhæng producenter af medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik
og øvrigt medicinsk udstyr, detailhandlen, grossister, life science-sektoren bredt og private be-
handlingstilbud, der gør brug af medicinsk udstyr.
Foruden nedenstående bemærkninger, henviser Dansk Erhverv til høringssvar afgivet af branche-
organisationen DiaLab, som er medlem af Dansk Erhverv.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv bakker generelt op om den nye forordning for in vitro diagnostik, og ønsket om at
øge patientsikkerheden. Dansk Erhverv finder generelt, at de i udkastet til lovforslag foreslåede
ændringer af de gældende regler er nødvendige for at sikre, at de danske regler ikke strider imod
den nye forordning om in vitro diagnostik, som træder i kraft 26. maj 2022 med en udvidet over-
gangsordning.
I forbindelse med overgangen til den ny IVD-forordning, oplever Dansk Erhverv, på vegne af vo-
res medlemmer en fortsat nogen usikkerhed om implementeringen. Det skyldes bl.a. den fortsat
manglende infrastruktur, hvorfor Dansk Erhverv, sammen med andre organisationer, har peget
på behovet for og støttet vedtagelsen af en udvidet overgangsordning. Dansk Erhverv har forstå-
else for, at størstedelen af de faktorer der skaber usikkerhed, ligger udenfor de danske myndighe-
ders forpligtelser.
Imidlertid er der også faktorer ved implementeringen, som de danske myndigheder kan hjælpe
med at skabe sikkerhed omkring, nemlig økonomiske og administrative byrder forbundet med
den ny forordning. Dansk Erhverv oplever, at der blandt virksomheder (men sådan set også
[email protected]
LADD/LADD
Side 1/2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0004.png
DANSK ERHVERV
blandt offentlige samarbejdspartnere) er stor usikkerhed om betydningen for de enkelte arbejds-
processer, osv. Dansk Erhverv opfordrer derfor Lægemiddelstyrelsen til at sikre grundig vejled-
ning. Dansk Erhverv opfordrer desuden Sundhedsministeriet til at fastsætte Lægemiddelstyrel-
sens gebyrer for opgaver relateret til IVDR på et niveau der er omkostningsægte og transparant.
Dansk Erhverv har ved tidligere lejligheder (se fx høringssvar til sundhedsministeriet á 20. april
2021) påpeget udfordringerne ved gebyrniveauet og gebyrmodellen for medicinsk udstyr.
Dansk Erhverv mener, at der i forbindelse med implementeringen af IVDR, ligger en betydelig
opgave for Lægemiddelstyrelsen i at sikre, at gennemgang samt godkendelse af kliniske forsøg
ikke forsinker brug af produkter, der kan være med til bedre og mere præcis diagnostik for danske
patienter.
Specifikke bemærkninger
Som nævnt i indledningen af dette høringssvar, henviser Dansk Erhverv, foruden nedenstående
bemærkninger, til høringssvaret fra vores medlem, DiaLab, for yderligere specifikke bemærknin-
ger.
Lov om medicinsk udstyr
Vedrørende undersøgelse af ydeevne og videnskabsetisk behandling af samme, fremgår
det ikke hvordan man vil forholde sig til left-over-prøvemateriale i vurderingen af prøve-
udtagningsrisiko
og om der eksempelvis vil være undtagelser forbundet med brug af
left-over-materiale frem for prøveudtagning udelukkende relateret til kliniske forsøg.
Vedrørende krav til distributører og importører er det uklart, om Sundhedsministeriet har
intentioner om at fastsætte yderligere krav end hvad der er fastsat i IVDR.
Dansk Erhverv vil gerne appellere til accept af engelsksprogede dokumentet til test til pro-
fessionel brug, da man her forudsætter at end-user kan engelsk.
Bemærk i øvrigt, at der i bemærkningerne (s. 22) henvises til bekendtgørelse nr. 947 af
29. april 2021 om medicinsk udstyr og produkter uden medicinsk formål, men her må
være tale om bekendtgørelse
957.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående høringssvar.
Med venlig hilsen,
Laura Duus Dahlin
Politisk konsulent
Side 2/2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0005.png
Den 09. februar 2022
SIOS
Sundhedsministeriet
Att.: Mathias Sjöberg Pedersen
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om
tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik og præcisering af
Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk
udstyr
DI støtter hensigten om at sikre patientsikkerheden i forbindelse med anvendelse af medicinsk
udstyr, herunder til in vitro-diagnostik. En sikring af udstyrets ydeevne, effekt og kvalitet er
essentielt i den forbindelse. DI anerkender, at den nye IVD-forordning har netop denne
hensigt.
Med samme hensigt for øje, er det vigtigt, at den nye forordning ikke medfører en begrænset
adgang for brugere og fagprofessionelle til medicinsk udstyr, herunder til in vitro-
diagnostik.
DI mener derfor, det er afgørende, at det ifm. den danske implementering af forordningen
sikres, at de fremtidige processer for (re-)certificering af medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik bliver transparente og let tilgængelige. Vigtigst, sikrer man derved at nye,
innovative og gode løsninger kommer hurtigst muligt på markedet til gavn for patienterne.
Dertil vil transparens i processerne minimere de administrative omkostninger for både
virksomheder og myndigheder.
DI ønsker endvidere at fremhæve det afgørende behov for, at der sikres tilstrækkeligt med
bemyndigede organer i Danmark
såvel som i hele EU. Lægemiddelstyrelsen bør aktivt
arbejde for, at der etableres den nødvendige kapacitet til at evaluering og certificering af
produkter bliver en hurtig og smidig proces. Hertil bør Danmark arbejde på at etablere et
danske referencelaboratorium.
DI ser meget positivt på den gradvise implementering af lovgivningen, som trådte i kraft den
25. januar. Det forventes at re-certificering af udstyr vil være en administrativ tung opgave,
hvorfor det er nødvendigt, at der gives tilstrækkelig med tid til denne proces, så
patienternes adgang til produkter ikke indskrænkes uhensigtsmæssigt som følge af IVDR.
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0006.png
Det er
og bør fortsat være
en fælles mission at fastholde Danmarks position som en life
science nation i verdensklasse. I den henseende spiller en smidig markedsadgang en central
rolle ift. at understøtte Danmark som udstillingsvindue for nye løsninger, samt tiltrække
internationale investeringer i life science sektoren til Danmark. Alt sammen i sidste ende til
gavn for patienterne
i Danmark såvel som globalt. Derfor glæder DI sig over, at der ikke
lægges op til en overimplementering af IVD-forordningen i dansk lovgivning.
DI står til rådighed for uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Simone Overby Sloth
Konsulent, DI Life Science
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0007.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
09/02/22
Høringssvar til:
Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning
om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn
med medicinsk udstyr.
Danske Bioanalytikere ønsker at gøre opmærksom på, at læsningen af høringsmaterialet, og
høringsbrevet, ikke er klar læsning, hvorfor det i flere tilfælde har været vanskeligt at gen-
nemskue, hvad lovforslaget reelt kommer til at betyde i praksis indenfor det diagnostiske
område.
Da det er en produktforordning og dermed produktlovgivning, som skal dække interesser in-
denfor et meget bredt område på det in vitro-diagnostiske område, er vi usikre på de konse-
kvenser som forordningen og dermed lovforslaget, kan og vil få for den diagnostiske praksis
som Danske Bioanalytikeres medlemmer varetager.
Danske Bioanalytikere skal derfor opfordre til, at implementering af loven følges tæt og med
inddragelse af de berørte partnere fra praksis, så uhensigtsmæssigheder for driften på det di-
agnostiske område undgås.
Danske Bioanalytikere støtter generelt op om tilsyn med medicinsk udstyr og dermed et be-
myndiget organ for området i henhold til patientsikkerheden. Danske Bioanalytikere skal dog
også gør opmærksom på, at vi her ser, at Danmark har langt den største udfordring på områ-
det i forhold til Point of Care Udstyr, som klassificeres fra A-C. Point of Care Udstyr vinder
større og større indpas og bruges i dag i høj grad på både sygehuse, men specielt i almen
praksis, kommuner og hos den enkelte borger, evt. af den enkelte borger selv.
Danske Bioanalytikere vurderer, at patientsikkerheden på området yderligere vil kunne øges,
ved at etablere en national laboratorieenhed med ekspertviden indenfor in-vitro diagnostiske
tests og analyseapparatur (Point of Care Teknologi), som står for vurdering af nødvendige
krav til analysekvalitet og brugervenlighed. Dette som faglig støtte til Lægemiddelstyrelsens
tilsyn og som rådgivende organ til myndigheder og udførende led, der indkøber og anvender
POCT-apparatur.
Danske Bioanalytikere forestiller sig, at en sådan enhed skal, varetager verificering, kvalitets-
sikring samt bidrage til udarbejdelse af danske vejledninger til in-vitro diagnostiske tests og
analyseapparatur. Her tænkes særligt på diagnostiske test til anvendelse i Point of Care Tek-
Sekretariatet
Peter Bangs Vej 7A, 3 etage
2000 Frederiksberg
Tlf: 4422 3246
[email protected]
www.dbio.dk
Jyske Bank
5043-1308159
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2
nologier (POCT); f.eks. diverse hjemmetest og patientnære analyser, som bl.a. udføres i bor-
gernes hjem af diverse sundhedsfaglige personalegrupper.
Venlig hilsen
Danske Bioanalytikere
Martina Jürs
Formand
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0009.png
From:
Lise Sørensen <[email protected]>
Sent:
27-01-2022 14:07:01 (UTC +01)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Med henvisning til sags-nr. 2000015
Danske Ældreråd takker for muligheden for at afgive et høringssvar.
Danske Ældreråd har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Lise Sørensen
Ældre- og sundhedspolitisk konsulent
Tlf. 3877 0168
Danske Ældreråd er landsorganisation for landets 98 folkevalgte ældreråd. Vi har viden, holdninger og
anbefalinger til ældreområdet.
www.danske-aeldreraad.dk
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0010.png
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0011.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Sendt til:
[email protected]
Cc til:
[email protected]
og
[email protected]
8. februar 2022
J.nr. 2022-11-0776
Dok.nr. 442962
Sagsbehandler
Camilla Meineche
Vedrørende udkast til lov om ændring af lov om medicinsk udstyr,
lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger
medicinsk udstyr m.v., lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven
Ved e-mail af 12. januar 2022 har Sundhedsministeriet anmodet om Datatilsynets eventuelle
bemærkninger til ovenstående udkast til lovforslag.
Af de specielle bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 11, fremgår det, at indhentning af hel-
bredsoplysninger fra patientjournaler m.v. forudsætter, at forsøgspersonen eller dennes re-
præsentant har givet samtykke til at deltage.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at hvis samtykket trækkes tilbage, vil det som ud-
gangspunkt indebære, at sponsor, sponsors repræsentanter eller investigator ikke længere vil
kunne indhente helbredsoplysninger fra patientjournaler m.v. Det vil dog ved nogle undersø-
gelser om ydeevne være relevant fremadrettet at kunne følge forsøgspersoners helbredstil-
stand, bl.a. for at kunne verificere allerede indhentede oplysninger af hensyn til den samlede
vurdering af forsøgsresultaterne og til brug for at følge eventuelle bivirkninger for forsøgsper-
sonen.
Datatilsynet har noteret sig, at der ikke er tale om et databeskyttelsesretligt samtykke.
Datatilsynet har endvidere noteret sig, at hvis en sponsor, sponsors repræsentanter og inve-
stigator skal kunne bevare deres adgang til at indhente helbredsoplysninger efter, at forsøgs-
personen er udtrådt af undersøgelsen, vil dette skulle fremgå tydeligt af den deltagerinforma-
tion, som lå til grund for forsøgspersonens samtykke til at deltage i undersøgelsen om ydeev-
nen, samt at der skal foretages en konkret vurdering af, om der er gode og tungtvejende læge-
og sundhedsfaglige grunde i den konkrete undersøgelse til, at der fortsat vil skulle være ad-
gang til helbredsoplysninger.
Datatilsynet bemærker, at det følger af databeskyttelseslovens § 28, at der skal indhentes en
udtalelse fra Datatilsynet ved udarbejdelse af lovforslag, bekendtgørelser, cirkulærer eller lig-
nende retsforskrifter, der har betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med be-
handling af personoplysninger.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
Datatilsynet vedlægger desuden for god ordens skyld Datatilsynets tidligere bemærkninger af
19. februar 2020 til lov om videnskabsetiske behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk
udstyr m.v.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Camilla Meineche
Side 2 af 2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0013.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Att.: Ida Krems
Sendt til:
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
19. februar 2020
J.nr. 2020-11-0346
Dok.nr. 182562
Sagsbehandler
Eva Poskute Winther
Datatilsynets høringssvar i Sundheds- og Ældreministeriets høring,
j.nr. 1903537
1.
Ved brev af 17. januar 2020 har Sundheds- og Ældreministeriet anmodet om Datatilsynets
eventuelle bemærkninger til udkast til forslag til lov om videnskabsetisk behandling af kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., ændring af lov om medicinsk udstyr, sundhedsloven,
lægemiddelloven, og lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige forsk-
ningsprojekter.
Det fremgår af § 9, stk. 2, i udkast til forslag til lov om videnskabsetisk behandling af kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., at databeskyttelsesforordningens artikel 15, 16, 18 og
21 ikke skal gælde, hvis forsøgspersonens personoplysninger udelukkende behandles i
forbindelse med en klinisk afprøvning.
2.
I sit høringsbrev til alle hørte parter har Sundheds- og Ældreministeriet anført, at formålet
med denne del af lovforslaget er at indføre de samme begrænsninger i forsøgspersoners
databeskyttelsesretlige rettigheder, som gælder i sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter
i øvrigt.
I punkt 2.4.1.3.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget har ministeriet anført, at data-
beskyttelseslovens § 22, stk. 5, som er udarbejdet inden for rammerne af databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 89, ikke finder anvendelse ved kliniske forsøg med lægemidler og kliniske
afprøvninger af medicinsk udstyr, idet oplysningerne ikke udelukkende behandles i videnska-
beligt øjemed, da oplysningerne også benyttes til indberetning af bivirkninger og hændelser til
Lægemiddelstyrelsen.
Videre i punkt 2.4.2. i de almindelige bemærkninger har ministeriet anført, at det er ministeri-
ets opfattelse, at der bør være samme databeskyttelsesretlige rammer for den registreredes
rettigheder i kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr som
for øvrige typer af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
Overordnet har ministeriet anført, at forsøgspersoners adgang til at gøre brug af rettigheder i
medfør af databeskyttelsesforordningen potentielt kan få alvorlige konsekvenser for patien-
terne, særligt hvis en registreret gør indsigelse mod behandling af dennes personoplysninger,
idet dette kan medføre et falsk positivt helhedsbillede af lægemidler og medicinsk udstyr.
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
3.
Datatilsynet skal hermed afgive sine bemærkninger til § 9, stk. 2, i udkast til forslag til lov
om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v.
Databeskyttelsesforordningens artikel 89, stk. 2, giver medlemsstaterne et råderum til at fast-
sætte nationale regler om indskrænkning af den registreredes rettigheder, når behandling af
personoplysninger finder sted til brug for forskning og statistik.
I Danmark er dette råderum udnyttet ved vedtagelse af databeskyttelseslovens § 22, stk. 5,
hvorefter databeskyttelsesforordningens artikel 15, 16, 18 og 21 ikke finder anvendelse, hvis
oplysningerne udelukkende behandles i videnskabeligt og statistisk øjemed.
Det fremgår af bemærkningerne til udkastet til lovforslaget, at databeskyttelseslovens § 22,
stk. 5, ikke finder anvendelse for kliniske forsøg med lægemidler og kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr, da oplysningerne (også) benyttes til indberetning af f.eks. bivirkninger og
hændelser til Lægemiddelstyrelsen.
Det er på den baggrund Datatilsynets opfattelse, at den foreslåede undtagelse fra de registre-
redes rettigheder ikke kan fastsættes inden for rammerne af forordningens artikel 89, stk. 2.
Datatilsynet skal i den forbindelse også henlede opmærksomheden på bestemmelsen i for-
ordningens artikel 89, stk. 4.
4.
Datatilsynet skal i øvrigt henlede opmærksomheden på, at såvel databeskyttelsesloven som
databeskyttelsesforordningen indeholder bestemmelser om begrænsninger i eller undtagelser
fra de registreredes rettigheder, som den dataansvarlige efter en konkret vurdering eventuelt
vil kunne gøre brug af.
5.
Afslutningsvis skal Datatilsynet bemærke, at betegnelserne ”almindelige personoplysnin-
ger” og ”følsomme personoplysninger”, som anvendes i punkt 2.4.1. i de almindelige bemærk-
ninger til lovforslaget, ikke anvendes i databeskyttelsesreglerne. Artikel 6 i databeskyttelses-
forordningen omhandler hjemmel til at behandle personoplysninger, mens artikel 9, stk. 1, på
udtømmende vis oplister særlige kategorier af personoplysninger, som ikke må behandles,
medmindre særlige forhold gør sig gældende, jf. forordningens artikel 9, stk. 2.
Med venlig hilsen
Eva P. Winther
Side 2 af 2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0015.png
Center for Regional
Udvikling
De Videnskabsetiske Komiteer
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Sundhedsministeriet
Telefon
38666395
Journal-nr.: H-22002722
Dato: 03-02-2022
Bemærkning til høring om Udkast til lovforslag om tilpasning af national
ret som følge af forordning om med. udstyr til in vitro diagnostik
De Videnskabsetiske komiteer i Region Hovedstaden bemærker, at vi imøde-
ser en snarlig orientering om overgangsreglerne, da det er vigtigt for os at vide
(og kunne informere forskerne om), hvilken skillelinje der er for, hvor projek-
terne skal behandles. Her tænkes især på, om det er anmeldelsesdatoen, eller
om projektet skal være godkendt og iværksat, når loven træder i kraft.
Med venlig hilsen
Margit Sonne Bom
Cand.jur.
[email protected]
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0016.png
From:
Marianne Lundsgaard <[email protected]>
Sent:
20-01-2022 11:44:04 (UTC +01)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
DemensKoordinatorer i DanmarK (DKDK) kvitterer hermed for det tilsendte.
DKDK har ingen kommentarer til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Marianne Lundsgaard
Faglig sekretær
Telefon: 38 77 01 65
Mobil: 20 49 93 19
Fra:
Demenskoordinatorer i Danmark
Sendt:
13. januar 2022 09:15
Til:
Marianne Lundsgaard
Emne:
VS: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Med venlig hilsen
Maj-Britt Lempel
Bogholder
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0017.png
DemensKoordinatorer i DanmarK (DKDK)
Jernbane Allé 54, 3. th.
2720 Vanløse
Tlf. 3877 0166
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0018.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0019.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
[email protected]
cc. [email protected]
Dato: 9. februar 2022
Sagsnr.: EMN-2022-00634
Initialer: TaRF
Høringssvar fra Den Videnskabsetiske Komité for Region
Sjælland til udkast til lovforslag om tilpasning af national ret
som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Den Videnskabsetiske Komité for
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø
[email protected]
Den Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland har den 12. januar
2022 modtaget høring over udkast til lovforslag om tilpasning af
national ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk
udstyr.
Den Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland har følgende
bemærkninger:
www.regionsjaelland.dk
www.regionsjaelland.dk/Sundhed/forskning/
komite
Direkte tlf.: 93566000
E-mail: [email protected]
Kombineret forskningsprojekt
Af udkastet til lovforslaget fremgår det af ”afsnit 2.2.2.8. Behandling af kombinerede
forskningsprojekter med undersøgelse af ydeevne” på side 18, at:
”… Sundhedsministeriet finder det hensigtsmæssigt, at kompetencen til
behandling af kombinerede forskningsprojekter, hvor der indgår undersøgelse af
ydeevne af medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik omfattet af IVD-forordningen,
ligeledes bør klarlægges og sagsbehandlingen samles i én komité.
Sundhedsministeriet foreslår derfor, at anmeldelse af disse projekter vil skulle ske
til de videnskabsetiske medicinske komitéer. …”
Ligeledes fremgår dette af bemærkningerne til lovforslagets § 3, på side 75-77.
Side 1
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0020.png
Endvidere fremgår det på side 76, at:
”… Forskerne vil således alene skulle anmelde et kombineret forskningsprojekt til
én instans, men vil skulle udforme anmeldelser i henhold til gældende ret for alle
typer af forskningsprojekter, der indgår i det kombinerede forskningsprojekt. …”
Det fremgår videre på side 77, at:
”… Det sundhedsvidenskabelige forskningsprojekt vil således fortsat være
omfattet af komitélovens regler og vil skulle opfylde betingelserne i komitéloven
og meddeles tilladelse i henhold hertil. Det er således alene kompetencen for,
hvem der skal behandle et sådant projekt, som foreslås flyttet fra de regionale
komitéer til de videnskabsetiske medicinske komitéer. …”
Komiteen kan – ikke mindst for forskerne – se det hensigtsmæssige i at et sådant kombineret
forskningsprojekt alene skal anmeldes til ét videnskabsetisk komitésystem, og komiteen kan
endvidere af hensyn til tidsfrister mv. se det hensigtsmæssige i, at sådanne projekter foreslås
behandlet af De Videnskabsetiske Medicinske Komiteer.
Komiteen vil hertil bemærke, at det er væsentligt, at De Videnskabsetiske Medicinske Komiteer
sikres relevant viden omkring vurdering efter komitéloven, praksis mv.
Væsentlig prøveudtagningsrisiko
Endvidere vil komiteen bemærke, at der i lovforslaget beskrives undersøgelser af ydeevne af
medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik, hvor undersøgelserne af ydeevnen er forbundet med en
væsentlig prøveudtagningsrisiko.
Der ses imidlertid ikke umiddelbart samtidig med lovforslaget angivet, hvad der definerer en
”væsentlig” prøvetagningsrisiko, herunder hvorvidt der er tale om helbredsrisiko for patienten,
og hvorvidt der er tale om, at der i øvrigt er behov for indgrebet i patientbehandlingsøjemed,
dvs. hvorvidt indgrebet alligevel foretages som en del af patientbehandlingen og ikke alene som
led i undersøgelser af ydeevne af medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik.
På vegne af Den Videnskabsetiske Komité for Region Sjælland
Tanja Schwartzbach Frederiksen
Juridisk konsulent
Side 2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0021.png
Sundhedsministeriet
Att: Mathias Sjöberg Pedersen
Holbergsgade 6
1057 København
9. februar 2022
DiaLabs høringssvar til udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som
følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering
af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
DiaLab har den 12. januar 2022
modtaget høring vedrørende ”Udkast
til lovforslag om
tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr”.
DiaLab er brancheforeningen for virksomheder, som beskæftiger sig med forhandling
og/eller produktion af diagnostisk udstyr og produkter til laboratorier. I denne
sammenhæng repræsenterer vi fabrikanter, importører og distributører af in vitro-
diagnostik.
Generelle bemærkninger
DiaLab værdsætter høringsmuligheden som en del af og leverandør til den danske life
science-branche og som fabrikanter, importører og distributører af in vitro diagnostik i
Danmark. DiaLab bakker generelt op om den nye forordning for in vitro diagnostik,
som har til formål at løfte sikkerheden og kvaliteten, til gavn for patienterne. DiaLab
finder generelt at de i udkastet til lovforslag foreslåede ændringer af de gældende
regler er nødvendige for at sikre, at de danske regler ikke strider imod den nye
forordning om in vitro diagnostik, som træder i kraft 26. maj 2022 med en udvidet
overgangsordning.
DiaLab mener generelt at forordningen bør udmøntes i dansk praksis og lovgivning på
en måde så den understøtter patienternes sikkerhed og adgang til den bedst mulige
behandling, samt en innovativ life science, medtech og medicobranche, herunder
diagnostik- og laboratoriebranchen.
Usikkerhed forbundet med overgangen til IVDR
Overgangen til den nye forordning er desværre præget af en vis grad af usikkerhed,
for både virksomheder og sundhedsvæsenet. Det skyldes i vidt omfang den
manglende infrastruktur på EU-niveau, som har skabt usikkerhed om
implementeringen. DiaLab har været stor fortaler for en udskydelse eller
overgangsordning, og DiaLab bemærker derfor med tilfredshed, at den udvidede
overgangsordning til IVDR på nuværende tidspunkt er trådt i kraft. Det ændrer dog
ikke på, at der fortsat er usikkerhed om IVDR
herunder adgangen til bemyndigede
organer, og forpligtelser for virksomhederne, ligesom vi oplever en stor usikkerhed
hos samarbejdspartnere bl.a. på hospitaler, som er i tvivl om deres fremtidige
forpligtelser.
Derudover er der fortsat usikkerhed om de administrative og økonomiske
konsekvenser for virksomhederne. DiaLab finder det positivt, at der i lovforslagets
bemærkninger er redegjort for forventet gebyrniveau og forventet omfang. DiaLab
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
mener, at gebyrniveauet bør være omkostningsægte og gennemsigtigt, da det alt
andet lige må være i alles interesse (patienter, myndigheder, hospitaler,
virksomheder, etc.) at fastholde et stærkt incitament til forskning, sikkerhed, kvalitet,
innovation og udvikling. Henset til regeringens life science-politik og ønske om at
fremme forskning og et innovativt hjemmemarked, bør det også overvejes, om alle
Lægemiddelstyrelsens aktiviteter i forbindelse med IVDR (og for den sags skyld, MDR)
skal være fuldt indtægtsdækket, eller om man ved at sænke gebyrniveauet kan
fremme incitamenterne til forskning i Danmark.
Henset til de ovenstående bemærkninger, appellerer DiaLab til at myndighederne øger
en fortsat høj grad af support ud fra en pragmatisk tilgang til implementering af de
nye regler.
Specifikke bemærkninger
Forslag om ændring af lov om medicinsk udstyr
Af §1, Stk. 5. fremgår det, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om
importørers og distributørers betaling af gebyr for tilsyn og kontrol efter stk. 2-4.
Lægemiddelstyrelsen får med lovforslaget mulighed for at kræve gebyrer for tilsyn
med distributører og importører, og DiaLab gør i den forbindelse opmærksomme på,
at det kan blive en betydelig byrde for distributører og importører i Danmark.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår det, at
”Efter
artikel 41, stk. 1, i forordningen
om medicinsk udstyr og artikel 37, stk. 1, i IVD-forordningen skal alle dokumenter
omfattet af de ovenfor nævnte artikler udarbejdes på et eller flere sprog, der
fastsættes af den berørte medlemsstat. Det fremgår af artikel 41, stk. 2, og artikel
37, stk. 2, at medlemsstaterne ved anvendelsen af stk. 1 skal overveje at acceptere
og anvende et sprog, som er almindeligt forstået på det medicinske område, til hele
eller en del af den pågældende dokumentation”,
m.v. DiaLab vil i den forbindelse
gerne pointere, at accept af engelsksprogede dokumenter til test til professionel brug,
vil være en hjælp for distributører.
Forslag om ændring af lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af
medicinsk udstyr m.v.
Der lægges i lovforslagets § 2, nr. 13, (indsættelse af ny § 12 a, stk. 3) op til, at
ansøgnings- og underretningspligten skal ske i forening mellem investigator og
sponsor. Dette er umiddelbart kun en yderligere byrde for både sponsor og
investigator, da hele processen vil kræve en uhensigtsmæssig og unødvendigt
tidskonsumerende inddragelse parterne imellem. Det vil medføre unødvendige
forsinkelser for studiernes opstart, som allerede i dag er rigeligt tidsbebyrdet. Denne
mulighed synes derfor helt unødvendig og uproportional, idet sponsorer allerede i dag
sikrer gennemførelsen af ansøgninger samt informerer om og sikrer både
investigators og sponsors underretninger. Vi finder desuden ikke, at der er
argumenteret tilstrækkeligt for denne byrdepålæggelse for hverken investigator eller
sponsor i bemærkningerne til lovforslaget (s. 63). Denne bestemmelse bør derfor
udgå af lovforslaget.
Forslag om ændring af lov om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsdatavidenskabelige forskningsprojekter
Ingen bemærkninger
Dansk Diagnostika og Laboratorieforening
Børsen - 1217 København K - tlf.: 33 74 60 00
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0023.png
Forslag om ændring af sundhedsloven
Ingen bemærkninger
Øvrige bemærkninger
Vi skal opfordre Sundhedsministeriet til at sammenskrive Sundhedsloven, der med
den nærværende lovændring, har hele 21 lovændringer bag sig.
Vi står i DiaLab til rådighed for uddybende bemærkninger ved behov.
Med venlig hilsen
Henrik Lundgaard Sedenmark
Sekretariatschef
TELEFON:
DIREKTE:
E-MAIL:
+45 3374 6000
+4533746597
[email protected]
BØRSEN
DK-1217 KØBENHAVN K
WWW.DIALAB.DK
DiaLab er brancheforeningen for virksomheder, som beskæftiger sig med forhandling og/eller produktion
af produkter til laboratorier.
Laboratoriesektoren omfatter hospitalslaboratorier, forskningslaboratorier - både offentlige og private -
praktiserende læger samt laboratorier i en række andre sektorer herunder pharma, food, miljø og biotek.
Foreningen er medlem af Dansk Erhverv og arbejder for at styrke medlemmernes kompetencer inden for
etik, miljø og CSR og højne branchens standard.
Dansk Diagnostika og Laboratorieforening
Børsen - 1217 København K - tlf.: 33 74 60 00
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0024.png
From:
Janne Bech Jensen <[email protected]>
Sent:
07-02-2022 10:26:36 (UTC +01)
To:
[email protected]. <[email protected].>; DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
[email protected] <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; [email protected] <torb-
[email protected]>; Palle Havskov <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>; [email protected] <[email protected]>; [email protected]
<[email protected]>
Subject:
VS: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Til Mathias Sjöberg Pedersen
I anledning af høring vedr. lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr, har jeg på
vegne af FLOR, Forening af ledere for offentlig rusmiddelbehandling, ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Janne Bech Jensen
Områdechef
Center for Alkohol- og Stofbehandling
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Socialforvaltningen
Borgercenter Voksne
Oehlenschlægersgade 17, 1. sal
1663 København V
Mobil 2049 1964
E-mail [email protected]
EAN 5798009679987
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0025.png
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0026.png
KØBENHAVNS UNIVERSITET
DET SUNDHEDSVIDENSKABELIGE FAKULTET
Sundhedsministeriet
Sendt pr. e-mail til [email protected], med kopi til
[email protected]
Høringssvar vedr. Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret
som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og
præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet har
adspurgt Institut for Klinisk Medicin (IKM) om bemærkninger. På denne
foranledning har en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for Klinisk
Mikrobiologi, Klinisk Farmakologi, Klinisk Genetik, Klinisk Immunologi,
Klinisk Biokemi, Statens Serum Institut og Patologisk Anatomi og Cytologi
afgivet bemærkninger til høringen.
Arbejdsgruppen foreslår, at man ved valideringen af et in-house assay
undersøger, hvorvidt der er markedsført tilsvarende CE-mærkede analyser
på markedet. Dette kan gøres ved at søge i ”The European database on
medical devices, EUDAMED”. Denne søgning bør dokumenteres i
valideringsrapporten sammen med begrundelsen for at vælge et in-house
assay, hvis der er ækvivalent CE-mærket alternativ. Vurderingen bør bygge
på videnskabelige data og analysering af disse data for at retfærdiggøre, at
den relevante patientgruppes behov ikke kan opfyldes, medmindre der
opsættes et in-house assay. Fremkommer et CE-mærket assay efterfølgende,
bør sundhedsinstitutionen revidere og opdatere sin begrundelse for at
fortsætte med sit in-house assay.
Artikel 5,5 i IVDR-forordningen angiver en række regler, der skal opfyldes
af sundhedsinstitutionen i fremstilling og brug af in-house assays. Vores
anbefaling omfatter en konkretisering af, hvordan de 9 betingelser kan
opfyldes.
Arbejdsgruppen udtrykker endvidere bekymring for de økonomiske
omkostninger ved at skulle omlægge eksisterende in-house analyser til CE-
mærkede analyser.
7. FEBRUAR 2022
LEDELSESSEKRETARIATET
BLEGDAMSVEJ 3
KØBENHAVN N.
DIR
93565764
[email protected]
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0027.png
From:
SUFO <[email protected]>
Sent:
27-01-2022 14:10:04 (UTC +01)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Subject:
SV: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Med henvisning til sags-nr. 2000015
SUFO takker for muligheden for at afgive et høringssvar.
SUFO har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Lise Sørensen
Faglig sekretær, Landsforeningen for ansatte i SUndhedsfremmende FOrebyggende hjemmebesøg (SUFO)
Tlf. 3877 0168
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0028.png
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0029.png
Høringssvar
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM TILPASNING AF
NATIONAL RET SOM FØLGE AF FORORDNING OM MEDICINSK
UDSTYR TIL IN VITRODIAGNOSTIK OG PRÆCISERING AF LÆGE-
MIDDELSTYRELSENS TILSYN MED MEDICINSK UDSTYR
8. februar 2022
Sagsnr: 2022-755
Aktnr: 4227288
Prioriter kliniske afprøvninger frem for statslig økonomistyring
Omkostningsægte gebyrer må ikke bremse mulighederne for udvikling og afprøvning af medicinsk udstyr, her-
under medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik i Danmark.
Lægeforeningen kan generelt bakke op om lovforslaget, som efter vores vurdering vil medvirke til at styrke pa-
tientsikkerheden på området. Inddragelsen af de videnskabsetiske komiteer til bedømmelse af undersøgelser
af ydeevne af medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik er absolut relevant.
Vi har også forståelse for, at IVD-forordningen som foreslået indebærer nye opgaver for Lægemiddelstyrelsen
og De Videnskabsetiske Komiteer. Vi har noteret, at forslaget er, at de nye opgaver skal dækkes via omkost-
ningsægte gebyrer og dermed modsvare de udgifter, som sagsbehandlingen giver anledning til. Særligt hvis
ændringen betyder en forøgelse af gebyret, bør der fremlægges et estimat for den forventede stigning før lov-
forslaget fremsættes.
Vi skal i forlængelse heraf pege på, at Regeringen med nye bekendtgørelser om gebyrer til medicinsk udstyr og
produkter uden medicinsk formål mere end fordoblede de eksisterende gebyrer i foråret 2021. Vi pegede den-
gang på, at det særligt vil være en barriere for innovative sundhedspersoner og små virksomheder, hvor gebyr-
størrelser på 49.000 kr. og 64.000 kr. (Lægemiddelstyrelsen) plus et gebyr på 5.500 kr. stigende til 11.300 kr. i
2022 (De Videnskabsetiske Komitéer) allerede i opstarten vil kvæle nye ideer og muligheder. Det vil typisk være
kliniske afprøvninger af ideer, som er udsprunget direkte fra et opstået behov i den kliniske virkelighed og som
derfor umiddelbart vil kunne gøre en positiv forskel for patienter og personale uden skelen til kommercielle in-
teresser. Og her er vejen fra ide til markedsføring i forvejen lang og kringlet. Hertil kommer så de foreslåede
nye omkostningsægte gebyrer. De øgede gebyrer trækker absolut i modsat retning af Regeringens Life Science
Strategis målsætning om at stimulere udvikling og forskning på området.
Lægeforeningen skal på denne baggrund foreslå, at lovforslaget kommer til at indeholde
en bestemmelse om, at staten - i lighed med gebyrer for ansøgninger og kontrol med klini-
ske forsøg med lægemidler – finansierer en del af Lægemiddelstyrelsens udgifter i forbin-
delse med behandling af ansøgninger og kontrol med kliniske afprøvninger med medicinsk
udstyr, herunder medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik.
Formanden
Domus Medica
Kristianiagade 12
DK-2100 København Ø
Tlf.: +45 3544 8500
Tlf.: +45 3544 8201 (direkte)
E-post: [email protected]
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0030.png
Med venlig hilsen
Camilla Noelle Rathcke
Formand for Lægeforeningen
2/2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0031.png
Sundhedsministeriet
[email protected]
[email protected]
10. februar 2022
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som
følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og
præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
sagsnr. 1979877
Medicoindustrien har modtaget høringsmaterialet vedrørende ovennævnte og har i den
forbindelse følgende bemærkninger:
Indledning og den nye overgangsordning
Medicoindustrien bifalder, at man i EU tilbage i 2017 vedtog den nye forordning om in
vitro-diagnostisk udstyr, der højner sikkerheden og kravene til ydeevnen af udstyret og
som bl.a. ændrer i risikoklassificeringen af udstyret.
Forordningen betyder, at hvor der før var ca. 20% af produkterne, der skulle certificeres
via et bemyndiget organ, så er der nu 80%. Dette betyder store krav til kapaciteten af de
bemyndigede organer, som desværre slet ikke er på plads.
På den baggrund var det en stor lettelse, at medlemsstaterne vedtog en ny
overgangsordning, således at sundhedsvæsenet ikke står med en kæmpe
tilgængelighedsproblematik d. 27. maj 2022. Men, overgangsordningen gælder i sagens
natur kun produkter, der er CE-mærket inden 27. maj 2022, hvilket betyder at alt nyt IVD-
udstyr fortsat bliver tungt og langsommeligt at få på markedet, idet der pt. alene er 7
bemyndigede organer, der kan certificere alt IVD-udstyr i EU. Her noterer
Medicoindustrien sig, at Lægemiddelstyrelsen lægger ressourcer i at fremme den
ansøgning, som er indgivet til styrelsen fra en aktør, der ønsker at blive udpeget som nyt
bemyndiget organ.
Ansøgninger om tilladelse til undersøgelse af ydeevne og bemyndigelse til at fastsætte
krav ved lavrisikoundersøgelser
Det fremgår af forslaget, at der etableres hjemme til at fastsætte krav om, at ansøgninger
om tilladelse til undersøgelse af ydeevnen skal ske således, at der alene fastsættes krav
til, at der skal søges om tilladelse til de afprøvninger af ydeevne, som medfører risiko for
forsøgspersonerne. At man så samtidigt laver hjemmel til, at evt. på et senere tidspunkt,
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0032.png
efter behov, at kunne stille krav til også lavrisiko-IVD-udstyr om at dette skal underlægges
samme krav, giver god mening for Medicoindustrien ud fra en sundhedsfaglig vurdering.
Såfremt det trækker op til, også at underlægge lavrisikoudstyr et krav om at man skal
ansøge om tilladelse til at i gang sætte en efterprøvelse af et udstyrs ydeevne, så står
Medicoindustrien selvfølgelig til rådighed med hensyn til, hvordan dette gøres på en
hensigtsmæssig og proportional måde. Det er positivt, at det direkte fremgår af
lovforslaget, at hjemmelen først kan udnyttes, når Lægemiddelstyrelsen som faglig
myndighed har vurderet behovet og også inddraget erfaringer fra de øvrige EU-lande.
Specifikt vedr. gebyrerne for at få behandlet en ansøgning om tilladelse til at gennemføre
en afprøvning af IVD-udstyrs ydeevne hos Lægemiddelstyrelsen og VMK
Medicoindustrien noterer, at forslaget lægger op til gebyr på ca. 52.000 kr. for behandling
af ansøgningen om tilladelse til afprøvning af ydeevnen, knap 12.000 kr. for ændringer i
ansøgningen og et årsgebyr for tilsyn og kontrol med afprøvningen på knap 12.000 kr.
I foråret 2021 steg behandlingen af ansøgninger om tilladelse til kliniske afprøvninger med
medicinsk udstyr til tilsvarende niveauer
der var tale om langt over en fordobling af de
daværende gebyrsatser.
Medicoindustrien er bekymret over, om dette høje gebyrniveau vil føre til gennemførelse
af færre kliniske afprøvninger med medicinsk udstyr i Danmark
stik imod ønsket fra
Regeringen i den seneste Life Science strategi fra april 2021, hvor man tvært imod ønsker
at fremme klinisk forskning.
Af Life Science strategien af 16. april 2021 fremgår det af indsats Initiativ 5:
”Gebyrlettelser for kommercielle virksomheder i forbindelse med kliniske forsøg
Kliniske forsøg er centrale både som behandlingstilbud til patienter og for udviklingen af
nye innovative behandlinger inden for life science. For at gøre Danmark til et
attraktivt sted at udføre klinisk forskning blev gebyrerne for kommercielle kliniske
forsøg fjernet i 2018. Således har Lægemiddelstyrelsen fritaget kommercielle sponsporer
for alle gebyrer for fase I-forsøg.
Med strategien videreføres initiativet.”
Life Science udgøres af både lægemiddel- og medicovirksomheder og
medicovirksomheder traditionelt er mindre kapitalstærke, end lægemiddel virksomheder.
Men da medicovirksomheder med MDR og IVDRs dokumentationskrav i stigende grad
skal gennemføre kliniske afprøvninger og undersøgelser af ydeevne, er det uforståeligt
for Medicoindustrien, at man i april måned beslutter fortsat at fritage gebyrer for
kommercielle kliniske forsøg med lægemidler og i maj måned gennemføres stigninger på
150% af gebyrerne for kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr. Dette udgør en urimelig
asymmetri mellem de to dele af life science. Samme gælder for investigator-initierede
forsøg med lægemidler, disse er også gebyrfrie, hvilket vi forventer vil være gældende
også for sådanne med medicinsk udstyr.
Vi ved fra europæiske undersøgelser, at den største innovationskraft findes blandt små
og mellemstore virksomheder, og netop disse samt de helt små start-up virksomheder har
vi mange af i Danmark. Håbet er, at de der i dag udgør vækstlaget blandt
medicovirksomhederne, i fremtiden skal bidrage til udvikling af innovative teknologier til
til gavn for patienter i Danmark og til finansiering af vækst og velfærd i Danmark. Denne
målsætning kan komme i alvorlig fare, hvis udkastets gebyrsatser for kliniske
afprøvninger fastholdes, da man må formode, at det vil få særligt de små virksomheder til
at lægge deres undersøgelser af ydeevnen af IVD-udstyr i andre lande.
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0033.png
Medicoindustrien har ikke yderligere bemærkninger til forslagene, og vi står selvfølgelig
til rådighed med henblik på en uddybning af vores synspunkter.
Venlig hilsen
Lene Laursen
Vicedirektør
Medicoindustrien
Bøge Allé 5
2970 Hørsholm
Denmark
+45 49 18 47 00
[email protected]
medicoindustrien.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0034.png
From:
Peter Jakobsen <[email protected]>
Sent:
01-02-2022 13:26:40 (UTC +01)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>; Mathias Sjöberg Pedersen
<[email protected]>
Subject:
VS: Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af
forordning om medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Til Sundhedsministeriet
Patienterstatningen har ingen bemærkninger til det fremsendte lovforslag.
Med venlig hilsen
Patienterstatningen
– behandlings- og lægemiddelskader
Peter Jakobsen
Chefkonsulent, cand.jur.
[email protected]
Dir: 33694727
Patienterstatningen
Kalvebod Brygge 45
DK-1560 København V
www.patienterstatningen.dk
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0035.png
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0036.png
From:
Marie Fog <[email protected]>
Sent:
08-02-2022 14:58:01 (UTC +01)
To:
DEP Sundhedsministeriet <[email protected]>
Cc:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Subject:
Pharmadanmark kommentar til høring over udkast til lovforslag om tilpasning af
national ret som følge af ny forordning om medicinsk udstyr (PD: 338795)
Til rette vedkommende,
Pharmadanmark støtter arbejdet med implementering af ny den nye IVD-forordning, der igennem
nye skærpede regler for medicinsk udstyr skal sikre patientsikkerheden.
I arbejdet med implementeringen af den nye forordning har særlig Covid-19 bremset en del
aktivitet, hvorfor branchen har det været svært at nå deadline inden alle nye ændringer træder i
kraft i maj 2022 på trods af en lang implementeringsperiode.
Pharmadanmark mener, som de fleste øvrige repræsentanter på området, at der skal tages højde
for, at en pandemi har forsinket processen og en gradvise udrulning af IVD-forordning derfor vil
være at foretrække, hvis det kan være med til at forhindre forsyningsudfordringer, der i sidste
ende vil få betydning for patienterne. Foreningen støtter samtidig forslaget om, at udrulningen
bestemmes af produkternes risikovurdering, så de produkter, der har den højeste risiko for
patienter også prioriteres først.
Pharmadanmark vil ligeledes benytte lejligheden til at bakke op om Dansk Erhvervs seneste ønske
om et referencelaboratorium placeret i Danmark.
Danmark har idag en styrke position indenfor life science og med et referencelaboratorium, der
skal teste effekten og kvaliteten af in-vitro-diagnostisk udstyr på tværs af EU's grænser vil life
science miljøet blive styrket yderligere.
Med venlig hilsen
Marie Fog
Faglig chefkonsulent
Mobil +4530255311
www.pharmadanmark.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0037.png
Til Sundhedsministeriet
Att.: Mathias Sjöberg Pedersen
8. februar 2022
Høringssvar vedr. lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
PAKS takker for muligheden for at afgive høringssvar vedr. ændringerne af loven. Vi står til rådighed i
tilfælde af supplerende spørgsmål.
Afgrænsning - ad § 4
PAKS ønsker kun at kommentere på den foreslåede tilføjelse til sundhedsloven i form af en § 268 a,
der med bøde straffer overtrædelse af lovens § 73 i, om forbud mod ØNH-lægers erhvervelse af
ejerskab til privat audiologisk klinik med detailsalg af høreapparater.
PAKS bifalder den foreslåede ændring, da det siden vedtagelsen af forbuddet mod ØNH-lægers
erhvervelse af ejerskab til en privat audiologisk klinik har været omkostningsfrit at overtræde loven.
Vi vil dog gerne benytte lejligheden til at anføre, at problemerne med læger, der både har et
ydernummer og tjener penge på at udlevere høreapparater
privat eller som led i en såkaldt
puljeaftale
fortsat består trods lovændringen i 2019.
Dobbeltrolleproblematikken betyder, at der dagligt er borgere, som går til ØNH-læge i god tro for at
få en henvisning til privat behandling, men ender med at blive tilbudt et høreapparat hos lægen eller
i en klinik, han eller hun har interesser i. ØNH-lægen benytter altså sin lægefaglig autoritet til at
sælge og/eller udlevere borgere et høreapparat i puljeordning, hvorved lægen opnår en
privatøkonomisk vinding.
De ikke lægeejede private audiologiske klinikker er fortsat udfordrede af denne, principielt ulovlige,
konkurrence, og vi ser dagligt eksempler på ØNH-lægernes manglende habilitet. Lægernes
dobbeltrolle udgør et både etisk og lovgivningsmæssigt problem.
Etisk fordi man alle andre steder i sundhedsvæsnet kræver, at læger er habile og agerer uden at
have privatøkonomiske interesser i forbindelse med behandlingen af deres patienter.
Lovgivningsmæssigt fordi man har en sundhedslov (§73 i), der har vist sig ikke at have nogen reel
betydning.
PAKS opfordrer på den baggrund ministeriet til at undersøge omfang og konsekvenser af ØNH-
lægernes fortsatte dobbeltrollevirksomhed samt til at overveje, om privatpraktiserende ØNH-læger
skal omfattes af
”Bekendtgørelse
om sundhedspersoners tilknytning til lægemiddelvirksomheder,
medicovirksomheder, virksomheder, der fremstiller, importerer eller distribuerer produkter uden et
medicinsk formål, og specialforretninger med medicinsk udstyr”
for så vidt angår,
dels § 14 pkt. 4,
hvor det hedder:
1
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0038.png
”Tilknytningen må ikke indebære en
nærliggende risiko
(min fremhævning) for, at der vil opstå tvivl
om sundhedspersonens grundlæggende uvildighed”,
dels § 15 pkt. 2, hvor det hedder, at
”sundhedspersonen må ikke i sit arbejde med patientbehandling, eller som apoteker eller
behandlerfarmaceut i væsentlig grad
kunne påvirke valg
(min fremhævning) og anvendelse af
produkter…..”.
PAKS opfordrer endvidere ministeriet til at intensivere arbejdet med digitaliseringen af udredningen
af høretab. Som bekendt foreligger der snart videnskabelige data fra InHEAR-projektet, der validerer
denne udredningsmetode. En metode, der i væsentlig grad vil kunne løse problemerne med de
inhabile ØNH-læger.
PAKS står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger om både omfang og konsekvenser af
ØMH-lægernes dobbeltrollevirksomhed, måtte ministeriet ønske vores input.
Med venlig hilsen
Leif Hindsted
Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning (PAKS)
2
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0039.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Svar på høring vedr. udkast til lovforslag om tilpasning af national
ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in vitro-
diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Psykolognævnet finder ikke grundlag for at komme med bemærkninger i
anledning af høringen.
17. januar 2022
J.nr. 22-2274
Psykolognævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
Sidsel Bomholdt Jacobsen
[email protected]
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0040.png
From:
Sent:
To:
Subject:
Lena Bjerregaard Danvøgg <[email protected]>
09-02-2022 08:06:40 (UTC +01)
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Region Midtjylland, ingen bemærkninger
Kære Mathias
Der er ingen bemærkninger til lovforlaget fra Region Midtjylland.
Med venlig hilsen
Lena Danvøgg
Juridisk specialkonsulent
Juridisk kontor - Regionssekretariatet
Skottenborg 26 - 8800 Viborg
Tlf: + 45 2931 7837
Fra:
Mathias Sjöberg Pedersen <[email protected]>
Sendt:
12. januar 2022 14:35
Emne:
Høring: Udkast til lovforslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr
Til alle høringsparter
Med henblik på offentlig høring fremsendes hermed et udkast til forslag om lov om ændring af lov om
medicinsk udstyr, lov om videnskabsetisk behandling af kliniske afprøvninger af medicinsk udstyr m.v., lov
om videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige og sundhedsdatavidenskabelige
forskningsprojekter og sundhedsloven (tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk
udstyr til in vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr).
Der henvises til det vedlagte høringsbrev og det vedlagte udkast til lovforslaget for yderligere detaljer.
Høringsmaterialet kan ligeledes findes på Høringsportalen:
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65981.
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest onsdag den 9.
februar 2022.
Bemærkninger bedes fremsendt til Sundhedsministeriet på
[email protected]
med kopi til
[email protected].
Venlig hilsen
Mathias
Mathias Sjöberg Pedersen
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale Forhold
M
@
2053 8523
[email protected]
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0041.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Tlf. 7226 9000
Læs om hvordan departementet behandler personoplysninger
her
Twitter • LinkedIn • sum.dk
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0042.png
AARHUS
UNIVERSITET
HEALTH
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
[email protected]
CC:
[email protected]
og
[email protected]
Vedr. sagsnummer 2000015
Høringssvar fra Aarhus Universitet, Health over udkast til lovforslag om til-
pasning af national ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med
medicinsk udstyr
Dekanatet, Health
Anne-Mette Hvas
Dekan, professor
Dato: 9. februar 2022
Aarhus Universitet, Health har den 12. januar 2022 modtaget høring over udkast til lov-
forslag om tilpasning af national ret som følge af forordning om medicinsk udstyr til in
vitro-diagnostik og præcisering af Lægemiddelstyrelsens tilsyn med medicinsk udstyr.
Aarhus Universitet, Health takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Høringsmaterialet har været sendt til Institutter og forskningscentre på Health, herun-
der Institut for Klinisk Medicin, og på baggrund heraf er der udarbejdet nedenstående
høringssvar.
Aarhus Universitet, Health finder det glædeligt, at der med lovforslaget lægges op til en
gennemførelse af IVD-forordningen uden overimplementering.
Dansk laboratoriemedicin har gennem årene været kendetegnet ved en meget stor
forsknings- og udviklingsaktivitet, der har betydet flere gennembrud inden for patient-
diagnostik samt monitorering af sygdom og behandling.
Aarhus Universitet, Health kan frygte, at en meget strikt fortolkning af forordningen
især på længere sigt kan være skadelig for udvikling og forskning inden for dansk labo-
ratoriemedicin.
En strikt fortolkning af forordningens artikel 5 vedrørende laboratorieudviklede tests
("inhouse") vil ikke alene have meget store konsekvenser for drift og økonomi af labo-
ratorierne, men vil også påvirke laboratoriernes robusthed, omstillingsparathed og fag-
lige niveau.
Direkte tlf.: +45 87152007
E-mail: [email protected]
Web: au.dk
Afs. CVR-nr.: 31119103
Sagsnr. 2022-0329724
Side 1/2
Dekanatet, Health
Aarhus Universitet
Vennelyst Boulevard 4
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 0000
E-mail: [email protected]
Web: health.au.dk/om-
health/ledelsen/dekanatet
L 149 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundhedsministeren
2549978_0043.png
AARHUS
UNIVERSITET
HEALTH
Side 2/2
Dette skyldes, at den akademiske viden, der har drevet udviklingen af nye analyser,
fremover risikerer udelukkende at foregå i større diagnostikfirmaer. Laboratoriernes
omstillingsparathed, fx i en epidemi- eller katastrofesituation, vil blive mindre, da
knowhow gradvist vil blive udtyndet.
Venlig hilsen
Anne-Mette Hvas
Dekan, professor