Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2575124_0001.png
[Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet]
Bilag 2
Mindre virksomheders mulighed for at anvende kommunale
indsamlingsordninger
12. maj 2022
Med
Politisk aftale om organisering af affaldssektoren
fra 2007 blev det besluttet, at kom-
muner som udgangspunkt ikke må etablere ordninger eller tilbyde indsamling af
erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, herunder genanvendeligt erhvervs-
affald. Der blev lavet en undtagelse om, at kommuner kan tilbyde virksomheder,
der er beliggende i ejendomme med blandet bolig og erhverv at blive omfattet af
den kommunale indsamlingsløsning for genanvendeligt husholdningsaffald (den
såkaldte bolig-erhverv undtagelse).
Med
Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
fra juni 2020 blev følgende
besluttet:
”Mindre virksomheder, der genererer affald svarende i art og mængde til husholdninger, gives frit
valg til at vælge de kommunale indsamlingsordninger til genanvendeligt affald. Ordningen skal
udformes, så krydssubsidiering undgås og indsamlingen sker til markedspriser.”
Med lovforslaget vil kommunalbestyrelsen kunne tilbyde indsamling af erhvervs-
affald egnet til materialenyttiggørelse hos virksomheder, der producerer affald,
som i art og mængde svarer til en husholdnings.
Det vil være kommunen, som skal vurdere, hvorvidt den enkelte virksomhed pro-
ducerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings. Det forventes, at
der på bekendtgørelsesniveau vil blive fastsat regler om, at virksomhederne vil
skulle benytte allerede eksisterende indsamlingsordninger for husholdninger, og at
kommunen vil skulle tilbyde indsamling i samme materiel og med samme tøm-
ningsfrekvens, der som standard tilbydes husholdninger.
Det fremgår endvidere af
Klimaplanen,
at ordningen skal udformes, så krydssubsi-
diering undgås, og indsamlingen sker til markedspriser. Formålet hermed er at
undgå, at de kommunale indsamlingsordninger udkonkurrerer private indsam-
lingsvirksomheder. Kommunen vil ved fastsættelse af markedsprisen overlades en
vis skønsmargin. Prisen vil dog som minimum skulle fastsættes, så der sikres fuld
dækning af omkostningerne ved indsamlingen og behandlingen tillagt en markeds-
baseret forrentning. Der henvises til svar på spm. 34 til L153 for nærmere beskri-
velse af, hvordan kommunerne skal fastsætte markedsprisen.
Såfremt at markedsprisen vurderes at være højere end kommunens faktiske om-
kostninger til indsamlingsordningen for genanvendeligt erhvervsaffald, vil kom-
munen have mulighed for at anvende overskuddet til andre kommunale priorite-
ter.
Forsyningstilsynet vil føre tilsyn med kommunens fastsættelse af markedsprisen,
herunder sikre at krydssubsidiering undgås, samt hvordan kommunen har fastlagt
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvorfor lovforslaget ophæver en bestemmelse om, at virksomheder beliggende i ejendomme med blandet bolig/erhverv kan benytte de kommunale ordninger, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 2 Of 2
markedsprisen. Der lægges op til at Forsyningstilsynets afgørelser vil blive en ret-
tesnor for, hvordan kommuner fastsætter markedsprisen.
Det bemærkes, at det er frivilligt for kommunerne, om de vil tilbyde indsamlings-
ordninger for erhvervsaffald egnet til materialenyttiggørelse, og at det er frivilligt
for virksomhederne, om de vil benytte ordningen.
Der lægges med lovforslaget op til at den nuværende bolig-erhverv undtagelse op-
hæves. Baggrunden for dette er at:
1) kommunen skal med ordningen for blandet bolig og erhverv tilbyde samme
indsamlingsløsning til virksomheder, som tilbydes til husholdninger. Der vurderes
på den baggrund at ville være en høj grad af sammenfald mellem de virksomhe-
der, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings og
virksomheder beliggende i blandet bolig og erhverv. Den kommende ordning sfa.
Klimaplanen
forventes dog at være ’bredere’, da den også kan tilbydes virksomhe-
der uden for bolig og erhverv. Dog forventes det ikke at være muligt for fx restau-
ranter og supermarkeder, at kunne anvende den forslåede ordning, da de forment-
lig producerer mere affald, end hvad der svarer til en husholdnings.
2) Der er umiddelbart en række udfordringer ved den gældende regulering, her-
under kan sammenblanding af den kommunale indsamling af erhvervs- og hus-
holdningsaffald indebære risiko for krydssubsidiering, enten ved at virksomheder
anvender de kommunale ordninger i højere grad end de har betalt for eller helt
uden at betale for det, eller hvor gebyrfinansierede midler fra indsamlingen af hus-
holdningsaffald bruges til at sænke priserne for indsamling af erhvervsaffald. For-
målet med kommende ordning er desuden at sikre et velfungerende marked for
private affaldsindsamlere, hvor krydssubsidiering undgås.