Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2585856_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
1. juni 2022
J nr.
2022 - 333
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 27. maj 2022 stillet mig
følgende spørgsmål 46 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V).
Spørgsmål 46
Ministeren svarer på spørgsmål 42 med henvisning til, at forældre til børnene gerne
fremover må aflevere materialer mm., når det handler om de centrale tilbud, der i
dag findes i mange kommuner/på genbrugspladser. Vil ministeren svare på
spørgsmålet ud fra den præmis, at der er tale om centralt indsamlet
affald/materialer, som børnehaver/skoler i dag anvender? Vil ministeren på den
baggrund redegøre for, om skoler/børnehaver mfl. fremadrettet må producere kunst
af affald fra kommunale/forsyningsselskabers forskellige genbrugsordninger, hvor
der sker kommunal behandling af affald til materialenyttiggørelse?
Svar
Med nuværende lovgivning skal kommuner ifølge affaldsbekendtgørelsen behandle
affald i overensstemmelse med affaldshierarkiet, og for de specifikke
indsamlingsordninger nævnt i bekendtgørelsen, skal kommuner forberede med
henblik på genbrug eller sikre høj reel genanvendelse af det indsamlede affald. Det
betyder, at kommuner i dag
ik k e
må aflevere genanvendeligt affald til skoler og
børnehaver, eftersom at skoler/børnehaver ikke vil kunne sikre den rette
behandling af affaldet, som påkrævet og ikke anses for at være et
affaldsbehandlingsanlæg. Kommuner må dog gerne under gældende regler
aflevere genbrugsgenstande til børnehaver og skoler, fx ved at:
1) Facilitere ordninger, hvor private fx virksomheder kan aflevere
genbrugsgenstande, som kan gives til skoler og børnehaver.
Genbrugsgenstande er ikke affald.
2) Kommuner kan tage affaldsgenstande op af affaldscontainere på
genbrugspladsen og forberede dem med henblik på genbrug.
Genstandene er herefter ikke længere affald, og reguleres derfor ikke med
affaldsreglerne.
Lovforslaget om genanvendeligt affald (L153) ændrer derfor ikke på den
nuværende retstilstand, hvad angår kommuners forpligtelse til at behandle
genanvendeligt affald i overensstemmelse med affaldshierarkiet.
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm. om, hvor i den bagvedliggende politiske aftale, at det fremgår, at kommunal behandling af affald til materialenyttiggørelse skal inkludere tilbud rettet mod skoler, børnehaver, kunstnere og øvrige, der i dag drager nytte af disse tilbud på en måde, og som ikke er konkurrenceforvridende, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Med Klimaplanen for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi var der enighed
om, at alle kommunale genbrugspladser fremadrettet skal etablere et
genbrugsområde på genbrugspladsen, hvor borgere kan stille ting til genbrug.
Endvidere er det i forlængelse af høringen af lovforslaget indarbejdet i lovforslaget,
at der er mulighed for, at ansatte på genbrugspladsen kan tage affald op fra
affaldscontainere og forberede det med henblik på genbrug, og placere
genstandene i det kommunale genbrugsområde.
Genbrugsgenstande fra det kommunale genbrugsområde vil, som aftalt med
Klimaplanen, først skulle afsættes til private aktører, herunder frivillige
organisationer. Herefter kan det afsættes til kommunale genbrugsbutikker,
socioøkonomiske virksomheder eller kommunale institutioner som fx skoler eller
børnehaver.
Lovforslaget indebærer hermed, at kommuner, som har taget genstande op af
affaldscontaineren og forberedt det med henblik på genbrug (jf. 2 ovenfor), vil
skulle placere genstandene i genbrugsområdet. Her vil genstandene først skulle
gøres tilgængelige for private aktører, herunder frivillige organisationer, inden fx
børnehaver og skoler vil have adgang til genstandene.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2