Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 153
Offentligt
2575057_0001.png
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
13. maj 2022
J nr.
2022 - 333
Klima- Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 4. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 8 til L 153, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Bruno Jerup (EL).
Spørgsmål 8
Hvorfor giver det mening og værdi - økonomiske eller miljømæssig - at kommu-
nerne ikke længere må kompostere haveaffald?
Svar
Have-park-affald udleder årligt ca. 0,14 mio. ton. CO
2
e som forventes at forblive no-
genlunde konstant frem mod 2030. Det blev med Klimaplan for en grøn affaldssek-
tor og cirkulær økonomi besluttet, at der skulle igangsættes en analyse med hen-
blik på 20 pct. eller større reduktion af drivhusgasudledningerne fra have-park af-
fald.
Analysen er igangsat, og interessenterne inddrages løbende i arbejdet. Analysen
undersøger bl.a. markedet for kompost samt drivhusgasudledningerne (metan, lat-
tergas og CO
2
) ved den nuværende håndtering af have-park affald. Dertil undersø-
ges alternative løsninger og teknologier til behandling af have-park affald, som ta-
ger afsæt i Klimapartnerskab for affald, vand og cirkulær økonomis anbefaling om
at dele af have-park affaldet bioforgasses før det komposteres.
De alternative teknologier omfatter bl.a. pyrolyse, bioforgasning af dele af have-
park affaldet samt indkapslet kompostering.
Det vurderes, at udvikling af nye teknologier spiller en væsentlig rolle for at leve op
til Klimaplanens ambition om en reduktion på 20 pct. eller mere i drivhusgasudled-
ningerne fra have-park affald. Dermed er det afgørende, at andelen af have-park
affald som i dag komposteres, fremover skal indgå i nye teknologiske løsninger. På
baggrund af dialog med interessenter, vurderes det, at der allerede eksisterer et
privat marked, der blandt andet er med til at udvikle og skabe nye løsninger for
håndtering af have-park affald.
Lovforslag om en stærk genanvendelsessektor
Med Klimaaftale for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi var der enighed om,
at der skal skabes en stærk genanvendelsessektor i Danmark ved at give private
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 153 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om, hvorfor det giver mening og værdi at kommunerne ikke længere må kompostere haveaffald, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2575057_0002.png
aktører adgang til det genanvendelige husholdningsaffald. Kommunerne skal såle-
des udbyde behandlingen, herunder sortering, af det genanvendelige hushold-
ningsaffald.
Ned-deling og behandling (kompostering) af haveaffaldet mv. anses som en del af
behandlingen af affaldet. På den baggrund lægger lovforslag op til, at kommunerne
skal udbyde behandlingen.
jf. tabel 1.
Tabel 1
Overblik over hvilke aktiviteter kommuner må udføre, når lovforslaget træder i kraft
Kommunal indsamling
Haveaffald fra husholdningerne
Haveaffald fra kommunens egne
institutioner
Ja
Ja
Kommunal behandling
Nej
Ja
Anm: Kommunal indsamling kan etableres som en hente- eller bringeordning. Husholdningerne er forpligtet til at
anvende kommunens indsamlingsordning, som enten kan være en hente- eller bringeordning.
Virksomheder har mulighed for at aflevere deres genanvendelige affald på en genbrugsplads (en
bringeordning), men har, med få undtagelser, ikke mulighed for at anvende kommunens henteordning.
Med lovforslaget lægges der op til, at det forsat vil være muligt for kommunerne at
kompostere eget have- og parkaffald på det sted, hvor haveaffaldet er produceret.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2