Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2022
2021-2642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
L 160 – Forslag til lov om ændring af lov om gods-
kørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren
(Kontrol af arbejdstid for mobile lønmodtagere in-
den for vejtransportsektoren)
Dansk Industri har tilkendegivet ønske om en række tiltag, der kan
afbøde effekterne af den nye myndighedskontrol af de gældende
arbejdstidsregler for erhvervet. Det fremføres blandt andet, at
overtrædelse af reglerne om natarbejde sanktioneres uforholds-
mæssigt hårdt. I forlængelse heraf, fremføres tre potentielle løs-
ningsforslag, herunder at det af Venstre fremsatte ændringsforslag
vedtages.
Jeg ved, at lovforslaget har såvel branchens som Transportudval-
gets store interesse. Særligt har opmærksomheden været rettet
mod, hvordan kontrollen med arbejdstidsreglerne skulle håndhæ-
ves, herunder om det var muligt og effektivt at lade arbejdsmarke-
dets parter stå for kontrollen.
Transportministeriet har arbejdet hårdt for at lande en model, der
er tilfredsstillende for de mange aktører i vejtransportbranchen, og
som samtidig lever op til lovforslagets formål og opfyldelsen af de
EU-retlige forpligtelser, der følger med. Jeg synes derfor, det er
vigtigt at fremhæve sagens kerne om lovforslagets formål: at for-
bedre den generelle trafiksikkerhed, skabe bedre og mere ensarte-
rede konkurrencevilkår i Europa og at beskytte chaufførerne i vej-
transportsektoren.
DI anfører i deres skrivelse, at et muligt løsningsforslag kunne
være, at der kun skal gives én bøde pr. kontrolperiode (28 dage),
uagtet om der er konstatereret flere overtrædelser i samme peri-
ode.
I praksis vil det åbne for, at der kan ske systematisk overtrædelse
af arbejdstidsreglerne, hvor de retlige følger efter ministeriets vur-
dering ikke vil være passende eller leve op til formålet og de EU-