Transportudvalget 2021-22
L 160 Bilag 7
Offentligt
2574006_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. maj 2022
2021-2642
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
L 160 – Forslag til lov om ændring af lov om gods-
kørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for
mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren
(Kontrol af arbejdstid for mobile lønmodtagere in-
den for vejtransportsektoren)
Dansk Industri har tilkendegivet ønske om en række tiltag, der kan
afbøde effekterne af den nye myndighedskontrol af de gældende
arbejdstidsregler for erhvervet. Det fremføres blandt andet, at
overtrædelse af reglerne om natarbejde sanktioneres uforholds-
mæssigt hårdt. I forlængelse heraf, fremføres tre potentielle løs-
ningsforslag, herunder at det af Venstre fremsatte ændringsforslag
vedtages.
Jeg ved, at lovforslaget har såvel branchens som Transportudval-
gets store interesse. Særligt har opmærksomheden været rettet
mod, hvordan kontrollen med arbejdstidsreglerne skulle håndhæ-
ves, herunder om det var muligt og effektivt at lade arbejdsmarke-
dets parter stå for kontrollen.
Transportministeriet har arbejdet hårdt for at lande en model, der
er tilfredsstillende for de mange aktører i vejtransportbranchen, og
som samtidig lever op til lovforslagets formål og opfyldelsen af de
EU-retlige forpligtelser, der følger med. Jeg synes derfor, det er
vigtigt at fremhæve sagens kerne om lovforslagets formål: at for-
bedre den generelle trafiksikkerhed, skabe bedre og mere ensarte-
rede konkurrencevilkår i Europa og at beskytte chaufførerne i vej-
transportsektoren.
DI anfører i deres skrivelse, at et muligt løsningsforslag kunne
være, at der kun skal gives én bøde pr. kontrolperiode (28 dage),
uagtet om der er konstatereret flere overtrædelser i samme peri-
ode.
I praksis vil det åbne for, at der kan ske systematisk overtrædelse
af arbejdstidsreglerne, hvor de retlige følger efter ministeriets vur-
dering ikke vil være passende eller leve op til formålet og de EU-
L 160 - 2021-22 - Bilag 7: Brev af 11/5-22 fra transportministeren vedrørende iværksættelse af en overgangsperiode med en vejledende kontrol
2574006_0002.png
Side 2/3
retlige krav. Sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt for-
hold til overtrædelsen, have afskrækkende virkning og ikke med-
føre forskelsbehandling.
For at sikre overholdelse af de bestemmelser, som fremover er om-
fattet af vej- og virksomhedskontrollen, ses lovforslagets bødeni-
veau og bødesystem både at være proportionalt og tilstrækkeligt ef-
fektivt.
Det anføres yderligere, at virksomheder med mange ansatte kan
blive stillet dårligere, fordi alle data fra alle chauffører indkaldes i
en kontrolperiode, modsat små virksomheder, og de virksomheder
der hovedsageligt gør brug af underleverandører.
Som det er realiteten i alle brancher, findes der virksomheder på
markedet som er større end andre. Lovforslaget og EU-kravene kan
ikke tage højde for og differentiere mellem de forskellige selskabs-
konstruktioner. Lovforslaget forsøger dog netop at gøre op med
konkurrenceforvridninger, og den risikobaserede kontrol skal re-
præsentere et bredt udsnit af chauffører og virksomheder på det
danske vejnet.
Jeg vil endeligt henlede opmærksomheden på, at arbejdsmarkedets
parter har været tæt inddraget i processen med lovforslagets tilbli-
velse. Ændringer af materiel karakter i denne del af lovforslagets
proces og tidsplan vil for alvor kunne risikere at forskubbe balan-
cen mellem lønmodtager og arbejdsgiver, som lovforslaget ellers
afbalancerer i sin fremsatte form, hvor både DA og FH blev hørt.
Den faglige vurdering er, at de foreslåede løsningsforslag vil
svække trafiksikkerheden og skabe en potentiel skævvridning i for-
holdet mellem lønmodtager og arbejdsgiversiden, hvorfor Trans-
portministeriet vurderer, at løsningsforslagene ikke bør imøde-
kommes, eller at disse lever op til de EU-retlige forpligtelser.
Jeg kan forstå, at de nye regler om kontrol og sanktionering har
skabt et forstærket fokus i transportbranchen på de gældende reg-
ler om arbejdstid. Jeg vil derfor gerne imødekomme, at der iværk-
sættes en overgangsperiode med en vejledende kontrol. Perioden
vil i overensstemmelse med tidligere praksis gælde i tre måneder
fra tidspunktet for reglernes ikrafttræden.
L 160 - 2021-22 - Bilag 7: Brev af 11/5-22 fra transportministeren vedrørende iværksættelse af en overgangsperiode med en vejledende kontrol
2574006_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen