Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2772
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 160 - Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile løn-
modtagere inden for vejtransportsektoren. (Kontrol af arbejdstid
for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren indføre et bødeloft på arbejdstidsområdet, som det
er kendt fra køre og hviletidsområdet? Hvis ikke, bedes ministeren
redegøre for hvorfor, og hvad forskellen er på de to områder, der i
så fald berettiger et forskelligt regelsæt.
Svar:
Jeg kan oplyse, at baggrunden for at der ikke er indført et bødeloft
for overtrædelse af arbejdstidsreglerne, skyldes den store forskel i
størrelsesordenen på bødeniveauet.
De nye regler om kontrol af arbejdstid supplerer de gældende krav
på køre- og hviletidsområdet. Der er som spørgsmålet antyder tale
om to forskellige regelsæt, som regulerer to forskellige formål.
Køre- og hviletids-forordningen indeholder regler om, at den
ugentlige køretid ikke må overstige 56 timer og ikke må medføre,
at den maksimale ugentlige arbejdstid, der er fastsat i vejtransport-
direktivet om arbejdstid, overskrides.
Der findes tilsvarende sektorspecifikke arbejdstidsregler, der regu-
lerer kravene til pause, hvor chaufføren skal afholde en pause efter
en arbejdstid på 6 timer. Dette er også selvom chaufføren ikke har
udført kørsel i 4,5 time, men derimod eksempelvis udført kørsel i 3
timer og andet arbejde i form af på- og aflæsning og rengøring af
køretøjet i 3 timer.