Transportudvalget 2021-22
L 160
Offentligt
2566167_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. april 2022
2022-2772
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 160 – Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile løn-
modtagere inden for vejtransportsektoren (Kontrol af arbejdstid
for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 32:
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag
med bemærkninger, der fastsætter bødeniveauet for overtrædelse
af lovforslagets bestemmelser, f.eks. ved at angive en øvre grænse
for bødestørrelse på 30.000 kr.?
Svar:
Indledningsvis kan det oplyses, at der i bemærkningerne til lov-
forslaget er angivet retningslinjer for bødeniveauet for overtræ-
delse af arbejdstidsreglerne. Det fremgår således, at selvstændige
vognmænds bøder for alvorlige overtrædelser fastsættes til 2.000
kr. pr. overtrædelse, mens meget alvorlige overtrædelser fastsættes
til 6.000 kr. pr. overtrædelse. For førere og virksomheder omfattet
af lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtrans-
portsektoren fastsættes føreres bøder for alvorlige overtrædelser til
1.000 kr. pr. overtrædelse, og for virksomheders tilsvarende over-
trædelser til det dobbelte, dvs. 2.000 kr. pr. overtrædelse. Meget
alvorlige overtrædelser fastsættes for førere til 3.000 kr. pr. over-
trædelse og for virksomheder til det dobbelte, dvs. 6.000 kr. pr.
overtrædelse.
Jeg har ved min besvarelse af spørgsmålet i øvrigt lagt til grund, at
der ønskes teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag
med bemærkninger, hvorved der fastsættes et fælles bødeloft for
bøder for overtrædelse af både arbejdstidsreglerne og køre- og hvi-
letidsreglerne.
L 160 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om teknisk bistand til at udarbejde ændringsforslag med bemærkninger, der fastsætter bødeniveauet for overtrædelse af lovforslagets bestemmelser, til transportministeren
2566167_0002.png
Side 2/2
På baggrund heraf har ministeriet udfærdiget vedlagte ændrings-
forslag. Det bemærkes, at selvstændige vognmænd ikke er omfattet
af lov om arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for vejtrans-
portsektoren. Selvstændige vognmænd er i stedet omfattet af ar-
bejdstidsregler fastsat i bekendtgørelse om arbejdstid for selvstæn-
dige vognmænd, som har hjemmel i godskørselsloven og buskør-
selsloven. Ved vedlagte ændringsforslag vil regler om et fælles bø-
deloft for selvstændige vognmænd tilsvarende kunne fastsættes
ved bekendtgørelse.
Jeg kan oplyse, at regeringen ikke kan støtte ændringsforslagene.
Det er således regeringens opfattelse, at en vedtagelse af ændrings-
forslagene vil forskubbe den balance mellem hensynet til arbejds-
tager på den ene side og arbejdsgiver på den anden side, som lov-
forslaget afspejler i sin fremsatte udformning.
Vedtages ændringsforslagene, vil der potentielt kunne opstå en si-
tuation, hvor en arbejdsgiver hverken skal betale en bøde for over-
trædelse af arbejdstidsreglerne, da bødeloftet i færdselslovens reg-
ler om overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne er nået, eller be-
tale godtgørelse til arbejdstager (godtgørelseskravet fjernes som
bekendt med lovforslaget, som det er fremsat).
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen