Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. maj 2022
2022-2772
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 160 - Forslag til lov om ændring af lov om
godskørsel, lov om buskørsel og lov om arbejdstid for mobile løn-
modtagere inden for vejtransportsektoren. (Kontrol af arbejdstid
for mobile lønmodtagere inden for vejtransportsektoren), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette
Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 34:
Det er alment kendt, at arbejdstidsregler ofte bliver overtrådt af
mange arbejdsgrupper. Fagforeningen DJØF har blandt andet re-
degjort for, hvordan statens egne embedsmænd konsekvent under
corona har overtrådt reglerne. I vejtransportbranchen har man al-
tid kørt efter køre- og hviletidsreglerne og ikke arbejdstidsreglerne.
Vil ministeren oplyse, hvor meget mere en chauffør kan arbejde
under køre- og hviletidsreglerne end under arbejdstidsreglerne for
mobile arbejdstagere?
Svar:
I vejtransportbranchen gør såvel køre- og hviletidsreglerne som ar-
bejdstidsreglerne sig gældende. Reglerne om arbejdstid er ikke
nye, med forslaget ændres alene kontrolaspektet med efterlevelsen
af dem. Vejtransporterhvervet er en sektor, hvor der er et særligt
hensyn at tage til trafiksikkerheden. En overtrædelse eller overskri-
delse af arbejdstiden, vil derfor være til fare for sikkerheden på de
danske veje.
Lov om arbejdstid indeholder materielle regler om arbejdstid, pau-
ser og natarbejde for mobile lønmodtagere. Til forskel fra køre- og
hviletidsreglerne, hvor udgangspunktet for reguleringen er den
mobile arbejdstagers køretid, er udgangspunktet for reguleringen i
lov om arbejdstid den samlede arbejdstid, hvor den pågældende
står til rådighed for sin arbejdsgiver, og arbejdstiden omfatter såle-
des både kørsel og andet arbejde som f.eks. af- og pålæsning.