Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22, Erhvervsudvalget 2021-22
L 163 Bilag 3, L 163 A Bilag 3, L 163 B Bilag 3
Offentligt
2555437_0001.png
Der arbejdes lige nu med et nyt forslag til bogføringslov.
Konsekvensen for vores hverdag som soloselvstændige kan blive ret omfattende.
Myndighederne vil have nemmere adgang til kontrol. Og det vil man gøre fra centralt hold
– umiddelbart som vi læser det på sigt med en systembaseret teknologi, der indbefatter
robot- og/eller kunstig intelligens, der så tygger alt igennem.
Det ville selvfølgelig være rart, hvis man kunne kontrollere alt med en computer fra et
kontor i Ringkøbing. Men det giver også problemer. For alle er ikke ens.
Og med den løsning, der er lagt op til, står det klart, at vi alle skal have den samme
kontoplan. Samtidig vil der også stilles krav om, at vi alle fremover har digitaliseret vores
dokumentation. Det betyder i praksis, at alt dokumentation skal scannes ind (eller på
anden vis lægges elektronisk ind) sammen med vores bogføring.
Det vil betyde, at vi skal opgradere vores bogføringsprogram. Lige nu vil det betyde en
årlig stigning på kr. 1.200 kroner. Det er en stigning på 33%! Igen penge, der skal betales
af de små selvstændige. Samtidig vil det betyde, at mange af os skal have (betalt) hjælp til
at komme i gang med den digitale bogføring, idet mange ikke gør dette i dag.
Ud over, at mange af os står overfor en øget administrativ byrde, så vil det også betyde at
al individuelt opbygget rapportering m.v. skal laves om. Der vil derfor komme betydelige
udgifter til revisorer, IT-folk og andre, som skal hjælpe med tilretningerne.
Vi var egentligt af den opfattelse, at bogføringen også var en støtte til os som
erhvervsdrivende i styringen af vores virksomheder. Og vi troede - åbenbart naivt - at det
skulle være lettest muligt for os at løse vores rapporteringskrav til det offentlige.
Vi forstår til fulde, at man gerne vil stoppe de lyssky elementer, der svindler vores fælles
kasse. Men der er dog intet historisk belæg for, at administrative stramninger som det, der
foreslås her vil have nogen effekt på svindlerne - ud over at give alle os "almindelige"
erhvervsdrivende flere opgaver, flere systemer OG øgede udgifter.
Svindlere stoppes af mennesker - ikke systemer. Derfor mener vi, at den kontrol, som Skat i
dag har mulighed for at udføre, er fuld ud tilstrækkelig.
Og vi andre vil gerne bare have lov at drive vores forretning uden flere mere eller mindre
tunge administrative byrder. Og ensretningen, der er lagt op til i systemet er håbløs. Vi er
meget forskellige, og derfor giver det os store udfordringer, hvis vi skal passe ind i
bestemte kasser for at gøre det nemmere for jer som myndighed. En tømrer har brug for
Interesseorganisationen Danske Soloselvstændige, Skovvej 3, 8751 Gedved
www.danskesoloselvstaendige.dk,
mail:
[email protected],
tlf.: 203332227
L 163 - 2021-22 - Bilag 3: Henvendelse af 5/4-22 fra Danske Soloselvstændige om konsekvensen af lovforslaget
2555437_0002.png
en slags kontoplan for at kunne styre sin virksomhed bedst muligt, en konsulent har brug
for en helt anden kontoplan.
Man kan altså ikke bruge den samme standardkontoplan til disse to virksomheder, hvis
bogføringen også skal være til gavn for virksomheden og ikke kun til gavn for
myndighedernes krav om digital bogføring.
Det er ganske enkelt uholdbart.
Interesseorganisationen Danske Soloselvstændige, Skovvej 3, 8751 Gedved
www.danskesoloselvstaendige.dk,
mail:
[email protected],
tlf.: 203332227