Børne- og Undervisningsministeriet
April 2022
Sags nr.: 22/05202
Høringsnotat
om
Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge un-
der 25 år, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og lov om
kommunale internationale grundskoler
(Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen m.v.)
1. Indledning
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om kommunal indsats for unge
under 25 år, lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet og lov om kom-
munale internationale grundskoler (Fremtidigt evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen
m.v.) har i perioden fra den 4. februar til den 4. marts 2022 været i ekstern høring hos 89 myndig-
heder og organisationer. Udkastet er også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er i alt modtaget 37 høringssvar, herunder høringssvar fra 28 af de hørte myndigheder og or-
ganisationer. Danmarks Lærerforenings høringssvar var vedlagt høringssvar fra syv faglige for-
eninger; Børnehaveklasseforeningen, Danmarks Matematiklærerforening, Dansklærerforeningen,
Landsforeningen af Læsepædagoger, Logopædisk Forum, Læsekonsulenternes Landsforening og
Sproglærerforeningen. Derudover er der modtaget to yderligere høringssvar fra hhv. Danmarks
Vejlederforening og Rambøll. 31 høringssvar indeholder bemærkninger til lovudkastet. En over-
sigt over de myndigheder og organisationer, der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det er alene de væsentligste bemærkninger fra høringssvarene, der er medtaget i notatet.
2. Sammenfatning om ændring i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De indkomne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i lovudkastet:
Ad § 1, folkeskoleloven:
§ 1, nr. 22, og tilhørende bemærkninger om afskaffelse af fortrolighed er ændret, således at
folkeskolelovens § 55 b ikke længere ophæves. Det foreslås i stedet, at testresultater, jf. § 13
a, stk. 1 og 2, for den enkelte elev, grupper af elever, hold, klasser, skoler, kommuner og re-
gioner m.v., bortset fra opgørelser på landsplan, samt testopgaver til brug for adaptive test,
jf. § 13 a, stk. 1 og 2, er fortrolige, jf. dog § 13, stk. 1. Testopgaver til brug for lineære test vil
derimod ikke være omfattet af fortroligheden.
I de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3, er det tilføjet, at test- og evalueringsbanken også –
udover frivillige test – vil indeholde andre evalueringsmaterialer og eventuelle øvrige test, og
der udgår et afsnit med forbehold for, om testen i matematik på 2. klassetrin kan stilles til
rådighed i efteråret 2022.
I de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.3, er det bl.a. tilføjet, at forældre ikke skal doku-
mentere, at de er ordblinde. Forældrene skal således alene tilkendegive, at de er ordblinde,
for at få skolerne til at tilbyde testen. Skolerne kan f.eks. vejlede forældrene om denne mulig-
hed.
1