Tak til ordførerne for Folketingets partier for debatten om L 182. Det er et lovforslag, der handler om rettidig og effektiv sagsbehandling, for det er en grundlæggende forudsætning for et retssamfund. Det er også væsentligt i et retssamfund, at vores myndigheder bruger tiden på det rigtige, og at retfærdigheden hurtigt kan ske fyldest. Derfor synes jeg også, at det er lovgivers og den udøvende magts opgave hele tiden at sikre, at de myndigheder, vi har, og domstolene er i stand til at bruge tiden på det rigtige, så man får truffet de rigtige afgørelser på en effektiv måde.
Vi er desværre ikke der i dag, hvor vi kan være tilfredse med sagsbehandlingstiderne i det, vi normalt kalder straffesagskæden, for for mange ofre må vente for længe på at få deres sag afgjort, og det mener jeg ikke er rimeligt. Derfor vil det være et fokuspunkt for mig, ligesom det var for den tidligere justitsminister, at få nedbragt sagsbehandlingstiden i straffesager. Det er også et spørgsmål om retssikkerhed. Sagerne bliver ikke bedre af at ligge i lang tid, vidnerne kan ikke huske mere af, at der går længere tid, og med det her lovforslag kommer vi et lille skridt i den rigtige retning mod, at det tager kortere tid at opnå retfærdighed, end det gør i dag.
Lovforslaget indeholder en lang række forslag, som også ordførerne har været inde på. Det er forslag, som hver især er mindre greb, der skal bidrage til, at politiets, anklagemyndighedens, domstolenes, kriminalforsorgens og Ungdomskriminalitetsnævnets ressourcer udnyttes mest hensigtsmæssigt. Det er det, der er fællesnævneren. Men også de små greb har en berettigelse, for det er et langt sejt træk at få nedbragt sagsbehandlingstiden, og vi er allerede nu i gang med at undersøge, om der kunne være flere initiativer.
Retssystemet er en kompleks størrelse, og der er mange vigtige hensyn, der spiller ind. For at vi kommer godt i mål, er det derfor centralt, at alle led i kæden kommer under luppen, og i det her lovforslag er det særlig politiets efterforskningsmuligheder, der er i fokus, for bl.a. at sikre politiet en god værktøjskasse, så vi hurtigt og effektivt kan sætte ind over for kriminelle. Jeg vil ikke gå i detaljer med alle elementerne i lovforslaget her, men blot nævne nogle af dem.
Med hensyn til blokering af hjemmesider har lovforslaget bl.a. til formål at udvide politiets muligheder for at blokere hjemmesiderne. Udvidelsen skal f.eks. gøre det muligt at blokere hjemmesider, hvor it-kriminelle forsøger at franarre borgere oplysninger om eksempelvis MitID eller betalingsmidler, som mange borgere desværre er ofre for. Som led i håndteringen af covid-19 blev der indført en midlertidig adgang til at blokere hjemmesider, hvorfra der var grund til at antage, at der blev begået visse straffelovsovertrædelser, som havde baggrund i eller sammenhæng med covid-19-epidemien i Danmark. Ordningen viste sig at være et effektivt værktøj for politiet i bekæmpelsen af covid-19-relateret it-kriminalitet, og det er de gode erfaringer, vi foreslår at bygge videre på. Der vil i de konkrete sager skulle foretages en proportionalitetsafvejning, men hvis en hjemmeside er oprettet og alene anvendes med det formål at begå f.eks. bedrageri, vil der med det her forslag som udgangspunkt kunne ske blokering af hjemmesiden.
Derudover indeholder lovforslaget et forslag om at give politiet adgang til at registrere en mistænkts eller anden persons færden ved brug af gps eller et andet lignende apparat uden retskendelse. Initiativet betyder, at politiet fremover ikke skal bruge en retskendelse for at montere en gps på en bil, der f.eks. holder på en offentlig vej eller på en offentlig tilgængelig parkeringsplads.
Initiativet fik under den offentlige høring flere kritiske høringssvar med på vejen, som er læst, og som regeringen har forholdt sig til. Derfor er der siden den offentlige høring foretaget den væsentlige ændring, at kravet om retskendelse opretholdes i de tilfælde, hvor politiets placering eller montering af en gps kræver indtrængen på privat område eller indgreb i privat ejendom, f.eks. ved at politiet skaffer sig adgang til en bil. Dermed vender vi i vidt omfang tilbage til den retsstilling, der var gældende før 2018.
Jeg synes, at forslaget er udtryk for en fornuftig prioritering af politiets tid, af anklagemyndighedens tid, af domstolenes tid og af deres ressourcer. Initiativet vil betyde, at de myndigheder kan bruge mere tid på andre opgaver.
Lad mig gå videre til de dele af lovforslaget, der handler om ændring af ungdomskriminalitetsloven. Den del af lovforslaget har bl.a. til formål at følge op på tre af de i alt seks delevalueringer af indsatsen mod ungdomskriminalitet, som blev besluttet i forbindelse med etableringen af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Når børn og unge begår kriminalitet tidligt i livet, kan det være starten på en kriminel løbebane, som kan ende med omfattende og alvorlig kriminalitet. Derfor er det vigtigt, at der sættes tidligt ind over for ungdomskriminalitet. Der skal være en mærkbar reaktion, så barnet eller den unge forstår, at alle handlinger har konsekvenser. Derfor er jeg også glad for, at evalueringerne peger på, at der har været succes med at få børn og unge for nævnene, inden de ender i en kriminel løbebane.
Evalueringerne peger dog også på nogle udfordringer, f.eks. bliver der kun i begrænset omfang gjort brug af straksreaktioner. Det mener jeg ikke er tilfredsstillende, og forslaget indeholder derfor initiativer, der skal sikre en øget brug af straksreaktioner over for børn og unge, sådan som det også var den politiske hensigt, da vi i sin tid behandlede det lovforslag.
Af delevalueringerne fremgår desuden, at det ikke er formålstjenligt for den kriminalpræventive indsats, at sager vedrørende børn og unge med svært nedsat psykisk funktionsevne behandles i nævnet. Derfor foreslår vi, at den gruppe fremover skal undtages fra nævnsprocessen. Der gives herudover i evalueringerne udtryk for et ønske om, at der deltager børnesagkyndige ved flere møder. Også det har vi lyttet til, og derfor er det forEslået at udvide adgangen til at benytte børnesagkyndige i sager vedrørende børn og unge i alderen 15-17 år. Endelig peger evalueringerne på en række punkter, hvor nævnsprocessen kan effektiviseres og smidiggøres. Lovforslaget indeholder derfor også sådanne initiativer.
Endelig er der efter den offentlige høring indsat et mindre præciserende element af mere teknisk karakter, der handler om den europæiske anklagemyndighed.
Med de bemærkninger vil jeg endnu en gang takke ordførerne for de forskellige indlæg. Jeg ser frem til den videre behandling her i Folketingssalen. Jeg kan høre, at der er flere elementer, der trænger til at blive diskuteret. Derfor står jeg selvfølgelig til rådighed både i dag og efterfølgende, hvis der skulle være et ønske om det.