NOTAT
Dato: 8. marts 2022
Sag: 22/02193-2
Sagsbehandler: /JH
2. ordførernotat vedrørende udkast til lovforslag om ændring af ud-
budsloven, lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter og lov om Klagenævnet for Udbud
1. Indledning
Lovforslaget har været i offentlig høring i perioden 4. februar 2022 til 4.
marts 2022. Forud for høringen har mange elementer i forslaget været drøf-
tet med Forum for Offentlig-Privat Samarbejde samt bilateralt med en
række centrale organisationer. Forum består bl.a. af repræsentanter for DI,
Dansk Erhverv, SMV Danmark, KL og Danske Regioner. Desuden har der
været nedsat en teknisk arbejdsgruppe med medlemmer hovedsageligt ud-
peget af organisationerne i Forum. Den tekniske arbejdsgruppe har været
inddraget i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens evaluering af udbudslo-
ven, som blev offentliggjort den 7. maj 2021. Denne evaluering ligger til
grund for de mere tekniske dele af lovforslaget.
2. Generelle bemærkninger
Høringen viser overordnet, at høringsparterne mener, at lovforslaget inde-
holder positive elementer, men høringssvarene indeholder også kritiske
kommentarer. En række høringsparter, herunder Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Danske Service, DI, KL, Dansk Erhverv, mener at udbudsloven bør
være en proceslov og ikke bør vedrøre indholdet af de krav, der stilles i
forbindelse med et udbud af en offentlig kontrakt.
Herudover er der en gruppe af kerneinteressenter bestående af KL, DI,
SMV-Danmark, IKA, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse,
Danske Regioner, SKI og Dansk Erhverv, der udtrykker utilfredshed over,
at disse interessenters fælles anbefalinger til konkrete ændringer af udbuds-
loven ikke er indarbejdet i lovforslaget.
Sundhed Danmark bakker op om ønsket om at forbedre udbudsreglerne til
fordel for øget fleksibilitet, tydelighed i reglerne og lavere transaktionsom-
kostninger.
Økonomistyrelsen bemærker, at lovforslaget imødekommer vigtige pro-
blemstillinger, herunder understøttelse af, at det offentlige ikke handler
med virksomheder, der ikke overholder lovgivningen.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Uddannelsesforbundet be-
mærker, at udbudsloven er et aktivt instrument, som har afgørende betyd-
ning for arbejdsmarkedet, og som bør anvendes til at fremme forskellige
KONKURRENCE- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET