Til Erhvervsudvalget
København, 3. juni 2022
L 199 Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for
Udbud og lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter.
DiaLab sendte den 25. maj 2022 en henvendelse til Erhvervsudvalget, med forslag om
at benytte erfaringer fra de foregående to års eksorbitante indkøb uden udbud, til at
indføre præciseringer og tilføjelser til lovens § 80, stk. 5, således at det for det første
sikres, at ordregiver er helt klar over betingelserne for anvendelse af bestemmelsen
og for det andet, at der indføres en kontrolforanstaltning, der automatisk sikrer
undersøgelse af, om betingelserne for anvendelsen af bestemmelsen var opfyldt.
Erhvervsudvalget bad herefter erhvervsministeren kommentere henvendelsen.
Erhvervsministerens kommentar findes i besvarelse af spørgsmål 46 til L 199 stillet af
udvalget den 25. maj 2022. Her skriver erhvervsministeren, at han ikke ser behov for
at tydeliggøre undtagelsesbestemmelsen § 80 stk. 5 i udbudsloven yderligere, og at
han heller ikke ser behov for at indføre en ordning, hvorefter der automatisk foretages
en uafhængig undersøgelse, når der er foretages indkøb ved direkte tildeling uden
forudgående udbud (dog med visse emne- og beløbsmæssige undtagelser).
Erhvervsministeren argumenterer med, at det fremsatte lovforslag om ændring af
udbudsloven (L199) bl.a. baserer sig på en bred evaluering af udbudsloven, hvor der
ikke fra anden side er rejst ønske om præcisering af § 80.
Imidlertid har evalueringen af udbudsloven været i gang siden 2018 og da
udbudslovens § 80, stk. 5, ikke tidligere er anvendt i et omfang som vi har set under
Covid-19
–
dvs. i perioden fra primo 2020 og frem, er det således ikke så mærkeligt,
at behovet for at indskærpe brugen af § 80, stk. 5, først rejses nu, eftersom
problemet først er opstået i løbet af de seneste to år, og eftersom misbruget af
bestemmelsen først er blevet afdækket (og fortsat er i gang med at blive afdækket) i
løbet af de seneste godt seks måneder.
Adskillige historier og afsløringer om det offentliges indkøb for milliarder under Covid-
19, uden udbud og med hjemmel i § 80, stk. 5, er nemlig blevet afsløret, særligt af
Politiken, siden januar 2022.
Dertil er det i øvrigt ikke DiaLabs opfattelse, at vi er den eneste organisation, som
mener at § 80, stk. 5, er blevet misbrugt under Covid-19. Vi er faktisk overbeviste
om, at der fra en række organisationers side vil være bred opbakning til en skærpelse
af bestemmelsen, hvis erhvervsministeren tager initiativ til at afdække spørgsmålet.
Set i lyset af ovenstående, vil vi opfordre erhvervsministeren til at genoverveje
ministerens svar på spørgsmål 46, og genoverveje DiaLabs løsningsforslag, som vi for
overblikkets skyld, genindsætter herunder:
1