Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 23
Offentligt
2587849_0001.png
Til lovforslag nr.
L 199
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udbudsloven, lov om Klagenævnet for Udbud
og lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter
(Styrket mulighed for udelukkelse af virksomheder, krav om anvendelse af personer under oplæring, oprettelse af en enhed for
pålidelighedsvurderinger, øget fleksibilitet for ordregivere i forbindelse med gennemførelse af udbud m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 33 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-11, 13,
14 og 18-32. Frie Grønnes medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 12, og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 15-17 og 33.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, DF og Hans Kristian
Skibby (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
af erhvervsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de af Enhedslisten og Frie Grønne stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af erhvervsministeren stillede ændringsfor-
slag og imod de af Enhedslisten og Frie Grønne stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(EL) indstiller lovforslaget til
vedta-
gelse
med de af erhvervsministeren og Enhedslisten stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af Frie
Grønne stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(FG) indstiller lovforslaget til
vedta-
gelse
med de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Mo-
deraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Radikale Venstre
Socialdemokratiets og Radikale Venstres medlemmer af
udvalget noterer sig, at ændringen af udbudsloven indebæ-
rer, at ministeren får hjemmel til at fastsætte regler om elek-
troniske udbud, herunder om der skal bruges bestemte elek-
troniske løsninger. Partierne bemærker i den forbindelse, at
ministeren i lovbehandlingen har oplyst, at arbejdet indebæ-
rer en afdækning af de konkrete behov for både ordretagere
og ordregivere, således at der i højere grad sikres genken-
delighed på tværs og datagenbrug for tilbudsgivere. I den
forbindelse ønsker partierne, at der sker en vurdering af, om
standarder og krav til de eksisterende løsninger kan udfylde
behovet for at mindske barrierer for SMV�½ere og give en
nemmere sagsbehandling for alle parter. Det er således ikke
med lovforslaget givet, at der nødvendigvis skal udvikles en
ny statslig it-løsning til at håndtere udbud i den offentlige
sektor. Partierne vil tage stilling til nødvendigheden af en
eventuel statslig it-løsning, når analysearbejdet foreligger.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget finder, at Folketingets Erhvervsudvalg er blevet
givet alt for dårlige betingelser for at sikre en grundig lov-
behandling af dette vigtige lovforslag. En lov, der har stor
betydning for offentlig indkøb på omkring 380 mia. kr. Re-
geringen havde i sit lovkatalog fra oktober annonceret lov-
forslaget til fremsættelse i Januar II. Lovforslaget blev imid-
lertid først fremsat den 10. maj 2022. Sammenholdt med,
at der har været mødefri i en uge under folkeafstemningen
AX027913
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0002.png
2
om forsvarsforbeholdet, så er det utilfredsstillende tid, som
udvalget har haft til lovbehandlingen af lovforslaget.
Venstre og Det Konservative Folkeparti konstaterer, at
lovforslaget indeholder en række meget vidtgående bemyn-
digelser til erhvervsministeren. Det drejer sig bl.a. om kra-
vet om arbejdsklausuler, som ministeren får vidtgående be-
føjelser til at indføre. Omfanget og detaljerne kendes ikke på
nuværende tidspunkt. Det er utilfredsstillende.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at grund-
læggende bør udbudsloven være en proceslov. Med gælden-
de lovgivning i hånden kan ordregiver eksempelvis vælge at
stille krav om lærlinge for at kunne deltage i et udbud. At
gøre det til et lovkrav ved alle udbud er meget vidtgående.
Lovforslaget indeholder også en afskaffelse af § 7 i til-
budsloven om mulighed for tilstedeværelse ved åbning af
tilbuddene. Ændringen er ikke en del af evalueringen af
udbudsloven, og der foreligger ikke nogen analyser eller
anbefalinger om ændringen.
Ligeledes er den foreslåede ændring med en ny elektro-
nisk udbudsløsning problematisk og efterspørges ikke af
virksomhederne, ligesom Danske Regioner har udtrykt, at
de ikke ønsker at benytte et andet system end det, de benyt-
ter i dag. Samtidig er et nyt it-system vurderet til at koste
170 mio. kr. Når der i forvejen findes private alternativer, så
finder Venstre og Det Konservative Folkeparti det ulogisk,
at det offentlige skal udvikle sit eget it-system.
Venstre og Det Konservative Folkeparti undrer sig over,
hvorfor regeringen mener, at de nuværende lærlingekrav,
som ordregiver kan vælge at bruge, nu ændres til begrebet
»under oplæring«. Venstre og Det Konservative Folkeparti
har bemærket, at ændringen er vurderet til at skabe mere bu-
reaukrati og potentielt kan føre til færre lærlingekontrakter.
Samlet vurderer Venstre og Det Konservative Folkeparti,
at lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad imødekommer de
forslag, som flere organisationer er kommet med i forbindel-
se med evalueringen. Ligesom visse centrale elementer først
udmøntes efter lovforslagets vedtagelse.
Venstre og Det Konservative Folkeparti kan derfor ikke
støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslisten støtter ønsket om at styrke samfundskon-
trakten på udbudsområdet, bl.a. ved at sætte fokus på brug
af skattely blandt det offentliges samarbejdspartnere og le-
verandører. Enhedslisten bemærker i den forbindelse, at mi-
nisteren i lovbehandlingen har oplyst, at der ikke er en ene-
ste leverandør siden 2015, som er etableret i et EU-sortlistet
land, og dermed er der ingen leverandører, der vil blive ramt
af skattelykravet i lovforslaget fremsat af ministeren, hvor-
for der kan sættes stort spørgsmålstegn ved, hvorvidt skatte-
lykravet vil være effektivt til at forhindre brug af skattely
blandt det offentliges leverandører. I den forbindelse ønsker
Enhedslisten, at der skal ske en evaluering af udbudsloven
og herunder skattelykravet 2 år efter vedtagelsen af lovfor-
slaget for at klargøre, hvorvidt skattelykravet i udbudsloven
har haft den ønskede effekt.
Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG)
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og Hans Kri-
stian Skibby (UFG) noterer, at regeringen sammen med RV,
DF, SF og KD i januar 2022 indgik aftalen »En ny refor-
mpakke for dansk økonomi«. Som en del af denne aftale
var krav om lærlinge. Det fremgik dog ikke, at kravet om
lærlinge skulle erstatte nugældende bestemmelser i udbuds-
eller tilbudsloven til skade for SMV’ere.
For Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG) er
det vigtigt, at særlig SMV’erne har de bedste muligheder for
at give tilbud til det offentlige. En del af lovforslaget støtter
dette, men på flere punkter er lovforslaget ikke til gavn
for SMV’erne. Det kan Dansk Folkeparti og Hans Kristian
Skibby (UFG) ikke støtte. Særlig afskaffelsen af muligheden
for at se buddene efter endt frist er problematisk. Når man
fjerner kravet i tilbudsloven, så fjerner man kravet til det
offentlige om at give SMV’erne en hurtig afklaring. Det er
både vigtigt og fair, at en virksomhed hurtigt kan se, om
de er i betragtning eller ej. Dette skyldes, at en virksomhed
er påpasselig med at tage imod andre opgaver, imens de
venter på afklaring af, hvorvidt de har vundet buddet. Det
noterer Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG), at
erhvervslivet er enige i.
Denne ret skal SMV’erne fortsat have, for ellers vil det
afholde SMV’ere, som byder i dag, fra at byde på offentli-
ge opgaver i morgen. Dansk Folkeparti og Hans Kristian
Skibby (UFG) foreslår, at tilbudslovens § 7 justeres, så det
udtrykkeligt fremgår, at tilstedeværelsen også kan være digi-
tal.
Dansk Folkeparti og Hans Kristian Skibby (UFG) støtter
det samlede lovforslag, men ønsker, erhvervsministeren stil-
ler et ændringsforslag, hvor lovforslagets § 3, nr. 2, ændres,
således at det udtrykkeligt fremgår af tilbudslovens § 7, at
tilstedeværelsen også kan være digital.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Ordene »lov om indhentning af tilbud på visse offent-
lige og offentligt støttede kontrakter« ændres til: »lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
2)
Fodnoten
til lovforslagets titel affattes således:
»1) Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/24/EU af
26. februar 2014 om offentlige udbud og om ophævelse
af direktiv 2004/18/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 94,
side 65, og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/66/EF af 11. december 2007 om ændring af Rå-
dets direktiv 89/665/EØF og 92/13/EØF, EU-Tidende
2007, nr. L 335, side 31.«
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0003.png
3
[Præcisering af fodnote]
Til § 1
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 5 a
ændres »lov om ind-
hentning af tilbud på visse offentlige og offentligt støttede
kontrakter« til: »lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
4)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 5 a
ændres »har retlig
interesse i at indgive en klage« til: »er klageberettiget«.
[Ændring af den kreds, for hvem retten til aktindsigt i tilbud
efter lov om offentlighed i forvaltningen gælder, til, at alle
klageberettigede ved Klagenævn for Udbud kan få adgang
til aktindsigt]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 2,
udgår i
nr. 1
efter »Den anslåede værdi«: »eksklusiv moms«.
[Lovteknisk ændring for at fjerne den overflødige anvendel-
se af ordene eksklusiv moms]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 2,
indsættes i
nr. 2
efter »der tildeles uden anvendelse af«:
»reglerne i«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
7)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
1.
pkt.
»finder tilsvarende anvendelse vedrørende« til: »finder
tilsvarende anvendelse for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
8)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
2.
pkt.
»ydelser omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »ydel-
ser omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
9)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
2.
pkt.
»der er omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »der
er omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
10)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
3.
pkt.
»Derudover vil lov om indhentning af tilbud på visse
offentlige og offentligt støttede kontrakter finde anvendelse
for den samlede kontrakt« til: »Derudover finder lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren anvendelse
for den samlede kontrakt«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
11)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 26, stk. 5,
ændres i
3.
pkt.
»ydelser omfattet af lov om indhentning af tilbud på
visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »ydel-
ser omfattet af lov om indhentning af tilbud i bygge- og
anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
Af et
mindretal
(FG):
12)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 46, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Hvis en tilbudsgiver påviseligt ikke har mulighed
for at få det specifikke mærke, som en ordregiver har fastsat,
eller et andet tilsvarende mærke inden for den gældende
frist af årsager, der ikke kan tilskrives den pågældende til-
budsgiver, accepterer den ordregivende myndighed anden
relevant dokumentation, herunder teknisk dokumentation fra
fabrikanten, hvis den pågældende tilbudsgiver godtgør, at
de bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser, den
pågældende skal levere, opfylder det specifikke mærke eller
de specifikke krav, som den ordregivende myndighed har
fastsat.««
[Tekstnær implementering af udbudsdirektivets artikel 43
(Mærker)]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
13)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 134, stk. 1,
der bliver stk. 2, ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.«
[Lovteknisk ændring for at foretage en nødvendig konse-
kvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 16]
14)
I
nr. 17
indsættes i den indledende tekst efter »indsæt-
tes«: »i
kapitel 11«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG):
15)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 134 a
ændres i
stk. 1
»hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret« til: »hvis
ansøgerens eller tilbudsgiverens direkte eller indirekte ejer
er hjemmehørende«.
[Både det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og til-
budsgivere omfattes af skattelykravet]
16)
I den under
nr. 17
foreslåede
§ 134 a
indsættes i
stk. 1
efter »i et land,«: »der har en nominel selskabsskatterate på
9 pct. eller derunder, eller«.
[Lande med lav eller ingen selskabsskat omfattes af skatte-
lykravet]
17)
Efter den under
nr. 17
foreslåede § 134 a indsættes:
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0004.png
4
Ȥ 134 b.
En ansøger eller tilbudsgiver skal offentliggøre
navn, adresse og fødselsmåned og -år på samtlige reelle
ejere med en ejerandel på 5 pct. eller mere.
§ 134 c.
En ansøger eller tilbudsgiver med en årlig konso-
lideret omsætning på 5,6 mia. kr. eller mere forpligtes til at
offentliggøre deres land for land-regnskab ved tildeling af
kontrakt.«
[§ 134 b indfører åbenhed om reelle ejere. § 134 c indfører
offentliggørelse af land for land-rapportering]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
18)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 136, nr. 3,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
19)
Efter nr. 21 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 137, stk. 2,
ændres »stk. 1, nr. 7« til: »stk. 1, nr. 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
20)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 144, stk. 4, nr. 2,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
21)
Efter nr. 26 indsættes som nye numre:
»06.
I
§ 147, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
07.
I
§ 148, stk. 1, nr. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
08.
I
§ 152, stk. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
22)
I det under
nr. 27
foreslåede
§ 152, stk. 4,
ændres i
3.
pkt.
»medlemsstaters« til: »EU-medlemsstaters«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
23)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»09.
I
§ 153, stk. 1,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7« til:
»137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
010.
I
§ 153, stk. 1, nr. 2,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.
011.
I
§ 153, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »137, stk. 1, nr. 2 eller 7«
til: »137, stk. 1, nr. 2 eller 6«.«
[Konsekvensændring på baggrund af lovforslagets § 1, nr.
21]
Til § 2
24)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres »ordregi-
ver, som en del af den offentlige forvaltning« til: »en ordre-
giver, som er en del af den offentlige forvaltning«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
25)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres i
nr. 1
»at
angive en baggrund for« til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
26)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 a
ændres i
nr. 2
Ȥ
16 a i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og of-
fentligt støttede kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning
af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til § 3]
27)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 b
ændres i
nr. 1
»at
angive en baggrund for« til: »at angive baggrunden for«.
[Lovteknisk ændring for at gøre bestemmelsen mere klar i
sit sprog]
28)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 13 b
ændres i
nr. 2
Ȥ
16 a i lov om indhentning af tilbud på visse offentlige og of-
fentligt støttede kontrakter« til: »§ 16 i lov om indhentning
af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag til lov-
forslagets § 3]
Til § 3
29)
I indledningen ændres »lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter« til: »lov
om indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren«.
[Korrektion af henvisning til lov om indhentning af tilbud
på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter]
30)
Nr. 3
affattes således:
»3.
Efter kapitel 6 indsættes:
»Kapitel 7
Bemyndigelsesbestemmelser
§ 16.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at or-
dregivere, som i forbindelse med gennemførelsen af udbud
efter denne lov ikke inddrager miljø- eller klimahensyn, skal
oplyse om baggrunden herfor i deres udbudsmateriale.««
[Teknisk ændring: Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i
stedet kapitel 7]
31)
Nr. 4
og
5
udgår.
[Teknisk ændring: Ændret henvisning fra kapitel 7 a til i
stedet kapitel 7]
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0005.png
5
Til § 4
32)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 22, træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 3.
§ 1, nr. 1-21 og 23-35, og §§ 2 og 3 finder ik-
ke anvendelse på udbud, der er iværksat inden den 1. juli
2022. For sådanne udbud finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4.
§ 1, nr. 22, finder ikke anvendelse på udbud, der er
iværksat inden den 1. januar 2023. For sådanne udbud finder
de hidtil gældende regler anvendelse.«
[Lovteknisk ændring for at rette fejlhenvisning til udbudslo-
vens § 128]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(FG):
33)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Erhvervsministeren fremsætter i folketingsåret
2024-25 forslag om revision af udbudslovens § 134 a som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 17.«
[Revisionsbestemmelse vedrørende udbudlovens § 134 a]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at titlen på lovforslaget ændres, således
at henvisningen til lov om indhentning af tilbud i bygge-
og anlægssektoren (tilbudsloven) får sin korrekte titel, som
denne er ændret til ved lov nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 2
Det foreslås, at fodnoten til lovforslagets titel affattes
således, at henvisningen til de gennemførte direktiver som
EØS-relevant tekst fjernes. Herudover affattes fodnoten som
en sammenhængende sætning.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får sin korrekte titel, som denne er ændret til ved lov nr.
1564 af 15. december 2015.
Til nr. 4
Det foreslås, at betingelsen om retlig interesse for at op-
nå aktindsigt i tilbud ændres til en betingelse om at være
klageberettiget til Klagenævnet for Udbud. Der er derved
tale om en udvidelse af den kreds, som kan få aktindsigt i
tilbud, da den, der har retlig interesse i at indgive en klage
til Klagenævnet for Udbud, vil være omfattet af betingelsen
om at være klageberettiget. Baggrunden for ændringen er, at
kravet om retlig interesse udgør en utilsigtet indskrænkning
af retten til aktindsigt for de organisationer og offentlige
myndigheder m.v., som er klageberettigede til Klagenævnet
for Udbud i medfør af lov om Klagenævnet for Udbud, men
som ikke nødvendigvis har retlig interesse i den pågældende
sag, som aktindsigtsanmodningen vedrører. Med ændringen
opnås mere præcist den tilsigtede afgrænsning i adgangen
til aktindsigt i tilbud. Herudover vil det fortsat efter bestem-
melsen være muligt for massemedier at få aktindsigt i tilbud.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 8
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret til ved lov
nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 9
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret til ved lov
nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 11
Det foreslås, at henvisningerne til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningerne til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får den korrekte titel, som denne er ændret til ved lov
nr. 1564 af 15. december 2015.
Til nr. 12
Danmarks nuværende overimplementering af udbudsdi-
rektivets bestemmelse om brug af mærker i udbud gør det
unødvendigt vanskeligt at stille krav om mærker, herunder
miljømærker. Denne overimplementering medfører nemlig,
at offentlige ordregivere altid er forpligtet til at bruge res-
sourcer på at vurdere anden passende dokumentation frem
for blot at stille krav om et mærke. Ændringsforslaget fjer-
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0006.png
6
ner denne forpligtelse og sidestiller danske ordregivere med
øvrige ordregivere i EU. Dermed gøres det mere enkelt og
trygt for ordregiverne at bidrage til målet om, at alle of-
fentlige indkøb skal være miljømærkede i 2030. Ændringen
sikrer ligeledes, at danske ordregivere kan benytte sig af
Europa-Kommissionens vejledninger om brug af mærker i
udbud.
Efter reglerne i udbudsdirektivets artikel 43 skal ordre-
giver kun acceptere anden passende dokumentation, hvis
tilbudsgiver påviseligt ikke har mulighed for at få det speci-
fikke mærke eller et tilsvarende mærke inden for de fastsatte
frister. Den danske overimplementering betyder imidlertid,
at offentlige ordregivere i Danmark altid skal acceptere an-
den passende dokumentation for opfyldelse af mærkekrav,
selv om det har været muligt at opnå mærket inden for den
gældende tidsfrist.
Anden passende dokumentation kan efter udbudsloven i
visse tilfælde afvises, såfremt de ressourcer, en ordregiver
skal bruge på at konstatere, at den anden dokumentation er
passende, efter en konkret vurdering i »uhensigtsmæssigt
omfang« overstiger de ressourcer, der er forbundet med at
konstatere, at tilbudsgiveren har det krævede mærke. Det
følger af betænkningen til den nugældende udbudslov, at der
med »uhensigtmæssigt omfang« forstås, hvis ordregiveren
skal bruge mere end 1 time pr. tilbud, ud over hvad ordregi-
veren ville skulle bruge på at konstatere, at tilbudsgiveren
har det krævede mærke, på at konstatere, at den anden do-
kumentation er passende. Dette har fået betegnelsen 1-time-
sreglen.
I praksis har det vist sig, at de offentlige ordregivere ikke
tør anvende den såkaldte 1-timesregel, fordi der er tale om
en ren dansk særlov. Som konsekvens heraf skal ordregiver
bruge mange ressourcer på at gennemgå anden passende
dokumentation. Det foreslås derfor, at der laves en tekstnær
implementering af udbudsdirektivets artikel 43 (Mærker) i
den danske udbudslov, således at ordregivere i Danmark på
linje med offentlige ordregivere i de øvrige EU-lande ikke
altid behøver at acceptere anden passende dokumentation.
Til nr. 13
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 15
Det i lovforslagets § 1, nr. 17, foreslåede skattelykrav i §
134 a risikerer at blive uden reel betydning, hvis ikke både
det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgive-
re omfattes. Europa-Kommissionen har ad flere omgange
anbefalet denne ordning i forhold til skattelykrav i forbin-
delse med statsstøtte. Ændringsforslaget medfører, at både
det direkte og indirekte ejerskab af ansøgere og tilbudsgive-
re omfattes.
Til nr. 16
Ændringen foreslås for at sikre, at lande med lav eller
ingen selskabsskat omfattes af den foreslåede § 134 a i ud-
budsloven. Et lignende kriterium til at identificere lavskatte-
lande anvendes af Holland. Ændringsforslaget skal sikre, at
formålet med § 134 a (beskrevet i lovforslaget som at sikre,
at skattekroner ikke ender i skattely) bedre indfries. EU’s
sortliste indeholder i dag ikke en eneste af de 12 jurisdik-
tioner med 0 pct. selskabsskat og indeholder ej heller et
eneste af verdens 20 værste skattely, som er identificeret
af tænketanken Tax Justice Network, og er derfor ikke en
hensigtsmæssig liste at anvende til at sikre, at skattekroner
ikke ender i skattely.
Til nr. 17
I tillæg til den foreslåede § 134 a i udbudsloven er
det nødvendigt at styrke samfundskontrakten ved at kræve
åbenhed om reelt ejerskab, som går videre end det eksi-
sterende krav om åbenhed af reelle ejere med 25 pct. ejer-
skab eller mere, som er gældende for alle virksomheder i
dag. Skjult ejerskab kan give anledning til skatteunddragel-
se, hvidvask og korruption, og det vurderes derfor at være
hensigtsmæssigt at stille yderligere krav til åbenhed på dette
område for offentlige leverandører. Efter den i ændringsfor-
slaget foreslåede § 134 b skal en ansøger eller tilbudsgiver
offentliggøre navn, adresse, fødselsmåned og år på samtlige
reelle ejere med en ejerandel på 5 pct. eller mere.
Et af de mest effektive værn mod aggressiv skatteplan-
lægning og til at styrke samfundskontrakten omkring skat
er åbenhed. Studier viser, at multinationale selskaber, der
offentliggør deres land for land-regnskab, er mindre aggres-
sive i deres skatteplanlægning. Hvor § 134 a anvendes til
at afskære visse selskaber muligheden for at opnå offentli-
ge kontrakter på baggrund af tilstedeværelse i sortlistede
jurisdiktioner, vil denne foreslåede tilføjelse ikke sigte på at
udelukke bestemte selskaber, men vil i stedet øge åbenheden
om deres skatteforhold for derigennem at give incitament
til mere ansvarlig skattepraksis. Koncerner med en årlig
konsolideret omsætning over 5,6 mia. kr. udarbejder allerede
land for land-regnskab til skattemyndighederne efter OECD-
handleplan 13 om udveksling af land for land-regnskab, som
Danmark har været en del af siden 2016. Den i ændringsfor-
slaget foreslåede § 134 c vil påkræve, at denne land for
land-rapport også offentliggøres, ligesom et stigende antal
selskaber allerede har valgt at gøre frivilligt. EU-direktivet
af 24. november 2021 om ændring af direktiv 2013/34/EU,
for så vidt angår offentliggørelse af selskabsskatteoplysnin-
ger for visse virksomheder og filialer, vil medføre, at vis-
se multinationale selskaber skal offentliggøre en meget be-
grænset form for land for land-regnskab, der vil fastholde
hemmeligholdelse af selskabernes informationer for tre fjer-
dedele af verdens lande. For at fremme ansvarlig skatteprak-
sis og sikre en styrkelse af samfundskontrakten bør der kræ-
ves fuld åbenhed af store multinationale koncerner, der har
kontrakter med det offentlige.
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0007.png
7
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 20
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 22
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 23
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 24
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 25
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 27
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 28
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 29
Det foreslås, at henvisningen til lov om indhentning af
tilbud på visse offentlige og offentligt støttede kontrakter
ændres til lov om indhentning af tilbud i bygge- og anlægs-
sektoren. Baggrunden herfor er, at henvisningen til lov om
indhentning af tilbud i bygge- og anlægssektoren (tilbudslo-
ven) får sin korrekte titel, som denne er ændret til ved lov nr.
1564 af 15. december 2015.
Til nr. 30
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 31
Der er tale om en lovteknisk ændring. Der foretages ikke
nogen materiel ændring.
Til nr. 32
Paragraffen foreslås affattet på ny for at rette en fejlhen-
visning til udbudslovens § 128, som ikke finder anvendelse
for tilbud indhentet i medfør af lov om indhentning af tilbud
i bygge- og anlægssektoren.
Til nr. 33
I høringsprocessen og i den politiske debat om den nye
udbudslov er der rejst bekymring om, hvorvidt det nye
skattelykrav i den foreslåede § 134 a i udbudsloven vil
være et meningsfuldt værn imod skattely, og hvorvidt det
overhovedet vil finde nogen praktisk anvendelse. Princippet
om at skattekroner ikke bør sendes i skattely, er vigtigt, og
det vurderes derfor hensigtsmæssigt, at der, efter loven har
haft virkning i ca. 2 år, gennemføres en revision af det nye
skattelykrav for at afgøre, om det fungerer. I tilfælde af at
revisionen viser, at § 134 a ikke fungerer efter hensigten,
kan dette danne basis for en politisk dialog om eventuelle
ændringer, der kan styrke skattelykravet.
Ændringsforslaget pålægger erhvervsministeren i folke-
tingsåret 2024-25 at fremsætte lovforslag om revision af
udbudslovens § 134 a. Dette med henblik på at få analyseret,
om bestemmelsen effektivt hindrer, at det offentlige handler
med leverandører, som anvender skattely til aggressiv skat-
teplanlægning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. maj 2022 og var til
1. behandling den 17. maj 2022. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsmini-
steriet har den 12. maj 2022 foretaget en teknisk gennem-
gang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 3. februar
2022 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
176. Den 10. maj 2022 sendte erhvervsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 21 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 6 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
L 199 - 2021-22 - Bilag 23: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. juni 2022
2587849_0008.png
8
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 61 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret, med undtagelse af 7 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S) Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne Zimmer (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V)
Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Dansk Folkeparti (DF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
15
14
13
13
10
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Moderaterne (M)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
1
9