Erhvervsudvalget 2021-22
L 199 Bilag 7
Offentligt
2575438_0001.png
16. maj 2022
Oplæg fra gruppen af centrale ordre- og tilbudsgiverorganisationer
Hermed en oversigt over, hvordan de fælles forslag fra DI, DI Byggeri,
Dansk Erhverv, SMVdanmark, KL, IKA
Foreningen af offentlige indkø-
bere, SKI og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse forventes håndteret.
Nedenstående skema gennemgår de fælles forslag. Det bemærkes, at lov-
forslaget siden den offentlige høring er opdateret på to
for klyngen
væ-
sentlige punkter, jf. pkt. 2.1 og 6.1 i skemaet. Dette vurderes at imøde-
komme organisationerne, hvor 7 ud af 11 forslag nu er indarbejdet.
Forslag
1.
Forslagets indhold
Status efter høring
Styrket adgang for SMV'er
Organisationerne foreslår, at det
skrives ind i udbudslovens §
145, at ordregiver ifm. udvæl-
gelsen af ansøgere har mulighed
for at anvende kriteriet bedste
konkurrencefelt.
Organisationerne foreslår, at ad-
gangen til at efterspørge ældre
referencer end hhv. tre og fem år
bør fremgå mere klart af ud-
budslovens § 155. Det skal
fremgå, at ordregivere kan til-
lade ældre referencer, når der er
tale om varer eller tjenesteydel-
ser, der kun sjældent udbydes
som følge af fx lang kontraktva-
righed.
Forslaget kan ikke imødekommes, da forslaget hviler på antagel-
sen om, at det er muligt at reservere pladser i et udbud til små- og
mellemstore virksomheder, hvilket vurderes at stride imod det
EU-retlige ligebehandlingsprincip.
1.1
Bedste
konkurrence-
felt.
1.2 Referen-
cers alder.
Forslaget er ikke imødekommet, da det konkrete forslag vurderes
at medføre risiko for indskrænkelser i ordregivers anvendelse af
bestemmelsen. Det fremgår således allerede af udbudslovens §
155,
at referencer kan være ældre, hvis ”det er nødvendigt for at
sikre tilstrækkelig konkurrence”. Hvis det konkret tilføjes til be-
stemmelsen, at det også kan indebære tilfælde, hvor ”der sjældent
gennemføres udbud”, vil denne vurdering skulle gælde for mar-
kedet som helhed og ikke kun den enkelte ordregiver. Dels kan
det være en vanskelig vurdering for ordregiver, dels kan der være
en risiko for, at nogle ordregiverne vil opfatte det som yderligere
et krav til at kunne forlænge, så effekten reelt bliver det modsatte.
Lovforslaget indeholder dog flere andre forslag til bestemmelser,
som kan styrke adgangen for SMV’er, herunder lovforslagets §
1,
nr. 27 om omsætning som udvælgelseskriterium og nr. 38 om im-
plementeringen af et nationalt udbudssystem.
1.3 Nemmere
brug af dyna-
miske
ind-
købssystemer.
Organisationerne foreslår, at ud-
budslovens begrundelseskrav i
§ 171, lempes for dynamiske
indkøbssystemer således, at for-
bigåede tilbudsgivere aktivt skal
anmode om en begrundelse.
Forslaget er imødekommet ved lovforslagets § 1, nr. 30-31.
1
1
For alle henvisninger til lovforslaget henvises til versionen af lovforslaget efter høringen.
L 199 - 2021-22 - Bilag 7: Udleveringsnotits om oplæg fra ni betydende ordre- og tilbudsgiverorganisationer, fra erhvervsministeren
2575438_0002.png
2/3
2.
Udvidet adgang til at tilpasse udbudsmaterialet i udbudsprocessen (efter offentliggørelse)
Organisationerne foreslår, at der
indføres en ny bestemmelse i
udbudsloven, som synliggør or-
dregivers adgang til at foretage
ændringer i et offentliggjort ud-
budsmateriale.
Forslaget er efter høringen imødekommet ved det justerede lov-
forslags § 1, nr. 16-17.
2.1 Tydeliggø-
relse af æn-
dringsadgang.
3.
Udvidet adgang til brug af fleksible udbudsformer
Organisationerne foreslår, at det
præciseres i udbudsloven, at
kommercielle omstændigheder
omkring selve gennemførelsen
af kontrakter eller udbud også
kan give ordregivere adgang til
at anvende udbud med forhand-
ling eller konkurrencepræget di-
alog.
Forslaget er imødekommet ved lovforslagets § 1, nr. 9-13.
3.1 Tydeliggø-
relse af ad-
gangen
til
hvornår
de
fleksible ud-
budsformer
kan anvendes.
4.
Forenkling af sortimentsudbud
Organisationerne foreslår, at
der indføres en formodningsre-
gel, der skaber klarhed for,
hvad der som udgangspunkt
opfylder kravet om repræsenta-
tivitet i et ”repræsentativt ud-
snit”.
Forslaget er ikke imødekommet, da en sådan generel formod-
ningsregel ikke kan gennemføres i overensstemmelse med EU-di-
rektivet. Det vil altid være en konkret vurdering, hvornår evalue-
ringen af en mindre del af et sortiment er ”repræsentativt”. Det
udbudsretlige krav er, at evalueringen skal identificere det økono-
misk mest fordelagtige tilbud. Det krav er i princippet absolut,
men det danske Klagenævn for Udbud har i en række konkrete
kendelser accepteret, at der kan evalueres på et repræsentativt ud-
snit. EU-domstolen har endnu ikke forholdt sig til spørgsmålet.
4.1 Øget klar-
hed om, hvad
der udgør et
”repræsenta-
tivt udsnit af
sammenligne-
lige varer”.
5.
Indkøb under tærskelværdierne for varer- og tjenesteydelser
Organisationerne foreslår, at det
fremgår direkte af udbudsloven,
at en ordregiver kan udarbejde
interne retningslinjer for, hvor-
når ordregiver vurderer, at en
kontrakt ikke har klar grænse-
overskridende interesse.
Organisationerne foreslår, at der
åbnes op for, at ordregivere ved
indkøb under tærskelværdierne
kan gøre brug af vejledende for-
håndsmeddelelser til at afløfte
annonceringspligten. Dette som
alternativ til at skulle annoncere
på udbud.dk.
Forslaget er ikke en del af lovforslaget, da der er tale om ændrin-
ger på bekendtgørelsesniveau. Det er hensigten at imødekomme
ønsket ved at fjerne pligten til at annoncere indkøb med klar græn-
seoverskridende interesse på udbud.dk, som har en anslået kon-
traktværdi på under 100.000 kr. Det fremgik således af regerin-
gens udspil
Danmark kan mere I,
at man vil fjerne annoncerings-
pligten for visse mindre udbud.
5.1
Interne
retningslinjer.
5.2 Brug af
vejledende
forhåndsmed-
delelser.
6.
Udvidet adgang til at ændre kontrakter i driftsfasen
Organisationerne foreslår, at ad-
gangen til at foretage ændringer
i kontrakten udvides. En mulig-
hed beskrives som indførelse af
en ny § 179, stk. 2, som supple-
ment til den eksisterende § 179,
der indeholder de principper,
som i dag fremgår af lovbe-
Forslaget er efter høringen imødekommet ved det justerede lov-
forslags § 1, nr. 35.
6.1 Udvidelse
af adgangen
til at foretage
kontraktæn-
dringer.
L 199 - 2021-22 - Bilag 7: Udleveringsnotits om oplæg fra ni betydende ordre- og tilbudsgiverorganisationer, fra erhvervsministeren
2575438_0003.png
3/3
mærkningerne og af udbudsdi-
rektivets præambelbetragtning
nr. 111.
7.
Lettere dokumentationskrav
Forslaget imødekommes. Det er dog Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens vurdering, at der ikke i Danmark kan anvendes tro og
love-erklæringer som dokumentation for, at virksomheder ikke er
omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudsloven ikke er i over-
ensstemmelse med udbudsdirektivet. Tro- og love-erklæringer
kan i henhold til direktivet kun tillades, hvis medlemsstaten ikke
udsteder straffeattest eller andre relevante officielle dokumenter
eller certifikater.
I Danmark udgør den private straffeattest eksempelvis et af de re-
levante former for dokumentation, som der stilles krav om i ud-
budsreglerne. Da der således udstedes et sådan dokument, er be-
tingelserne for anvendelse af tro- og love-erklæringer som ud-
gangspunkt ikke opfyldt for de dokumentationskrav, som omfat-
tes af straffeattesten.
Det er således muligt at foretage et nabotjek, men da det efter
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering er klart, hvad di-
rektivet kræver for at kunne anvende tro- og loveerklæringer, vil
et nabotjek formentlig blot identificere landenes forskellige mu-
ligheder for at udstede relevante dokumenter eller certifikater.
Forslaget kan ikke imødekommes, da det efter udbudsdirektivet
ikke er muligt at begrænse adgangen til at kræve dokumentation.
Ordregiver kan når som helst i udbudsprocessen kræve dokumen-
tation, hvis det vurderes nødvendigt. Der er således allerede nu
tale om en konkret vurdering.
7.1 Nabotjek.
Organisationerne foreslår, at der
udføres et nabotjek med henblik
på for at afdække landenes prak-
sis for brug af dokumentation,
herunder særligt deres brug af
tro og love-erklæringer som al-
ternativ til opfyldelse af omfat-
tende dokumentationskrav.
7.2 Begræns-
ning af ad-
gang til at
kræve doku-
mentation for
virksomheder-
nes oplysnin-
ger i ESPD’et.
Organisationerne foreslår, at det
bør tilføjes i udbudsloven, at
indhentning af tidlig dokumen-
tation (dvs. før ordregivers be-
slutning om hvem ordregiveren
har til hensigt at tildele kontrak-
ten) alene kan ske på baggrund
af en konkret vurdering. Dette
for at indhegne adgangen til tid-
lig indhentning af dokumenta-
tion for oplysningerne i
ESPD’et.
Derudover indgår en række øvrige forslag i lovforslaget, som er et resultat
af interessenternes input til evalueringen af udbudsloven. Der kvitteres
også positivt for disse i mange af høringssvarene.