Erhvervsudvalget 2021-22
L 199
Offentligt
2588070_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
2. juni 2022
Besvarelse af spørgsmål 53 ad L 199 stillet af udvalget den 1. juni 2022
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere præsentationen fra Dansk Industri vedr. revi-
sion af udbudsloven, jf. 199 - bilag 16?
Svar:
Oplægget fra DI vedrører tre elementer.
For det første
oplæringskravet. Det bemærkes fra DI, at oplæringskravet
er meget bredt defineret og reelt indebærer andre oplæringspladser end
lærlinge
også
”uformelle” uddannelser
fra andre lande. Det bemærkes
samtidig, at tiden til kravets ikrafttrædelse er meget kort.
Hertil kan jeg oplyse, som nævnt i svaret til spørgsmål 12, at lovforslagets
§ 1, nr. 30, indebærer, at ordregivere ved gennemførelsen af relevante of-
fentlige kontrakter skal indføre krav i kontrakten om anvendelse af perso-
ner under oplæring. Med personer under oplæring menes personer under
uddannelse inden for uddannelser, der er godkendt af myndigheder eller
arbejdsmarkedets parter, og hvor praktik-, elev- eller lærlingeforhold ind-
går som del af uddannelsen, eller personer under anden oplæring.
Afgrænsningen af oplæringskravet er foretaget ud fra en vurdering af hen-
sigtsmæssighed og er fastsat, så kravet lever op til EU-retten, herunder
principperne om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet.
Kravet er derfor udformet, således at alle virksomheder
uanset hvilket
EU-medlemsland de er etableret i
har lige mulighed for at leve op til
kravet. Arbejdsmarkedets parter er blevet inddraget i forbindelse med den
offentlige høring af både bekendtgørelsen samt det bagvedliggende lov-
forslag.
Som oplyst i svaret til spørgsmål 16, så er det min forventning, at ordregi-
vere er klar til at håndtere oplæringskravet, herunder formulere de nød-
vendige kontraktbestemmelser, allerede fra 1. juli 2022.
For det andet
påpeger DI, at forslaget om en elektronisk udbudsløsning,
herunder opbygningen og driften af en udbudsportal, begrænser de eksi-
sterende løsninger på markedet.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 199 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om at kommentere præsentationen fra Dansk Industri vedr. revision af udbudsloven, til erhvervsministeren
2/2
Hertil skal jeg gentage, som også oplyst i svaret til spm. 2-5, 18-20, 21-24
og 47-51, at ændringen af udbudsloven indfører en hjemmel til at fastsætte
regler om gennemførelsen af elektroniske udbud, herunder anvendelse af
en bestemt elektronisk løsning.
Den konkrete model for initiativet ”SMV-
venligt digitalt udbudssystem”
vil bero på en nærmere afdækning af behov
hos både leverandører og ordregivere samt de tekniske muligheder.
Hvis det viser sig hensigtsmæssigt at arbejde videre med udviklingen af en
fælles IT-løsning, vil dette projekt blive forelagt Statens it-råd med henblik
på drøftelse og godkendelse.
For det tredje
beklager DI ændringen af § 7 i tilbudsloven, som fjerner
virksomheders ret til at være tilstede under oplæsning af tilbuddene. DI
angiver, at den eksisterende bestemmelse i § 7 tillader, at oplæsning af til-
bud kan ske digitalt igennem et online-møde, og ikke alene via fysisk frem-
møde. Det bemærkes endvidere fra DI, at ændringen binder ressourcer hos
særligt SMV’er, fordi de mister en hurtig afklaring af, om de har vundet
eller tabt udbudsprocessen.
Hertil skal jeg oplyse, som også nævnt i svar til spørgsmål 26, at det er
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fortolkning, at tilbudslovens § 7 in-
debærer krav om fysisk tilstedeværelse. Dette fremgår også af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 3, nr. 2.
Som også angivet i svaret til spørgsmål 7 og 28, så ændrer den foreslåede
ændring af § 7 ikke på gennemsigtigheden ved indgåelsen af offentlige
kontrakter omfattet af tilbudsloven. Der vil også fremover være pligt til at
give meddelelse til ansøgere og tilbudsgivere om de beslutninger, som or-
dregiver træffer i forbindelse med tildelingen af offentlige kontrakter.
Offentlige ordregivere skal, som element i den almindelige saglige forvalt-
ning, meddele resultatet af en licitation eller udbudsproces snarest muligt
henset til virksomhedernes videre planlægning.
Endeligt, som nævnt i svaret til spørgsmål 27, så bidrager forslaget også til
at mindske risikoen for priskoordinering og kontrol med andre tilbudsgi-
veres priser, da det nuværende indhold af § 7 kan understøtte konkurren-
cebegrænsende adfærd hos de deltagende virksomheder ved at gøre det
forholdsvis let og omkostningsfrit at holde styr på konkurrenternes pris-
sætning mv.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup