Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2631800_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Økonomikontoret
Seyed Milad Javadi
2022-0037-0158
2580497
Besvarelse af spørgsmål nr. 133 vedrørende forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (L 207) fra Folketingets Finansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 133 vedrørende Forslag til fi-
nanslov for finansåret 2023 (L 207), som Folketingets Finansudvalg har stil-
let til justitsministeren den 19. september 2022. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Mattias Tesfaye
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil redegøre for forudsætningerne for beløbet vedr. revision af logningsreglerne, til justitsministeren, kopi til finansministeren
Spørgsmål nr. 133 vedrørende forslag til finanslov for finansåret 2023
(L 207) fra Folketingets Finansudvalg:
”Mens
der på finanslovsforslaget for 2023 er nedskæringer på
uafhængige kontrol- og rådgivningsinstanser (Datatilsynet, Kli-
marådet, etc.), er der afsat 150 mio. kr. som "reserve" i 2023 til
revision af logningsreglerne. De 150 mio. kr. fordeler sig med
120 mio. kr. til løn (§ 11.11.79.61) og 30 mio. kr. (§
11.11.79.61) til øvrige driftsudgifter. Vil ministeren redegøre
for forudsætningerne for beløbet, og hvad nyansættelserne skal
beskæftige sig med?”
Svar:
Reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (log-
ning) blev revideret ved lov nr. 291 af 8. marts 2022 på baggrund af domme
fra EU-Domstolen. På baggrund af de reviderede regler kan der iværksættes
målrettet logning af teleoplysninger, som indebærer nye sagsbehandlings-
processer samt udvikling af IT-systemunderstøttelse ved de retshåndhæ-
vende myndigheder. Midlerne er således reserveret for at sikre, at politiet
og anklagemyndigheden inden for rammerne af EU-retten i videst muligt
omfang fortsat kan anvende teleoplysninger til brug for kriminalitetsbe-
kæmpelse og strafforfølgning ved domstolene.
Det bemærkes, at der på baggrund af EU-Domstolens dom af 5. april 2022,
sag C-140/20, Commissioner of An Garda Síochána, er behov for at ændre
retsplejelovens § 786 a (om hastesikring) og §§ 781 a og 804 a (om udleve-
ring af trafik- og lokaliseringsdata), således at det kun vil være muligt for
politiet at få udleveret eller hastesikret oplysninger registreret generelt og
udifferentieret med henblik på beskyttelse af national sikkerhed, hvis efter-
forskningen angår efterforskning af overtrædelser af straffelovens 12. og 13.
kapitel (forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed mv.). Oplys-
ninger, som teleudbyderne har registreret og opbevaret af anden grund, vil
politiet stadig kunne få udleveret, hvis efterforskningen angår grov krimina-
litet i overensstemmelse med de gældende regler.
Regeringen forventer at fremsætte lovforslag herom i den kommende folke-
tingssamling. Indtil de relevante ændringer er gennemført ved lov, skal be-
stemmelserne fortolkes i overensstemmelse med EU-retten. Der er på nu-
værende tidspunkt iværksat en vis målrettet geografisk logning. Justitsmini-
steriet arbejder sammen med myndighederne og teleudbyderne på at få
Side 2/3
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om ministeren vil redegøre for forudsætningerne for beløbet vedr. revision af logningsreglerne, til justitsministeren, kopi til finansministeren
afklaret mulighederne for at iværksætte yderligere dele af den målrettede
logning hurtigst muligt.
Justitsministeriet er ved at konsolidere de nærmere udgifter til revision af
logningsreglerne. På forslag til finansloven for 2023 er der derfor indarbej-
det en teknisk fastsat reserve på 150 mio. kr. Reserverne på henholdsvis
§
11.11.79.62. Reserve til revision af logningsregler (løn)
og
§ 11.11.79.61.
Reserve til revision af logningsregler (øvrige drift)
er alene opdelt på bag-
grund af en teknisk fordeling.
Det bemærkes, at der ikke er foretaget nedskæringer på uafhængige kontrol-
og rådgivningsinstanser, som f.eks. Datatilsynet eller Klimarådet, for at fi-
nansiere revisionen af logningsreglerne.
Side 3/3