Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 27 Bilag 1
Offentligt
2457073_0001.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, sagsnr. 2021-2731
Social- og Ældreministeriet har ved mail af 18. juni 2021 bedt om
Ankestyrelsens bidrag til høring over forslag til ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal
refusion og satsregulering).
Der er i svaret alene Ankestyrelsens faglige bemærkninger til høringen.
Ankestyrelsens bemærkninger til lovforslaget
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer i
Ungdomskriminalitetsloven.
Vi er derudover enige i, at der er behov for at præcisere i
retssikkerhedslovens § 55, at Ankestyrelsens afgørelser efter servicelovens
§ 65 skal træffes på et møde med udvidet votering.
Vi finder det dog problematisk, hvis retssikkerhedslovens § 73, stk. 1, nr. 2
får formuleringen som foreslået:
”)2 Afgørelser om børn og unge-udvalgets
beslutning efter reglerne i §
169” efterfulgt af ”Ankestyrelsens afgørelse skal foreligge inden 8 uger”.
Det, der efter servicelovens § 169 kan indbringes, er nemlig også vores
afgørelser efter servicelovens § 65, stk. 3.
Dette forslag til formulering harmonerer ikke med formuleringen i
Ankestyrelsens forretningsorden § 20, hvor det fremgår, at det er
beslutningen, om en sag skal tages op til behandling, der skal foreligge
14. juli 2021
J.nr. 21-27183
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
inden 8 uger - og ikke den afgørelse som kan indbringes for retten efter
servicelovens § 169:
Forretningsorden for Ankestyrelsen § 20:
”Ankestyrelsen
skal i sager
omfattet af § 65 i lov om social service inden 8 uger beslutte, om sagen
skal tages op til behandling. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret
sag, skal sagens parter skriftligt have besked om, hvornår sagen forventes
behandlet. Ankestyrelsen skal i sager omfattet af 1. pkt. inddrage en
børnesagkyndig i vurderingen af, om en sag skal optages til behandling,
medmindre det er åbenlyst unødvendigt med en børnesagkyndig vurdering
i den enkelte sag.”
I overensstemmelse med vores bemærkninger foreslår vi derfor § 73
formuleret som følger:
”Ankestyrelsens
afgørelser efter lov om social service kan i følgende
tilfælde indbringes for retten efter de særlige regler i retsplejelovens kapitel
43 a:
1) Optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter §§ 129 og 129 a.
2) Afgørelser efter reglerne i § 168.
3) Afgørelser efter reglerne i § 65, stk. 3.
4) Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser, som kan indbringes for
Ankestyrelsen efter § 55, stk. 2, i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Ankestyrelsens afgørelser efter nr. 1, 2 og 4 skal foreligge inden 8 uger.
Stk. 2. Samtidig med Ankestyrelsens afgørelser i sager efter stk. 1 skal
Ankestyrelsen oplyse om adgangen til at forlange, at sagen forelægges for
domstolene, og om fristen herfor.”
Ankestyrelsens bemærkninger til lovforslagets almindelige bemærkninger
Ad pkt. 2.2.1 Gældende ret, pkt. 2.2.2. Social og Ældreministeriets
overvejelser
og
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser, til
§ 1, nr. 2
Heri henvises som baggrund for den foreslåede ændring af § 9 c til lov
nr. 550 af 26. maj 2010 (Sammenhæng mellem visitationskompetence
og finansieringssansvar på det specialiserede socialområde) og lov nr.
397 af 28. maj 2003 (årstallet er angivet som 2005 i 2. afsnit i
indledningen) (Selvstændig handlekommune for anbragte børn samt
høring og inddragelse af børn i sagsbehandlingen).
2
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
Vi er i tvivl om baggrunden for at henvise til lov nr. 397 af 28. maj 2003.
Grunden til vores tvivl er, at der som følge af lovændring ikke bør være
et refusionsmellemværende mellem kommuner i forhold til anbragte børn
og unge. Den selvstændige opholdskommune har fuld pligt til at hjælpe
og til at betale for denne hjælp. Henvisningen til loven kan måske skabe
uklarhed, da den kan give det indtryk, at der kan være en mulighed for
refusion efter andre regler end serviceloven, når loven ses i
sammenhæng med lov nr. 550 af 26. maj 2010, hvorefter en
opholdskommune netop har ret til refusion for udgifter efter visse andre
sociale love end serviceloven.
Vi er enige i, at der er behov for en præcisering af, at der ikke er ret til
refusion for udgifter til anbragte børn og unge. Ministeriet foreslog ved
den tidligere høring af 15. januar 2021 at ophæve § 9 c, stk. 2, nr. 6
(anbringelsessteder for børn og unge). Vi ser i praksis, at kommuner af
og til søger refusion efter § 9 c, stk. 2, nr. 6, hvilket kunne tyde på, at
der er uklarhed om muligheden for refusion efter denne bestemmelse.
Ved lov nr. 380 af 27. april 2016 blev § 9, stk. 9 og § 9 c, stk. 3 om den
oprindelige/tidligere opholdskommunes fortsatte pligt til at yde hjælp
efter serviceloven og til at yde refusion ved en persons ophold i
veterantilbud i en anden kommune indsat i retssikkerhedsloven.
Bestemmelsen er i overensstemmelse med § 9, stk. 7 og § 9 c, stk. 2, jf.
lov nr. 550 af 26. maj 2010. Retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, i forhold
til henvisning til serviceloven, blev ikke ændret i forbindelse med lov nr.
380 af 27. april 2016. Vi foreslår derfor, at det overvejes at tilføje en
henvisning til lov nr. 380 af 27. april 2016 i lovbemærkningerne.
Ad pkt. 2.1.3. Den foreslåede ordning og Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser, Til § 2, Til nr. 10
Der er foreslået en bemyndigelsesbestemmelse i servicelovens § 174,
stk. 3, så social- og ældreministeren vil få mulighed for at fastsætte
regler om, at nogle sundhedsfaglige behandlinger efter sundhedsloven
kan indregnes i taksterne for tilbud efter serviceloven. Der skal være tale
om sundhedsfaglig behandling, der ydes af tilbuddet, der vil skulle
indregnes.
Efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1 er der ikke mulighed for refusion
for udgifter efter sundhedsloven. Efter § 9 c, stk. 9 er det faktiske
udgifter, som opholdskommunen kan få dækket via refusion fra en
tidligere opholdskommune. Hvis der er fastsat en takst efter
serviceloven, har opholdskommunen ret til refusion svarende til taksten,
jf. § 9 c, stk. 9, 3. pkt.
3
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
Hvis den foreslåede bemyndigelse i § 174, stk. 3 udnyttes, kan det
betyde, at en kommune der betaler for et tilbud i en anden kommune,
skal afholde udgifter til visse behandlinger efter sundhedsloven, hvis
ydelserne indgår i taksten for tilbuddet. Hvis opholdskommunen derimod
betaler taksten for et tilbud (i de tilfælde, hvor den tidligere
opholdskommune ikke har beholdt pligten til at yde hjælp efter
serviceloven) og efterfølgende søger refusion efter retssikkerhedsloven,
vil ydelserne efter sundhedsloven fortsat skulle udskilles, såfremt der
ikke indføres en tilsvarende mulighed for refusion for visse udgifter efter
sundhedsloven.
Venlig hilsen
Anne Birgitte Hassing
4
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0005.png
Social- og Ældreministeriet
(afsendt til Maria Schultz pr. email [email protected].).
30. juni 2021
Børne- og Kulturchefforeningens høringssvar vedrørende udkast til
lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og
satsregulering m.v.).
Børne
og Kulturchefforeningen (BKF) har ved mail af den 18. juni 2021 fra Social- og
Ældreministeriet modtaget udkast til ovenstående lovforslag med høringsfrist den 20.
juli 2021.
BKF takker for muligheden for at afgive høringssvar.
BKF har behandlet udkastet til lovforslag og har følgende bemærkninger:
Det følger af lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget indeholder en række forskellige
forslag, som har det fælles formål at skabe større klarhed, gennemsigtighed og korrekt
hjemmel.
Dette gennem følgende 7 elementer:
1. Mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til
visse sundhedsydelser i taksten
2. Større gennemskuelighed i reglerne om mellemkommunal refusion for
udgifter til servicelovstilbud
3. Præcisering af beskrivelsen af opgaverne for Det Rådgivende Praksisudvalg
4. Tydeliggørelse af reglerne for udpegning af medlemmer til de lokale
Handicapråd
5. Tydeliggørelse af bemyndigelserne til social- og ældreministeren til at
fastsætte regler om honoreringen af medlemmerne af henholdsvis
handicaprådene og Det Centrale Handicapråd
6. Tekniske ændringer af satsreguleringsbestemmelser i serviceloven
7. Rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Her følger BKF’s bemærkninger til element 1 og 7:
1. Mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til visse
sundhedsydelser i taksten.
Det foreslås, at der gives social- og ældreministeren bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om, at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til visse sundhedsydelser, som ydes
af tilbuddet, i taksten for tilbuddet.
Sekretariat: Rudersdal Kommune, Søllerød Rådhus, Øverødvej 2, 2840 Holte.
Tlf.: 4175 0660, E-mail:
[email protected] www.bkchefer.dk
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0006.png
BKF ser godt det uhensigtsmæssige i, at det er beliggenhedskommunen, der skal afholde
udgifterne til de sundhedsmæssige opgaver, og handlekommunen, der skal afholde
udgifterne efter serviceloven.
Dog finder BKF det vigtigt, at være opmærksom på den konsekvens, at det kan blive
udgiftsdrivende for socialområdet, når det ikke længere er opdelt, og / eller det bliver
adskilte takster, og i tilfælde af, at man i betalingskommunen ikke konterer efter rette
funktionsområde.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget ”...
kan indregne udgifter til visse former for
sundhedsfaglig behandling, der ydes som led i opholdet på tilbuddet i beregningen af
taksterne for tilbuddet”.
BKF noterer sig, at det ikke er klart, hvad omfanget af udgiftsniveauet er.
Videre bemærker BKF, at det står formuleret:
Sundhedsfaglig behandling skal forstås i overensstemmelse med sundhedslovens § 5 og
omfatter undersøgelse, diagnosticering, sygdomsbehandling, fødselshjælp, genoptræning,
sundhedsfaglig pleje samt forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte
patient.”
BKF anser også her, at omfanget af udgiften er uklart, og der er behov for en præcisering af
dette.
7. Rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
BKF tilslutter sig til fulde dette element, da BKF finder det afgørende, at der rettes fejl i
forskellige love af hensyn til at sikre samspillet mellem lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, serviceloven og retssikkerhedsloven.
Videre noterer BKF sig, at lovændringerne har særligt til formål at sikre samme retsstilling i
sager om børn og unge i forhold til behandling af sager i Ankestyrelsen og i forhold til
kommunernes adgang til statsrefusion for særligt dyre enkeltsager, når afgørelserne er
truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Med venlig hilsen
På vegne af Børne- og Kulturchefforeningen
Henning Bach Christensen
Formand
Helle Støve
Formand for Børne- og Familienetværket
Sekretariat: Rudersdal Kommune, Søllerød Rådhus, Øverødvej 2, 2840 Holte.
Tlf.: 4175 0660, E-mail:
[email protected] www.bkchefer.dk
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0007.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Social- og ældreministeriet
Den 20. juli 2021
Høring over Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal re-
fusion og satsregulering m.v.
Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive bemærkninger til høring over udkast til lovforslag
om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (For-
enkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.).
Dansk Erhverv er overordnet positiv over for intentionen om at skabe præcise og enkle regler for fast-
sættelsen af takster for tilbud efter serviceloven, herunder at indregne udgifter til sundhedsfaglig be-
handling i taksten blandt andet med henblik på at skabe administrative lettelser hos de sociale tilbud.
Herunder også intentionen om at præcisere reglerne for mellemkommunal refusion. Det er væsentligt,
at ændringer med påvirkning af takster finder indvirkning hos offentlige såvel som ikke-offentlige til-
bud samt at der er skabes de rette incitamenter til, at borgeren får rette tilbud.
Specifikke bemærkninger:
Vedr. mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne udgifterne
til visse sundhedsydelser i taksten
Der er uklarheder i forhold til, hvilke former for sundhedsfaglig behandling, der mere præcist kan for-
ventes indregnet, samt om ændringen lægger op til at omfatte borgere i sociale tilbud såvel som bor-
gere på eksempelvis friplejehjem, der også modtager sundhedsydelser. Dette vanskeliggør den præcise
vurdering af ændringernes omfang. Dansk Erhverv opfordrer til, at evalueringen af den nye afreg-
ningsmodel for takster på friplejeboligområdet med lovændringen i 2015, afsluttes, før der foretages
ændringer med indvirkning på taksterne på dette område.
Dansk Erhverv opfordrer til, at ændringer med indvirkning på takster på tværs af social- og ældreom-
rådet følges op af initiativer til at at skabe øget gennemsigtighed i taksterne på tværs ejerskabsformer,
så tilbuds takster er retvisende, og borgeren får rette tilbud.
Såfremt der er behov for uddybning af ovenstående, står Dansk Erhverv til rådighed.
Med venlig hilsen
Christian Keller Hansen
Chefkonsulent
[email protected]
Side 1/1
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0008.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikker-
hedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og
præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og
satsregulering m.v.)
Danske Fysioterapeuter har med interesse læst udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af
regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.).
Det er beklageligt, at høringsfristen er placeret midt i sommerferien. Det gør det alt andet lige svæ-
rere at komme med et gennemarbejdet høringssvar.
Med det forbehold følger nedenfor Danske Fysioterapeuters bemærkninger til den del af lovforsla-
get, der omhandler muligheden for at fastsætte regler om, at servicelovstilbud skal indregne udgif-
terne til visse sundhedsydelser i taksten.
Generelle bemærkninger
Danske Fysioterapeuter finder det positivt, at man med loven vil fjerne en hindring for, at der opret-
tes specialiserede tilbud i kommunerne. Samtidig findes det positivt, at udgifter til fysioterapi kan
medregnes i tilbuddene, da det er en understregning af den vigtige rolle, fysioterapeuter har på
mange specialiserede tilbud.
Omvendt bør der være en opmærksomhed på, om en stigning i prisen på specialiserede tilbud kan
få nogen kommuner til at undlade at bruge andre kommuners specialiserede tilbud til egne borgere.
Under alle omstændigheder er det vigtigt at sikre, at lovforslaget ikke kommer til at medføre mindre
fysioterapi til borgerne.
For Danske Fysioterapeuter er det ligeledes helt centralt, at den stigning i prisen på tilbud efter ser-
viceloven, som lovforslaget kan medføre ikke på nogen måde ender hos den enkelte borger som
brugerbetaling. Som vi læser det, er det heller ikke det, der er lagt op til.
1/2
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
Uklarhed om tilbud
Danske Fysioterapeuter bemærker, at det er svært at gennemskue hvilke tilbud, der er omfattet af
lovforslaget. Vi opfordrer således ministeriet til at konkretisere dette.
Ligeledes er det svært gennemskueligt, om lovforslaget reelt vil kunne medføre en stigning i prisen
på eksempelvis genoptræningsydelser. Vi udbeder os ministeriets vurdering heraf.
Danske Fysioterapeuter står gerne til rådighed for yderligere.
Med venlig hilsen
Anders Lorentzen
Politisk konsulent
2/2
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0010.png
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
[email protected]
www.handicap.dk
20. Juli 2021 / lkb_dh
Sag 16-2020-00749
Dok. 541707
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal
refusion og satsregulering mv.)
Danske Handicaporganisationer (DH) takker for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag
om forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering mv.
Nedenfor følger DH’s bemærkninger til lovforslagets syv elementer.
1. Mulighed for at fastsætte regler om, at servicelovstilbud skal indregne udgifterne
til visse sundhedsydelser i taksten
Det foreslås
at ændre gældende regler efter § 174 i serviceloven, således
social- og ældreministeren kan
fastsætte regler om, at tilbuddene skal indregne omkostninger til varetagelse af visse former for sundheds-
faglig behandling i taksten, som blandt andet udgifter til medicinhåndtering og fysioterapi.
Hensigten er at
imødekomme at kommuner med specialiserede tilbud
belastes uforholdsmæssigt økonomisk
, ved at skulle
betale for sundhedsydelser visiteret af anden kommune. Derudover skal det imødegå at tilbuddene aktuelt
opkræver betaling hos to kommuner, handlekommune og tilbuddets beliggenhedskommune, for udgifter
som ofte er svære at adskille.
Ændringen vil medføre en administrativ lettelse for tilbuddene og sikre, at
lovgivningen er i overensstemmelse med praksis.
DH
har sympati for baggrunden for forslaget om, at et tilbud skal indregne udgifter til sundhedsydelser i
den samlede takst for et socialt tilbud, da det vil indebære en administrativ lettelse for tilbuddet og bidrage
til en mere helhedsorienteret tilgang til de social- og sundhedsfaglige ydelser, der leveres på det specialise-
rede socialområde. DH er dog bekymret for, at det samtidig vil bidrage til den bevægelse, vi allerede ser i
dag, hvor kommuner har incitament til at tilbyde ydelser og tilbud i egen kommune fremfor at købe speciali-
serede ydelser beliggende i andre kommuner eller regioner. Vi ser i DH i forvejen med bekymring, at til-
skuds- og udligningsreformen fra 2021 bidrager til denne bevægelse. At betalingskommunerne yderligere
kan tillægges at afholde sundhedsudgifter, mener vi i DH, kan bidrage yderligere til problematikken. DH
opfordrer kraftigt til, at der findes en løsning på de grundlæggende problemer omkring økonomiske incita-
menter i visitationen af sociale tilbud og den gradvise afspecialisering af socialområdet det medfører.
DH er talerør for handicaporganisationerne og repræsenterer alle typer af handicap - fra hjerneskade og gigt til udviklingshæmning og sindslidelse.
35 handicaporganisationer med cirka 340.000 medlemmer er tilsluttet DH.
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2. Større gennemskuelighed i reglerne om mellemkommunal refusion for udgifter til
servicelovstilbud
Det foreslås,
at der foretages en oprydning af bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 9 c om mellemkom-
munal refusion, så det ikke ved en umiddelbar læsning fejlagtigt fremstår som om, at der er mellemkommu-
nal refusion for udgifter til servicelovstilbud. Forslaget vil ikke medføre materielle ændringer.
DH
har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer i retssikkerhedslovens § 9c.
3. Præcisering af beskrivelsen af opgaverne for Det Rådgivende Praksisudvalg
Det foreslås
, at det kommer til at fremgå af retssikkerhedsloven, at Det Rådgivende Praksisudvalg i Ankesty-
relsen i lighed med praksis også har til opgave at rådgive Ankestyrelsen om behovet for opfølgning på Anke-
styrelsens undersøgelser af kommunernes praksis samt om generel formidling af og vejledning om Anke-
styrelsens praksis.
DH
bakker op om, at det præciseres i retssikkerhedsloven, at Det Rådgivende Praksisudvalg ligeledes har til
opgave at rådgive Ankestyrelsen om behovet for opfølgning på Ankestyrelsens undersøgelser af kommu-
nernes praksis samt om generel formidling af og vejledning om Ankestyrelsens praksis.
4. Tydeliggørelse af reglerne for udpegning af medlemmer til de lokale handicapråd
Det foreslås
, at muligheden for repræsentation fra lokale handicaporganisationer eller grupperinger uden
for Danske Handicaporganisationer i handicaprådene i kommunen kommer til at fremgå utvetydigt af rets-
sikkerhedsloven. Der er ikke med forslaget påtænkt materielle ændringer i forhold til praksis.
DH
har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer.
5. Tydeliggørelse af bemyndigelserne til social- og ældreministeren til at fastsætte
regler om honoreringen af medlemmerne af henholdsvis handicaprådene og Det
Centrale Handicapråd
Der foreslås
med lovforslaget indsat tydelige bemyndigelser til, at social- og ældreministeren kan fastsætte
regler om honorering af medlemmerne af henholdsvis de lokale handicapråd og Det Centrale Handicapråd.
Der er ikke med forslaget påtænkt materielle ændringer i forhold til praksis.
DH
har ingen bemærkninger til de foreslåede ændringer.
6. Tekniske ændringer af satsreguleringsbestemmelser i serviceloven
For at undgå tvivl foreslås,
at det kommer til at fremgå udtrykkeligt af serviceloven, at en række beløb i
loven, der satsreguleres, først reguleres og derefter afrundes. Der vil ikke med forslaget ske materielle æn-
dringer i niveauet af ydelserne.
DH
bakker op om, at det fremhæves i serviceloven, at en række beløb i loven, der satsreguleres, først regu-
leres og derefter afrundes.
Side 2 af 3
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
7. Rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæmpelse af ungdomskri-
minalitet.
Det foreslås,
at der rettes flere fejl i samspillet mellem lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, service-
loven og retssikkerhedsloven. Lovændringerne har særligt til formål at sikre samme retsstilling i sager om
børn og unge i forhold til behandling af sager i Ankestyrelsen og i forhold til kommunernes adgang til stats-
refusion for særligt dyre enkeltsager, når afgørelserne er truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet, som hvis
afgørelsen var truffet af kommunalbestyrelsen eller børn og unge-udvalget i kommunen.
DH
har ingen bemærkninger til forslagene vedrørende rettelse af fejl i forbindelse med samspillet mellem
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, serviceloven og retssikkerhedsloven.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
Side 3 af 3
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0013.png
Social- og Ældreministeriet
Att.: Maria Schultz, [email protected]
16-07-2021
EMN-2021-00853
Høringssvar til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikker-
hedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (for-
enkling og præcisering af regler om mellemkommunal refusion
og satsregulering)
Overordnede kommentarer til lovforslaget
Indledende skal det bemærkes, at lovforslaget skal understøtte lige adgang for
alle borgere til at få dækket behovet for sundhedsfaglige ydelser
uanset om
borgerne bor på botilbud eller bor i eget hjem.
Den nuværende takststruktur indeholder flere uhensigtsmæssige incitamenter.
Bl.a., som det fremgår af høringsbrevet, belastes en kommune i dag økonomisk
af at have et specialiseret tilbud beliggende i kommunen, fordi beliggenheds-
kommunen skal betale for sundhedsydelser til borgerne på botilbuddet, selvom
det er en anden kommunen der har visiteret borgerne (en anden handlekom-
mune). Det kan have negative konsekvenser for udbuddet af specialiserede og
højt specialiserede tilbud, der kan have meget plejekrævende borgere og bor-
gere med en flerhed af udfordringer, heriblandt ofte også somatiske udfordrin-
ger. Der er derfor omkostninger forbundet med at være beliggenhedskom-
mune for et specialiseret/højt specialiseret tilbud, som kan skabe negative in-
citamenter ift. villigheden til at oprette og være beliggenhedskommune for de
specialiserede/højt specialiserede tilbud. Dette økonomiske incitament under-
støtter ikke, at udbuddet af tilbud styres af behov og efterspørgsel, hvilket er
uhensigtsmæssigt.
I det perspektiv er det positivt, at lovforslaget giver social- og ældreministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om indregning af udgifter til sundhedsydel-
ser i taksten for tilbuddet.
Selvom lovforslaget umiddelbart rummer potentiale for at understøtte opret-
telse af specialiserede tilbud, må det sikres, at de nye regler for indregning af
sundhedsydelser i taksterne ikke negativt påvirker 1) kommunernes incita-
ment til at visitere en borger til et specialiseret tilbud og 2) udbuddet af speci-
aliserede tilbud.
For det første skal reglerne understøtte, at borgeren altid får det rette tilbud,
der opfylder borgerens behov. Visitationen må ikke være styret af økonomi-
ske incitamenter, men udelukkende borgerens behov, og hvilket tilbud der
Dok.id. 1463447
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 81 00
[email protected]
REGIONER.DK
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
bedst opfylder de behov. Lovforslaget berører nogle af samfundets mest ud-
satte borgere.
For det andet må det tages i betragtning, at ændringer af økonomisk karakter,
kan få strukturelle konsekvenser. Det specialiserede socialområde kræver
særlig opmærksomhed ift. at sikre det nødvendige udbud af specialiserede til-
bud. Det samlede udbud af tilbud er helt afgørende for, om borgerne kan få
den hjælp, de har brug for, for at få optimale livsudfoldelsesmuligheder og
leve et liv på egne præmisser.
De nye regler for indregning af sundhedsydelser i taksterne må ikke skabe nye
strukturer, hvor udbuddet af tilbud påvirkes negativt og begrænser mulighe-
derne for, at borgerne med behov for specialiserede indsatser får den rette
hjælp.
Reglerne skal sikre lige vilkår for alle udbydere af specialiserede tilbud. Derfor
bør indregning af sundhedsydelser i taksten ikke skelne mellem, om borgerens
betalingskommune er samme som beliggenhedskommunen eller ej.
I fastsættelsen af regler for indregning af sundhedsydelser i taksterne, er der
flere væsentlige forhold, man skal være opmærksom på. De relevante parter
bør bidrage til udarbejdelsen af de konkrete regler for indregning af sundheds-
ydelser i taksterne for tilbuddet. Regionerne bidrager gerne til udarbejdelsen
af reglerne.
Eksempler på mere konkrete opmærksomhedspunkter:
Grænsen mellem hvornår en sundhedsfaglig opgave kan og skal løses af
botilbuddet eller af den kommunale hjemmesygepleje er flydende og
uklar i dag. Der kan opstå usikkerhed mellem det sociale botilbud og den
kommunale hjemmesygepleje om, hvem der skal yde sygepleje til en
borger på botilbuddet, idet der kan være forskellige opfattelser af, om
sundhedsfaglig behandling/sygepleje er indeholdt i et ophold på et spe-
cialiserede botilbud. Det må der tages højde for i lovforslaget og i fast-
sættelse af regler for indregning af taksterne.
Det fremgår, at reglerne for indregning af omkostninger skal gælde
”visse for er for su dhedsfaglig eha dli g”. Der er rug for at defi-
ere ”visse for er for su dhedsfaglig eha dli g” præ ist og fast. Des-
uden skal det fremgå klart, at sundhedsydelser, der falder uden for de-
finition skal leveres af beliggenhedskommunen.
Vil lovforslaget indebære, at botilbuddene skal yde flere sundhedsfag-
lige opgaver end de gør i dag? Hvis det er tilfældet, så er der en lang
række udfordringer. Det er ikke realistisk, at alle botilbuddene selv kan
varetage alle typer af sundhedsfaglige opgaver, som en hjemmesyge-
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
plejerske fra kommunen i dag skal varetage. Ikke alle botilbud har sund-
hedsfagligt personale ansat, da målgruppen ikke tilsiger det, og disse
botilbud vil ikke kunne løse alle de sundhedsfaglige opgaver.
Det fre går af de al i delige e ærk i ger, at ”Det vil således ale e
være sundhedsfaglig behandling, der ydes af tilbuddet selv, der vil skulle
i dreg es”. Der er ehov for at få dette præ iseret. Er der tale o , at al
sundhedsfaglig behandling, som ydes af tilbuddet, kan og skal indregnes
i taksterne? Eller er der tale om, at det kun er sundhedsfaglig behand-
ling, der ikke kan ydes af andre, eksempelvis den kommunale hjemme-
sygepleje, der kan og skal indregnes?
De nye regler for indregning af sundhedsydelser i taksterne må ikke
uhensigtsmæssigt skelne mellem, om beliggenhedskommunen også er
betalingskommune eller om en anden kommune end beliggenhedskom-
mune betaler. Reglerne skal sikre, at kommunen er villig til at betale for
det rette tilbud til borgeren, uanset hvilken kommune tilbuddet er be-
liggende i.
Der vil være sundhedsfaglige ydelser, som man ikke kan forudse, at bor-
geren vil få brug for. Det skal afklares, hvordan disse skal indregnes og
afregnes, og hvordan det sikres, at borgerens handlekommune ikke
modsiger sig en takstbetaling/takststigning, hvis borgeren har haft eller
får brug for sundhedsfaglige ydelser, der ikke var forventet, da handle-
kommune købte pladsen på botilbuddet.
Det kan blive administrativt tungt for botilbuddene, hvis der skal udarbejdes to
takster for borgerne på botilbud, hhv. takst for servicelovsydelser og takst for
sundhedsydelser.
På baggrund heraf ser vi frem til at blive inddraget i udarbejdelse af nye regler
inden et eventuelt udkast til bekendtgørelse sendes i høring. Det er vores for-
håbning, at en præciseret bekendtgørelse vil skabe klarhed over ovennævnte
usikkerheder, heriblandt hvilke former for sundhedsfaglig behandling, der skal
indregnes i taksten og hvilke, der ikke skal.
Økonomi
Sagen ønskes medtaget på Lov- og Cirkulæreprogrammet med henblik på for-
handling af lovforslagets konsekvenser for regionernes økonomi.
Herværende svar på høringen er sendt med forbehold for ledelsesgodkendelse
efter den 9. august 2021.
Venlig hilsen
Anne-Mette Sønderby Bonde
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0016.png
Maria Schultz ([email protected])
Kenni Elm Olsen ([email protected])
Vedrørende høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, Social- og Ældreministeriet sagsnr.: 2021 - 2731
Sendt:
21-06-2021 07:49
Til:
Fra:
Titel:
Kære Maria Schultz
Jeg har netop kigget på ovennævnte lovforslag. Jeg har umiddelbart ikke kunnet se, at de foreslåede ændringer har
betydning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, jf. databeskyttelseslovens § 28.
Hvis der skulle være noget i forslaget, som jeg har overset, som er relevant for Datatilsynet, dvs. vedrører behandlingen af
personoplysninger, må du meget gerne vende tilbage.
Hvis dette ikke er tilfældet, har Datatilsynet ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kenni E. Olsen
Specialkonsulent, cand.jur.
[email protected]
T 29 49 32 80
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 33 19 32 00
[email protected]
www.datatilsynet.dk
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0017.png
Journalnr.
Jurist
Telefon
Merethe Laursen
22 68 23 05
[email protected]
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att.
Maria Schultz
E-mail
Dato: 20. juli 2021
Sagsnr. 2021 - 2731
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om
finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
Tak for høringsmateriale.
Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH) har følgende bemærkninger:
Udkastet har ikke givet anledning til bemærkninger fra DUKH i forhold til retssikkerheden på
handicapområdet.
Med venlig hilsen
Merethe Laursen
Specialkonsulent/Jurist
Jupitervej 1 | 6000 Kolding | Tlf.: 76 30 19 30 | Fax: 75 54 26 69 | SE nr.: 26 64 30 58
e-mail: [email protected] | sikker e-mail: [email protected] | web: www.dukh.dk
DUKH er en selvejende institution under Socialministeriet. Vi skal styrke retssikkerheden for mennesker med handicap gennem information og rådgivning.
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0018.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
2019 - 37584
Familieretshuset
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 7256 7000
Skriv til os via borger.dk
www.familieretshuset.dk
EAN-Nr. 5798000362222
Svar på høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, rets-
sikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenk-
ling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og
satsregulering m.v.)
Ovennævnte høring vedrører emner uden for Familieretshusets ressort, hvorfor
Familieretshuset ikke har bemærkninger.
Dato:
21-06-2021
Direktion
Sagsnr.:
2021-51916
Med venlig hilsen
Sagsbehandler:
Ingelise Folmer
Morten E. Snitker
Juridisk chef
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0019.png
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0020.png
Til Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til:
[email protected]
FSD høringssvar til udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering,
mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
FSD har med interesse læst det fremsendte høringsmateriale og har følgende kommentarer:
Vedr. mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal indregne udgifterne til visse
sundhedsydelser i taksten:
Det er et skridt i den rigtige retning, at visse ydelser efter sundhedsloven også fremadrettet skal
være omfattet af muligheden for mellemkommunal refusion. Det vil
som ministeriet skriver
medføre en mindre økonomisk belastning af de institutions-/tilbudstunge kommuner.
Henset til, at formålet med reglerne om mellemkommunal refusion netop er at beskytte
kommunerne mod eksport af udgifter knyttet til borgere i tilbud efter serviceloven (og tilsvarende
tilbud), så kan det dog undre, at lovforslaget er begrænset således, at det kun er sundhedsfaglig
behandling, der ydes af det enkelte tilbud selv, der vil kunne indregnes i den mellemkommunale
refusion. Det vil
også ifølge lovforslaget
medføre, at der fortsat ikke kan kræves
mellemkommunal refusion for udgifter til fx hjemmesygepleje og misbrugsbehandling efter
sundhedsloven. Derfor er det fortsat den kommune, hvor tilbuddet er beliggende, som skal
afholde disse udgifter efter sundhedsloven
også selvom det er en anden kommune, der har
visiteret borgeren til tilbuddet. Der kan derfor i mange sager fortsat være et væsentligt økonomisk
incitament til at visitere borgere med tunge sundhedsfaglige indsatser til tilbud i andre kommuner.
Vedr. rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet:
Vedr. ensretning af regelsæt omkring særligt dyre enkeltsager:
Det er glædeligt, at der med tilbagevirkende kraft rettes op på den fejl, at der med lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet ikke har været samme adgang til statsrefusion for særligt
dyre enkeltsager, som der er i sager, hvor afgørelsen er truffet af kommunalbestyrelsen eller børn
og unge-udvalget under servicelovens bestemmelser.
Vedr. klagebehandling i Ankestyrelsen:
Det er glædeligt, at ministeriet vil sikre samme retstilstand for klagebehandlingen i Ankestyrelsen,
uanset om en indgribende afgørelse er truffet i børn og unge-udvalget i kommunerne, af
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0021.png
Ankestyrelsen efter servicelovens § 65, stk. 3, eller af Ungdomskriminalitetsnævnet. Der er
imidlertid tale om ændringer, som ikke har den store betydning for de berørte borgere, idet
Ankestyrelsen langt hen ad vejen allerede har behandlet sagerne ens.
Når ministeriet anerkender, at der er behov for at sikre samme retstilstand for
klagesagsbehandling i den nævnte sammenhæng, er det beklageligt, at ministeriet ikke i samme
ombæring finder anledning til at ændre reglerne således, at parterne ved alle afgørelser efter lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet har mulighed for at indbringe sagerne for Ankestyrelsen
for derved at sikre samme retstilstand for klagebehandling som under servicelovens
bestemmelser. Den nuværende lovgivning betyder i praksis, at
hvis et barn får en afgørelse om forebyggende foranstaltninger fra kommunen under servicelovens
bestemmelser
fx kontaktperson, så kan sagens parter klage over afgørelsen til Ankestyrelsen.
Hvis barnet får en afgørelse om et tilsvarende forbedringsforløb med identisk støtte fra UKN, så
kan sagens parter ikke klage over afgørelsen
det endda selvom afgørelsen fra UKN ikke kræver
samtykke og manglende efterlevelse kan sanktioneres.
FSD så gerne i forbindelse hermed, at ministeriets fokus på at sidestille børnenes og de unges
retstilstand også adresserede den manglende stillingtagen til skyldsspørgsmålet for aldersgruppen
10-14 år. Uens behandling for loven når børn i samme sagskompleks får nævnsafgørelser med
meget forskelligt indhold for samme type forseelse. Manglende indhentelse af udtalelse om
personlige forhold for de 15-17-årige. Samt dårligere vilkår for udarbejdelsen af
ungeundersøgelsen sammenlignet med § 50 undersøgelsen: Herunder det forhold, at psykiatrien
og somatikken ikke er underlagt samme tidsfrister som kommunerne.
Når der skal lægges op til ændringer i retssikkerhedsloven, er det desuden uhensigtsmæssigt, at
der ikke lægges op til en ændring af retssikkerhedslovens § 11 c således, at kommunen også i
sager omfattet af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet kan indhente oplysninger uden
samtykke. Den nuværende formulering af bestemmelsen medfører, at kommunen i sager, hvor
der ikke er muligt at fremskaffe samtykke, alene vil kunne udarbejde en ungefaglig undersøgelse
på baggrund af de allerede foreliggende oplysninger.
FSD havde gerne set, at ændringsforslagene i udgangspunktet havde været mere omfattende end,
hvad der er sendt i høring. Herunder bl.a. sikring af mere fleksible rammer for det tværfaglige
samarbejde og muligheden for et individuelt fagligt skøn
både i forbindelse med
målgruppeafgrænsning (herunder individuel faglig vurdering af om børnene og de unge er
kriminalitetstruede eller henvises med baggrund i deres handicap), tilrettelæggelse af
nævnsmøderne, prioritering af hastende sager og individuelt tilrettelagte tilsynsforpligtelser.
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0022.png
Ligesom FSD gerne havde set en tydeligere afgrænsning imellem Ungdomskriminalitetsnævnet og
børn- og unge-udvalget i de sager hvor der for nuværende er en uhensigtsmæssig
dobbeltsagsbehandling på baggrund af delt kompetence.
FSD indgår fortsat gerne i en dialog omkring de supplerende justeringer som vurderes nødvendige
for at sikre hensigtsmæssige rammer omkring det kriminalpræventive samarbejde i og omkring
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Med venlig hilsen
Jakob Bigum Lundberg
Formand i FSD
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0023.png
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
E-mail:
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL +45 91 32 57 01
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 21/01896-2
7. JULI 2021
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF SERVICELOVEN,
RETSSIKKERHEDSLOVEN OG LOV OM BEKÆMPELSE
AF UNGDOMSKRIMINALITET
Social- og Ældreministeriet har ved e-mail af 21. juni 2021 anmodet om
Institut for Menneskerettigheders eventuelle bemærkninger til udkast
til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af
regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering
m.v.).
Instituttet har ingen bemærkninger.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2021 – 2731.
Med venlig hilsen
Emilie Thage
JURIDISK RÅDGIVER
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0024.png
1(1
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til [email protected]
Høringssvar fra KL vedr, syv ændringer af retssikkerhedsloven,
serviceloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
KL har modtaget udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssik-
kerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet i høring.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af lovforslaget og en
efterfølgende politisk behandling af høringen.
KL har følgende kommentarer til lovforslagets syv elementer:
1. Mulighed for at fastsætte regler om at servicelovstilbud skal
indregne udgifterne til visse sundhedsydelser i taksten
KL støtter forslaget om, at leverandører af sociale tilbud skal
kunne indregne udgifterne til visse sundhedsydelser, som ydes af
tilbuddet, i taksten for tilbuddet. Ændringen vil sikre, at lovgivnin-
gen er i overensstemmelse med praksis.
Som beskrevet i lovbemærkningerne kan de aktuelle regler ud-
gøre en barriere for, at kommunerne opretter specialiserede til-
bud til gavn for borgere i andre kommuner.
KL anbefaler, at det også overvejes at indføre ret til mellemkom-
munal refusion for andre sundhedslovsydelser, der ydes til bor-
gere på sociale tilbud, fx hjemmesygepleje, alkoholbehandling og
stofmisbrugsbehandling efter sundhedslovens §§ 138, 141 og
142.
Som reglerne er nu, skal udgifter til hjemmesygepleje mv. til bor-
gere i sociale tilbud fortsat betales af beliggenhedskommunen,
også selvom det er en anden kommune, der har visitations- og fi-
nansieringsansvaret for servicelovsydelser til borgeren.
2. Større gennemskuelighed i reglerne om mellemkommunal re-
fusion for udgifter til servicelovstilbud
KL har ingen bemærkninger til forslaget.
3. Præcisering af beskrivelsen af opgaverne for Det Rådgivende
Praksisudvalg
Dato: 6. juli 2021
Sags ID: SAG-2021-03306
Dok. ID: 3099098
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 3
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0025.png
1(1
KL har ingen bemærkninger til forslaget.
4. Tydeliggørelse af reglerne for udpegning af medlemmer til de
lokale handicapråd
KL har ingen bemærkninger til forslaget.
Dato: 6. juli 2021
Sags ID: SAG-2021-03306
Dok. ID: 3099098
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.ki.dk
Side 2 af 3
5. Tydeliggørelse af bemyndigelserne til social- og ældremini-
steren til at fastsætte regler om honoreringen af medlem-
merne af henholdsvis handicaprådene og Det Centrale Han-
dicapråd
KL har ingen bemærkninger til forslaget.
6. Tekniske ændringer af satsreguleringsbestemmelser i ser-
viceloven
KL har ingen bemærkninger til forslaget.
7. Rettelse af fejl i forskellige love som følge af lov om bekæm-
pelse af ungdomskriminalitet
Parallelitet mellem Ankestyrelsens behandling af klager over børn
og unge-udvalgets afgørelser og klager over Ungdomskriminali-
tetsnævnets afgørelser.
KL er enig i, at der bør være de samme klagemuligheder over sa-
ger, der er truffet afgørelse om i Ungdomskriminalitetsnævnet og
i børn og unge-udvalget. KL er også enig i, der skal være paralle-
litet mellem Ankestyrelsens behandling af klager over børn og
unge-udvalgets afgørelser og klager over Ungdomskriminalitets-
nævnets afgørelser, der indbringes for Ankestyrelsen.
KL ser frem til, at der bliver rettet op på reglerne om klagemulig-
heder og frister for behandling af klager, således, at der sikres
samme retstilstand for klagebehandlingen i Ankestyrelsen, uanset
om en afgørelse er truffet i børn og unge-udvalget i kommunerne
eller af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det undrer dog KL, at ministeriet ikke benytter anledningen til
også at ændre reglerne således, at børn, unge og deres forældre,
ved alle afgørelser efter lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet, har samme mulighed for at indbringe sagerne for Ankestyrel-
sen, som under serviceloven. Det ses ikke med det fremsatte lov-
forslag, at ministeriet adresserer denne problemstilling.
Tilpasning af reglerne om refusion af særligt dyre enkeltsager
Siden Ungdomskriminalitetsnævnets indførelse 1. januar 2019
har det ikke været muligt for kommunerne at indhente refusion for
særligt dyre enkeltsager i sager, hvor nævnet har truffet afgørelse
om en indsats efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Refusion har kun været muligt i sager, der er truffet afgørelse om
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0026.png
KL
i henhold til Serviceloven, dvs, i sager, som Ungdomskriminali-
tetsnævnet ikke har truffet afgørelse i.
Justitsministeriet og Social- og Ældreministeriet angiver i be-
mærkningerne til ændringsforslaget, at der er tale om en beklage-
lig fejl.
KL er enig og har siden 2019 forsøgt at få Justitsministeriet samt
Social- og Ældreministeriet i dialog om den manglende refusions-
mulighed for sager, som Ungdomskriminalitetsnævnet har truffet
afgørelse om.
KL ser derfor frem til, at der nu rettes op på denne fejl i lovgivnin-
gen. KL vil desuden gerne kvittere for, at det med ændringen bli-
ver muligt at indhente refusion fremadrettet samt med tilbagevir-
kende kraft.
KL ser frem til at høre nærmere om proces og håndtering af de
nye refusionsregler.
Dato: 6. juli 2021
Sags ID: SAG-2021-03306
Dok. ID: 3099098
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3238
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 3
Med venlig Isen
,
Janet amuel
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0027.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att: [email protected]
16. juli 2021
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
(Forenkling
og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
Overordnede bemærkninger
Selveje Danmark har den 18. juni modtaget et udkast til lovforslag om ændring af serviceloven,
retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af
regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.) i høring. Selveje Danmark
takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Selveje Danmark har med interesse læst udkastet og stiller sig overordnet positivt i forhold til at
præcisere reglerne for mellemkommunal refusion. Selveje Danmark finder det positivt, at de
kommuner, hvori der er placeret et tilbud efter serviceloven, fritages fra den økonomiske belastning,
der på nuværende tidspunkt består i at skulle betale for sundhedsydelser for borgere, der er visiteret til
tilbuddet af en anden kommune. Men lovforslaget er i dets nuværende form meget svær at skelne
mellem, hvilke ydelser der er omfattet og hvilke der ikke er.
Specifikke bemærkninger
Taksten
Lovforslaget lægger op til, at udgifter til den sundhedsfaglige behandling indregnes i taksten for det
enkelte tilbud. Sundhedsudgifterne kan dog være stærkt svingende, hvorved tilbud som tilfældigvis har
borgere, der har et stort og dyrt behov for sundhedsfaglig behandling, vil ende med en højere takst og
dermed være mindre konkurrencedygtige. Det bør desuden overvejes, hvordan man forestiller sig, at
taksten udregnes, da udgifterne til sundhedsudgifter kan svinge meget.
Endelig peger Selveje Danmark på, at det er vigtigt, at udgifter til forbindingsstoffer ikke pålægges det
enkelte tilbuds takst, men at kommunerne kan opnå mellemkommunal refusion for disse udgifter i
form af en afregning direkte mellem betalings- og opholdskommune.
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0028.png
Hvilke ydelser er dækket?
Forslaget rummer desuden uklarheder i forhold til, hvilke former for sundhedsfaglig behandling, som
social- og ældreministerens efter al sandsynlighed forventer skal kunne indregnes i taksten. Det er på
den baggrund vanskeligt vurdere lovforslagets rækkevidde og konsekveners udførligt.
Vedr. § 174, stk. 3 og tilføjelsen »hvilken sundhedsfaglig behandling efter sundhedsloven«
Selveje Danmark finder det positivt og rimeligt, at der med lovforslaget skabes hjemmel til, at
bopælskommunen kan få refusion for nogle af de sundhedsudgifter, der knytter sig til borgere fra
andre kommuner.
Lovforslaget er med til at sikre, at det ikke er en økonomisk belastning for den enkelte kommune at
huse tilbud med borgere fra andre kommuner, som har brug for kommunale sundhedsydelser, hvad
enten det er privat eller offentligt.
Selveje Danmark påpeger samtidig, at hvis lovforslaget vedtages i dets nuværende form, bør det
enkelte tilbud i højere grad end i dag have mulighed for at beskrive på f.eks. Tilbudsportalen eller
Plejehjemsoversigten, hvilke ydelser tilbuddet, der er indeholdt i taksten, så det er klart tydeligt, hvad
der leveres for den pågældende takst. Overgangen til at indregne sundhedsudgifter i taksten bør ske
med så langt varsel, at det kan indregnes i pladspriserne for det kommende år.
Evaluering af friplejetaksten
Da det er uklart, hvilke ydelser der er omfattet af forslaget er det også uklart, hvorvidt der skelnes
mellem ældre, der modtager sundhedslovsydelser på friplejehjem og borgere på sociale tilbud. Såfremt
det også dækker borgere på friplejehjem, bør man overveje, hvordan lovændringen spiller sammen
med, at man står overfor at skulle evaluerere den
’nye’
takstmodel på ældreområdet. Denne evaluering
bør færdiggøres inden man laver takststrukturen om. Det kunne også være, at resultaterne fra
evalueringen kunne bruges til, hvordan lovgivningen kan forbedres.
Afsluttende bemærkninger
Selveje Danmark har ikke yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Kåre Skarsholm
Chefkonsulent, Selveje Danmark
Mail: [email protected]
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0029.png
Til:
Fra:
Titel:
Maria Schultz ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og
satsregulering m.v.)
Sendt:
07-07-2021 18:40
Bilag:
Høringsbrev.pdf; Høringsliste.pdf; Lovforslag.pdf;
Til Social- og Ældreministeriet
Jeg skal hermed meddele, at Ungdomskriminalitetsnævnet ikke har bemærkninger til udkastet til lovforslag om
ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (forenkling og
præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og statsregulering m.v.)
.
Med venlig hilsen
Marianne Ørts Schmidt
Sekretariatschef
Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat
Mobil: 2124 3281
E-mail:
[email protected]
Tlf.: 5118 7420
E-mail:
[email protected]
(Bemærk ny mailadresse)
Polititorvet 14
1780 København V
www.ungdomskriminalitetsnaevnet.dk
Fra:
Lovekspeditionen <[email protected]>
Sendt:
18. juni 2021 11:12
Til:
Udsendelse fra Social- og Ældreministeriet <[email protected]>
Cc:
Maria Schultz <[email protected]>; Elsebeth Jensen <[email protected]>
Emne:
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og
satsregulering m.v.)
Social- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail
[email protected]
J.nr. 2021 - 2731
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0030.png
Dato 18.06.2021
Til de på vedlagte høringsliste anførte høringsparter
Høring over udkast til lovforslag om ændring af serviceloven, retssikkerhedsloven og lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet (Forenkling og præcisering af regler om finansiering,
mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
Med venlig hilsen
Elsebeth Jensen
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0031.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Høri gssvar til lovforslag o ”Forenkling
og
præcisering af regler om finansiering,
mellemkommunal refusion og satsregulering
m.v.”
Her ed følger Datapro es’ høri gssvar til
udkastet til lovforslag offentliggjort på Hø-
ringsportalen under linket
https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/65276
Dataproces har følgende kommentarer til lovforslaget:
Nibe, juli 2021
Indholdsmæssig ændring i retssikkerhedslovens §9c, stk.
6, 2. pkt.
Lovforslagets §1, nr. 8 og 9 vil medføre en indholdsmæssig ændring for retten til mel-
lemkommunal refusion for ubegrundet hjemgivne børn og unge.
De 2 punktummer i retssikkerhedslovens §9c, stk. 6 vil herefter få følgende ordlyd
(ændringer fremhævet af mig):
Stk. 6. Opholdskommunen har ret til refusion for udgifter til hjælp efter de love, der er nævnt i stk. 1, og
efter lov om social service, når en person får ophold i et tilbud som nævnt i stk. 2, 4 og 5 og den tidligere
opholdskommune var bekendt med de forhold, der begrunder tilbuddet, og det var åbenbart, at der
måtte gribes ind.
En opholdskommune har
[…]
ret til refusion for udgifter efter lov om social service, når et barn eller en
ung får ophold i et anbringelsessted, jf. § 66 i lov om social service, som følge af en tidligere opholdskom-
munes beslutning om hjemgivelse, når det er åbenbart, at beslutningen om hjemgivelse var ubegrundet.
Retssikkerhedslovens §9c, stk. 6 har 2 punktummer: 1) ret til refusion ved passivitet
og 2) ret til refusion ved ubegrundet hjemgivelse.
Refusion ved passivitet vil omfatte udgifter efter alle love i §9c, stk. 1 foruden udgif-
ter efter serviceloven.
Refusion ved ubegrundet hjemgivelse vil fremover kun omfatte udgifter efter service-
loven
ikke de øvrige love nævnt i retssikkerhedslovens §9c, stk. 1.
Dette vil være en
indholdsmæssig ændring i forhold til den nugældende retstilstand og dermed stride
mod lovforslagets intention.
Langt de fleste udgifter til et anbragt barn eller ung vil ganske vist være udgifter efter
serviceloven. Dog kan mindreårige f.eks. også være i målgruppen for visse beskæfti-
gelsesindsatser, jfr. lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §1, nr. 3. Der vil fremover
ikke være ret til refusion for sådanne udgifter efter §9c, stk. 6, 2. pkt.
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 1 af 6
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0032.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2021
Ligeledes vil retten til refusion ved ubegrundet hjemgivelse kunne bestå, hvis den
unge ved det fyldte 18. år fortsætter i et ubrudt anbringelsesforløb, jfr. retssikker-
hedslovens §9c, stk. 10. I så fald vil hjemlen til refusion for den anbragte voksne fort-
sat være §9c, stk. 6, nr. 2. I disse tilfælde vil den anbringende kommune fremover
ikke have ret til til refusion fra den hjemgivende kommune for udgifter efter de andre
love nævnt i retssikkerhedslovens §9c, stk. 1
f.eks. førtidspension eller boligstøtte.
Dette er en ændring af den nuværende retstilstand.
Jeg kan derfor anbefale, at §9c, stk. 6, 2. pkt. får samme ordlyd som 1. pkt. med hen-
syn til de udgifter, der kan kræves refunderet, altså:
”for udgifter til hjælp efter de
love, der er næv
t i stk. , og efter lov o so ial servi e”.
Ret til refusion for udgifter efter serviceloven i
uenighedssager
I retssikkerhedslovens §9, stk. 13 findes en handlekommuneregel i tilfælde af uenig-
hed om rette opholdskommune.
Til denne regel henviser tillige §9, stk. 14 og §9a, stk. 7 og 8 (via §9, stk. 14). Disse
regler vedrører uenighed om handleforpligtelsen efter serviceloven i anbringelsessa-
ger.
I §9, stk. 13 indeholder en regel om ret til refusion for den kommune, som i kraft af
disse regler i en periode må agere handlekommune i en sag, men som ender med
ikke at havne med handleforpligtelsen, når sagen er blevet ordentligt oplyst.
Efter §9, stk. 13, 3. pkt. beregnes refusion i dette tilfælde efter §9c, stk. 1. Det vil
sige, at for fremtiden vil der ikke være ret til refusion for udgifter efter serviceloven,
hvis nærværende lovforslag vedtages uændret, fordi serviceloven fjernes fra §9c, stk.
1. Dette er en væsentlig ændring af retstilstanden.
Forholdet ka re edieres ved, at § , stk. , . pkt. får e ordlyd i stil ed: ”Refusio-
nen beregnes som refusion efter § 9 c, stk. 1, dog er der også ret til refusion for udgif-
ter efter lov om social service.”
Ret til refusion for udgifter efter serviceloven ved
bemyndigelse med hensyn til handleforpligtelsen
Retssikkerhedsloven indeholder 3 legale bemyndigelsesordninger i forhold til handle-
pligten. Det er 1)
§9, stk. 6,
2)
§9 stk. 11
og 3)
§9a, stk. 6.
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 2 af 6
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0033.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2021
Reglerne muliggør aftaler om bemyndigelse med hensyn til handleforpligtelsen mel-
lem kommunerne. Sådanne bemyndigelsesaftaler angår næsten altid
alene
handle-
forpligtelsen og vedrører næsten
aldrig
betalingsforpligtelsen i sagen. Mellemkom-
munal refusion i disse bemyndigelsessager falder tilsyneladende i et hul ved det nye
lovforslag.
Især bliver det relevant i sager med bemyndigelse efter §9, stk. 11 og §9a, stk. 6, hvil-
ket kan illustreres med følgende eksempler:
Hvis A Kommune anbringer en borger i B Kommune, kan A Kommune efter retssikker-
hedslovens §9, stk. 11 bemyndige B Kommune til også at varetage handleforpligtelse
efter serviceloven for borgeren. Forpligtelsen skulle ellers efter §9, stk. 7 være vare-
taget af A Kommune.
Hvis A Kommune anbringer en mindreårig i B Kommune, kan A Kommune efter rets-
sikkerhedslovens §9a, stk. 6 bemyndige B Kommune til at varetage handleforpligtel-
sen efter hele den sociale lovgivning for borgeren. Forpligtelsen skulle ellers efter
§9a, stk. 4, 2. pkt. være varetaget af A Kommune.
I disse tilfælde vil alene handleforpligtelsen være delegeret til B Kommune. De 2
kommuner vil derimod ikke have behov for at indgå aftale om betalingsforpligtelsen
efter retssikkerhedslovens §9c, stk. 12. Dette skyldes, at der efter de nugældende
regler i denne situation
efter ordlyden i bestemmelsen
vil være ret til refusion efter
retssikkerhedslovens §9c, stk. 2, jfr. stk. 1
såvel for udgifter efter serviceloven,
som
efter de øvrige love nævnt i §9c, stk. 1.
Med den i nærværende lovforslag foreslåede ændring vil der fremover i disse situati-
oner ikke være ret til refusion for udgifter efter serviceloven. Kommunerne vil skulle
gøres særskilt opmærksom på dette, og de skal fremover igennem det ekstra skridt
også
at aftale refusion for udgifter efter serviceloven efter retssikkerhedslovens §9c,
stk. 12.
Problemet vil imidlertid også komme til at ramme alle igangværende bemyndigelses-
aftaler, hvor opholdskommunen fra lovforslagets ikrafttræden pludselig ikke længere
vil have ret til refusion for udgifter efter serviceloven. Dette må være en utilsigtet
konsekvens af lovforslaget.
Situationen vil medføre, at kommunerne skal skynde sig at indgå betalingsaftaler, in-
den lovforslaget i givet fald træder i kraft
ellers skal de bemyndigede handlekom-
muner skynde sig at opsige bemyndigelsesaftaler med kommuner, som ikke vil indgå
betalingsaftaler.
Forholdet kan remedieres ved enten at indføre en regel om ret til refusion
også
for
udgifter efter serviceloven i bemyndigelsessager i et ekstra stykke i retssikkerhedslo-
vens §9c. Alternativt skulle det indskrives i §9c, stk. 2 og 3 om refusionsbetingelserne
eller i §9, stk. 6 og 11 samt §9a, stk. 6 om bemyndigelsesordningerne.
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 3 af 6
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0034.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Et ekstra
stykke i § ku e f.eks. åske have e ordlyd i stil ed: ”Kommuner,
der i
kraft af bemyndigelse efter §9, stk. 6, stk. 11 eller §9 a, stk. 6 udøver handleforpligtel-
sen efter lov om social service, har ret til refusion for udgifter efter lov om social ser-
vice fra den kommune, der har betalingsforpligtelsen for borgeren i medfør af §9 c,
stk. 2-6”.
Det bemærkes, at problemet især er relevant ved bemyndigelser efter retssikker-
hedslovens §9, stk. 11 og §9a, stk. 6. Problemet kan dog også opstå i sager om be-
myndigelse efter §9, stk. 6.
Eksempel: A Kommune har anbragt en borger i B Kommune. A Kommune træffer af-
gørelse om ikke at hjemtage handleforpligtelsen for borgeren i 2011. B Kommune an-
bringer borgeren i C Kommune. C Kommune burde blive handlekommune efter reg-
len i retssikkerhedslovens §89a, men indgår bemyndigelsesaftale med B Kommune
om, at B Kommune bevarer handleforpligtelsen. I denne situation vil B Kommune ef-
ter det nye lovforslag ikke længere have ret til refusion for udgifter efter serviceloven
fra A Kommune.
Nibe, juli 2021
Ret til refusion for udgifter efter serviceloven i sager, hvor
handleforpligtelsen ikke er hjemtaget
Jeg er opmærksom på, at ministeriet i pkt. 2.2.3. i forarbejderne til nærværende lov-
forslag skriver (min fremhævning):
”Det
foreslås således, at der indsættes henvisninger i § 9 c, stk. 4-6 og 12, til, at i situationer omfattet
af de pågældende bestemmelser kan der også ske mellemkommunal refusion af udgifter efter ser-
viceloven. De nævnte bestemmelser omfatter efterværn (stk. 4), brug af fritvalgsordning (stk. 5), sa-
ger, hvor den kommune, borgeren tidligere havde ophold i, burde have ydet hjælp (stk. 6), og til-
fælde hvor to kommuner selv har aftalt, at der skal være mellemkommunal refusion (stk. 12).
Der fin-
des ikke at være behov for regulering af tilfælde, hvor en kommune i forbindelse med ikrafttrædelsen
den 1. august 2010 af lov nr. 550 af 26. maj 2010 har truffet afgørelse om ikke at overtage handle-
pligten over for en borger, idet disse situationer er reguleret ved lov nr. 550 af 26. maj 2010.”
Paragrafferne i lov nr. 550 af 26. maj 2010 (især overgangsparagrafferne 3 og 4) tager
imidlertid alene sigte på spørgsmål vedrørende handleforpligtelsen i disse sager.
Spørgsmålet om refusion er ikke berørt i lovens bestemmelser.
Tværtimod fremgår det klart af lovforarbejderne til den pågældende lov, at det for-
udsættes, at ordlyden i
de gældende bestemmelser i retssikkerhedsloven
om mellem-
kommunal refusion også fremover tilfredsstillende vil regulere dette forhold i de sa-
ger, hvor der vil forekomme ændret handlekommune efter hjemtagelse.
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 4 af 6
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0035.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2021
Altså: Opholdskommunen vil fremover ikke skulle have direkte udgifter efter service-
loven, men fortsat ret til refusion for udgifter efter de øvrige loven i retssikkerhedslo-
vens §9c, stk. 1.
Dog,
for det tilfælde, at handleforpligtelsen
ikke
bliver hjemtaget, vil
opholdskommunen have ret til refusion for udgifter efter serviceloven i henhold til
de
gældende regler
i retssikkerhedsloven.
Jeg kan især henvise til følgende passager fra
lovforarbejderne til lov nr. 550 af 26.
maj 2010
(mine fremhævninger):
Fra forarbejdernes pkt. 2.2.3.:
”Da der ikke i alle sager vil være udgetstyri gs æssigt gru dlag for, at de tidligere opholdsko
u e
igen skal overtage handlekommuneforpligtelsen efter serviceloven, foreslås imidlertid, at kommunerne i
perioden 1. august - 30. september 2010 får mulighed for i disse eksisterende refusionssager at træffe
afgørelse om ikke igen at blive handlekommune efter serviceloven. Afgørelserne skal træffes ud fra en
afvejning af dels de budgetstyringsmæssige behov, der er grundlag for lovforslaget, dels administrative
hensyn og hensynet til borgeren, der i konkrete sager kan tale imod en ændring af handlekommunefor-
pligtelsen, herunder f.eks. hvis borgeren i en længere årrække har boet i en kommune, der ligger fjernt
fra den kommune, der har betalt refusionen. Hvis en kommunalbestyrelse træffer afgørelse om, at kom-
munen ikke bliver handlekommune efter serviceloven fra 1. januar 2011, forbliver opholdskommunen
borgerens handlekommune også i relation til ydelser efter serviceloven. Den kommune, der har betalt
mellemkommunal refusion efter de hidtidige regler, skal i så fald fortsat betale refusion også for ydelser
efter serviceloven. For at sikre, at en borger ikke skal kunne opleve usikkerhed om, hvorvidt en tidligere
opholdskommune på et senere tidspunkt vil indtræde som handlekommune, foreslås, at afgørelsen ikke
senere kan ændres af kommunalbestyrelsen. Borgerens forhold bliver således uændrede i disse til-
fælde.”
Fra lovkommentaren til §1, nr. 2:
”Efter retssikkerhedslove s § , stk. , har opholdsko
u e ret til refusio af udgifter til e række
ydelser, når en person ved medvirken har fået ophold i en af de der nævnte boformer. Refusionsbe-
stemmelsen omfatter efter § 9c, stk. 1, udgifter til hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om individuel boligstøtte, § 52, stk. 1, i lov om social pension, § 50, stk. 1, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. samt serviceloven. Den
foreslåede ændring af handlekommuneforpligtelsen vedrørende ydelser efter serviceloven vil indebære,
at opholdskommunen som udgangspunkt ikke vil have udgifter efter serviceloven til den omfattede per-
sonkreds, idet den oprindelige opholdskommune som handlekommune både træffer afgørelse om og
betaler udgiften til ydelser efter serviceloven. Der vil således som udgangspunkt ikke blive tale om refu-
sion af udgifter til ydelser efter serviceloven i de tilfælde, der er omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c,
stk. 2, nr. 1-5. Derimod vil der fortsat være refusion for udgifter efter serviceloven i de tilfælde, der er
omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 6, stk. 4 og 5 (samt de relevante ydelser efter stk. 3 og
6). Der vil endvidere skulle ydes refusion efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1-5, for udgifter ef-
ter serviceloven i de tilfælde, hvor, hvor en kommune efter lovforslagets §§ 3 og 4 har besluttet ikke at
overtage handlepligten for en borger.”
Fra lovkommentaren til §3:
”Det foreslås i idlertid i stk. , . pkt., at de ko
u e, der fra . ja uar
so udga gspu kt liver
handlekommune for en person med hensyn til ydelser efter serviceloven, ud fra en samlet afvejning af
hensynet til borgeren, administrative hensyn og de budgetstyringsmæssige hensyn, der ligger til grund
for dette lovforslag, kan træffe afgørelse om ikke at overtage handlepligten efter serviceloven. De hen-
syn til borgeren, der kan lægges vægt på, kan være f.eks. borgerens alder på overtagelsestidspunktet,
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 5 af 6
L 27 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2457073_0036.png
Høringssvar
Esben Schmidt
Jurist
Telefon: 41 21 05 00
[email protected]
Nibe, juli 2021
afstanden fra borgerens bopæl til den oprindelige opholdskommune eller til pårørendes opholdskom-
mune, den forventede varighed af opholdet og det tidsrum, der er gået, siden borgeren fik ophold uden
for den oprindelige kommune. Det foreslås af hensyn til den aktuelle opholdskommunes forberedelse af
afgivelsen af handlepligten pr. 1. januar 2011, at den oprindelige opholdskommune inden den 1. okto-
ber 2010, dvs. 3 måneder før kommunen ellers skulle have overtaget handlepligten, træffer afgørelse
herom. Træffes inden den 1. oktober 2010 afgørelse om ikke at overtage handlepligten, forbliver den
aktuelle opholdskommune handlekommune for borgeren også efter serviceloven, og den oprindelige
opholdskommune skal fortsat betale mellemkommunal refusion efter retssikkerhedslovens § 9 c, også
for ydelser efter serviceloven. En sådan afgørelse kan ikke den 1.oktober 2010 eller senere ændres af
den oprindelige opholdskommune. Fristen er absolut. Dette gælder uanset senere ændringer i borge-
rens behov for hjælp eller kommunens muligheder for at tilbyde hjælp efter serviceloven. Refusionsplig-
ten vil i givet fald efter retssikkerhedslovens gældende § 9 c, stk. 9, gælde, så længe borgeren har op-
hold i det pågældende botilbud eller et tilsvarende botilbud. En kommunalbestyrelse kan ikke efter fri-
stens udløb, dvs. den 1. oktober 2010 eller senere, træffe beslutning om ikke at overtage handleplig-
te .”
Det fremgår af ovenstående forarbejder, at der med lov nr. 550 af 26. maj 2010 ikke
blev ændret ved refusionsbestemmelserne, men kun handlebestemmelserne. Refusi-
onsbestemmelserne bestod uændret.
I tilfælde hvor den anbringende kommune efter lovens regler valgte ikke at hjemtage
handleforpligtelsen, skulle den fortsat yde refusion for udgifter efter serviceloven ef-
ter
de i retssikkerhedsloven gældende regler herom.
Det er disse regler, der med nærværende lovforslag foreslås ændret.
På denne baggrund er det min vurdering, at den påtænkte lovændring
vil
medføre, at
opholdskommunen i sager, hvor betalingskommunen ikke har hjemtaget handlefor-
pligtelsen efter lov nr. 550 af 26. maj 2010, fremover ikke vil have ret til refusion for
udgifter efter serviceloven, såfremt den nuværende formulering af lovforslaget bliver
gennemført uændret.
Jeg kan derfor opfordre til at remediere forholdet enten i en overgangsparagraf eller
evt. som et stk. 2 til retssikkerhedslovens §89a.
Et eve tuelt stk. til § a ku e f.eks. åske lyde i stil ed: ”Opholdskommunen
har i disse sager foruden ret til refusion efter §9 c, stk. 1, tillige ret til refusion for ud-
gifter efter lov om social service”.
Med venlig hilsen
Esben Schmidt
Dataproces
Skalhuse 13, 9240 Nibe
41 21 05 00
www.dataproces.dk
Side 6 af 6