Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 27 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag til L 27 (Forenkling og præcisering af regler om
finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, lov om
social service og lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet
Af
social- og ældreministeren
Til § 2
1)
Nr. 12
affattes således:
»12. I
§ 176, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»I udgifterne efter 1.-3. pkt. indgår kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr. 3-
9, og §§ 14-17 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.««
[Rettelse af fejl]
Til § 3
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
Ȥ
01.
Efter § 52 a indsættes:
»Udgifter til udlændinge
§ 52 b.
Staten afholder efter reglerne i stk. 2 og 3 kommunens udgifter til et udenlandsk barn eller
en ung udlænding, der har fået opholdstilladelse efter:
1) Udlændingelovens §§ 7 eller 8.
2) Udlændingelovens § 9 b.
3) Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 b.
4) Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, som konsekvens af tilknytning til en i Danmark fastboende
person, når denne person selv har fået opholdstilladelse efter en af de bestemmelser, der er nævnt i
nr. 1-3, eller når tilknytningen kan føres tilbage til en sådan person.
5) Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er meddelt en ægtefælle til eller et barn af en
person med opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3.
6) Udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en asylsøgende udlænding.
L 27 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og ældreministeren
7) Udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet som konsekvens af en tilknytning til en
mindreårig asylansøgende udlænding, som har fået opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7
eller § 9 c.
8) Udlændingelovens § 9 e.
9) Lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået danske
myndigheder m.v.
Stk. 2.
Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, i de første 3 år efter
datoen for opholdstilladelsen.
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en kommunes udgifter efter § 13, stk. 1, nr.
3-9, og §§ 14-17 til:
1) Udlændinge, som inden 24 måneder efter datoen for opholdstilladelsen på grund af betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne anbringes i døgnophold på baggrund af en afgørelse
fra Ungdomskriminalitetsnævnet, dog kun indtil den pågældende i en sammenhængende periode på
2 år har klaret sig selv.
2) Udlændinge, når tilladelsen er meddelt en mindreårig asylsøger, dog længst indtil modtageren
fylder 18 år eller barnets forældre får lovligt ophold her i landet.««
[Indførelse af ret til statsrefusion for kommunernes udgifter efter lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet til flygtninge m.fl.]
Til § 4
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 176, stk. 1, 4. pkt., i lov om social service, som affattet ved denne lovs § 2, nr. 12, finder
anvendelse for kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov
om bekæmpelse af ungdomskriminalitet fra den 1. januar 2019, jf. dog 2. og 3. pkt. For perioden fra
og med den 1. januar 2021 til og med den 31. december 2021, følger refusionsprocenter og
grænsebeløb dog reglerne i § 176 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli
2021. For perioden fra og med den 1. januar 2019 til og med den 31. december 2020 følger
refusionsprocenter, grænsebeløb og opgørelse af husstand dog reglerne i § 176 a i lov om social
service, jf. lovbekendtgørelse 1287 af 28. august 2020.«
[Tydeliggørelse af refusionsregler for perioden 1. januar 2019 til 31. december 2021]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 12, foreslås det, at der indsættes et nyt punktum i § 176, stk. 2, i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021 (serviceloven), hvor det fastsættes, at i
udgifterne efter § 176, stk. 2, 1. pkt., indgår også kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13,
stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17i lov nr. 1705 af 27. december 2018 om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet. Den foreslåede ændring er begrundet i ønsket om at sikre kommunerne
L 27 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra social- og ældreministeren
adgang til refusion efter reglerne om den centrale refusionsordning til udgifterne til fuldbyrdelse af
foranstaltninger efter de omtalte bestemmelser i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Ved en fejl foreslås ændringen indsat i servicelovens § 176, stk. 2, som vedrører de særlige regler
om opgørelse af udgifter til søskende, der er en del af samme husstand, frem for i de generelle
regler om refusion i servicelovens § 176, stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås et nyt punktum i stedet indsat i § 176, stk. 1, således at det
tydeliggøres, at kommunernes udgifter til at fuldbyrde foranstaltninger efter de nævnte
bestemmelser i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet indgår i refusionsopgørelsen af udgifter
til et barn eller en ung. Reglerne om refusion efter den centrale refusionsordning vil med
ændringsforslaget også gælde i forhold til summen af en kommunes udgifter til hjælp og støtte for
børn og unge under 18 år, og udgifter efter serviceloven §§ 76 og 76 a for unge i alderen 18-22 år,
når de pågældende børn og unge tilhører samme husstand.
Til nr. 2
Der er behov for, at kommunerne i lighed med hvad der gælder efter § 181 serviceloven, kan få
statsrefusion for deres udgifter til foranstaltninger, der iværksættes efter
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, når afgørelsen omhandler et udenlandsk barn eller ung,
der har fået opholdstilladelse efter visse bestemmelser i udlændingeloven eller særloven om
personer, der har bistået danske myndigheder i Afghanistan. Det foreslås derfor, at en bestemmelse
svarende tilsvarende servicelovens § 181 indsættes som § 54 b i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, dog således at det alene er de bestemmelser, der er relevante for børn og unge,
der medtages.
Ændringsforslaget skal sikre, at de enkelte kommuner i forhold til udlændinge ikke stilles
anderledes i forhold til afholdelse af udgifter til foranstaltninger efter lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet, end hvis afgørelsen om foranstaltninger var truffet efter reglerne i
servicelovens § 52, stk. 3.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre merudgifter for det offentlige under ét, men vil
indebære merudgifter for staten på skønsmæssigt 1,4 mio. kr. og tilsvarende mindreudgifter for
kommunerne. Forslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2, fastsættes regler om, at den foreslåede indsættelse af et nyt punktum
servicelovens § 176, stk. 1, i ændringsforslagets nr. 1, skal finde anvendelse for udgifter der
afholdes efter afgørelser truffet af Ungdomskriminalitetsnævnet den 1. januar 2019 eller senere.
Med ændringsforslagets nr. 3 foreslås overgangsbestemmelsen samtidig nyaffattet, således at der
dels tages højde for den foreslåede indsættelse af et nyt punktum i servicelovens § 176, stk. 1, og
det dels tydeliggøres, at det er tidspunktet for afholdelse af udgiften og ikke tidspunktet for
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, der har betydning for, hvilke regler der er gældende ved
opgørelsen af udgiften for det enkelte år.