Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 27 Bilag 8
Offentligt
2493407_0001.png
Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 2. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om social service og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og LA)
indstil-
ler
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 2. behand-
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget
indeholder mange gode elementer, som partiet kan se sig
selv i. Det er fornuftigt at få klarlagt reglerne vedrørende
mellemkommunal refusion, så kommunerne ikke har uhen-
sigtsmæssige økonomiske incitamenter i visitationen af bor-
gerne til sociale botilbud. V er derimod betænkelig ved
risikoen for, at lovgivningen ikke vil have den tilsigtede
incitamentsstruktur, regeringen forventer. V noterer sig, at
regeringen med dette lovforslag anerkender, at udgifter, der
knytter sig til borgere, som krydser kommunegrænser i for-
bindelse med et ophold på et socialt tilbud, har betydning
for, hvorvidt der bliver oprettet specialiserede tilbud inden
for kommunegrænsen eller ej.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
hensigten med lovforslaget ifølge regeringen er at præcisere
reglerne i sociallovgivningen og rette op på nogle uhensigts-
mæssigheder i samspillet mellem lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet og den socialretlige lovgivning.
Det er naturligvis positivt at skabe klarhed og rette op
på fejl og uhensigtsmæssigheder, men samtidig tilslutter DF
sig bekymringen hos Danske Handicaporganisationer om, at
forslaget vil øge incitamentet til, at kommuner prioriterer
egne tilbud over specialiserede tilbud i andre kommuner,
som i højere grad opfylder borgerens behov.
DF noterer sig, at ministeren kalder bekymringen unød-
vendig i sin besvarelse af spørgsmål nr. 3 til lovforslaget,
fordi det kun er meget begrænsede sundhedsfaglige indsat-
ser, der med forslaget kan indregnes i taksten for tilbuddet,
og at det derfor også er meget små udgifter, der potentielt
kan flyttes mellem kommunerne. Men samtidig anfører mi-
nisteren i sit svar på bl.a. spørgsmål nr. 25 til forslaget,
at det ikke kan opgøres, om lovforslaget vil medføre en
omfordeling af udgifter mellem kommunerne. For DF er det
åbenlyst, at det kan påvirke økonomien, i hvert fald i nog-
le kommuner, og det er derfor problematisk, at ministeren
ikke kan svare på, hvilken betydning lovforslaget vil få for
AX027029
L 27 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. december 2021
2493407_0002.png
2
kommunernes økonomi. Derfor kan DF hverken stemme for
eller imod forslaget.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at
lovændringen i mindre grad nedbryder barrierer for oprettel-
se og visitation af specialiserede socialtilbud, da ændringen
af reglerne vedrørende adgang til mellemkommunal refusion
omfatter et meget begrænset antal sundhedsydelser.
RV bemærker i den forbindelse, at der bl.a. på sundheds-
området og i reglerne om mellemkommunal udligning er
større barrierer for anvendelse af specialiserede tilbud på
tværs af kommunegrænser end de barrierer, som denne lov-
ændring søger at rette op på.
RV bemærker endvidere, at friplejeboliger ikke er omfat-
tet af lovændringen, hvilket vurderes at være en mangel,
da friplejeboliger også udgør specialiserede socialtilbud og
lovændringen derfor ville kunne nedbryde yderligere barrie-
rer for visitation og oprettelse af specialiserede socialtilbud,
hvis regeringen også havde fremsat tilsvarende forslag om
ændring af lov om friplejeboliger.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har noteret social-
og ældreministerens tilkendegivelse om, at en vedtagelse
af lovforslaget ikke foruddiskonterer evalueringen af det
specialiserede socialområde og bestemte konklusioner i de
kommende politiske drøftelser af det specialiserede social-
område.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, SF,
RV, EL, KF, LA og ALT):
Til § 2
1)
Nr. 12
affattes således:
»12.
I
§ 176, stk. 1,
indsættes som
4. pkt.:
»I udgifterne efter 1.-3. pkt. indgår kommunens udgifter
til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.««
[Rettelse af fejl]
Til § 3
2)
Efter den under nr. 3 foreslåede § 54 a indsættes:
»Udgifter til udlændinge
§ 54 b.
Staten afholder efter reglerne i stk. 2 og 3 kommu-
nens udgifter til et udenlandsk barn eller en ung udlænding,
der har fået opholdstilladelse efter
1) udlændingelovens §§ 7 eller 8,
2) udlændingelovens § 9 b,
3) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, i umiddelbar forlængel-
se af en opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 b,
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, som konsekvens
af tilknytning til en i Danmark fastboende person, når
denne person selv har fået opholdstilladelse efter en
af de bestemmelser, der er nævnt i nr. 1-3, eller når
tilknytningen kan føres tilbage til en sådan person,
5) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er med-
delt en ægtefælle til eller et barn af en person med
opholdstilladelse som nævnt i nr. 2 og 3,
6) udlændingelovens § 9 c, når tilladelsen er meddelt en
asylsøgende udlænding,
7) udlændingelovens § 9 c, stk. 1, når tilladelsen er givet
som konsekvens af en tilknytning til en mindreårig
asylansøgende udlænding, som har fået opholdstilladel-
se efter udlændingelovens §§ 7 eller 9 c,
8) udlændingelovens § 9 e eller
9) lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i
Afghanistan har bistået danske myndigheder m.v.
Stk. 2.
Staten afholder fuldt ud udgifter til hjælp efter §
13, stk. 1, nr. 3-9, i de første 3 år efter datoen for opholdstil-
ladelsen.
Stk. 3.
Uanset bestemmelserne i stk. 2 afholder staten en
kommunes udgifter efter § 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 til
1) udlændinge, som inden 24 måneder efter datoen for op-
holdstilladelsen på grund af betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne anbringes i døgnop-
hold på baggrund af en afgørelse fra Ungdomskrimina-
litetsnævnet, dog kun indtil den pågældende i en sam-
menhængende periode på 2 år har klaret sig selv, og
2) udlændinge, når tilladelsen er meddelt en mindreårig
asylsøger, dog længst indtil modtageren fylder 18 år
eller barnets forældre får lovligt ophold her i landet.«
[Indførelse af ret til statsrefusion for kommunernes udgifter
efter lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet til flygt-
ninge m.fl.]
Til § 4
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§ 176, stk. 1, 4. pkt., i lov om social service som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 12, finder anvendelse for
kommunens udgifter til foranstaltninger efter § 13, stk. 1, nr.
3-9, og §§ 14-17 i lov om bekæmpelse af ungdomskrimina-
litet fra den 1. januar 2019, jf. dog 2. og 3. pkt. For perioden
fra og med den 1. januar 2021 til og med den 31. december
2021 følger refusionsprocenter og grænsebeløb dog reglerne
i § 176 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr.
1548 af 1. juli 2021. For perioden fra og med den 1. januar
2019 til og med den 31. december 2020 følger refusionspro-
center, grænsebeløb og opgørelse af husstand dog reglerne i
§ 176 a i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse 1287
af 28. august 2020.«
[Tydeliggørelse af refusionsregler for perioden fra den 1.
januar 2019 til den 31. december 2021]
4)
L 27 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. december 2021
2493407_0003.png
3
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 12, foreslås det, at der indsæt-
tes et nyt punktum i § 176, stk. 2, i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af 1. juli 2021 (serviceloven),
hvor det fastsættes, at i udgifterne efter § 176, stk. 2, 1. pkt.,
indgår også kommunens udgifter til foranstaltninger efter
§ 13, stk. 1, nr. 3-9, og §§ 14-17 i lov nr. 1705 af 27. de-
cember 2018 om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Den
foreslåede ændring er begrundet i ønsket om at sikre kom-
munerne adgang til refusion efter reglerne om den centrale
refusionsordning til udgifterne til fuldbyrdelse af foranstalt-
ninger efter de omtalte bestemmelser i lov om bekæmpelse
af ungdomskriminalitet.
Ved en fejl foreslås ændringen indsat i servicelovens §
176, stk. 2, som vedrører de særlige regler om opgørelse af
udgifter til søskende, der er en del af samme husstand, frem
for i de generelle regler om refusion i servicelovens § 176,
stk. 1.
Med ændringsforslaget foreslås et nyt punktum i stedet
indsat i § 176, stk. 1, således at det tydeliggøres, at kom-
munernes udgifter til at fuldbyrde foranstaltninger efter de
nævnte bestemmelser i lov om bekæmpelse af ungdomskri-
minalitet indgår i refusionsopgørelsen af udgifter til et barn
eller en ung. Reglerne om refusion efter den centrale refu-
sionsordning vil med ændringsforslaget også gælde i forhold
til summen af en kommunes udgifter til hjælp og støtte for
børn og unge under 18 år og udgifter efter servicelovens §§
76 og 76 a til unge i alderen 18-22 år, når de pågældende
børn og unge tilhører samme husstand.
Til nr. 2
Der er behov for, at kommunerne, i lighed med hvad
der gælder efter § 181 i serviceloven, kan få statsrefusion
for deres udgifter til foranstaltninger, der iværksættes efter
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, når afgørelsen om-
handler et udenlandsk barn eller en udenlandsk ung, der
har fået opholdstilladelse efter visse bestemmelser i udlæn-
dingeloven eller særloven om personer, der har bistået dan-
ske myndigheder i Afghanistan. Det foreslås derfor, at en
bestemmelse svarende til servicelovens § 181 indsættes som
§ 54 b i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, dog
således at det alene er de bestemmelser, der er relevante for
børn og unge, der medtages.
Ændringsforslaget skal sikre, at de enkelte kommuner i
forhold til udlændinge ikke stilles anderledes i forhold til
afholdelse af udgifter til foranstaltninger efter lov om be-
kæmpelse af ungdomskriminalitet, end hvis afgørelsen om
foranstaltninger var truffet efter reglerne i servicelovens §
52, stk. 3.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre merudgifter
for det offentlige under et, men vil indebære merudgifter
for staten på skønsmæssigt 1,4 mio. kr. og tilsvarende min-
dreudgifter for kommunerne. Forslagets økonomiske konse-
kvenser skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 4, stk. 2, fastsættes regler om, at
den foreslåede indsættelse af et nyt punktum i servicelovens
§ 176, stk. 2, der i medfør af ændringsforslag nr. 1 indsæt-
tes som 4. pkt. i stk. 1, skal finde anvendelse for udgifter,
der afholdes efter afgørelser truffet af Ungdomskriminali-
tetsnævnet den 1. januar 2019 eller senere.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås overgangsbestemmel-
sen samtidig nyaffattet, således at der dels tages højde for
den foreslåede indsættelse af et nyt punktum i servicelovens
§ 176, stk. 1, og det dels tydeliggøres, at det er tidspunktet
for afholdelse af udgiften og ikke tidspunktet for Ungdoms-
kriminalitetsnævnets afgørelse, der har betydning for, hvilke
regler der er gældende ved opgørelsen af udgiften for det
enkelte år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var
til 1. behandling den 26. oktober 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Ældre-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og ældreministeren sendte den 18.
juni 2021 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
311, folketingsåret 2020-21. Den 6. oktober 2021 sendte so-
cial- og ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
L 27 - 2021-22 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. december 2021
2493407_0004.png
4
Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5