Til lovforslag nr.
L 27
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 2. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om social service og lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet
(Forenkling og præcisering af regler om finansiering, mellemkommunal refusion og satsregulering m.v.)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Social- og ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF og LA)
indstil-
ler
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (DF) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal
i udvalget (ALT) vil ved 2. behand-
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget
indeholder mange gode elementer, som partiet kan se sig
selv i. Det er fornuftigt at få klarlagt reglerne vedrørende
mellemkommunal refusion, så kommunerne ikke har uhen-
sigtsmæssige økonomiske incitamenter i visitationen af bor-
gerne til sociale botilbud. V er derimod betænkelig ved
risikoen for, at lovgivningen ikke vil have den tilsigtede
incitamentsstruktur, regeringen forventer. V noterer sig, at
regeringen med dette lovforslag anerkender, at udgifter, der
knytter sig til borgere, som krydser kommunegrænser i for-
bindelse med et ophold på et socialt tilbud, har betydning
for, hvorvidt der bliver oprettet specialiserede tilbud inden
for kommunegrænsen eller ej.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
hensigten med lovforslaget ifølge regeringen er at præcisere
reglerne i sociallovgivningen og rette op på nogle uhensigts-
mæssigheder i samspillet mellem lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet og den socialretlige lovgivning.
Det er naturligvis positivt at skabe klarhed og rette op
på fejl og uhensigtsmæssigheder, men samtidig tilslutter DF
sig bekymringen hos Danske Handicaporganisationer om, at
forslaget vil øge incitamentet til, at kommuner prioriterer
egne tilbud over specialiserede tilbud i andre kommuner,
som i højere grad opfylder borgerens behov.
DF noterer sig, at ministeren kalder bekymringen unød-
vendig i sin besvarelse af spørgsmål nr. 3 til lovforslaget,
fordi det kun er meget begrænsede sundhedsfaglige indsat-
ser, der med forslaget kan indregnes i taksten for tilbuddet,
og at det derfor også er meget små udgifter, der potentielt
kan flyttes mellem kommunerne. Men samtidig anfører mi-
nisteren i sit svar på bl.a. spørgsmål nr. 25 til forslaget,
at det ikke kan opgøres, om lovforslaget vil medføre en
omfordeling af udgifter mellem kommunerne. For DF er det
åbenlyst, at det kan påvirke økonomien, i hvert fald i nog-
le kommuner, og det er derfor problematisk, at ministeren
ikke kan svare på, hvilken betydning lovforslaget vil få for
AX027029