Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 29 Bilag 10
Offentligt
2483955_0001.png
Til lovforslag nr.
L 29
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 18. november 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om projektering og anlæg af en energiø i Nordsøen
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-,
energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5 og 7, og Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB
og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod det af Alternativet stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de af klima-, energi- og forsyningsministeren stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af Alternati-
vet stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at afskæring
af klageadgang vedrørende anlægstilladelsen sker for at sik-
re overholdelsen af tidsplanen i anlægsfasen, da klager kan
få opsættende virkning og forsinke hele anlægsfasen i læn-
gere perioder. V noterer sig, at dette især er nødvendigt for
at sikre fremdriften i et projekt, som i høj grad er underlagt
en stram tidsplan på grund af vejrmæssige forhold, manglen
på grøn energi og politiske målsætninger for CO
2
-reduktio-
ner. V noterer sig, at det stadig vil være muligt at anlægge
sag direkte ved domstolene.
V mener grundlæggende, at det er vigtigt med mulighed
for klageadgang vedrørende offentlige projekter, som kan
være til gene lokalt. I den forbindelse er det vigtigt, at der
i fremtiden skabes bedre muligheder for, at klagesager be-
handles hurtigere, så borgere kan sikres hurtig afklaring, og
så det sikres, at udbygningen af den vedvarende energi-pro-
duktion og den grønne omstilling ikke går i stå.
Enhedslisten
Klimakrisen skal bl.a. løses ved at ændre energiproduk-
tion og energiforbrug. Energiøen i Nordsøen er det første
store skridt til, at Danmark kan gå fra at være et olie- og
gasproducerende land til at blive eksportland for vedvarende
energi fra store vindmølleparker. Vigtigheden af energiøen
medfører, at EL nølende accepterer afskæring af klagead-
gangen vedrørende projektet. Den holdning har vi ikke, når
det drejer sig om Lynetteholm og Kattegatbroen, som i høj
grad vil berøre mange borgere og naturen. Vi har afsøgt, om
lovforslaget kunne ændres, så en udvalgt række organisati-
oner blev sikret klageret, hvilket ikke er muligt. Udvalgs-
behandlingen har medført, at ministeren har imødekommet
et ønske om en offentlig høring forud for meddelelse af
anlægstilladelse. På den baggrund støtter EL lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 2
1)
Ordene »den forberedelse« ændres til: »forberedelse«,
og »projektering og« udgår.
AX026900
L 29 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18/11-21
2483955_0002.png
2
[Sproglig korrektion]
Til § 4
2)
I
stk. 2
ændres »design« til: »det konkrete design«.
[Præcisering]
Ny paragraf
3)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Tilladelse efter § 4, stk. 1, kan først meddeles efter
høring af offentligheden og berørte myndigheder.
Stk. 2.
Offentliggørelsen af høringen foretages på Energi-
styrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
en passende frist for høringen efter stk. 1.«
[Høring af offentligheden og berørte myndigheder forud for
meddelelse af anlægstilladelse]
Til § 8
4)
I
stk. 1, 2. pkt.,
ændres »loven« til: »denne lov«, og »i
medfør af« ændres til: »efter sagsbehandlingsreglerne i«.
[Sproglig korrektion og præcisering]
Til § 9
5)
I
stk. 2
indsættes efter »en myndighed«: »eller institu-
tion«.
[Udvidelse af delegationsbestemmelsen]
Af et
mindretal (ALT):
Nye paragraffer
6)
§§ 10-13
udgår, og i stedet indsættes:
Ȥ 02.
Energiklagenævnet behandler klager over tilladel-
ser og andre afgørelser truffet af klima-, energi- og forsy-
ningsministeren efter denne lov eller regler fastsat i medfør
af loven.
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministerens tilladel-
ser og andre afgørelser efter loven eller regler fastsat i med-
før af loven kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed end Energiklagenævnet. Tilladelserne og andre
afgørelser kan ikke indbringes for domstolene, før den ende-
lige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger
efter at tilladelsen og andre afgørelser er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlæn-
ges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 4.
Søgsmål til prøvelse af tilladelser og andre afgørel-
ser truffet af Energiklagenævnet efter loven eller de regler,
der udstedes efter loven, skal være anlagt, inden 6 måneder
efter at tilladelsen eller afgørelsen er meddelt den pågæl-
dende. Er tilladelsen eller afgørelsen offentliggjort, regnes
fristen dog altid fra offentliggørelsen.
§ 03.
Enhver med en væsentlig og individuel interesse
kan klage til Energiklagenævnet over de miljømæssige for-
hold i tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete pro-
jekter (VVM).
Stk. 2.
Lokale og landsdækkende foreninger og organisa-
tioner, der som hovedformål har beskyttelse af natur og
miljø, kan klage over tilladelserne og andre afgørelser nævnt
i stk. 1. Det samme gælder for lokale og landsdækkende
foreninger og organisationer, som efter deres formål vareta-
ger væsentlige rekreative interesser, når en tilladelse berører
sådanne interesser.
Stk. 3.
Lokale og landsdækkende foreninger og organisa-
tioner fremsender senest samtidig med klagen deres vedtæg-
ter til Energiklagenævnet som dokumentation for, at de er
lokale eller landsdækkende, og at deres formål opfylder kra-
vene i stk. 2.
Stk. 4.
Klage i henhold til stk. 1 og 2 skal være indgi-
vet skriftligt, inden 4 uger efter at tilladelsen er offentlig-
gjort. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en hellig-
dag, forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 5.
En tilladelse og andre afgørelser må ikke udnyttes,
før klagefristen er udløbet.
Stk. 6.
Klage over en tilladelse og andre afgørelser til
et projekt omfattet af stk. 1 har ikke opsættende virkning,
medmindre Energiklagenævnet bestemmer andet.
Stk. 7.
Energiklagenævnets afgørelser kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
§ 04.
Ved behandlingen af klagesager vedrørende afgørel-
ser efter denne lov eller regler fastsat i medfør af loven er-
stattes repræsentanter i Energiklagenævnet, som er udpeget
efter indstilling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet, af 2
medlemmer med særlig sagkundskab inden for henholdsvis
havmiljø og marine konstruktioner, som udpeges af klima-,
energi- og forsyningsministeren.
»Frister for sagsbehandling af klager«
§ 05.
Inden 6 måneder efter klagens modtagelse træffer
Energiklagenævnet afgørelse i klagesager vedrørende tilla-
delser og andre afgørelser i medfør af loven eller regler
udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Inden 6 måneder efter klagens modtagelse træf-
fer Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager
vedrørende tilladelser og andre afgørelser efter § 20 i lov
om råstoffer, som angår indvinding af råstoffer til brug for
anlægget af energiøen.
Stk. 3.
Inden 6 måneder efter klagens modtagelse træffer
Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelse i klagesager ved-
rørende tilladelser og andre afgørelser efter museumslovens
§ 28 a, stk. 4, som angår fund af kulturarv i området for
energiøen, jf. bilag 1.«
[Etablering af administrativ klageadgang, frister for klage
og domstolsprøvelse, uddybning af kredsen af klageberetti-
gede og nærmere om klagesagsbehandlingen ved Energikla-
genævnet]
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
L 29 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18/11-21
2483955_0003.png
3
Til § 17
7)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »andre« til: »anden«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
De foreslåede ændringer af lovforslagets § 2 er sprogli-
ge korrektioner. Lovforslagets § 2 vil med de foreslåede
ændringer have følgende ordlyd: »Klima-, energi- og forsy-
ningsministeren bemyndiges til at foretage forberedelse og
projektering, herunder afholdelse af udbud, samt de øvrige
dispositioner, som er nødvendige for anlæg af energiøen.«.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering af,
at »konkrete« også vil referere til konstruktion, størrelse
og design i lovforslagets § 4, stk. 2. Der henvises også
til bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2, hvoraf det
fremgår, at tilladelsen efter lovforslagets § 4, stk. 1, vil skul-
le fastsætte den konkrete placering, konstruktion og størrelse
og det konkrete design af energiøen, og at dette sker på bag-
grund af udbudsvinderens ansøgning om anlægstilladelse.
Til nr. 3
I medfør af § 35 i lov om af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse nr. 1976 af
27. oktober 2021 (herefter miljøvurderingsloven), gennem-
føres der høringer i forbindelse med miljøkonsekvensvurde-
ringen (VVM) af konkrete projekter. Af miljøvurderingslo-
vens § 35, stk. 3, nr. 3, fremgår således, at offentligheden,
berørte myndigheder og berørte stater skal høres med hen-
syn til miljøkonsekvensrapporten, som bygherren har frem-
lagt, herunder ansøgningen om tilladelse, før der træffes
en afgørelse om tilladelse efter miljøvurderingslovens §
25. I medfør af miljøvurderingslovens § 35, stk. 4, indgår
i denne høring en lang række materialer, herunder udkast
til tilladelse efter miljøvurderingslovens § 25. I medfør af
den foreslåede § 01, stk. 1, kan tilladelse efter § 4, stk.
1, først meddeles efter høring af offentligheden og berørte
myndigheder. Formålet med den foreslåede bestemmelse er
at sikre, at der gives offentligheden og berørte myndighe-
der endnu en høring af tilladelsen til anlæg af energiøen
efter lovforslagets § 4, stk. 1, inden denne tilladelse medde-
les. Meddelelse af tilladelse efter lovforslagets § 4, stk. 1, vil
ske efter sagsbehandlingsreglerne i miljøvurderingsloven, jf.
lovforslagets § 8, stk. 1. Det vil indebære, at der ud over
høringen efter den foreslåede § 01, stk. 1, også vil blive
gennemført en høring efter miljøvurderingslovens § 35, stk.
3, nr. 3, som vil skulle ledsages af et udkast til tilladelse, jf.
miljøvurderingslovens § 35, stk. 4, nr. 4. Det foreslåede §
01, stk. 1, vil ikke ændre herpå, og denne høring vil stadig
blive gennemført i overensstemmelse med miljøvurderings-
loven. Efter høringen efter miljøvurderingsloven, jf. § 35,
stk. 3, nr. 3, som vil blive foretaget af den tilladelsesgivende
myndighed (tilladelseskompetencen efter lovforslagets § 4,
stk. 1, forventes delegeret til Energistyrelsen), vil der blive
udarbejdet høringsnotater og indarbejdet relevante indkom-
ne høringssvar i udkastet til tilladelsen, herunder i form af
vilkår i tilladelsen. På baggrund af dette reviderede udkast
til tilladelse vil der som følge af den foreslåede § 01, stk.
1, skulle gennemføres endnu en høring, som vil sikre, at
tilladelsen, i det omfang det har været muligt, har taget høj-
de for indkomne høringssvar på tilstrækkelig vis. Høringen
efter den foreslåede bestemmelse vil også på samme vis som
efter miljøvurderingsloven give offentligheden og berørte
myndigheder mulighed for at kommentere og stille spørgs-
mål til det reviderede udkast til tilladelse. Den foreslåede
bestemmelse vil også indebære, at forhold i tilladelsen, som
ikke nødvendigvis er af miljømæssig karakter, også vil være
genstand for en lovpligtig offentlig høring. Af det foreslåede
stk. 2 fremgår det, at offentliggørelsen af høringen foretages
på Energistyrelsens hjemmeside. Som det vil være tilfældet
for offentliggørelse af tilladelser og andre afgørelser efter
lovforslaget, jf. lovforslagets § 6, vil høringen efter det
foreslåede § 01, stk. 1, blive offentliggjort digitalt på en
relevant hjemmeside for energiøen, jf. også bemærkningerne
til lovforslagets § 6. Det foreslåede stk. 2 vil ikke udelukke,
at der også samtidig kan ske offentliggørelse på andre rele-
vante portaler, herunder eksempelvis Høringsportalen. Det
er i tilknytning hertil endvidere forventningen, at høringen
vil blive sendt direkte til en bred målgruppe af offentlighe-
den, herunder navnlig relevante organisationer og forenin-
ger, ligesom høringen også vil blive sendt til den målgruppe,
som allerede har afgivet høringssvar i forbindelse med hø-
ringen efter miljøvurderingsloven. Endelig fremgår det af
det foreslåede stk. 3, at klima-, energi- og forsyningsmini-
steren fastsætter en passende frist for høringen efter stk.
1. Det foreslåede stk. 3 vil indebære, at klima-, energi-
og forsyningsministeren kan fastsætte fristen. Tidsfristen vil
skulle fastsættes sådan, at den vil give offentligheden og
berørte myndigheder mulighed for at forberede sig og opnå
reel deltagelse i høringen efter den foreslåede bestemmel-
se. Der forventes ikke en høringsperiode på mindre end 3-4
uger. Ved fristfastsættelsen vil der skulle tages hensyn til,
om høringen vil finde sted i længere ferieperioder, f.eks.
jule- og sommerferien.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion af lov-
forslaget § 8, stk. 1, 2. pkt., som herefter vil have følgende
ordlyd: »Meddelelse af tilladelser og andre afgørelser efter
denne lov sker efter sagsbehandlingsreglerne i lov om miljø-
vurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM).« Den foreslåede ændring præciserer, at meddelelse
af tilladelse efter lovforslagets § 4 vil ske efter sagsbehand-
lingsreglerne i lov om miljøvurdering af planer og program-
mer og af konkrete projekter (VVM), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1976 af 27. oktober 2021.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af lovforslagets § 9, stk. 2, vil
indebære, at de regler, som klima-, energi og forsyningsmi-
nisteren vil kunne fastsætte om delegation, også vil omfatte
institutioner, der er oprettet under Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet. Med den foreslåede ændring vil der således
L 29 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18/11-21
2483955_0004.png
4
være bedre symmetri med lovforslagets § 9, stk. 1, som også
vil omfatte delegation til institutioner, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 9, stk. 1.
Til nr. 6
Efter det foreslåede § 02, stk. 1, vil Energiklagenævnet
behandle klager over tilladelser og andre afgørelser truffet af
klima-, energi- og forsyningsministeren efter denne lov eller
regler fastsat i medfør af loven.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det uafhæn-
gige Energiklagenævn vil være klageinstans for tilladelser
og andre afgørelser, som vil blive truffet af klima-, energi-
og forsyningsministeren (forventes delegeret til Energisty-
relsen) i medfør af lovforslaget. Nævnets forretningsorden
er fastsat i bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om for-
retningsorden for Energiklagenævnet.
Efter det foreslåede stk. 2 kan klima-, energi- og forsy-
ningsministerens tilladelser og andre afgørelser efter loven
eller regler fastsat i medfør af loven ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet. Til-
ladelserne og andre afgørelser kan ikke indbringes for dom-
stolene, før den endelige administrative afgørelse foreligger.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der alene er
adgang til én administrativ klagesagsbehandling. Den fore-
slåede bestemmelse svarer til reglerne om klageadgang i §
66 i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1791 af 9. februar 2021 (herefter VE-loven).
Efter det foreslåede stk. 3 skal klage være indgivet skrift-
ligt, inden 4 uger efter at afgørelsen er offentliggjort. Hvis
klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlæn-
ges fristen til den følgende hverdag.
Der henvises til bemærkningerne til VE-lovens § 66, stk.
3, og § 67, stk. 4.
Af det foreslåede stk. 4 fremgår det, at søgsmål til prø-
velse af tilladelser og andre afgørelser truffet af Energik-
lagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes efter
loven, skal være anlagt, inden 6 måneder efter at tilladelsen
eller afgørelsen er meddelt den pågældende. Er tilladelsen
eller afgørelsen offentliggjort, regnes fristen dog altid fra
offentliggørelsen.
For så vidt angår offentliggørelse, henvises til bemærk-
ningerne til lovforslagets § 6. Endvidere henvises til be-
mærkningerne til VE-lovens § 66, stk. 5.
Det følger bl.a. af den foreslåede § 03, at enhver med
en væsentlig og individuel interesse kan klage til Energik-
lagenævnet over de miljømæssige forhold i tilladelser og
andre afgørelser efter lovforslagets § 4, hvis disse tilladelser
og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om miljøvur-
dering af planer og programmer og af konkrete projekter
(VVM). Den foreslåede bestemmelse vil være en uddybning
af kredsen af klageberettigede, herunder navnlig i relation til
lokale og landsdækkende foreninger og organisationer.
Den foreslåede bestemmelse vil svare til § 67 i VE-loven,
og den foreslåede § 03 vedrører klager over miljømæssige
forhold i tilladelser og andre afgørelser efter § 4, hvis disse
tilladelser og andre afgørelser tillige er omfattet af lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete pro-
jekter (VVM).
Bestemmelsen vil indebære, at enhver med en væsentlig
og individuel interesse og lokale og landsdækkende forenin-
ger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelse
af natur og miljø, vil kunne klage over en tilladelse, som ud-
gør eller erstatter § 25-tilladelsen i miljøvurderingsloven. Af
lovforslagets § 8, stk. 2, fremgår, at tilladelse efter lovforsla-
gets § 4 udgør en sådan tilladelse.
Der er ikke med den foreslåede § 03 tiltænkt realitetsæn-
dringer af anvendelsesområdet for § 67 i lov om fremme af
vedvarende energi, hvorfor der henvises til bemærkningerne
til denne bestemmelse.
Af den foreslåede § 04 fremgår, at ved behandlingen af
klagesager vedrørende afgørelser efter denne lov eller reg-
ler fastsat i medfør af loven erstattes repræsentanter i Ener-
giklagenævnet, som er udpeget efter indstilling fra Dansk
Industri og Landbrugsrådet, af 2 medlemmer med særlig
sagkundskab inden for henholdsvis havmiljø og marine kon-
struktioner, som udpeges af klima-, energi- og forsyningsmi-
nisteren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at repræsen-
tanterne i Energiklagenævnet, som er udpeget efter indstil-
ling fra Dansk Industri og Landbrugsrådet, jf. § 2, stk. 3, i
bekendtgørelse nr. 664 af 19. juni 2006 om forretningsorden
for Energiklagenævnet, vil være erstattet af 2 medlemmer
med særlig sagkundskab inden for henholdsvis havmiljø og
marine konstruktioner, og at disse to medlemmer vil skulle
udpeges af klima-, energi- og forsyningsministeren.
Herved følger den foreslåede bestemmelse den praksis
for anvendelse af særlig sagkundskab, der er ved Energikla-
genævnets behandling af klagesager efter eksempelvis VE-
loven, jf. § 69, og lov om elforsyning, jf. § 91. Disse to
love indeholder bl.a. tilladelse til henholdsvis etablering af
havvindmøller og udbygning af eltransmissionsnettet.
Henset til energiøens karakter og placering på havet fore-
slås det, at den særlige sagkundskab vil skulle være centreret
omkring kendskab til henholdsvis havmiljøet og anlægget af
marine konstruktioner. Sidstnævnte vil eksempelvis kunne
være kendskab til havnekonstruktioner el.lign. på havet.
Uanset om en administrativ klage tillægges opsættende
virkning, vil selv kortere sagsbehandlingstider potentielt
kunne forsinke anlægsarbejdet, ligesom lange verserende
klagesager udgør en betydelig risiko for projektet. Anlæg-
get af energiøen vil således skulle gennemføres i Nordsøen
100 km fra kysten, hvorfor anlægsarbejdet vil kræve nøje
planlægning, herunder af hensyn til særlige vejrforhold og i
øvrigt også i forhold til andre projektelementer.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en mindre sproglig korrektion
af lovforslagets § 17, stk. 1, nr. 2, hvor ordet »andre« ændres
til »anden«. Det følger herefter af den foreslåede bestem-
melse, at medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der tilsidesætter vilkår i
en tilladelse eller anden afgørelse i medfør af loven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober 2021 og var til
1. behandling den 14. oktober 2021. Lovforslaget blev efter
L 29 - 2021-22 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18/11-21
2483955_0005.png
5
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 5. juli 2021 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 385 (folketingsåret 2020-21). Den 7. ok-
tober 2021 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin (S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S)
Jens Joel (S) Orla Hav (S) Karsten Filsø (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Andreas Steenberg (RV) Zenia Stampe (RV)
Rasmus Helveg Petersen (RV)
fmd.
Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT)
Thomas Danielsen (V)
nfmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Mark Grossmann (V) Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF)
Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5