Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 29
Offentligt
2474997_0001.png
Klima-, energi og forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
8. november 2021
J nr.
2020 - 5697
Klima-, energi og forsyningsudvalget har i brev af 25. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål L 29 spm. 4, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 4
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag der sikrer, at landsdæk-
kende foreninger og organisationer, der som hovedformål har beskyttelsen af natur
og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendel-
sen som formål, kan klage over tilladelser og andre afgørelser efter lovforslaget og
lov om råstoffer? Ændringsforslaget skal endvidere indeholde tiltag, som sikrer, at
behandlingen af sådanne klager tillægges særstatus hos klagemyndighederne, ek-
sempelvis gennem sagsbehandlingsfrister, med henblik på at klager ikke forsinker
projektet unødigt?
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Energistyrelsen, hvis svar jeg henholder mig til:
”Energistyrelsen forstår spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til udar-
bejdelse af et ændringsforslag, hvorved det sikres, at ovennævnte landsdækkende
foreninger og organisationer vil kunne indgive en administrativ klage over tilladelser
efter lovforslaget og efter lov om råstoffer til de relevante klagenævn, hvorimod an-
dre i den berørte offentlighed ikke vil kunne indgive administrative klager.
Med forbehold for nærmere analyse, kan det umiddelbart være uforeneligt med År-
hus-Konventionen at tildele administrativ klageadgang for landsdækkende forenin-
ger og organisationer og dermed afskære administrativ klageadgang for andre kla-
geberettigede i offentligheden.
Endvidere bemærkes, at et ændringsforslag hvor
konkrete navngivne
landsdæk-
kende foreninger og organisationer bliver tillagt status som klageberettigede i for-
hold til en administrativ klageproces vurderes at være i strid med principper om li-
gebehandling og forbud mod diskrimination. Et ændringsforslag med dette indhold
er derfor ikke udfærdiget.
Et ændringsforslag, som holder sig inden for rammerne i Århus-Konventionen, og
som imødekommer spørgsmålets indhold om lovteknisk bistand vil de facto inde-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 29 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer landsdækkende foreningers og organisationers mulighed for at klage over tilladelser og andre afgørelser, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2474997_0002.png
bære, at der ikke ved lovforslaget vil kunne gennemføres afskæring af den admini-
strative klageadgang inden for de tre foreslåede områder. Et sådan udkast til æn-
dringsforslag svarer til det, som er vedlagt svaret til spm. 8.
Herudover forstår Energistyrelsen spørgsmålet sådan, at der også ønskes teknisk
bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, som sikrer, at klager tillægges sær-
status hos klagemyndighederne. Ændringsforslaget vedlagt til spm. 8 indeholder
også et forslag til bestemmelse, som imødekommer denne anmodning.
Ændringsforslaget fastsætter således et loft for sagsbehandlingstiden hos Energi-
klagenævnet og Miljø-og Fødevarenævnet på 6 måneder. Fristen på 6 måneder er
fastsat med afsæt i Klimaaftalen 2020, hvor aftalepartierne på et lignende sagsom-
råde, nemlig for klagesager vedrørende solceller og vindmøller på land, besluttede
at tildele yderligere ressourcer i perioden 2021-2024 med henblik på at nedbringe
Energiklagenævnets sagsbehandlingstid til maksimalt 6 måneder.
Det har ikke været muligt at foretage en tilbundsgående analyse af de juridiske og
økonomiske konsekvenser af et ændringsforslag som det vedhæftet til spm. 8. Det
er eksempelvis ikke fuldt afklaret, om der vil være behov for yderligere regulering af
den administrative klageadgang end de foreslåede bestemmelser i ændringsforsla-
get, ligesom det heller ikke er analyseret, om der vil være behov og mulighed for at
ændre i forretningsordner og bekendtgørelser, som regulerer Energiklagenævnet
og Miljø- og Fødevareklagenævnet.”
Energiklagenævnet og Miljø-og Fødevarenævnet er uafhængige domstolslignende
nævn, som sekretariatsbetjenes af Nævnenes Hus. Styrelsen henhører under Er-
hvervsministeriet, hvorfor jeg også forelagt spørgsmålet for Erhvervsministeriet,
som har følgende bemærkninger:
”Det skal til ændringsforslaget bemærkes, at Nævnenes Hus med klimaaftale for
energi, industri mv. af 22. juni 2020 er tilført 15 mio. kr. årligt i perioden 2021 –
2024 til at etablere et beredskab, der skal sikre, at klagesager vedrørende sol- og
vindprojekter kan behandles indenfor maksimalt 6 måneder. Det følger af Energi-
styrelsens udkast til plan for ’Energiø Nordsøen’, at miljøvurderings- og miljøkonse-
kvensrapporter for etablering af energiøen altovervejende først tilvejebringes efter
2024. Erhvervsministeriet forudsætter derfor, at der med lovforslaget tilvejebringes
finansiering til behandling af sagerne fra 2025 og frem. Erhvervsministeriet forud-
sætter endvidere, at der tilvejebringes finansiering til behandling af klagesager ved-
rørende råstofindvinding indenfor 6 måneder i forbindelse med etablering af ener-
giøen (sådanne sager er ikke indbefattet af det nuværende loft).”
På baggrund af de faglige vurderinger fra Energistyrelsen og Erhvervsministeriet
finder jeg ikke, at ændringsforslaget vedlagt til spm. 8 vil skabe de mest optimale
rammer for anlægget af energiøen, og dermed på hensigtsmæssig vis bidrage til
det samlede projekts fremdrift. Selv en kortere sagsbehandlingstid hos nævnene
Side
2/3
L 29 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer landsdækkende foreningers og organisationers mulighed for at klage over tilladelser og andre afgørelser, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2474997_0003.png
på f.eks. 6 måneder vil således kunne forrykke tidsplanen for anlægsarbejdet i
Nordsøen markant. Hertil kommer, at andre projektelementer også er afhængige af
rettidig igangsætning af anlæg af selve energiøen og at der allerede nu er behov
for at kunne planlægge anlæg af disse andre elementer ud fra tidspunktet for
igangsætningen af anlægsarbejdet vedrørende energiøen. Jeg henviser i øvrigt til
svar på spm. 1 til L29.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3