Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 1
Offentligt
2468014_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
[email protected]
CC: [email protected]
Den 27. august 2021
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om standarder
for transmission af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret ra-
diotransmission m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjene-
ster
Dansk Erhverv har modtaget høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om standar-
der for transmission af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret radiotransmission
m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester fra Energistyrelsen den 5. juli 2021.
Dansk Erhverv har ingen bemærkninger til lovforslagets ændring af henvisningerne i § 81, stk. 1,
nr. 3 i teleloven, og nærværende høringssvar forholder sig derfor alene til den foreslåede § 1, stk. 5
i lov om standarder for transmission af tv-signaler og interoperabilitet for digital jordbaseret ra-
diotransmission m.v., hvortil Dansk Erhverv har følgende bemærkninger:
Det fremgår af lovforslaget, at formålet med bestemmelsen er at sikre, at slutbrugere ikke fastlå-
ses til en bestemt udbyder af tv-tjenester. Dansk Erhverv bakker op om, at eventuelle fastlås-
ningseffekter skal hindres, da de ellers ville kunne hæmme den frie konkurrence på markedet. Det
er dog Dansk Erhvervs indtryk, at markedet er velfungerende på dette punkt, og at der ikke er et
væsentligt behov for yderligere lovmæssige indgreb på området.
Det er Dansk Erhvervs forståelse, at reglernes anvendelsesområde alene vedrører returnering af
digitalt tv-udstyr, hvilket er udstyr til transmission og dekodning af et tv-signal. Andet udstyr, ek-
sempelvis bredbåndsroutere, WiFi-extendere el.lign. er ikke omfattet af reglerne. Derudover er
det Dansk Erhvervs forståelse, at reglernes anvendelsesområde alene vedrører returnering af digi-
talt tv-udstyr, der stilles til rådighed af udbyderne.
Med venlig hilsen
Charlotte Enevoldsen
Mediepolitisk chef
[email protected]
CEN
Side 1/1
L 53 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater (Teledirektivets artikel 113, stk. 3, og elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsminsieren
2468014_0002.png
Nuuday
Teglholmsgade 1
0900 KBH C
nuuday.dk
Dato:
27/08/2021
j. nr.: 2021-2537
Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om
standarder for transmission af tv-signaler og inter-
operabilitet for digital jordbaseret radiotransmission
m.v. og lov om elektroniske kommunikationsnet og -
tjenester
Med henvisning til Klima-, Energi og Forsyningsministeriets hø-
ringsbrev af 30. juni 2021 bidrager Nuuday hermed med sine be-
mærkninger til de foreslåede ændringer.
Høringssvaret forholder sig alene til den foreslåede bemyndigelse
i § 1, stk. 5 i lov om standarder for transmission af tv-signaler og
interoperabilitet for digital jordbaseret radiotransmission m.v.
(herefter lov om standarder for tv-transmission).
Nuuday har ingen bemærkninger til lovforslagets ændring af hen-
visningerne i § 81, stk. 1, nr. 3 i teleloven, idet Nuuday betragter det
som en konsekvensændring, der alene bringer os tilbage til samme
retstilstand som før den nye telelovs ikrafttræden.
Høringssvaret er inddelt i følgende afsnit:
1. Kort oprids af Nuudays tekniske løsninger
2. Nuudays håndtering af udstyr ved opsigelse
3. Nuudays bemærkninger til lovforslaget
Ad 1. Kort oprids af Nuudays tekniske løsninger:
Nuuday udbyder sine tv-løsninger via fire forskellige teknologier
på følgende måde:
1. Tv via coaxnettet/kabel-tv:
På coaxnettet fremføres tv-signalet via et antennestik i slutbru-
gerens husstand, og slutbrugeren kan her vælge mellem forskel-
lige tv-pakker uden nødvendigvis at behøve yderligere tv-udstyr
i form af en boks eller anden dekoder.
Vil slutbrugeren have mulighed for tilvælge og sammensætte sine
kanaler efter eget valg, skal slutbrugeren enten have en tv-boks
eller et programkort til at dekode tv-signalet.
L 53 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater (Teledirektivets artikel 113, stk. 3, og elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsminsieren
2468014_0003.png
2/4
Nuudays tv-bokse og programkort til modtagelse af tv-signal via
coaxnettet er udviklet og designet specifikt til Nuudays tv-pro-
dukter, og de er dermed ikke interoperable med andre udbyderes.
2. Tv via DSL eller fibernettet:
På både DSL-nettet og fibernettet er det en teknisk forudsæt-
ning for modtagelse af tv-signal, at slutbrugeren har en boks til
modtagelse af dette signal. Det er endvidere en forudsætning, at
slutbrugeren abonnerer på en underliggende bredbåndsforbin-
delse, idet tv-signalet er et IP-tv-signal, der altså transmitteres
via internetforbindelsen.
Nuudays bokse til DSL/fibertv er udviklet og designet specifikt til
Nuudays tv-produkter, og de er dermed ikke interoperable med
andre udbyderes.
3. Ren streamingtjeneste:
Endelig er det også muligt for slutbrugere at abonnere på en tv-
pakke, der alene tilgængeliggøres via internettet eller en app.
Slutbrugeren kan i disse tilfælde se sit app’ens indhold via et
apple-tv, chromecast, i en browser eller på et smart-TV, m.fl.
Det er ikke en forudsætning for tv-tjenesten, at slutbrugeren har
en tv-boks, men slutbrugeren vil dog i mange tilfælde have det.
Bokse og andet udstyr til modtagelse af tv på denne måde er
standardudstyr, f.eks. apple-tv og chromecast. Slutbrugeren kø-
ber selv udstyret, der fås i flere forskellige butikker, og det vil som
altovervejende hovedregel være interoperabelt.
Hvad angår streamingtjenester skal det bemærkes, at det i frem-
tiden meget vel kunne tænkes, at Nuudays brands vil tilbyde slut-
brugerne en løsning, hvor de ved siden af deres abonnementsaf-
tale kan leje eller købe bestemte former for standardudstyr, ek-
sempelvis et apple-tv, med en præinstalleret app i brugergrænse-
fladen, som slutbrugeren kan anvende til at se indhold fra Nu-
udays streamingtjenester. I påkomne tilfælde vil der - på trods af,
at udstyret leveres med en præinstalleret app - efter Nuudays
opfattelse være tale om interoperabelt udstyr, hvorfor den plan-
lagte bestemmelse om omkostningsfri tilbagelevering ikke i disse
tilfælde vil finde anvendelse.
Ad 2. Nuudays håndtering af udstyr ved opsigelse:
Det fremgår af Nuudays standardaftalevilkår mellem slutbruge-
ren og Nuuday, at Nuuday har ejendomsretten til det udstyr, som
slutbrugeren får udleveret til brug for sit tv-abonnement. Slut-
brugeren lejer dermed sin tv-boks af Nuuday, og det er ikke muligt
L 53 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater (Teledirektivets artikel 113, stk. 3, og elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsminsieren
2468014_0004.png
3/4
for slutbrugerne at købe de tv-bokse, som Nuuday bruger til pro-
gramforsyning via coaxnettet/DSL-nettet/fibernettet.
Ved slutbrugerens opsigelse tager Nuuday stilling til, om det ud-
styr, der står i slutbrugerens bolig, er udstyr, som Nuuday vil have
returneret i forbindelse med opsigelsen. Hvis Nuuday vil have ud-
styret retur, sender Nuuday af egen drift en forudbetalt returla-
bel til slutbrugeren, hvorefter slutbrugeren kan sende sit udstyr
tilbage til Nuuday uden at skulle betale fragtomkostningerne.
Vil Nuuday ikke have udstyret retur, oplyses slutbrugeren om, at
udstyret er klassificeret som elektronikaffald, og at det bør ind-
leveres som elskrot på nærmeste genbrugsstation. Dette gør sig
primært gældende for meget gammelt udstyr, der har stået i en
længere årrække hos slutbrugeren.
Generelt vil Nuuday i langt de fleste tilfælde gerne have udstyret
retur. For det første er udstyret dyrt i indkøb og for det andet
genanvender Nuuday udstyret, så vidt det er muligt.
Herudover er det også muligt for slutbrugeren at indlevere ud-
styret i en af YouSee’s butikker, hvis det måtte være den letteste
løsning.
Hvad angår programkort til dekodning af tv-signal via coaxnettet,
er det ikke udstyr, som Nuuday pt. anmoder om at få returneret
ved opsigelse.
Endelig har YouSee, der er det brand i Nuuday, der har mest tv-
udstyr på markedet, forsøgt at tilgængeliggøre en masse generel
information til slutbrugerne om miljørigtig kassering og returne-
ring af udstyr ved opsigelse på hjemmesiden via følgende link:
https://kundeservice.yousee.dk/vilkaar/fortryd-og-opsig/re-
turner-udstyr
Ad 3. Nuudays bemærkninger til lovforslaget
Lovforslaget indebærer, at der i lov om standarder for tv-trans-
mission tilføjes en bestemmelse, der bemyndiger Energistyrelsen
til at fastsætte regler om pligt for udbydere af digitale tv-tjene-
ster til at sikre, at slutbrugere uden omkostninger kan tilbagele-
vere digitalt tv-udstyr, såfremt det ikke er interoperabelt med
andre udbyderes digitale tv-tjenester.
Indsættelsen af bemyndigelsen sker efter Nuudays opfattelse i
tråd med reglen i artikel 113, stk. 3, 2. afsnit i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om opret-
telse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (om-
arbejdning), hvoraf det fremgår:
”Med
forbehold af artikel 5, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2012/19/EU (1) sikrer medlemsstaterne, at slutbru-
gerne efter opsigelse af deres aftale har mulighed for at retur-
nere det digitale tv-udstyr ved hjælp af en gratis og nem proces,
medmindre udbyderen godtgør, at det er fuldt interoperabelt
L 53 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotater (Teledirektivets artikel 113, stk. 3, og elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsminsieren
2468014_0005.png
4/4
med digitale tv-tjenester fra andre udbydere, herunder dem, som
slutbrugeren har skiftet til.”
Indledningsvis er det Nuudays opfattelse, at reglernes anvendel-
sesområde alene vedrører returnering af digitalt tv-udstyr, hvil-
ket kan defineres som
udstyr til transmission og dekodning af et
tv-signal
. Andet udstyr, som f.eks. bredbåndsroutere, WiFi-exten-
dere o.lign. er ikke efter Nuudays opfattelse omfattet af reglerne.
Da det i dag er fast praksis, at de slutbrugere, der opsiger deres
aftale med Nuuday, får tilsendt en af Nuuday betalt returlabel, så
de nemt kan sende udstyret retur, er det Nuudays opfattelse, at
vi allerede har indrettet os i overensstemmelse med direktivets
artikel 113, stk. 3, 2. afsnit.
Dette understøttes tillige af, at Nuuday ikke sælger sine tv-bokse
til slutbrugerne, men blot udlejer dem. Derfor ender Nuudays slut-
brugere aldrig i en situation, hvor de
”brænder
inde” med en dyr
tv-boks, som de ikke kan bruge hos andre udbydere.
Det fremgår endvidere af lovforslaget, at formålet med bestem-
melsen er at sikre, at slutbrugere ikke fastlåses til en bestemt ud-
byder af tv-tjenester.
Nuuday er enig i formålet om, at eventuelle fastlåsningseffekter
skal hindres, da det ville hæmme den frie konkurrence på marke-
det.
Samlet set er det dog Nuudays opfattelse, at markedet er velfun-
gerende på dette punkt, hvilket også understøttes af, at vi ikke
oplever udfordringer på dette område i praksis -, hverken med
vores konkurrenter eller med slutbrugerne. Der synes derfor ef-
ter Nuudays opfattelse ikke at være et væsentligt behov for
yderligere lovmæssige indgreb på området.
Vi står naturligvis til rådighed, såfremt Klima-, Energi og Forsy-
ningsministeriets måtte ønske yderligere fra os.
På vegne af Nuuday A/S
Med venlig hilsen
Louise Nygaard Andersen
Advokat, TDC Group