Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 10
Offentligt
2487872_0001.png
Foretræde for Klima- Energi- og
Forsyningsudvalget om L53
Af Dansk Energi, Dansk Industri, Dansk Solkraft, Landbrug og Fødevarer
og Wind Denmark
L 53 - 2021-22 - Bilag 10: Materiale fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21
2487872_0002.png
Udsigt til mangel på grøn strøm i 2030
Vi mangler grøn strøm:
Bred enighed om
mangel på grøn strøm til opfyldelse af 70%-
mål. Hvis DK bliver nettoimportør drives grøn
omstilling af sort strøm i modstrid med ånden i
klimaloven og forudsætning for dansk PtX-
satsning falder bort.
Den forventede VE-udbygning kommer ikke af
sig selv:
Størrelse på VE-manko afhænger af
konkrete forventninger. VE-udbygning
afhænger ikke mindst af kommunale tilladelser
og nettilslutningsvilkår.
Vi skal bruge mere grøn strøm:
Ikke blot til
vores nationale elforbrug for at opnå 70%-
målet i 2030. VE-mankoen blive markant større
hvis DK vil satse på at have stor PtX-produktion.
L 53 - 2021-22 - Bilag 10: Materiale fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21
2487872_0003.png
Konsekvens for udbredelsen af solenergi
Konsekvensen bliver mindre VE:
Hvis
lovforslaget bliver vedtaget kan det
betyde en kraftig opbremsning i
udbredelsen af VE i Danmark.
Udbygningen af sol vises i grafen og
bliver markant mindre.
Det haster:
Som vist på tidligere slide,
så kræver det en betydelig stigning i
den vedvarende energiproduktion og
en acceleration af elektrificering at nå
klimalovens 2030-klimamålsætning. Vi
må derfor ikke bremse udviklingen nu.
Prisen betyder noget for mængde og
hastighed:
Levetidsomkostningerne for
markplacerede solcelleparker er i dag
på niveau med landvindmøller (ca. 25
øre/kWh) og i 2030 forventes, at være
den billigste energikilde (16 øre/kWh)*,
hvilket er godt halvdelen af
produktionsomkostningerne for havvind
(EA-energianalyse).
Hvad betyder det for udbygningen af solenergi i 2030? (EA-energianalyse, 2021)
18
16
14
12
GW
10
8
6
4
2
0
Intet tilslutningsbidrag Tilslutningsbidrag på 0,5 Tilslutningsbidrag på 1 Tilslutningsbidrag på 0,5 Tilslutningsbidrag på 1
mio. kr. pr MW
mio. kr. pr MW
mio. kr. pr MW i alle
mio. kr. pr MW i alle
lande
lande
Analysen er lavet af EA-energianalyse og viser, at udbygningen af solkraft i Danmark er følsom overfor
konkurrence fra VE-projekter i udlandet, fordi elmarkederne er meget tæt koblede.
L 53 - 2021-22 - Bilag 10: Materiale fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21
2487872_0004.png
Ministersvar om VE-udbygning
Venstre spørger i spørgsmål 537
KEF alm. del til ministerens
forventning til udbygningen med private VE-anlæg i perioden 2020-2025,
og beder ministeren redegøre for om usikkerheden om de fremtidige
producentbetalinger vil påvirke udbygningen.
Ministeren oplyser bl.a. i svaret, at han forventer en udbygning på samlet
1.420 MW landbaseret VE i 2023.
I de sidste tre år er der opstillet mellem 90-440MW VE på land pr. år.
Det er vores brancheforeningers vurdering, at dette tal er udtryk for en
urealistisk forventning til udbygningen i 2023 i lyset af, at vilkårene for
nettilslutning i 2023 endnu er ukendte.
Det er vores brancheforeningers forventning, at udbygningen i 2023 vil
blive stærkt begrænset af usikkerheden om de nye producentbetalinger,
og at dette også vil påvirke udbygningen i 2024.
Vi opfordrer derfor ministeren til at arbejde for et mere retvisende
beslutningsgrundlag for udvalgets behandling af L53.
L 53 - 2021-22 - Bilag 10: Materiale fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21
2487872_0005.png
Den politiske tidsplan er for optimistisk. Sandsynligt, at tarifmodellen for producentbetaling ikke
kan implementeres til tiden. Hvor ender regningen?
Aktivitet
Lovbehandling og udformning af en række bekendtgørelser
Dansk Energi: Udforme tarifmodellen for producentbetaling
Tilsynet: Godkendelse af model for producentbetaling
6 mdr.
9 mdr.
2022
2023
Lovfremsættelsen kommer så sent, at den politiske
tidsplan bliver udfordret og skaber uklarheder for
branchen.
Der kan sandsynligt gå 14-18 måneder fra loven er
vedtaget til en tarifmodel for producentbetaling er
udformet, godkendt af tilsynet, varslet og
implementeret. Dermed kan tidsplanen ikke
overholdes.
Elkunderne i områder med VE kommer til at bære
alle omkostninger i en periode, hvis
producentbetalingen ikke er klar til 1. januar 2023
Derfor: Forlæng en finanslovsfinansieret løsning
nov dec jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec jan feb mar apr maj jun
Tarifmodellen skal udarbejdes med
udgangspunkt i lovforslaget.
Netselskaber skal have godkendt sin tarifmodel hos tilsynet
Varsling iflg. Standardaftale godkendt af tilsynet:
Væsentlige ændringer i tariffer skal varsles til elhandlere
Hvem skal betale?
1. januar 2023
Overgangsordning ophører
Producentbetaling skal efter planen træde i kraft
L 53 - 2021-22 - Bilag 10: Materiale fra Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Wind Denmark og Dansk Solkraft i forbindelse med foretræde den 25/11-21
2487872_0006.png
Opsamling
Underskuddet af grøn strøm i 2030 kan umuliggøre klimamålet. Producentbetalingen vil bremse udbygningen yderligere de
næste år. Vi er uenige i ministerens vurdering om, at der bliver opstillet 1.420 MW landbaseret VE i 2023.
Tidsplanen – der er politisk besluttet – er optimistisk og indeholder risiko for, at elkunder i områder, hvor der opstilles VE
kommer til at bære omkostningerne i en periode. Vigtigt: Ministeren må garantere, at dette ikke sker.
Løsning: Forlæng den et-årige overgangsordning (evt i revideret form), så omkostningerne finansieres kollketivt over
finansloven i længere tid end planlagt.
EU-godkendelse er vanskelig - det ved vi! Men man bør forfølge muligheden til bunds:
Kommissionen afviser ikke, at en finanslovsfinansieret ordning kan godkendes i EU jf. svar til Pernille Weiss (MEP, K)
Energistyrelsen i Altinget den 2. november 2021 : ”Den
mulighed, som Kommissionen henviser til, kræver, at de nationale
støtteordninger lever op til en række betingelser”.
Hvilke betingelser?
Lad os lave en god ordning sammen!
Behov – bør fremgå af betænkning: En national VE-plan, der skaber sikkerhed for en tilstrækkelig udbygning af vedvarende
energi til at dække det nationale behov i 2030 og derefter, og som kan gøre Danmark til nettoeksportør af grøn el og power-to-X
brændsler.
6