Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 19
Offentligt
2612079_0001.png
Ministeren
Dato
22. august 2022
J nr.
2022 - 1240
Bilag 1. Vurdering af lovændrings konsekvenser for små netvirksomheder
I betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 14. decem-
ber 2021 over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige an-
dre love har et flertal (Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal
Alliance, Alternativet og Orla Østerby (UFG) afgivet følgende bemærkning:
"Flertallet ønsker, at det skal være muligt at eje og drive netselskab med få net-
kunder, da disse skaber værdi lokalt. Partierne er derfor opmærksomme på, at
lovforslaget medfører nye regler, der kan føre til ikkeproportionale omkostninger
for især de helt små netselskaber uanset ejerandel i konkurrenceudsatte elektri-
citetsaktiviteter. Flertallet opfordrer ministeren til at følge konsekvenserne af lov-
forslaget for de små netselskaber, herunder Forsyningstilsynets betalingsmodel,
der rammer elforbrugerne i de små netselskaber hårdere end øvrige, og sikre, at
eventuelle fremtidige ændringer relateret til elforsyningsloven tager hensyn til og
understøtter de små netselskabers eksistens."
Jeg skal hermed følge op på denne del af betænkningen. Jeg har opdelt oven-
stående i tre dele og følger nedenfor op på de enkelte bemærkninger separat.
1) Flertallets ønske om, at det skal være muligt at eje og drive netselskab med
få netkunder, da disse skaber værdi lokalt, og partiernes opmærksomhed på, at
lovforslaget medfører nye regler, der kan føre til ikkeproportionale omkostning
for især de helt små netselskaber uanset ejerandel i konkurrenceudsatte elektri-
citetsaktiviteter.
Med det vedtagne lovforslag har jeg fået hjemmel til at udstede nye regler, der
følger op på stemmeaftalen ”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til under-
støttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen” af 4. juni 2021. Der er
navnlig tale om skærpede regler om netvirksomheders adskillelse af monopol-
aktiviteter og visse andre relevante aktiviteter, herunder konkurrenceudsatte
elektricitetsaktiviteter. De nærmere krav indgår i stemmeaftalens bilag 1.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 19: Opfølgning på tre betænkningsbemærkninger til lov om ændring af elforsyningsloven
2612079_0002.png
De nye regler følger stemmeaftalen og holder sig inden for de rammer, der er
nærmere beskrevet i L 53.
I denne forbindelse henviser jeg særligt til, at rammerne for de små netvirksom-
heders adskillelse er betydeligt lempeligere, end det er tilfældet for de store net-
virksomheder. De små netvirksomheder vil således ikke være underlagt forbud
om personsammenfald i drift og ledelsen af netvirksomhed på den ene side og
drift og ledelsen af anden virksomhed, herunder fx konkurrenceudsat elektrici-
tetsvirksomhed, på den anden side.
Herudover har der ved udmøntning af reglerne været opmærksomhed på, at de
muligheder for nuanceringer, der fremgår af lovforslaget, og som også vil
komme de små netvirksomheder til gode, benyttes.
Dette gælder for eksempel undtagelse fra visse adskillelseskrav for rene multi-
forsyningsselskaber uden konkurrenceudsatte aktiviteter. Tilgangen til dataad-
skillelse giver desuden netvirksomhederne en større grad af fleksibilitet i imple-
menteringen af kravene. I opfølgning på høringen af netvirksomhedsbekendtgø-
relsen er der endvidere indført en undtagelse fra kravet om dataadskillelse for
de helt små netvirksomheder med under 10.000 tilsluttede elkunder.
Reglerne indeholder desuden en bagatelgrænse for de skærpede dokumentati-
onskrav ifm. markedsmæssighed af netvirksomhedernes aftaler. En sådan ba-
gatelgrænse vil ikke fritage netvirksomhederne fra at sikre, at aftaler med kon-
cern- og interesseforbundne selskaber er markedsmæssige, men vil kunne
mindske de administrative byrder for navnlig de små netvirksomheder.
Herudover har høringssvar ifm. bekendtgørelsen givet anledning til, at anven-
delse af kravene om dataadskillelse for alle netvirksomheder er udskudt til 1. ja-
nuar 2026. De præciserede dokumentationskrav ift. markedsmæssighed vil des-
uden først finde anvendelse fra den 1. juli 2023.
2) Opfølgning på konsekvenserne af lovforslaget for de små netselskaber, her-
under Forsyningstilsynets betalingsmodel, der rammer elforbrugerne i de små
netselskaber hårdere end øvrige.
Endelig har de partier, der er nævnt ovenfor, opfordret mig til at følge konse-
kvenserne af lovforslaget for de små netvirksomheder. Jeg vil løbende følge
virkningen af de nye regler, når de er implementeret, herunder hvorvidt reglerne
er proportionale og hensigtsmæssige.
Side 2/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 19: Opfølgning på tre betænkningsbemærkninger til lov om ændring af elforsyningsloven
2612079_0003.png
Under lovforslagets behandling er den samlede forventede gebyrbetaling til For-
syningstilsynet til elforsyningen i årene 2022-2025 pr. elnetkunde i netvirksom-
heder af forskellige størrelser blevet belyst,
jf. spørgsmål 27 til L 53
1
.
Forsy-
ningstilsynet har i den forbindelse oplyst, at de mindre netvirksomheder ikke vil
blive uforholdsmæssigt belastet ved gebyrstigningerne som følge af de rele-
vante dele af lovforslaget, da der er tale om opgaver, som skal grundgebyrfinan-
sieres. Grundgebyrfinansiering fordeles mellem selskaberne i forhold til
mængde elektricitet transporteret til forbrug. Det betyder således, at grundge-
byrbetalingen belaster små netvirksomheder mindre end de større netvirksom-
hed.
3) Sikring af, at eventuelle fremtidige ændringer relateret til elforsyningsloven ta-
ger hensyn til og understøtter de små netselskabers eksistens.
Jeg har noteret mig flertallets bemærkning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
1
L 53 - endeligt svar på spørgsmål 27: Svar på KEF L 53 spm. 27.pdf (ft.dk)
Side 3/3