Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 4
Offentligt
2478447_0001.png
Dansk Energi, Dansk Industri Energi, Wind Denmark,
Dansk Solkraft og Landbrug & Fødevarer
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2020-3490
Svar på henvendelse med forslag om finansiering af tilslutningsomkostnin-
ger på finansloven
Kære Jan Hylleberg, Anders Stouge, Troels Ranis, Thomas Aastrup Jepsen og
Niels Peter Nørring
Tak for jeres henvendelse af 26. oktober 2021, hvor I foreslår en ny udlignings-
ordning eller en forlængelse af den midlertidige overgangsordning som alterna-
tiv til de kommende producenttariffer.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget (V, DF, RV, SF, KF, LA, ALT og EL)
blev med
Klimaaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020
enige om at af-
skaffe udligningsordningen fra 2023 og frem. Samtidig blev det besluttet at ind-
føre lovgivning, der muliggør indførelsen af et geografisk differentieret tilslut-
ningsbidrag og indfødningstariffer for producenter på både distributions- og
transmissionsniveau. Formålet med aftalen var i højere grad at give økonomisk
incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor elnettet bedst kan håndtere
det, dels henset til potentielle statsstøtteudfordringer ved en videreførelse af ud-
ligningsordningen på finansloven.
Det er fortsat min overbevisning, at et nyt tarifsystem med producenttariffer på
den lange bane er den bedste løsning for den grønne omstilling. Hertil kommer,
at det er Europa-Kommissionens holdning, at tariffer er det mest hensigtsmæs-
sige middel til finansiering af energiinfrastrukturer.
I foreslår, at der indføres en ny ordning, der skal dække de samme omkostnin-
ger som i dag dækkes af udligningsordningen, eller at den midlertidige over-
gangsordning forlænges. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at Energi-
styrelsen har foretaget en grundig vurdering af mulighederne for finansiering af
omkostningerne på finansloven og konkluderet, at begge muligheder vil have
statsstøttemæssige udfordringer, f.eks. at Europa-Kommissionen vil afvise at
godkende ordningen. Spørgsmålet er uddybet i høringsnotatet til lovforslaget
om ændring af elforsyningsloven og forskellige andre love, og jeg vil derfor hen-
vise dertil. Notatet vedlægges dette svar.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 53 - 2021-22 - Bilag 4: Kopi af henvendelse fra og ministerens svar til Dansk Energi, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer, Dansk Solkraft og Wind Denmark specielt om ULO og producenttariffer
2478447_0002.png
I jeres henvendelse giver I udtryk for, at den manglende klarhed om rammerne
for producentbetaling skaber usikkerhed for branchen. Hertil vil jeg gerne be-
mærke, at Energistyrelsen tilbage i december 2020 i forlængelse af den politiske
aftale om den 1-årige overgangsordning i 2022 offentliggjorde en implemente-
ringsplan, der beskrev de forventede ændringer i love og bekendtgørelser, der
skal muliggøre den nye betalingsmodel fra 2023 og frem.
Det er Energistyrelsens vurdering, at der med offentliggørelsen af implemente-
ringsplanen den 21. december 2020 blev skabt tilstrækkelig klarhed over, hvor-
dan de retlige rammer for producentbetalinger forventes at se ud fra 1. januar
2022, hvor lovændringerne forventes at træde i kraft til, at branchen kunne på-
begynde arbejdet med at udvikle sin tarifmetode i henhold til dette. Den 5. juli
2021 blev udkast til lovforslag om ændringer af elforsyningsloven sendt i offent-
lig høring, hvilket gav branchen yderligere indsigt i de forventede, fremtidige lov-
rammer for producenttariffer. Lovforslaget er den 27. oktober 2021 fremsat i Fol-
ketinget.
Jeg vil derfor opfordre til, at både branchen og Forsyningstilsynet har fuld fokus
på at få udviklet en ny tarifmetode, der kan træde i stedet for udligningsordnin-
gen. Ved at bidrage hertil kan I selv være med til at skabe den klarhed om ram-
merne for producentbetaling, som I efterspørger. Det forudsætter, at I arbejder
målrettet med at få metoderne klar og er i dialog med Forsyningstilsynet herom.
Det er således vigtigt, at Forsyningstilsynet har et grundigt forhåndskendskab til
tarifmetoden, så tilsynet kan påbegynde sagsbehandlingen, så snart lovgrundla-
get er på plads. Som I ved, er lovforslaget fremsat med henblik på ikrafttrædelse
1. januar 2022. Det er min forståelse, at dialogen med Forsyningstilsynet nu er
påbegyndt. Når netvirksomhederne og Energinet har udviklet tarifmetoderne for
producentbetaling, har VE-opstillerne klarhed om niveauet for producentbetalin-
gen.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2