Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 7
Offentligt
2486010_0001.png
[Kommentarer]
Dok. ansvarlig: JPC
Sekretær:
Sagsnr: s2021-1337
Doknr: d2021-35158-18.0
23. november 2021
Administrationsgrundlag for udlignings- og kompensationsordning med-
fører, at den lokale forbruger modtager en ekstraregning
Det er politisk besluttet, at elnetselskaberne skal have mulighed for at få dækket omkostnin-
ger til nettilslutning af vedvarende energi frem til den 1. november 2022. Administrations-
grundlaget herfor, som det ligger nu, indeholder imidlertid en række huller, der – i modstrid
med, hvad der politisk er aftalt – indebærer, at de lokale elforbrugere i områder med meget
vedvarende energi får en ekstraregning på mindst 200 mio. kr.
Vi opfordrer derfor til, at I ifm. behandlingen af L53/2021 har fokus på, at administrations-
grundlaget lever op til den politiske aftale og intentioner heri.
Med Klimaaftalen fra juni 2020 blev det politisk besluttet at afskaffe udligningsordningen.
Udligningsordningen har finansieret VE-anlægs tilslutning til det kollektive elnet. Den politiske
beslutning er, at udligningsordningen skal udgå fra 1. januar 2022, og herefter skal der, jf.
opfølgende aftale fra december 2020, gælde en kompensationsordning i 2022, som er finan-
sieret af finanslovsmidler.
Med den skitserede udfasningsplan har det været et politisk ønske at holde forbrugerne ska-
defri. Aftaleteksten fra december 2020 anfører således bl.a., at:
Overgangsordningen indebærer, at de omkostninger, som netvirksomhederne uden udligningsordningen ville
skulle opkræve fra elkunderne, i stedet kompenseres af staten. Således vil netvirksomhederne få mulighed
for, på vegne af elkunderne, at søge om kompensation til dækning af udligningsordningsomkostningerne via
overgangsordningen, så forbrugerne ikke oplever en tarifstigning.
(Aftale om overgangsordning for tarifudlig-
ningsordningen i 2022 af 17. december 2020)
I praksis er administrationsgrundlaget dog designet, så en stor del af projektøkonomien for
de enkelte tilslutninger af VE-anlæg i 2021 og 2022 reelt ikke kan omfattes af ordningerne og
dermed risikerer at måtte samles op af forbrugerne i de netområder, hvor der opstilles meget
vedvarende energi.
Dansk Energi har i en rundspørge blandt de danske elnetselskaber identificeret projektom-
kostninger i størrelsesordenen mindst 200 mio. kr., hvor der er risiko for, at de ikke kan dæk-
kes af hverken udligningsordningen eller kompensationsordningen, selvom det som nævnt
klart har været den politiske intention.
L 53 - 2021-22 - Bilag 7: Henvendelse af 23/11-21 fra Dansk Energi
2486010_0002.png
2
Konkret er der en række problemer med administrationsgrundlaget og herunder det nu frem-
satte ændringsforslag L53/2021 til elforsyningsloven
1
og den tilhørende bekendtgørelse om
kompensationsordningen
2
, der netop har været i offentlig høring. De tre væsentligste pro-
blemstillinger er følgende:
1) Det fremgår af L53/2021, at omkostninger til nettilslutninger i 2021 skal være afholdt
inden den 3. januar 2022, for at de kan dækkes af udligningsordningen. I praksis går
der tid fra et arbejde udføres, til netselskabet har modtaget, valideret og betalt reg-
ninger fra underentreprenører samt opgjort egne omkostninger. For VE-tilslutninger,
der er foretaget hen mod udgangen af 2021, vil der dermed være omkostninger, som
ikke kan dækkes af udligningsordningen. Disse omkostninger vil imidlertid heller ikke
kunne omfattes af kompensationsordningen, da denne kun omfatter projekter nettil-
sluttet i 2022.
2) Der vil være en række VE-anlæg, der nettilsluttes midlertidigt i 2021, men som først
får fuld nettilslutning i 2022, når der er udført en række yderligere anlægsarbejde.
Omkostninger til forstærkning af det kollektive elnet afholdt i 2022 kan for disse pro-
jekter ikke dækkes af kompensationsordningen (og heller ikke af udligningsordnin-
gen, jf. pkt. 1), da projekterne anses som nettilsluttet i 2021, og da kompensations-
ordningen alene dækker omkostninger til anlæg, der er nettilsluttet i 2022.
Konkret eksempel – vindmøllepark i Thyborøn: Her er den midlertidige tilslutning
planmæssigt sat til sidste halvdel af november 2021. Efter den midlertidige tilslutning
er det ifølge netselskabet Vestjyske Net dog nødvendigt at forstærke det bagvedlig-
gende 60 kV-net for op mod 16 mio. kr., førend det kollektive elnet kan aftage al
strømmen fra den nye vindmøllepark. Denne forstærkning skal planmæssigt ske i
2022. Med det administrationsgrundlag, der pt. er lagt op til, kan de op mod 16 mio.
kr. ikke dækkes af hverken udlignings- eller kompensationsordningen. Dette er til
trods for, at ministeren den 19. januar 2021 skriftligt har garanteret, at dette konkrete
projekt kan få dækket sine faste omkostninger, hvis blot der ansøges om kompensa-
tion inden den 1. november 2022.
3) For at omkostninger til VE-nettilslutning kan dækkes af kompensationsordningen,
skal regningen være betalt samt alle omkostninger opgjort den 1. november 2022.
Problemstillingen svarer til problemstillingen i pkt. 1 ovenfor, da der som nævnt i
praksis går tid fra et arbejde udføres, til netselskabet har modtaget, valideret og betalt
regninger fra underentreprenører samt opgjort egne omkostninger. Dertil kommer, at
myndighederne for nettilslutninger i 2022 opstiller meget vidtgående, skærpede do-
kumentationskrav. Samlet risikeres, at anlægsaktivitet de sidste ca. 5 måneder af
2022 reelt ikke har mulighed for at blive dækket af kompensationsordningen med det
administrationsgrundlag, der for nuværende er lagt op til.
1
L
53 Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige andre love (fremsat den 5. juli
2021).
2
Bekendtgørelse om kompensation af elkunder for netvirksomhedernes nødvendige omkostninger til
nettilslutning, nettab, drift og vedligehold for anlæg omfattet af § 30 i VE-loven og de nødvendige om-
kostninger til nettilslutning af anlæg omfattet af elforsyningslovens § 67 (i høring 11. oktober – 8. no-
vember 2021).
L 53 - 2021-22 - Bilag 7: Henvendelse af 23/11-21 fra Dansk Energi
2486010_0003.png
3
De tre ovenstående punkter har som nævnt tilsammen den betydning, at elnetselskaberne
risikerer ikke at kunne få dækket anlægsomkostninger i størrelsesordenen 200 mio. kr. Den-
ne regning vil kun kunne samles op af de lokale forbrugere i de områder af Danmark, hvor
der i disse år tilsluttes mange VE-anlæg. Det er især i tyndtbefolkede områder i Danmark.
Dette er efter Dansk Energis forståelse i strid med de politiske intentioner.
Dansk Energi har over de seneste måneder været i dialog med Energistyrelsen om problem-
stillingerne. Energistyrelsens seneste melding er, at der arbejdes med forskellige løsnings-
modeller, og at der er fundet en konkret løsning på problemstilling nr. 2. Det har desværre
endnu ikke været muligt at se, hvordan problemstillingerne konkret skal løses i elforsynings-
loven og bekendtgørelsen om kompensationsordningen.
Det er på den baggrund, at jeg henvender mig til jer for at appellere til, at I ifm. behandlingen
af L53/2021 sikrer, at administrationsgrundlaget lever op til den politiske aftale, således at
forbrugerne ikke risikerer at ende med at en ekstraregning på over 200 mio. kr.
Følgende spørgsmål kan fx stilles til ministeren for at skabe klarhed over, hvordan ministeren
vil håndtere udfordringerne:
Kan ministeren garantere, at alle netselskabernes omkostninger, der vedrører nettil-
slutning af VE-anlæg i 2021, herunder nødvendig forstærkning og udbygning af det
kollektive net, i praksis kan dækkes af enten udlignings- eller kompensationsordnin-
gen, som det har været politisk aftalt? – Også selvom VE-anlægget er nettilsluttet i
2021, men nødvendig forstærkning og udbygning af det kollektive net først færdig-
gjort i 2022?
Kan ministeren garantere, at alle netselskabernes omkostninger frem til den 1. no-
vember 2022 til anlægsarbejder forbundet med tilslutning af VE og forstærkning og
udbygning af det kollektive net i forbindelse med tilslutning af VE foretaget inden 31.
december 2022 i praksis kan dækkes af enten udlignings- eller kompensationsord-
ningen?
Hvordan dækkes et netselskabs anlægsomkostninger i et eksempel som det følgen-
de: Et netselskab nettilslutter et VE-anlæg den 28. december 2021. De sidste faktu-
raer fra entreprenører modtages ultimo januar. Herefter skal fakturaerne kontrolleres
og godkendes ift. det udførte arbejde, og der skal måske være dialog med entrepre-
nøren, inden de endelige fakturaer er netselskabet i hænde. Dette tager måske en
måned, og dermed har netselskabet først de endelige fakturaer ultimo februar. Hvor-
dan kan netselskabets omkostninger dækkes, når de endelige fakturaer skal frem-
sendes senest den 3. januar 2022 for at få dækning gennem udligningsordningen?
Hvordan dækkes et netselskabs anlægsomkostninger i et eksempel som det følgen-
de: Et netselskab nettilslutter et VE-anlæg den 1. september 2022. De sidste faktura-
er fra entreprenører modtages primo oktober. Herefter skal fakturaerne kontrolleres
og godkendes ift. det udførte arbejde, og der skal måske være dialog med entrepre-
nøren, inden de endelige fakturaer er netselskabet i hænde. Dette tager måske en
måned, og dermed har netselskabet først de endelige fakturaer primo november.
L 53 - 2021-22 - Bilag 7: Henvendelse af 23/11-21 fra Dansk Energi
2486010_0004.png
4
Herefter skal fakturaerne gennem netselskabets interne kontrol og godkendelsespro-
ces, inden de kan betales (betalingsfrist er normalt 60 dage). Hvordan kan netselsk-
abets omkostninger dækkes, når de endelige og betalte fakturaer skal fremsendes
senest den 1. november 2022 for at få dækning gennem kompensationsordningen?
Med venlig hilsen
Anders Stouge
Viceadm. direktør
Dansk Energi