Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2483715_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 1 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 1
Lovforslaget tildeler ministeren en række brede beføjelser til at udstede regler,
hvor alene den første udmøntning er beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget.
Dermed indikeres, at reglerne på et senere tidspunkt kan ændres og gå længere
end besluttet i den politiske stemmeaftale ”En effektiv og fremtidssikret
elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen”, fra
juni 2021. Hvad er årsagen hertil? Og hvordan vil ministeren konkret inddrage
Folketinget, hvis ministeren overvejer nye, mere vidtgående tiltag, og hvordan vil
ministeren sikre, at der sker en objektiv vurdering af, hvad der måtte ligge ud over
de politisk aftalte tiltag?
Svar
I forhold til spørgsmålet om de foreslåede bemyndigelser, der relaterer sig til
stemmeaftalen ”En effektiv og fremtidssikret elinfrastruktur til understøttelse af den
grønne omstilling og elektrificeringen” af 4. juni 2021 fremgår det af lovforslagets
bemærkninger, hvordan bemyndigelserne skal udmøntes i bekendtgørelser ved
første udmøntning. Der er herved fastsat klare rammer for første udmøntning. At
bemyndigelser ifølge lovforslagets bemærkninger fremadrettet vil kunne udmøntes
ved at fastsætte andre, herunder videregående regler, skyldes et ønske om at
fremtidssikre bemyndigelserne til også fremadrettet at kunne fastsætte regler om
de af bemyndigelserne omfattede forhold. Herved sikres, at reguleringen bedre kan
følge med og løbende tilpasses en energisektor under hastig udvikling.
Det bemærkes, at det generelt gælder, at en ændret udmøntning vil skulle være
sagligt begrundet. Den vil blive sendt i offentlig høring, hvor interessenterne vil
have mulighed for at forholde sig til ændringen. Ved ændringer af større,
væsentlige og politiske bekendtgørelser vil Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
efter fast praksis blive orienteret, når bekendtgørelsen sendes i høring. Hvis
udvalget på baggrund af orienteringen skulle ønske det, er det også en mulighed at
drøfte de foreslåede ændringerne.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om årsagen til ændring af brede beføjelser til at udstede regler, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Herudover gælder særligt i forhold til de foreslåede bemyndigelser til fastsættelse
af regler om habilitet, indirekte varetagelse af konkurrenceudsatte
elektricitetsaktiviteter, intern overvågning og markedsmæssighed, at en ændret
udmøntning af bemyndigelserne ud over hvad der fremgår af stemmeaftalen af 4.
juni 2021, vil skulle ske med inddragelse af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
Dette skyldes, at inddragelse af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget er
indskrevet i lovforslagets bemærkninger som en forudsætning for ændret
udmøntning af netop disse bemyndigelser.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vil forud for eventuelt ændret udmøntning
af disse bemyndigelser foretage en konkret vurdering af karakteren af
ændringerne, herunder om ændringen går videre end forudsat i stemmeaftalen af
4. juni 2021. Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget vil blive orienteret om denne
vurdering og den påtænkte fremgangsmåde, inden et konkret forslag til en ændret
udmøntning bliver sendt i offentlig høring.
Efter offentlig høring, der også vil give høringsparterne mulighed for at kommentere
på rækkeviden af de foreslåede ændringer, vil beslutningen om den konkrete
fremgangsmåde angående inddragelse af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
blive truffet. Den konkrete fremgangsmåde kan bestå i en orientering, en drøftelse
eller en inddragelse med henblik på godkendelse, alt efter karakteren af den
foreslåede ændring. Valget af fremgangsmåde vil derfor tage højde for
høringssvarene, men vil også afhænge af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets
tilgang til sagen. Jeg vil således være åben for Klima-, Energi-, og
Forsyningsudvalgets ønsker til proces ved eventuelle ændrede, fremtidige
udmøntninger relateret til ovennævnte stemmeaftale af 4. juni 2021.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2