Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2483713_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 2 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 2
Hvordan vil ministeren sikre sig, at de politiske aftalte krav til netselskaberne, ikke
mindst til de helt små netselskaber, opfyldes på en proportional måde, sådan at de
aftalte tiltag også for disse selskaber vil bidrage til at reducere omkostningerne for
forbrugerne?
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der spørges om de tiltag, der indgår i bilag 1
om solide og ansvarlige rammer til stemmeaftalen ”En effektiv og fremtidssikret
elinfrastruktur til understøttelse af den grønne omstilling og elektrificeringen” af 4.
juni 2021.
Hertil bemærkes det, at tiltagene om habilitet vil styrke adskillelsen mellem ledelsen
i netvirksomheden og især konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter. Det vurderes
at styrke tilliden til, at netvirksomheden agerer uafhængigt af selskabsmæssig
forbundne øvrige interesser på disse markeder, hvilket understøtter konkurrencen
på priser og innovation for elektricitetsaktiviteterne. Tiltagene vurderes også at
styrke adskillelsen fra de selskabsmæssig forbundene virksomheder, som
netvirksomheden køber ydelser hos, og hvor der derfor kan være en
interessekonflikt.
Helt overordnet gælder, at de små netvirksomheder (under 100.000 kunder)
undtages for de tungeste krav til habilitet og dermed har en lempeligere regulering
vedrørende f.eks. krav om adskillelse af ledelsesroller i henholdsvis
netvirksomheden og i selskaber med konkurrenceudsatte aktiviteter.
For de store netvirksomheder (100.000 kunder eller mere) gælder således, at der
gennemføres en skærpelse af reglerne for personsammenfald i netvirksomhedens
ledelse og ledelsen i andre selskabsmæssig forbundene virksomheder, der
varetager konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter eller aktiviteter, der består i
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.kefm.dk
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om sikring af, at de politiske aftalte krav til netselskaberne opfyldes på en proportional måde, til klima-, energi- og forsyningsministeren
udførelse af opgaver for netvirksomheden, samt ledelsen i selskabsmæssig
forbundene virksomheder, der ejer virksomheder, som varetager disse aktiviteter.
At de små netvirksomheder (under 100.000 kunder) i overensstemmelse med
stemmeaftalen fortsat vil være underlagt lempede regler angående habilitet set i
forhold til de store netvirksomheder, skal sikre proportionalitet i kravene for de
mindre netvirksomheder. Kravene kunne ellers være en stor administrativ byrde for
små netvirksomheder med en begrænset økonomisk aktivitet.
I de små netvirksomheder opnås styrket adskillelse fra relevante aktiviteter
igennem tiltag, der understøtter bestyrelsens uafhængighed og øget fokus på
reglerne om funktionel adskillelse. Kravene stilles for at sikre, at der er et minimum
af uafhængighed i disse netvirksomheders varetagelse af den samfundsvigtige
opgave det er at drive eldistributionsvirksomhed for elforbrugerne i deres
bevillingsområde.
Tiltagene vedrørende markedsmæssighed i relation til transaktioner med koncern-
og interesseforbundne virksomheder understøtter en øget gennemsigtighed om
transaktionerne, og at disse foregår på samme vilkår som mellem uafhængige
parter. Det vurderes at understøtte tilliden til, at de øvrige konkurrenceudsatte
aktiviteter, der er i koncern eller er interesseforbundet med en netvirksomhed, ikke
kan opnå en urimelig økonomisk fordel herved. Det understøtter tilliden til disse
konkurrenceudsatte markeder og bidrager dermed til øget konkurrence på pris,
innovation mv.
Samlet set er tiltagene blevet vurderet at medvirke til at sikre lige vilkår og dermed
potentielt styrke konkurrencen på de konkurrenceudsatte elektricitetsmarkeder. På
den baggrund vurderes tiltagene at være proportionale. Tilsvarende er det vurderet,
at tiltagene understøtter de lavest mulige forbrugerpriser for transporten af el i
netvirksomhedernes distributionsnet samt på eldetailmarkedet.
Herudover bemærkes det, at lovforslagets høring har givet anledning til at åbne op
for fastsættelse af nuancerede regler på bekendtgørelsesniveau, hvor det kan
vurderes, at enkelte krav ikke vil være nødvendige for at sikre formålet med
reglerne, og hvor anvendelse af delkravene derfor ikke vil fremstå som
proportionale. Eksempelvis anses det som muligt, at der i nogen omfang vil kunne
lempes på anvendelse af de forventede habilitetskrav for netvirksomhedens
direktion og kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer, hvis
netvirksomheden indgår i en multiforsyningskoncern uden andre
konkurrenceudsatte aktiviteter.
Med venlig hilsen
Side 2/3
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om sikring af, at de politiske aftalte krav til netselskaberne opfyldes på en proportional måde, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Dan Jørgensen
Side 3/3